Jump to content

Mustang -69 HT, Lygdman CMC813


Lygdman cmc813

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fasen också.

Nu blev jag sugen att ta fram min Galaxie.

Blir det fint väder i helgen så kanske man kan ta sig en tur.

Precis vad jag hoppas på, ska byta olja å filter i motorn och automaten i morgon.. Sen är det bara en tvättning efter vintern så är den redo ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tyvärr kommer det dröja ett tag till innan det blir några nya uppdateringar, nu får bruksbilen lite kärlek inför besiktningen och sen stundar ommålning av huset.. Men så fort ommålningen är klar så kommer jag köra för fullt på mussen igen..

På återséende // Jimmy

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag håller på för fullt med målningen av huset och allt som det drar med sig (ompanelning av ena väggen, ny veranda osv...)

Men det går inte en dag utan att jag tänker på Mustangen :angel:

Och nu har jag i alla fall lyckats räta till felsteget jag tog när jag köpte Cheva S10an :oops: då den nu mer är utbytt mot en -66 FORD F250 custom cab med 352 och 4 växlad manuell, Så nu är cirkeln sluten igen alla bilar av vikt är Amerikansk Ford 8)

Smyger in en liten bild på ny köpet

post-1183-144839146972_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du,hyr in hantverkare till husrenoveringen,utnyttja rotavdraget då får du tillbaka 50% som du kan köpa Mustangprylar för, och ju mer du renoverar på huset desto finare bil blir det... Jag ser löpsedeln redan. Classic Mustang Club tilldelas Ekonomipriset till Nobels ära

Link to comment
Share on other sites

Du,hyr in hantverkare till husrenoveringen,utnyttja rotavdraget då får du tillbaka 50% som du kan köpa Mustangprylar för, och ju mer du renoverar på huset desto finare bil blir det... Jag ser löpsedeln redan. Classic Mustang Club tilldelas Ekonomipriset till Nobels ära

HA HA HA! Ja den var bra, tyvärr har jag inte ekonomi för att hyra in arbetspersonal.. Jag har tillräckligt tungt å dra runt det som det är nu, men det blir nån veckas uppehåll nu med huset för jag måste tänka lite på mig själv å.. (ska bl a till mina föräldrars skogsbruk och jobba en vecka å sen måste jag ha själavård i Rättvik 8) )Men jag börjar kunna skymta en ände i alla fall även om det är en hel del jobb kvar, det tar sig rätt dåligt när man bara är hemma på helgerna :oops: Men jag jobbar så mycket jag orkar och mer därtill.

Och om jag vill tillbaka till garaget så är svaret JAA, men ett boende känns viktigare (jag har ju 2 rullande bilar ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Som vanligt har man inte hunnit allt man satt upp på "att göra listan" (tids optimist? JAVISST!) men huset är tillräckligt klart för att klara vintern så veranda och målning av grunden å lite småjobb får vänta till kommande vår :roll: men en del hans med i alla fall och det här är vad jag hållit på med i sommar..

och i dagsläget, ser de ut så här..

Men nu är vi framme vid anledningen till uppdateringen...

Jag har börjat smyga igång lite i garaget igen, det kommer inte gå fort (som vanligt) men lite mål som jag har satt upp i vinter.

- Svetsa klart det sista i fronten.

- Slipa bort all gammal färg/rost inne, under och i motorutrymmet

- Gå igenom motorn

- Måla upp bakaxel och alla lösa små delar

så vi får se hur mycket jag hinner, i helgen har jag hunnit slipa bort lite färg och rost på kylar plåten i alla fall :)

jag grundar med Zink så länge så att det inte ska rosta innan lackering..

Det är inte lätt att komma åt överallt så man får vara lite uppfinnings rik, jag har sagt det tidigare och säger det igen "synd att man inte blästra allt från början", det hade sparat en massa arbete i slutänden..

Vi höres // Jimmy

post-1183-144839147086_thumb.jpg

post-1183-144839147091_thumb.jpg

post-1183-1448391471_thumb.jpg

post-1183-144839147108_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Shysst!!

Passa dig så du inte bränner ut dig och kommer med i TV programmet "Arga Snickaren".

Ja under arbetets gång så kommer man hela tiden på saker som "man borde gjort"

Ribban höjs hela tiden...Så är livet!

Keep it up!!

Tackar :D Jag ska förhoppningsvis klara mig undan arga snickaren, men jag har mina föräldrar :thumbup: att tacka för mycket hjälp utan dom hade jag nog sprungit in i väggen för länge sen..

Så sant det du skriver, jag ska fortsätta göra så gott jag kan :wave:

Link to comment
Share on other sites

Låter fint att du börjar smyga igång igen! :D

Vad kostar det att hel blästa en bil tro?

