Oskar Johansson March 22, 2005 Report March 22, 2005 Någon som kan uppskatta vad en vanlig gråjärns 9 tummare tål jämfört med en N 9 tummare? Borde väl inte vara mycket hävare än en noggrant hopplockad 8 tummare... Citera
Gäst March 22, 2005 Report March 22, 2005 Tål och tål.Det beror på hur du använder den.Ska du "rödljus" köra med slicks och hög utväxling i bakaxeln så snäpper du enkelt av en 8'' runt 300HkEn 9'' runt 400-450Hk men jag är inte säker.Till 99% så kör man med vanliga gatdäck och 3.0 i utväxling och då håller en 8'' lätt för 350Hk eftersom man aldrig får den friktionen som är så farlig.En låg utväxling utsätter ju dessutom drivaxlar för mindre kraft9'' tål med gatdäck enkelt 400Hk men som sagt beror det ju på hur du tänkt köra?9'' N hus är bra mycket bättre än vanliga "gråjärnet" eftersom det är just där det går sönder.8'' stora svaghet är klumpen men resten är ju samma grejer som 9''Nu finns det nya hus till 8'' som gör det lika stark som 9''Har man en 8'' i bilen redan så är ett klumpbyte bästa köp.8'' tar dessutom mindre effekt från motornKöpa begagnat 9'' till Mustang är näsintill omöjligt här i SverigeDet mesta är skrot och ospärrad diff eller fel mått helt enkelt.Mustangerna är så smala att det är svåra att hitta.Köp nytt komplett från Currie Enterprise så slipper du bekymmer.Där får du ny måttbeställd banjo med nya bromsar, nya lager, nya drev efter dina behov och ny Traction lock diffrential för runt 25-30.000krLåter mycket kanske men tid är också pengar.Jag leta 2år efter vettig 9'' och gav uppDe som är något att ha kostar runt 10.000 och då måste man iallafall köpa till något och 1000-lapparna rullar snabbt på när man ska jobba med bakaxlarDetroit locker som jag såg du sökte på "Köpes" kan du glömma för gatbruk för den är verkligen obekväm och helt onödig.Men för race så är det OK men det lät inte som du tänkt köra så? Citera
Oskar Johansson March 22, 2005 Author Report March 22, 2005 Jag undrade nog mest av nyfikenhet hur stor skillnad det var. En gråjärns axel eller 8 tummare räcker för mig för det blir 289 med efekten på höga varv och 20" fälgar så det lär ju inte bli världens greppvänligaste profil. Har en 9" N axel, utan N gjutet på casen, med Traktion-Lok med extra lameller så den duger nog. Det var nog ett misstag att skriva att jag skulle ha en detroit pumpa, har ändrat det nu. Dom är lite väl högljudda och dyra att köra på gata med året runt. Citera
Gäst March 22, 2005 Report March 22, 2005 N-klump utan gjutet N ?Hur vet du då att det är en N-klump?Bokstaven N är ju ingjutet både på in och utsida så det måste finnas där annars har du en standard klumpSkillnaden är nog rätt så rejäl.N hus satt på (de flesta) 428CJ,429CJ BOSS302 mfl och som bekant så är alla dessa maskiner brutala mot bakaxel.Särskillt om det var ett "Drag Pack" med 4.11 utväxling liknande.Skulle inte bli förvånad om det är dubbla styrkan på N klump.Förutom bättre material så är det mer "kött" runt bakre stödlagret till pinjongen där det gärna sprickerKan inte riktigt till 100% stå för detta då jag bara läst det någon stans för länge sedan. Citera
Oskar Johansson March 22, 2005 Author Report March 22, 2005 Det syns på förstärkningarna på klumpen. Men dom flesta N klumpar hade ju N gjutet på utsidan.Vet du förresten hur det är med skillnaden på stötdämparfästen? Vissa hade ju en stötdämpare bakom axeln och en framför? Den hylsan kom väl -68 eller -69, men nog fanns det väl "vanliga" hylsor även efter det? Citera
ht67 cmc 1502 March 22, 2005 Report March 22, 2005 Hej!Eftersom ni pratar om Curries så kan jag nämna att jag funderar på att beställa en komplett 9" från dem. Det är nog som Per säger att de växer inte på träd här hemma. Här är lite färsk info som jag fick från Curries.A complete rearend with a heavy duty housing, 31 spline performance axles, 9+ Sportsman nodular iron gear case, big bearing pinion support, Traction Lock, 3.75 gears, leaf spring mounts, and fully assembled with drum brakes, would cost $2519. If you want disc brakes, the cost is $2716. The rearend could handle approximately 600 hp. Shipping via BAX, to the airport, is $450.00. It takes about 3 weeks to build the rearend.Jag räknar med 31.000.- hem till dörrn för den med skivor och ca. 29.000.- för den med trummor. Citera
