Jump to content

Recept på Motorfärg Mustang-mot-bla


rossander

Recommended Posts

Hej!

Letar med ljus och lykta efter receptet på Mustang-mot-bla motorfärg. Har ringt till Akzo Nobel, där vart jag kopplad till flera olika, ingen visste vad jag snackade om. Provade även att ringa nåt nummer som fanns i tidigare inlägg i ämnet, ingen visste nånting där heller. Är det ingen här som har receptet? Vill inte gissa mig till rätt färg med sprayburkar hemmablandningar osv. :?

Link to comment
Share on other sites

Beställde färgen hos Akzo i Sthlm i oktober - fungerade alldeles utmärkt - man plockade fram receptet på 2 röda sekunder !

Du måste pratat med fel personer.

Observera dock att detta är en 2 komponentsfärg som kräver härdare

Beställer du i sprayburk - se till att den görs om till enkomponents.

PS:

Letar fortfarande efter receptet som jag har någonstans "på ett bra ställe"

Link to comment
Share on other sites

Här kommer receptet. Det blir 1 liter. Gick åt ca. 2 dl till hela motorn (ej ventilkåpor och luftburk)

Formula Produkt

A653 571,7 Colorant

A275 8,6 Colorant

444 106,0 Gloss corrector

A110 114,6 Colorant

A767 116,0 Colorant

A160 144,6 Colorant

Fabrikatet är Akzo Nobel

Link to comment
Share on other sites

Hmm du har ju lackat aluminiumnipplar, givare, bultar och allting? Hmm. Aja folk gör som de vill :D Tycker själv de käns lite för blått. Skulle nog vilja ha kvar olackade detaljer på min motor om jag skulle lackat den. Käns roligare och mera orginal så tycker jag. Men men... :) Annars blev de fint :--

Link to comment
Share on other sites

Hold Your horses !!!!

Hittade äntligen det recept som jag haft och som är godkänt av Mustang Club of America som en original Ford Corporate Blue färg

Detta recept skall vara det som är lagrat hos AKZO som receptet Mustang-mot-Bla.

Mitt recept stämmer inte alls med det Du fått av AKZO.

Skall kolla med AKZO på tisdag vad som hänt - man kanske har bytt produkt eller nåt.

Men hejda er lite med att beställa färg tills detta är utrett - vore ju trist att

trots allt få fel färg på motorn.

Link to comment
Share on other sites

Hmm du har ju lackat aluminiumnipplar, givare, bultar och allting? Hmm. Aja folk gör som de vill :D Tycker själv de käns lite för blått. Skulle nog vilja ha kvar olackade detaljer på min motor om jag skulle lackat den. Käns roligare och mera orginal så tycker jag. Men men... :) Annars blev de fint :--

Ja, en "målarrenoverad motor" hade då jag aldrig velat ha. Det är fusk. Man undrar då hur andra reparationer på bilen utförts av den ägaren. Då är det bättre med lite fläckar som man "prickat" i bättringsfärg på. Motordelarna målas när de är avplockade vid en renovering enligt men åsikt, som kanske ingen vill höra :D Att plocka ur hela motorn för en "målarrenovering" är ju heltokigt, eller ? :--

Link to comment
Share on other sites

Hmm du har ju lackat aluminiumnipplar, givare, bultar och allting? Hmm. Aja folk gör som de vill :D Tycker själv de käns lite för blått. Skulle nog vilja ha kvar olackade detaljer på min motor om jag skulle lackat den. Käns roligare och mera orginal så tycker jag. Men men... :) Annars blev de fint :--

Ja, en "målarrenoverad motor" hade då jag aldrig velat ha. Det är fusk. Man undrar då hur andra reparationer på bilen utförts av den ägaren. Då är det bättre med lite fläckar som man "prickat" i bättringsfärg på. Motordelarna målas när de är avplockade vid en renovering enligt men åsikt, som kanske ingen vill höra :D Att plocka ur hela motorn för en "målarrenovering" är ju heltokigt, eller ? :--

Jag tycker ju de men folk får göra som de vill.

Link to comment
Share on other sites

Smaken är visst som baken när det gäller att renovera.

