Jump to content

Svängdämpare!


dacke

Recommended Posts

Håller på och med kambyte + Kedja på min 289:a och tog av svängdämparen på bilen idag...

Gummiremsan i dämparen ser inte bra ut och jag har ju haft problem med vibrationer sen jag köpte bilen...Antar att detta är en del av det problemet..

Motorn i bilen är ju en 289:a från 1968 och svängdämparen jag tog av från bilen ser ut som en svängdämpare från en 302 , Stog ett nr:C80E-6316A2

Så min fråga är om 289:an och 302:an delade samma svängningsdämpare 1968 ,eller är det bara utseendemässigt svängningsdämparen skiljer sig mellan 65-67 mot 1968 års modell och vikten är densamma :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Enligt min bok Engine parts interchange, är det inte samma svängdämpare på 68ans 289 och 302. Part-No är C5AXX på 289 1965-68

och C8AXX på 302 1968, senare 302 har en annan dämpare. Det verkar som om A är för standardmotor och O om det är en HP-variant, men jag är osäker. På en bild ser i alla fall 289ans svängdämpare betydligt smalare ut än 302ans.

Link to comment
Share on other sites

Ja exakt.....289 dämparen ser mkt smalare ut....

På min bil sitter den tjockare modellen...Så då sitter det en 302 vev i bilen då...

Ja alltid lär man sig nåt nytt... :lol:

Tack för svaret...

Vad säger att det sitter en 302-vev i din motor? Passar inte "fel" dämpare på vevaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Gå inte på utseendet för det skiljer på alla.

Balans vikten är alltid densamma för tidiga Ford. 28oz

Däremot skilljer antal bultar mot remskivan.

Antingen 3-bult eller 4-bult

Chansa inte med något begagnat utan köp nytt direkt.

Det är en mycket viktig detalj i motorn och ska bytas vid minsta tveksamhet.

Eftermarknads dämpare typ Summit är billiga och är förberedda för både 3 och 4-bult remskiva

Tror även det är rätt bra priser på Hansen eller Norrlands Custom men då är det noga du kollar antalet bulthål

Link to comment
Share on other sites

Jepps! Alla smallblock 289/302/351W/351C/400 har samma vikt före 1981

Runt 1981 byttes vikten på 302 till 50oz men 351W behöll 28oz

En typisk "Fordkrångeländring" :!:

Är det budget du söker så har både jegs och summit för runt $80

Fördelen med den här är att du får flera olika tändmärken så den kommer att passa just din placering på pekaren för tändningen.

Ford har nämligen bollat runt med var märkena sitter :evil:

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=SUM%2D163289&N=115+4294925232+4294839044+4294908331+4294871851+4294871899+4294864619&autoview=sku

sum-163289_w.jpg

Men det kan även löna sig kolla runt hemma också..De är billiga

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
läste någonstans om Internal Balance or external Balance :?: om man ska byta vibrations dämpare. Finns även 0=Neutral Balance :?: Eller gäller detta bara Race?

De flesta "vanliga ford är väl externt balanserade....

Var väl FE notorer som hade internal balans...(427 bla)

men race motorer kan ju vara intern balanserade

om motorn är internbalanserad så är ju svängdämpare o svänghjul typ 0

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har bytt motorfästen på min 68:a de det ena va helt av... monterade "RMP Adjustable Motor Mounts" och jäklar vilka vibrationer jag har i motorn... har tyckt den vibrerat en del men det blev inte roligt nu. Hela bilen skakar på tomgång!

Har kollat min svängningsdämpare och jag tycker den ser ok ut men helt säker är jag ju inte... den är märkt "BTC D2TE C1A"

Sitter alltså en sån här på min bil http://www.damperdoctor.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=DD&Product_Code=FOR3029&Category_Code=FOR

Problemet är jag inte har den blekaste vad de använt för svänghjul på min bil. Motorn är bytt och är en 5.0 från 91 och jag kör än så länge med den gamla trepetade orginallådan.

Vad tror ni, är det möjligt att de kan ha behållit svänghulet från 5.0?

Link to comment
Share on other sites

Det funkar inte....Du måste använda svängningsdämpare för 5.0 med 50oz vikt

Likaså startkransen måste vara för 5.0

Det går inte återanvända dessa gamla 302 delar på en 5.0 motor då lär motorn nästan hoppa ur motorutrymmet av vibrationer

Problem 2 du dyker på är att 5.0 dämparna har 4st bultar för att fästa remskivan

Din 1968 302 remskiva har 3hål eller hur?

