Gäst August 20, 2005 Report August 20, 2005 Rejsade lite ikväll med två st Volvos, en 740turbo ~250hk och en 940turbo ~250hk.. Drog dom i starten med sen drog dom mig efter 150-200m.Hade hoppats på att man skulle dra dom, men icke! Det gick inte.. Iofs har jag väldigt låg utväxling, 3:00:1.. Men ändå! Får bli att fixa lite i vinter nu så man kan ut och köra till våren och visa vart skåpet ska stå! Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 21, 2005 Report August 21, 2005 Hej.Utan Turboknuff så blir du omkörd i allafall, montera en kompressor på V8an och visa vad skåpet skall stå. Citera
Daniel Linde August 21, 2005 Report August 21, 2005 Verkar ju tyvärr vara turbo knuffarna som gör att vi blir blåsta.Försökte mot en Saab 9000 Turbo jag vid ett rödljus.Drog han klockrent i starten och en bit, men när hans jävla turbo satte igång så *wrrooom* så va det kört Kompressor åt hästarna!// Linde Citera
Pernolf cmc 558 August 21, 2005 Report August 21, 2005 Det är utväxlingen som gör det, jag bytte från 3.08 till 3.73 och jag blir inte frånåkt av en 9000turbo, inte heller i högre hastigheter... Citera
Daniel Linde August 21, 2005 Report August 21, 2005 Det är utväxlingen som gör det, jag bytte från 3.08 till 3.73 och jag blir inte frånåkt av en 9000turbo, inte heller i högre hastigheter...hmm okej, då utgår jag från att det är orginal utväxling i min då Har dock en skillnad på 20km för mkt på hastighetsmätaren och trott att det var bytt utväxling i min. Så har funderat på att byta det där lilla drevet.20km+ är väl lite mycket bara för att det inte är org fälg o däck? 255/40/17.Hej Citera
ThomasFB August 22, 2005 Report August 22, 2005 Fixa Mussen ner under 14 sek / 402 meter, så hänger du med. Citera
Pernolf cmc 558 August 22, 2005 Report August 22, 2005 Fixa Mussen ner under 14 sek / 402 meter, så hänger du med. Räcker nog med 15sek... Citera
Gäst August 22, 2005 Report August 22, 2005 Hehe Vad kostar det att byta utväxling/klump i en 8" till 3.50 eller 3.73? Tror ni jag kapar en sekund 0-100 om man gör det? Citera
Gäst August 26, 2005 Report August 26, 2005 Oj, konstigt att ingen vet det här, trodde att någon av alla som är aktiva här visste.. jaja... Citera
ThomasFB August 26, 2005 Report August 26, 2005 Frågorna regnar, man hinner inte svara på allt Man kapar inte en sekund med bara utväxlingsbyte om inte tidigare utväxling har varit helt exeptionellt åt skogen.. Hur mycket, beror på flere faktorer. Motorn, aerodynamiken, däckdiameter, turbin/ lådans utväxling mm. Skulle väl tippa att man i praktiken kan kapa 0.2-0.5 sek. på gatan.Har bara gasat på bana med Chryslers produkter, så har ingen erfarenhet av Ford. Utväxlingsbytet inverkar olika om det är SB eller BB. En smallblock är känsligare för "fel". En bra kompromiss på gatan är runt 3.55 med 15 tums däck. Mera för banan blir det 3.90-4.60. Race only med höga däck är 4.50-5.++ Citera
ThomasFB August 26, 2005 Report August 26, 2005 Fixa Mussen ner under 14 sek / 402 meter, så hänger du med. Räcker nog med 15sek... Är dom inte snabbare än så? Undra på att dom blir långt efter Citera
Gäst August 26, 2005 Report August 26, 2005 Tack för svaret! Det är ju en sb jag har, med 14" fälg/däck. Kommer man märka stor skillnad i accet om man går från 3 till 3.55?Blir att fixa något till vintern iaf, kan ju inte bli avhängd av en traktor! Citera
MrTurbo_1645 August 26, 2005 Report August 26, 2005 Min Saab 900 Aero gjorde 402m på 14,04sek, den var ändå "måttligt" trimmad hemma i mitt garage, laddade bara 1bar, vilket är lite i turbokretsar. 201m på 9.01sek. Det är efter 80>90 kmh som turbon gör nytta. Och så stabil i 250kmh som den var är det svårt att få en äldre Mustang skulle jag tro. Jag vill montera turbo i Mustangen, må det vara att det aldrig blir av, men kul hade det vart! Helst då utan några yttre detaljer som avslöjar innehållet. Citera
Lygdman cmc813 August 26, 2005 Report August 26, 2005 Jag vill montera turbo i Mustangen, må det vara att det aldrig blir av, men kul hade det vart! Helst då utan några yttre detaljer som avslöjar innehållet. Låter mycket intressant Är ju lite av en dröm för en annan... Citera
ThomasFB August 29, 2005 Report August 29, 2005 Tack för svaret! Det är ju en sb jag har, med 14" fälg/däck. Kommer man märka stor skillnad i accet om man går från 3 till 3.55?Joo, du märker skillnad här. Ännu större skillnad om du går till 3.9-4.1, men det blir högre varv vid vanlig landsvägsåkning också, så man tröttnar snabbt på oväsendet. Soppaförbrukningen / mil ökar också i motsvarande grad Citera
göran cmc 302 August 29, 2005 Report August 29, 2005 Lösningen heter T5 - modern 5 växlad låda.3.55 i bakaxeln + 3.35 på första växeln = MKT bra ax !!3.55 i bakaxeln + 0.68 på 5 växeln = 2100 varv i 120 km/timdet bästa av 2 världar - bara att byta eller ? Citera