Du får dra igång motorn, det brukar väcka en del motivation :lol:

Bekymret med helblästring är att jag inte ska ta utsidan i dagsläget och det blir jag tvungen att göra om jag helblästrar, därför avstår jag. Men hade jag börjat idag och vetat hur mycket jobb det skulle bli hade jag gjort det.. huvudmålet är att få den körbar igen innan jag tar utsidan, annars är risken för stor att det här blir ett av dom där projekten som aldrig blev klart..

Link to comment
Share on other sites

Okej ja det kan jag förstå, tänker själv så.

Slutet av nästa år så tänkte jag börja med chassit... Har lurat lite grann på om man ska blästa delvis lite grann själv. Som t.ex. motor utrymmet sen maskera allt annat.

Problemet är väl kompressorn, bläster tar så mycket luft. Har en ny 150L 3Fas kompressor med X/liter per minut. Rätt bra drag i den och den ska vara gjord för kontinurlig drift men den blir bokstavligen riktigt varm. Så om man skulle göra det så blir den en fin höst dag. ca 10+ grader ute så släpar man ut kompressorn så det får bra med kylning. Men men det är bara spekulatiner haha :lol:

Lycka till med projketet! :D

Link to comment
Share on other sites

Okej ja det kan jag förstå, tänker själv så.

Slutet av nästa år så tänkte jag börja med chassit... Har lurat lite grann på om man ska blästa delvis lite grann själv. Som t.ex. motor utrymmet sen maskera allt annat.

Problemet är väl kompressorn, bläster tar så mycket luft. Har en ny 150L 3Fas kompressor med X/liter per minut. Rätt bra drag i den och den ska vara gjord för kontinurlig drift men den blir bokstavligen riktigt varm. Så om man skulle göra det så blir den en fin höst dag. ca 10+ grader ute så släpar man ut kompressorn så det får bra med kylning. Men men det är bara spekulatiner haha :lol:

Lycka till med projketet! :D

Tackar

Ja nog suger en bläster luft alltid, jag blästrade en bil jag renoverade förut och lånade en större kompressor än den vi hade då men jag gjorde misstaget att blästra lite för hårt så hela sidorna slog sig fast jag inte blästrade rakt på dom så mitt råd är va försiktig när du blästrar och håll koll på trycket så det inte är för högt.. Va det gäller temperaturer så har jag hört så mycket olika va det gäller luftfuktighet osv. så jag har ingen aning om vad som är bäst, men å ställa ut kompressorn för att ge den lite mer kylning borde inte skada (min högst personliga åsikt så det behöver inte vara rätt :))

Lycka till själv!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag känner att det är dax att visa att det inte står helt still i garaget, motor utrymmet är nästan klart för spackling och lackning.. Men som alltid måste det vänta till det blir varmare.. Jag har svårt nog att hålla några + grader som det är så det skulle bli tokdyrt å hålla 20-25+ i flera dagar :) Men jag kan villigt erkänna att det är svårt att hålla arbetsmoralen på topp när det är flera minus i garaget varje gång man åker ut, så jag fortsätter att smyga vidare :roll:

Jag återkommer..

post-1183-144839147164_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jultomten kom både tidigt och var mycket generös i år..

Det blev nya kofångare fram+bak, nya inner framlampor, yttre hjulhusen båda bak samt båda bakskärmarna..

Jag kommer inte byta bakskärmarna innan bilen har varit på vägen och blivit besiktad minst 1 gång, men med priset jag fick kunde jag inte låta bli att köpa i förebyggande syfte :shh:

post-1183-144839147171_thumb.jpg

post-1183-144839147177_thumb.jpg

post-1183-144839147186_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min nattliga uppdatering försvann så jag gör ett nytt försök :)

Jag vet inte va ni andra gjorde på nyårsaftonen men jag va i garaget och försökt svetsa klart allt i fronten.. Så nu är man tillbaka till att slipa bort gammal färg och skit ett tag igen..

Så nu bär det av till garaget ett tag igen..

Och om någon trodde jag har varmt i garaget så tänk om, i går var det -8 grader inne när kom dit och idag (31/12) var det bara -3 när jag slog igång värmaren.. så man måste gå in och få lite värme med jämna mellanrum :shh:

post-1183-144839147191_thumb.jpg

post-1183-144839147197_thumb.jpg

post-1183-144839147204_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tjenare !

En riktig Mustang-älskare tar inte paus en nyårhelg :shock:8)8)

Och om någon trodde jag har varmt i garaget så tänk om, i går var det -8 grader inne när kom dit och idag (31/12) var det bara -3 när jag slog igång värmaren.. så man måste gå in och få lite värme med jämna mellanrum

Gör som jag , en liten enkel vedkamin med en fläkt som blåser runt varmluften.

Är det noll gradigt så efter en timme 18-20 grader. Garaget är 70 kvm.

IMG_4387.JPG[/attachment:10ubunnm]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...