Gäst March 23, 2005 Report March 23, 2005 Hej!Eftersom ni pratar om Curries så kan jag nämna att jag funderar på att beställa en komplett 9" från dem. Det är nog som Per säger att de växer inte på träd här hemma. Här är lite färsk info som jag fick från Curries.A complete rearend with a heavy duty housing, 31 spline performance axles, 9+ Sportsman nodular iron gear case, big bearing pinion support, Traction Lock, 3.75 gears, leaf spring mounts, and fully assembled with drum brakes, would cost $2519. If you want disc brakes, the cost is $2716. The rearend could handle approximately 600 hp. Shipping via BAX, to the airport, is $450.00. It takes about 3 weeks to build the rearend.Jag räknar med 31.000.- hem till dörrn för den med skivor och ca. 29.000.- för den med trummor.Det är mycket bra pris med tanke på allt nytt!!Bara alla nya bromsdetaljer är många 1000-lappar hemmaDessutom 31-splines och få den grova banjon är värt mycket om man har tänkt kliva på ordentligt med effekt.Angående N-klump så är jag rätt säker på att du inte kan se skillnad på N-klump och WAR-klumpWAR klump ser exakt likadan ut och det är den klenaste 9'' klumpenVad skilljer isåfall?Här är bilder på de 2 Citera
JH March 23, 2005 Report March 23, 2005 Materialtätheten och blandningen skiljer mellan N och övriga hus."Standard or WAR cases, were cast in gray cast iron which has a grain structure that does not have the best shear strength characteristics. The N stands for nodular iron, which is made by adding magnesium to molten iron. What this does is change the grain structure from flakes to nodules - much stronger and less likely to fail under shear load Den här länken ger en del info om niotummare.http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm Citera
Oskar Johansson March 23, 2005 Author Report March 23, 2005 N klumparna utan N har andra förstärkningar än dom med N. Citera
ht67 cmc 1502 March 23, 2005 Report March 23, 2005 Det är inte meningen att avvika från frågorna om N klumparna men jag undrar om det är "mindre genomtänkt" att inte passa på att byta upp sig till skivor för ca. 2000.- extra när man ändå håller på? Det är ju en del pengar som ska ut men man får ju heller inte vara "dum snål".Är det bara att byta upp sig eller får det konsekvenser i övrigt på bilen?Idag har jag en 8" troligen från -65 men ingen vet säkert. Kommer knutkorset och kardan att passa direkt i nya bakaxeln? Citera
Gäst March 23, 2005 Report March 23, 2005 Det är inte meningen att avvika från frågorna om N klumparna men jag undrar om det är "mindre genomtänkt" att inte passa på att byta upp sig till skivor för ca. 2000.- extra när man ändå håller på? Det är ju en del pengar som ska ut men man får ju heller inte vara "dum snål".Är det bara att byta upp sig eller får det konsekvenser i övrigt på bilen?Idag har jag en 8" troligen från -65 men ingen vet säkert. Kommer knutkorset och kardan att passa direkt i nya bakaxeln?Nästan 100% på att det inte finns N klumpar utan märke.Ford är mycket noga att märka upp alla detaljer i allt dom tillverkar.Ja 2000kr är billigt för skivor och det ser ju häftigt ut dessutom.Jag skulle nog ta det Men räkna ändå med att det kommer till prylar med kablage och så.Särskillt mycket nytta har man ju inte förutom viktbesparing men mussarna är ju lätta bak ändå.Bromseffekten påverkas knappast i stan iallafall.Säkert 70% som ligger fram så skivor bak är mer för show. Citera
micke cmc247 March 23, 2005 Report March 23, 2005 Tydligen finns det N-axlar utan N:et om man läser tydligt på bilderna så står det "N cases prior to 1969 did not have the N marking, Casting number was C2AW-AB" vilket betyder om inte min engelska svicktar att N-klumpar före 69 inte hade ett N utan Casting nummer C2AW-AB.// Micke Citera
Gäst March 23, 2005 Report March 23, 2005 Tydligen finns det N-axlar utan N:et om man läser tydligt på bilderna så står det "N cases prior to 1969 did not have the N marking, Casting number was C2AW-AB" vilket betyder om inte min engelska svicktar att N-klumpar före 69 inte hade ett N utan Casting nummer C2AW-AB.// MickeAltid lär man sig nått nytt! Det är nästan alltid 69 och framåt man talar om eftersom tidigare årsmodeller så är 9'' ovanlig på Mustang.65-66 är det nästan unikt med 9'' orginal Citera
