Speedwell67 18 Juni Report 18 Juni Bilen är en 66:a, svensksåld A-kodad med C4. Varvräknaren i Rally pac verkar leva sitt egna liv. Visar hyggligt rätt på tomgång och fluktuerar inte, men när man gasar på så visar den käpprätt fel och kan ibland svaja mellan 2000 - 3000 varv och det är inte relaterat till det faktiska motorvarvet. Motorbromsar jag så kan varvräknaren springa iväg till högre orimligt höga varv Och det spelar ingen roll vilken tändspole jag kopplar in, det blir samma beteende. I övrigt är allt original i motorrummet, originalfördelare med ny brytare och kondensator. All el är bytt i motorrummet och följer kopplingsschemat till punkt och pricka. För övrigt går bilen bra. Och i och med att varvräknaren ligger i serie, så kan ju bilen stanna om det blir ras i varvräknare. Klurar på följande: 1. Resistorkabeln behöver bytas 2. Glapp i kontaktdonet i motorrummet 3. Varvräknaren är körd. Någon som har någon annan ide'? Funderar på att koppla ur varvräknaren och se vad som händer då. Som jag tolkar elschemat så blir det till att koppla 16A (rosa resistorkabel) till 648 (röd kabel) som går till tändningslås. Det borde koppla bort varvräknaren. Det är också vara den dragningen för bilar utan Rally Pac. Någon som plockat bort sitt Rally Pac? Christer Citera
Speedwell67 18 Juni Author Report 18 Juni 7 timmar sedan, Mustangmike said: Det ligger American racing 14" på blocket nu om du behöver Det var några Torq Thrust kopior dessvärre, men tack för tipset Citera
Tungelsta HT-67 19 Juni Report 19 Juni On 2024-06-18 at 09:35, Speedwell67 said: Bilen är en 66:a, svensksåld A-kodad med C4. Varvräknaren i Rally pac verkar leva sitt egna liv. Visar hyggligt rätt på tomgång och fluktuerar inte, men när man gasar på så visar den käpprätt fel och kan ibland svaja mellan 2000 - 3000 varv och det är inte relaterat till det faktiska motorvarvet. Motorbromsar jag så kan varvräknaren springa iväg till högre orimligt höga varv Och det spelar ingen roll vilken tändspole jag kopplar in, det blir samma beteende. I övrigt är allt original i motorrummet, originalfördelare med ny brytare och kondensator. All el är bytt i motorrummet och följer kopplingsschemat till punkt och pricka. För övrigt går bilen bra. Och i och med att varvräknaren ligger i serie, så kan ju bilen stanna om det blir ras i varvräknare. Klurar på följande: 1. Resistorkabeln behöver bytas 2. Glapp i kontaktdonet i motorrummet 3. Varvräknaren är körd. Någon som har någon annan ide'? Funderar på att koppla ur varvräknaren och se vad som händer då. Som jag tolkar elschemat så blir det till att koppla 16A (rosa resistorkabel) till 648 (röd kabel) som går till tändningslås. Det borde koppla bort varvräknaren. Det är också vara den dragningen för bilar utan Rally Pac. Någon som plockat bort sitt Rally Pac? Christer Har du möjlighet att låna en varvräknare för att utesluta det ena eller andra . Citera
Speedwell67 19 Juni Author Report 19 Juni Jag har en VDO som funkar, tänke börja med att koppla från varvräknaren och köra utan den. Men först måste jag nog av med förgasaren för att kolla den. Bilen går som en påse nötter över 2500 varv. Citera
JanneJ 19 Juni Report 19 Juni Jag skulle inte bli förvånad om du har ett gäng dåliga lödningar inne i varvräknaren, tenn är allt annat än åldersstabilt speciellt om det sitter i en bil. Kolla lödda kontaktstift och större komponenter som spolar och kondensatorer först. Citera
Speedwell67 19 Juni Author Report 19 Juni 1 timme sedan, JanneJ said: Jag skulle inte bli förvånad om du har ett gäng dåliga lödningar inne i varvräknaren, tenn är allt annat än åldersstabilt speciellt om det sitter i en bil. Kolla lödda kontaktstift och större komponenter som spolar och kondensatorer först. Ska ut imorgon och plocka bort den och köra en testrunda, sen åker förgasaren med hem för kontroll. Citera
Speedwell67 20 Juni Author Report 20 Juni Har gått över tändning ytterligare en gång, använt vaccuumklockan, checkat att alla värden är enligt boken. Tomgången är jämn och fin men vid gaspådraget låter det mer om pm den storknar av soppabrist. Provade att ställa om acc.pumpen, men samma resultat. Så nu åkte karburatorn av och ligger på bänken hemma. Rengöring och kontroll av flottörnivåer står på schemat. Har rengjort kontakter i blocket som sitter på brandväggen och övergången grån Rally pac till resistorkabeln. Kom inte åt 16 kabeln från tändningslåset, men jag får fixa det efter midsommar. Tur i oturen är att jag hittade arbetslampan, den satt under hatthyllan i bagageutrymmet. Citera
JanneJ 20 Juni Report 20 Juni När bytte du bränslepumpen senast? Har en känsla av att många som säljs idag har tvivelaktig livslängd.. Citera
Speedwell67 20 Juni Author Report 20 Juni 3 minuter sedan, JanneJ said: När bytte du bränslepumpen senast? Har en känsla av att många som säljs idag har tvivelaktig livslängd.. Den har nog sutit där länge. Ska kolla trycket i den i helgen. Sen var det en massa avlagringar i förgasaren. Flottörerna stod fel. Har rengjort den men ska på den igen. Citera
Speedwell67 20 Juni Author Report 20 Juni Då var det klart. Kollat flottörnivåerna än en gång, blåst rent igen och jag är nöjd. Och min 1403 är ju i princip en Carter AFB, när man kikar på innanmätet. Nåja, midsommarafton imorgon och då blir det inget bilmekande. Lördag mäter jag upp bensintrycket, lägger på förgasarn, håller tummarna och testar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.