Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_18626

Nu är det så att jag har varit ute och kört en runda :-- men bilen stannade med en kanon knall. oljepumpen (den nya) har skurit precis som den gamla. :( fördelardrevet klarade sig men inte den lilla pinnen som håller fast drevet.

Har försökt skruva på pinnen som driver pumpen men den sitter lika hårt som den gamla gjorde :(

Så nu är det bara att börja om från början och lossa och kontrollera oljepumpen :evil:

  • Svar 180
  • Visingar 28,7k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

comment_18630

Brickan är till för att du inte skall kunna dra ur pinnen ur oljepumpen när du exempelvis tar ur fördelaren. med andra ord när du har monterat pumpen så skall du kunna röra pinnen upp och ner i pumpen men du skall inte kunna dr upp den så långt så att pinnen kommer ut ur oljepumpen.

Kan bli jobbigt om man tappar pinnen i tråget.

comment_18644

jaha disskutionen förs här också. Bestäm dig winnerpatric! ;)

Jag trodde också som 429SCJ-R sa att det måste vara nått fel på längden av pinnen.

alternativt fördelaren.

Har aldrig hört talas om ett sånt problem så det är nog unikt isåfall.

  • Author
comment_18667

knackade ur delarna ur oljepumpen, rengjorde och satte tillbaka... så nu snurrar pumpen igen, inga större synliga skador verkar det vara.

måste vara att pinnen är för lång. är ju original pump och pinne, med en motorcraft fördelare. så det kan ju skilja något i längd.

Ska montera tillbaka pumpen och sätta i fördelaren för att kolla att så verkligen är fallet... :!:

comment_18669

Skaffa en lång hylsa som du kan koppla till en borrmaskin, hylsan skall naturligtvis passa på oljepumpsaxeln. kör sedan med borrmaskinen och kolla att det inte tar stopp. Glöm ej att köra borrmaskinen åt rätt håll.

Det kan ju vara så illa att du får för högt tryck och att detta orsakar att pumpen låser sig och orsakar ditt haveri.

Nu när du fick ordning på den nya pumpen, har du provat att fixa till den gamla ?, kan vara intressant och veta om det är samma problem på den pumpen.

  • Author
comment_18670

När jag körde låg trycket mellan 60-75 PSI,

Började med att knacka ur innehållet ur den gamla och rengjorde, som även den fungerade vid hopsättning.

Om man tittar på själva locket (botten) på oljepumpen så ser man att den legat mot plattan. Ska ta ett foto. / hittar inte kameran :?

Men i alla fall så syns det tydligt på den gamla pumpen men lite mindre skav på den nya.

comment_18673
Härligt! :D

Då får du se till att bränna runt sen när du fått ordning på henne ;)

Bränna runt? Hmm de läter ju inte direkt något vidare bra... Käns inte som något man borde göra med en sådan bil direkt när man får den. Då en sådan mustang är ganska svårkontrolerad om man gämför med en vanlig volvo eller något. Han bör nog ta de lilla lugna innan han lärt sig eller provat gasa till lite på t.ex. någon ödslig parkering då man kan få gött goa (svåra) kast med en sådan bil om man inte vet hur man skal bete sig när man trampar till på plattan, och kanske vart man inte bör trampa till :D

Så mitt råd är nog ändå att ta de lilla lugna i början tills du känner bilen lite mer.

Jag menade det inte bokstavligt talat.

comment_18677

DU SÄGER ATT DU DELA OCH GJORDE RENT OLJEPUMPEN.

FANNS DET NÅGON SKIT DÄR DÅ.

EFTERSOM DEN FUNGERADE SEDAN.

DÅ E FRÅGAN HAR DU BYTT OLJE-PICKUPPEN ELLER HAR DU RENGJORT DEN GAMLA:- DET KAN VARA SÅ ATT DET ÄR NÅGOT HÅL I SILENS GALLER SOM ÄR FÖR STORT SÅ DET KOMMER IN FÖR STORA BITAR MED SKIT:- ELLER SÅ ÄR DET GAMMAL SKIT I RÖÖRET SOM LOSSNAR..

DET MÅSTE HA VARIT NÅGOT STORT SOM GJORT SÅ ATT PUMPEN STANNADE:- :--

comment_18771

Hej winnerpatric.

Jag tycker synd om dig men ge för tusan inte upp!!

Du måste ha ett större hål i silnätet på pick-upen så att små fragmet av ventiltätningarna har letat sig in i pumpen och gjort så den nypt. Det behövs säkert inte mycket mer än så för att drevet till fördelaren tackar för sig.

Jag har precis bytt ventiltätningar på min motor och problemet är det att när ventiltätningarna blir gamla så blir de stenhårda och börjar spricka. Efter en tid så faller de sönder och letar sig ner i oljetråget. Delarna som är tillräckligt stora stannar uppe i toppen och ligger runt oljekanalerna alternativt kvar inne i ventilfjädrarna ända tills de fragmenteras tillräckligt mycket för att leta sig vidare....

Jag har visat denna bild förut, men så här såg det ut i mitt oljetråg efter att jag demonterade det. Jag hade som tur var inga större hål i pick-upen.

När du ändå är igång och jävlas så kan det vara lika bra att byta tätningarna. Skruvar du ihop motorn nu så kommer du nästa säsong ha en massa plastskit nere i tråget igen som hindrar effektiv smörjning av motorn. Jag kör en Cleveland och på den, vars oljesystem betraktas som undermåligt, är det förmodligen ännu mer kritiskt då man får nedsatt smörjning.

Tack för mig och good luck! ;)

  • Author
comment_18790

Får höra med någon om de har tid att byta ventiltätningar, klarar jag nog inte själv.

Biten som jag hittade i oljepumpen varväl ca 8-9 mm lång och 3-5 mm bred och den hade kilat ordentligt. Beställde nya grejor igår! Blev ny pick-up, olja, drev, oljefilter.

Ska rensa upp motorn från så mycket plastbitar jag kan, sen får jag se när det blir av att byta/sätta nya tätningar.

Någon som har en bild på hur tätningarna ser ut när de är monterade???

comment_18792

Nja,

Ingen direkt bra bild. Skruva av ventilkåporna och titta in i ventilfjädrarna. Tätningen ser ungefär ut som en fingerborg och träs på ventilskaftet efter det att man demonterat ventilfjädern.

Det finns två olika sätt att demontera fjädrarna. Genom att ta bort topparna från motorn och använda en ventilbåge eller att meddelst tryckluft i tändstiftshålen hålla ventilerna på plats medan man byter tätningen. För att göra detta krävs en kraftig kompressor och en speciell ventiltång. Jag försökte med denna metoden men lyckades inte och var tvungen att demontera topparna från motorn.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...