Tanner September 2, 2005 Report Share September 2, 2005 Köpte en Mustang på semestern i USA, och nu är den snart (förhoppningsvis!) på ingång till Göteborgs hamn. Köpet i USA var inte så svårt att få igenom, jag gissar att jobbet startar när bilen ska godkännas i Sverige. Därför undrar jag nu om nån här kan ge mig lite tips som förenklar ombyggnad, besiktning och allt annat ska göras?Vad gäller blinkers bak har jag fattat det som att den smartaste lösningen är att sätta en gul lampa i backljuset och koppla blinkersen dit. Men finns det inte lag på att bilen ska ha fungerande backljus?Blinkers på framskärmarna är väl inte så svårt att fixa, men hur är det med blinkers fram? Är det enkelt att koppla ur det "konstanta" gula ljuset i blinkersen?Rostskyddsbehandling (och vanlig underredsbehandling?) gissar jag är rekommenderat om man ibland ska använda bilen under det saltiga vinterhalvåret.Försäkring hoppas jag hitta nån som inte ruinerar mig, även om jag vet att det kan bli tufft för en 25-åring i Göteborg. Helförsäkring för en Mustang utan vagnskadegaranti kan ju knappast vara billigt, även om en V6 bör ha lite lägre premie än en GT.Alla tips uppskattas! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
hanwir September 5, 2005 Report Share September 5, 2005 Backljus kan användas enl lag, el fram = lätt el bak = knepigare. Bullerintyg? SFRO eller Mustangperformance.se...Lycka till! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pineman September 5, 2005 Report Share September 5, 2005 Försäkring, räkna med mellan 15.000-20.000 loppor om året för helförsäkring. Jag hade tur som fick den genom Trygg Hansa iom att leasingen sköts genom Nordea Finans. Då kostar det för mig 7.000:-/helförs/helår, 39 år boende i Åkersberga fläckfritt förflutet. Detta var för mig avgörande om jag skulla köpa bilen. Trots att dom lovat mig per telefon/fax samt via mail för denna "billiga" försäkring så skickade dom ett inbet kort på 18.000:- när jag fick bilen. Många samtal och sura miner senare så fick jag rätt.Sverige e´ett Sosseland utan dess like... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
overlake CMC 1202 September 5, 2005 Report Share September 5, 2005 Oj..Jag har 9500:- Helförsäkring på min Cobrawww.fordforsakring.com Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanner September 5, 2005 Author Report Share September 5, 2005 Backljus kan användas enl lag, el fram = lätt el bak = knepigare. Bullerintyg? SFRO eller Mustangperformance.se...Lycka till!Är inte säker på vad du menar, lag på backljus eller inte?? Är el lätt att fixa fram men inte bak?Försäkringen blir som ni säger (och jag misstänkte) saftig men jag ska jaga bästa pris! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ September 5, 2005 Report Share September 5, 2005 Hmm, jag betalar 4 kr / dag, helförsäkrat med hyrbilsförsäkring :-) Känns lagom. Denna försäkring är en drive som Folksam har om man köper bil via handlare, tillgänlig för alla. Dock, efter 6 månader så är "smekmånaden" över och då börjar förhandlingarna. Har fått ett pris på 10.700/helår, helförsäkrat, 1500 mil, bor i Stockholm. Detta från Fordförsäkring. /AJ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra79 September 5, 2005 Report Share September 5, 2005 Är också intresserad av vad som egentligen krävs av Bilprovningen för att få bilen godkänd? Någon som har några smarta och/eller eleganta lösningar för blinkers fram och bak? Själv skulle jag helst använda de yttersta glödlamporna bak för blinkers, någon som testat det? Hur gör Exclusive Cars för att besiktningsgodkänna bilen?Tacksam för alla svar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
hanwir September 6, 2005 Report Share September 6, 2005 Backljus kan användas enl lag, el fram = lätt el bak = knepigare. Bullerintyg? SFRO eller Mustangperformance.se...Lycka till!Är inte säker på vad du menar, lag på backljus eller inte?? Är el lätt att fixa fram men inte bak?Försäkringen blir som ni säger (och jag misstänkte) saftig men jag ska jaga bästa pris!Ej lag på backljus. MEN, besiktningsmannen kan underkänna denna lösning och kräva annan/kompletterande lösning. Yes, elen fram fixar du lätt, men elen bak bör du få moddad eller chansa med egen koppling som riskerar överbelastning... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pineman September 6, 2005 Report Share September 6, 2005 Hmm, jag betalar 4 kr / dag, helförsäkrat med hyrbilsförsäkring :-) Känns lagom. Denna försäkring är en drive som Folksam har om man köper bil via handlare, tillgänlig för alla. Dock, efter 6 månader så är "smekmånaden" över och då börjar förhandlingarna. Har fått ett pris på 10.700/helår, helförsäkrat, 1500 mil, bor i Stockholm. Detta från Fordförsäkring. /AJ Jag har i tre år samma försäkring..