olesch August 29, 2005 Report August 29, 2005 Ja sen måste man se till så att man har bra däck!Märkte sen jag bytte utväxling (3:27-4:10) att det spinner satan i gatan =)Så nästa på listan blir andra fälgar och breeedare däck! Citera
ThomasFB August 29, 2005 Report August 29, 2005 Joo, en T5 av rätt modell i bra skick håller säkert bra upp till 400 lb/ft. Gatdäckena fungerar som slirkoppling ändå, så det borde hålla. T5 är lite känslig om man har bra fäste och stark motor. Citera
Kryptonit August 29, 2005 Report August 29, 2005 Ja sen måste man se till så att man har bra däck!Bra däck är ett stort måste.Själv har jag blivit ifrånåkt vid nästan alla race och det är i starten alla tar mig. När jag väl får grepp går det undan, men kör man 201 m är det för sent om man spinner bort sig i början. Idag är det ingen diffbroms/spärr, 3,25:1 i utväxling och BF Goodrich 295or.Nästa säsong blir det nog lamellbromsad 4,11:1 med MH racedäck Citera
Gäst August 29, 2005 Report August 29, 2005 Självklart är drömmen en T5/T56 låda, men då snackar vi alldeles för mycket pengar.Sen gillar jag att köra automat.. Men, finns det någon återförsäljare av 8" klumpar/utväxlingar osv. i sverige man kan kontakta för pris?Sen vad heter det när man har så att båda hjulen släpper och inte bara ett? Lamelldiff? Ska försöka hitta en bättre utväxling, men inte för högt.. 3:50:1 verkar nog passa mig ok, vill kunna köra landsväg också Och bättre däck självklart..Körde föresten 201m med tidkort nu i helgen Bilen är en Mustang '68 med 351w o fmxlåda, 8" 3:00:1, 235 (1.5kg) bak.. Klistrad bana, men mina däck var inte så bra verkar det som, fick vara riktigt försiktig på gasen annars spann man bara.Fick som bäst 10.848 / 117km/h, med bättre fäste hade man nog kapat en hel del på den tiden! Hur som helst var det riktigt roligt att köra så nu måste jag bara fixa så att man kommer under 10s till nästa år.. Citera
Mecman August 29, 2005 Report August 29, 2005 Här är lite mer "manlig trimning" http://www.alsblowers.com/regalimages/velardi.htmlLite överdrivet kanske, men mindre blowers är ju ett alternativ, en kompressor ger ju tillskott även på lägre varv, bottendrag alltså! Citera
Radioman August 30, 2005 Report August 30, 2005 Turbo och kompressorer i all ära men det måste väl ändå vara billigare och enklare med ett lustgas-kit ? Är det någon här som sysslat med det ? Citera
lofa August 31, 2005 Report August 31, 2005 Ska man dra turbobilar får man se till att ha en ganska häftig jänk, kan ju nämna några av mina vänners åkdon med turbo.. de körde på en träff i västervik på dålig asfalt med höga 60 fotare..Suzuki swift 1.3 turbo - 12.6s / 187 km/h på 402 meterNissan S14 2.0 turbo - 12.2s / 190 km/h BMW E30 (325) turbo - 12.3 / 190 km/h (första repan han nånsin kört)dessa är inga bilar som är byggda för strippen utan de har i princip standard setup, hjulupphängningar och sånt. Utväxlingen är original på dessa bilar vilket gör att de dessutom går VÄLDIGT snabbt.Inga problem att köra dessa tider med jänkare men det går ju inte med vilken som helst heller precis..Normalt sett på streetrace som jag vart på så brukar jänkarbilarna va snabba just i starten för att sedan se ut att stå still medans turbobilarna är precis tvärt om då deras bilar inte är byggda för att göra bra starter. Citera
MrTurbo_1645 August 31, 2005 Report August 31, 2005 ...kan ju nämna några av mina vänners åkdon med turbo.. de körde på en träff i västervik på dålig asfalt med höga 60 fotare..Suzuki swift 1.3 turbo - 12.6s / 187 km/h på 402 meterNissan S14 2.0 turbo - 12.2s / 190 km/h BMW E30 (325) turbo - 12.3 / 190 km/h (första repan han nånsin kört)Shit! Hur lyckas man med det? Bilen helt rensad på allt som väger med då eller? Vilkten är f.ö värsta fienden mot bra acc ... Citera
lofa August 31, 2005 Report August 31, 2005 ...kan ju nämna några av mina vänners åkdon med turbo.. de körde på en träff i västervik på dålig asfalt med höga 60 fotare..Suzuki swift 1.3 turbo - 12.6s / 187 km/h på 402 meterquote]all inredning urplockad, all ljuddämpning borta.motor: portad topp med omslipade originalkammar, kulpeenade stakar, JE-kolvar, GT28BB turbo, Haltechsprut. 285 hk på 1.3 Bar, nu körde han med 1.6 Bar. Ett stag i framvagnen är modifierat med plastbussningar och lite grövre, rakt rör, som gör att hjulan stannar där de ska vid accelleration. Han ska köra på klistrad stripp på Mantorp i september och räknar med bättre tid då. Men vad jag vill komma till är att denna bilen egentligen är väldigt lite modifierad och dessutom en larvig Swift :-) men den går fort ändå.. Ja just det, bilen väger 800 kg med förare.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.