Så som motorn är målad på bilden var dom när dom rullade ut ur bandet och då är det orginal.

Men jag själv vill Lackera bit för bit när motorn renoveras.

Det finns inget värre än när det är färg på delar som inte ska ha färg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, en "målarrenoverad motor" hade då jag aldrig velat ha. Det är fusk. Man undrar då hur andra reparationer på bilen utförts av den ägaren.
Jag tycker inte att du ska säga något innan du vet. Motorn är för övrigt påkostad ca 25 000kr och det Kan hända att någon nippel för mycket är målad, men jag hade inte skruvat bort de gamla innan målning. (vill inte ha färg i gängorna när jag ska sätta dit de nya) Sedan kan jag berätta att resten av bilen inte är något fuskjobb, har lagt ner ca 3000 timmar hittills. Allt är renoverat eller bytt. Så jag tycker det är tråkigt med sånna här kommentarer :( Tur att någon har öga för vad som är någorlunda original och inte...
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte yttrat mig så Rossander. Det var dumt :?

Huvudsaken är att du är nöjd.

Undrar dock om det verkligen är så att Ford sprutade allting på motorn efter att den var ihopsatt, på packningar skruvarskallar osv. ?

Jag tycker heller inte att allt behöver vara original, bara det är snyggt gjort. Ofta kan ju ett "lågmält" customjobb, som inte lyser för mycket krom-glitter-flake, vara snyggare än original. Framförallt om "original" är att blåsa färg på allting utom ventilkåporna.

Link to comment
Share on other sites

Undrar dock om det verkligen är så att Ford sprutade allting på motorn efter att den var ihopsatt, på packningar skruvarskallar osv. ?

Jepp. Det gjorde dom. Det blev till och med blåfärgsrester på grenrören :--

Vad gäller min motor så har jag bytt alla slitdelar och packningar men inte gjort något åt vev, cyl, kolv, kam ventiler osv. Finns ingen anledning att göra det då bilen gått så få mil och är mkt fin invändigt.

Så jag har väl "penselrenoverat" min motor då enligt vissa ;)

/Fredric

Link to comment
Share on other sites

Grattis Rossander till en jättefin motor!

Till kritikerna kan jag tillägga att även förgasarfotsplattan, vinkelröret till värmeslangen, bypass-slangen (mellan termostathus och vattenpump) och ventilkåporna satt på när maskinen "målades" på fabriken (ej dressup-kåporna).

En kul grej är att man skruvade varje ventilkåpa med två bultar för att hålla dem på plats. Därför ska även dessa bultar vara blå (övriga neutrala).

På manuella bilar satt även sprängkåpan monterad vid målningen och är då blåfärgad.

Som Fredde antyder var det en hel del färg även på grenrören. Kolla bara Teknikens Värld då de testar en ny 67:a. Grenrören är mer blåa än neutrala.

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut en motorn ska lackas ihopsatt! Det gjorde jag när jag hade renoverat min motor. Det är väl inge snyggt om man ser packningar som sticker ut här o där i olika färger.

Och ska man ändå byta givare till exempel, så är det ju lika bra att låta det sitta på vid lack annars målar man ju in i håligheterna.

Att plocka ur hela motorn för en "målarrenovering" är ju heltokigt, eller ? :--

Hmm han kanske plockade ur motorn för att snygga till i hela motorrummet eller?! Det är så man gör vid en seriös renovering!

Link to comment
Share on other sites

Håller fullständigt med rossander ,har man inget vettigt och säga om en motor som e målad som den va från fabriken kan man hålla truten stängd eller hålla fingrarna borta från tangentbordet.

Helt rätt sätt å måla motorn på när man gör en orginal renovering som ROSS gör..

så kör bara på ross det blir säkert superfint när det e klart ,till skillnad mot många andras bilar som bara e rent fusk från början till slut:-

:--

Link to comment
Share on other sites

Göran cmc 302:

Det enda jag är intresserad av är just att få veta vilket recept som gäller. Inte för att jag nödvändigtvis till varje pris måste ha

just originalblå men finns det ett recept som är erkänt bra så köper jag gärna det nästa gång jag ska handla billack.

Vet du nåt mer om de olika recepten från AKZO? Vilket gäller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...