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomgro cmc 702 September 6, 2005 Report Share September 6, 2005 Hör med Mats på www.importgaraget.se - han fixade allt på min GT enkelt och smidigt, kostade en liten slant men det var det värt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra79 September 6, 2005 Report Share September 6, 2005 Ok! Tack för tipset, ska kolla med dom!Förresten, du har inte några kort på hur dom har löst blinkers osv? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomgro cmc 702 September 7, 2005 Report Share September 7, 2005 Tyvärr inga bilder - men "besiktningbaklampor" löser ju en del bekymmer Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra79 September 7, 2005 Report Share September 7, 2005 Tyvärr inga bilder - men "besiktningbaklampor" löser ju en del bekymmer Har Importgaraget satt bakblinkers i backljusen och du kör utan backljus, eller hur är lösningen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
hanwir September 7, 2005 Report Share September 7, 2005 Tyvärr inga bilder - men "besiktningbaklampor" löser ju en del bekymmer Har Importgaraget satt bakblinkers i backljusen och du kör utan backljus, eller hur är lösningen?Har du väl fått igenom bilen vid reg.bes (olika bes.män kräver olika lösningar så håll tummarna) så godtas "alltid" backljusblinkers vid efterföljade kontrollbesiktningar... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanner September 8, 2005 Author Report Share September 8, 2005 Ok, vad jag förstått är det riktigt krångligt att fixa omkoppling av blinkers bak, så det är kanske bäst att inte försöka sig på själv. Sen misstänker jag att bilen dessutom måste får dimljus bak?Har du löst det med backljus/dimljus under stötfångaren, pineman? Tyckte det såg ut så på en av bilderna på din musse...Nån som vet hur mycket en underredsbehandling går på? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pineman September 8, 2005 Report Share September 8, 2005 Jag fixade backljus bak under stötfångaren, små diskreta i metall. Inga dimljus bak, fanns inte som original och då tror jag inte man behöver fixa det heller.Jag har gula lampor i original backljus reflektorn, blir väl problem efter 3 år till besiktningen och får då sätta på besiktnings blinkers.Underreds behandling måste du bara fixa, som du kanske vet så är bilen helt ren under och man blir orolig för minsta droppe vatten. Jag gjorde en total behandling som innefattar en två dagars behandling i samtliga skrymslen där fukt kan ta sig in och börja med ett rostangrepp. Jag rekommenderar detta, det bakades in i bilpriset, men det kostar ett par tusen.Lycka till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AJ September 8, 2005 Report Share September 8, 2005 Underreds behandling måste du bara fixa, som du kanske vet så är bilen helt ren under och man blir orolig för minsta droppe vatten. Jag gjorde en total behandling som innefattar en två dagars behandling i samtliga skrymslen där fukt kan ta sig in och börja med ett rostangrepp. Jag rekommenderar detta, det bakades in i bilpriset, men det kostar ett par tusen.Lycka tillVar gjorde du ditt rostskydd ? Det finns ju ett antal "metoder", svårt veta vilken man ska göra, alla är ju bäst ;-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pineman September 9, 2005 Report Share September 9, 2005 Den behandling som e´på min bil heterTuff-Kote Dinol BehandlingDag 1:Bilen hissas upp Hjul innerskärmar demonteras, SSedan avlägsnas all smuts, beläggningar på bottenplattan o hjulhus med högtryck. Behandlingshål borras befintliga pluggar tas bort och nödvändig demontering utförs. Därefter torkas bilen tills dag 2.Dag 2: Dörrar behandlas, stolpar, förstärkningen i huven, bagagelucka, tröskellådor o balkar med penetrerande produkt. Produkten"kryper" "klättrar" in i spalter där det förekommer dubbla plåtar.Det andra steget innefattar bottenplatta, hjulhus för får en penetrerande produkt behandling för att därefter täckas med tjock rostskyddsfilm. Till sist efterkontrolleras bilen och tvättas på nytt.Detta bör göras igen efter 2 år.Men kör man inte bilen på vintern så räcker det nog bra med 3-4 år kanske..Min bil gjordes hos Nacka Rostskydd i Nacka 07/716 66 00Lycka till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 September 9, 2005 Report Share September 9, 2005 Sverige e´ett Sosseland utan dess like...Kan inte låta bli att fråga. Hade du försäkringen hos TryggHansa eller hos Socialdemokraterna? Annars ska jag kolla om de ger medlemsrabatt... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pineman September 9, 2005 Report Share September 9, 2005 HahahaFörsök med det du... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddball September 10, 2005 Report Share September 10, 2005 Jag lät Ziebart fixa rostskyddet i usa innan importen. Kostade $310. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.