Jump to content

Recommended Posts

nack delen med elektrisk styr servo är att du har alla styrarmar, stänger o leder o fanskap kvar

med risk för mycket glapp över allt

är du lite händig kan du bygga din egen el styrservo. med en opel servo till en bråkdel av va 

autoservo tar betalt

titta på en kuggstångs servo istället

 

En tråkig bieffekt är att du kommer att få lika många rattvarv, har för mig att det är typ 4,7 varv H-V på manuell snäcka, på min Borgeson servosnäcka med shelbyns pitmanarmar har jag 3 varv H-V och det gör att styrningen upplevs mycket mer modern.

Att det skulle bli mycket glapp överallt med original styrleder håller jag inte med om, friska prylar glappar inte, däremot kan snäckan bli sliten efter 50-60 år.

Har kört en Cobra med Opel servo där det inte fanns någon hastighetssignal som dämpar servoverkan när man kommer upp i fart, den var rent otäck och stirrig.

  • Thanks 1
(redigerad)
On 2023-11-03 at 16:26, JanneJ said:

En tråkig bieffekt är att du kommer att få lika många rattvarv, har för mig att det är typ 4,7 varv H-V på manuell snäcka, på min Borgeson servosnäcka med shelbyns pitmanarmar har jag 3 varv H-V och det gör att styrningen upplevs mycket mer modern.

Att det skulle bli mycket glapp överallt med original styrleder håller jag inte med om, friska prylar glappar inte, däremot kan snäckan bli sliten efter 50-60 år.

Har kört en Cobra med Opel servo där det inte fanns någon hastighetssignal som dämpar servoverkan när man kommer upp i fart, den var rent otäck och stirrig.

det finns hastighets styrda boxar till opelen numera.

jag köpte min till caprin från nån snubbe i portugal på tror det var ebay.

jo som du säger så länge alla leder är nya o fräscha är det inget problem med glapp, 

men efter några år kommer glappet som ett brev på posten. ju mindra rörliga grejor desto bätre

tycker jag. 

smidigt o bra med bara 3 varv, har glömd hur många varv det var på snäckan jag köpte

här en servo från en opel o då behövar man en styrbox till, dom finns på ebay

Rattaxelaggregat med inbyggd servo - Opel Corsa, Corsa-E -01 - W1730 (bildelsbasen.se)

Ändrade %s av %s (%s)

Tack för synpunkter. Har lite att fundera på under vintern.

 

 

appropå styrning, jag tycker mig se att Ackerman geometrin är fel på ivf tidiga mustanger, typ min -65,

styrspindelarmarna ska ju peka mot diffklumpen men de pekar längre ut mot hjulen,

eller ser jag fel?

 

 

Måste erkänna att jag har dålig koll på Ackerman geometri. 

Jag upplever att styrningen ofta får bära ansvaret för att gamla mustanger är oroliga på vägen, absolut att en sliten styrning kan vara en del av problemet men min erfarenhet säger att reaktionsstaget är en ännu större bov. Originalkonstruktionen med sin gummibussning låter framhjulet röra sig fram och tillbaka flera mm vilket påverkar såväl toe som caster.

  • Thanks 1

det kan man byta till en inre styrled av lämplig modell/längd och med ngn gummidamask som skydd över.

man behöver tillverka brickor som passar i hålet för original gummibussningen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...