Jump to content

Mustang 1967 Fastback cmc 748 (Eleanor projekt)


mikeo cmc 748

Recommended Posts

Bygget har börjat komma igång lite smått. Alla karossdelar och bodykitet har börjat passas in för o se om bilen behöver riktas. Verkar som om bilen kan ha varit med om en smäll på förarsidan för det mesta passar lite sämre där. Annars passar bodykitet bättre än vad jag förvänta mig. Det som passade sämst va runt bakluckan. Kan kanske bero på att bakskärmarna är bytade. Bilder kommer så småningom.

Jag har redan bestämt mig för färgen iaf. Det blir svart med grå lite annorlunda stripes som bilen på bilden (om jag har tur kommer min bil se likadan ut nästa sommar :) )

DSC_00641.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bilen va visst inte så bra reparerad av tidigare ägaren som jag trodde. Svetsarna är urusla och måste göras om. Vänster bakskärm är väldigt krokig och uppspacklad med 8mm spackel. Blir till att ta bort och göra om. Bilen sitter uppe i riktbänk nu iaf. De nya balkarna bak sitter snart på plats. Kommer samtidigt nu bredda hjulhusen 2" innåt på varje sida för att få plats med de bredare däcken.

Link to comment
Share on other sites

Var tvungen att montera fälgarna på bilen för att se hur mycket av hjulhusen som behövde breddas. Ser rätt bra ut med bredden på däcken bakifrån :) Blev till o bredda ca 5cm inåt på varje sida så fick skära loss lite av golvet för o få plats.

Det kommer dröjja tills augusti nu innan nya uppdateringar.

315/35/17 däcken monterade

tn_IMG_4566.jpg

tn_IMG_4567.jpg

tn_IMG_4570.jpg

tn_IMG_4571.jpg

Lite spänningar i svetsarna, bakskärmen flög upp när det började kapas i metallen. Hela vänsterskärmen måste göras om. Som man ser på bilden har den tidigare ägaren inte varit någon hejjare på o svetsa. Det är ungefär 8mm spackel på vänster skärmen som syns på bilden. Förhoppningsvis ska det inte behövas mycket spackel alls när det är klart med riktningen.

tn_IMG_4574.jpg

tn_IMG_4576.jpg

tn_IMG_4577.jpg

Willwood bromsarna provmonterade.

tn_IMG_4580.jpg

tn_IMG_4582.jpg

Breddningen av hjulhusen

tn_IMG_4583.jpg

tn_IMG_4584.jpg

tn_IMG_4585.jpg

tn_IMG_4588.jpg

tn_IMG_4594.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bilen är nu i princip färdigsvetsad. Balkarna sitter nu helt på plats, skärmbreddningen är klar och nytt bagagegolv sitter på plats.

Nästa steg blir till att montera ihop framvagnen med styrning och bromsar för provpassning. Motor och växellåda kommer också att åka i. Motorn måste sitta i så avgassystemet kan svetsas på plats. Men det dröjjer till mitten av september när jag får tid över från skolan.

Bilder kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här följer lite bilder från dagens arbete. Bromsar o styrningen är snart på plats. Detta är bara provpassning, men ska se så allt funkar innan det ska bli klart för målning. Imorgon åker rattstång dit, sen tänkte jag ge mig på baksätet som också måste kortas nu när hjulhusen är breddade.

tn_IMG_6120.jpg

tn_IMG_6123.jpg

tn_IMG_6124.jpg

tn_IMG_6126.jpg

tn_IMG_6129.jpg

tn_IMG_6145.jpg

tn_IMG_6155.jpg

tn_IMG_6156.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det ska bli väldigt intressant o se hur den uppför sig, särskilt med den nya bakre hjulupphängningen. Det är långt kvar, allting ska provpassas nu o sen plockas bort igen så att underredet kan målas men sen ska det på plats för gott. Det är smidigt med bakre hjulupphängningen 6 bultar sen rullar man bort den komplett.

Blev inte lika mkt gjort idag men fick ihop styrningen så den fungerar. Stötte dock på lite problem, måste köpa en tum insexnyckel sats och sen måste jag köpa nya skruvar så jag kan fästa ratten. Dom har skickat fel skruvar till mig :roll:

Började lite på baksätet med, det blir till o korta alla delar med minst 1 tum för att få plats med dom, sen modifiera panelerna runt om.

Nästa gång jag åker hem blir om tre veckor, då ska motor och växellåda i :)

IMG_6168.jpg

IMG_6171.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej det är det numera konkursdrabbad uniqueperformance som fram o bakvagn kommer ifrån. Men kan säga att det är samma som TCP bara det att UP använde runda rör istället för fyrkantsrör till sin konstruktion.

Nej det är säkert sant det du säger att man märker nog den största skillnaden under större påfrestningar. Men det är tänkt att det ska köras både på bana o stripp framöver :)

Har gjort lite extra förstärkningar i sidan av hjulupphängningen så får väl se hur det uppför sig.

Link to comment
Share on other sites

jäkligt fint bygge det där du. men jag kan tyvärr inte se bilder på dina sista inlägg, vill ju gärna inte missa något. :)

Hmm jag vet inte varför du inte kan se bilderna. Jag laddar upp bilderna på internet sen länkar jag dom direkt hit i inläggen. Det funkar utan problem för min del. Ser du bilderna med bromsarna? Eller de två senaste bilderna med en bild på kuggstången o en på ratten?

Link to comment
Share on other sites

Hade lite o göra i skolan så jag passade på att åka hem och fixa lite med bilen :) Idag åkte min strokade 408w och min Tremec TKO600 i. Det gick hyffsat smidigt idag, det jobbigaste var väl att bära upp motorn från källaren :roll: Härnäst är det avgassytem som ska på plats, sen blir det en hjulinställning av bilen så jag kan skicka iväg den och få en kardanaxel byggd.

Här följer lite bilder.

tn_IMG_6453.jpg

tn_IMG_6457.jpg

tn_IMG_6460.jpg

tn_IMG_6462.jpg

tn_IMG_6463.jpg

Lite trevligare markfrigång nu :)

tn_IMG_6464.jpg

tn_IMG_6465.jpg

tn_IMG_6471.jpg

tn_IMG_6473.jpg

tn_IMG_6478.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...