ht67 cmc 1502 March 23, 2005 Report March 23, 2005 Idag har jag en 8" troligen från -65. Kommer knutkorset och kardan att passa direkt i nya bakaxeln? Vad tror ni? Citera
Gäst March 23, 2005 Report March 23, 2005 Idag har jag en 8" troligen från -65. Kommer knutkorset och kardan att passa direkt i nya bakaxeln? Vad tror ni?Jag har gjort exakt samma och förmodligen måste du byta kors.Nu finns det kors där du har en dimension mot kardanen och en annan mot pinjongen.Om du beställer från Currie så kanske du kan bestämma vilken dimension du vill ha.Antagligen samma som du har nu. 82mm ?? Citera
Oskar Johansson March 23, 2005 Author Report March 23, 2005 Per, ta en närmare titt på dina bilder så ser du skillnaden:N klumpen utan N (-65-69) har inte heller någon bula och har också "tillplattade" förstärkninar som på klumpen med N (-69-79). Annars ser den precis ut som WAA, WAB, WAR klumpen (-57-60). Citera
mikeo cmc 748 March 24, 2005 Report March 24, 2005 Jag har planer på att köpa en ny bakaxel. Finns det någon sida på internet som säljer Curries bakaxlarna?John var hittade du den curries bakaxeln?mike Citera
Oskar Johansson March 24, 2005 Author Report March 24, 2005 Ta en titt här istället:http://www.4speedtoploaders.com/thirdmembers.htm Citera
ht67 cmc 1502 March 24, 2005 Report March 24, 2005 Ja, jag verkar ha 82 mm. Men är det inga andra mått som behöver anges?Jag tittade på deras hemsida men den ger inte så mycket tycker jag. Då får man mer info om man mailar dem direkt.http://www.currieenterprises.comOscar:Det verkar ju inte vara kompletta bakaxlar de säljer på den länken du angav? Citera
Oskar Johansson March 24, 2005 Author Report March 24, 2005 Nej, det är nog bara klumpar med mat, och inga hylsor. Läste inte ditt inlägg så noggrant tydligen för jag trodde att det bara var klump du var ute efter. Laga egen hylsa annars! Då får du ju allt precis som du vill ha det, bredd, stötdämpar-, fjäder-, ok- och krängningshämmarfästen. Citera
mikeo cmc 748 March 25, 2005 Report March 25, 2005 A complete rearend with a heavy duty housing, 31 spline performance axles, 9+ Sportsman nodular iron gear case, big bearing pinion support, Traction Lock, 3.75 gears, leaf spring mounts, and fully assembled with drum brakes, would cost $2519. If you want disc brakes, the cost is $2716. The rearend could handle approximately 600 hp. Shipping via BAX, to the airport, is $450.00. It takes about 3 weeks to build the rearend.JohnByggde du en egen bakaxel av delar från deras sida? Eller är den bakaxel du nämnde här ovan en av de tre exempel dom har på deras hemsida? Mailade du dom och frågade efter priset? För jag ser inget pris.mike Citera
ht67 cmc 1502 March 25, 2005 Report March 25, 2005 Jag skrev jag till Curries och frågade vad en komplett "bolt on" bakaxel skulle kosta med mina önskemål och svaret har ni ju redan.Curries bygger bakaxlar på best. med just dina önskemål, bara att skruva dit och köra. Dessutom pallar den 600 HP.Jag om någon önskar verkligen att jag kunde mer om dessa bakaxlar än vad jag gör... Det blir dyrt när man måste köpa allt nytt och komplett vilket gör att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på. En ny bakaxel och det blir inget mer på läääääänge till Mussen eller ska man fixa allt annat och vänta med bakaxel till bättre tider?. Hur som helst kan jag inte räkna med att dra i från vare sig några Chevor eller BMW:er så länge jag inte fullföljer arbetet med att vässa drivlinan och har den där 9" där bak. :wink: Citera
LasseS March 25, 2005 Report March 25, 2005 Det finns klumpar som har samma förstärkningsribbor och större lager som N-hus men utan Nodulär järn. De satt på 57 till 59(?) Ford.Mvh.Lasse S Citera
Oskar Johansson March 27, 2005 Author Report March 27, 2005 Ta en titt på mina bilder och det jag skrev här ovanför nånstans. Dom liknar vid första ögonkastet men tillplattningarna och bulan skiljer. Citera
JH March 28, 2005 Report March 28, 2005 Rolig diskussionstråd det här. Först skickas en fråga och efterhand som det fortlöper verkar du som ställde frågan kunnna mest om bakaxlar själv. Bra för oss andra för då får man lära sig mer, fast lite knepigt blir det ju med tanke på frågeställningen som började med hur mycket tål en 9 tummare. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.