Det finns 5.0 dämpare som har båda bultmönstren så det löser sig...Tex Summit Racing

http://www.summitracing.com/parts/SUM-163302/

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för svaret! Tror du att det kan sitta fel grejer på svänghulssidan också? Tror det sitter en 5.0 startmotor på den om det kan tyda på något...

Blir till att beställa en ny dämpare från summit då! :) Sen får jag hoppas att inte motorn har tagit skada under de mil jag kört den med den här setupen...

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för svaret! Tror du att det kan sitta fel grejer på svänghulssidan också? Tror det sitter en 5.0 startmotor på den om det kan tyda på något...

Blir till att beställa en ny dämpare från summit då! :) Sen får jag hoppas att inte motorn har tagit skada under de mil jag kört den med den här setupen...

Tja när någon "annan" snickrat så kan ju vad som helst sitta i!

Startmotorerna däremot är det ingen skillnad på.....Kan lika vara en från 1965 fram till 2001

Behöver ju inte vara en Summit dämpare du köper...kolla noga på alternativen och även diameter så den passar

Link to comment
Share on other sites

Ja det har du rätt i! :) det är ju inte så lätt att veta, men jag tänkte närmast på om det ens är möjligt att flytta över alla gamla detaljer (28oz) till 5.0? men hur som helst så menar du att en 5.0 ska köras med 50oz även om det är lika på båda sidor?

Ska se vad jag hittar för alternativ... vore ju fint om någon i Sveriga hade haft på hyllan...

Link to comment
Share on other sites

Ja det måste vara rätt balansvikt.

Ford ändrade denna vikt på 80-talet från 28oz till 50oz

Det tokiga var att de ändrade inga andra mått så det går att felmontera.

Hade de tänkt till så skulle de ändrat exempelvis diametern på vevaxelns tapp så det blir omöjligt att montera fel

Ännu konstigare är att Ford behöll 28oz vikten på syskonmotorn 351 hela sin livslängd in på 2000-talet.

Står lite här om förändringar på smallblock Ford...(mitten av stycket om balans)

http://www.mustangandfords.com/techarticles/28738_ford_basics/viewall.html

Link to comment
Share on other sites

Ännu konstigare är att Ford behöll 28oz vikten på syskonmotorn 351 hela sin livslängd in på 2000-talet.

Skulle kunna tänka mig att det har med 351ans fetare vevaxel att göra, tittar man på den ihop med en 302 vev så inser man ganska snart att det går åt mer vikt för att räta ut 302 veven.... bara en tanke.

Dämparna är också olika långa 28 vs. 50 så det går inte bara flytta över remskivor från tex en 67a 289a till en 86a 5.0 och tro att det ska linja upp med vattenpump och dylikt... jag har nyss provat och nu vet man det :P se blid - http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=24714ℑ=1429138

Man kan även renovera svängdämpare (även i Sverige) om man tex söker en dämp med rätt nummer till en originalmaskin. Är gummit fint och dämparen känns stum så är det ofta helt okej, men torksprucket eller svampigt om det läckt olja tex.. tveka inte att byta...

Internalt vs Externalt har sällan något med race att göra.... handlar säkert främst om andra orsaker... Men en stor fördel om man balanserar en motor helt internalt är att man kan byta grejer runt vevaxeln utan att rubba för mycket på totala obalansen. På en ren "raggarmotor" som går lugnt o snällt på gatan är detta inget problem. Bara en sån grej som att man hänger dit en tryckplatta på svänghjulet så är man i regel körd i form av obalans om man tittar på vad som anses max för en performance motor...

Så kan bara falla in i ledet - håll koll på vikterna...

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna tänka mig att det har med 351ans fetare vevaxel att göra, tittar man på den ihop med en 302 vev så inser man ganska snart att det går åt mer vikt för att räta ut 302 veven.... bara en tanke.

Ja så kan det ju vara!

Kan ju även vara så att på 80-talet så har det blivit fler drivna detaljer som kräver mer kraft så som smoggpump, kraftigare generator, servo etc

Diameter utväxlingen på serpentinen verkar ju dessutom vara mindre vilket kanske påverkar gången!?!?

En större massa på vikterna ger kanske en lugnare stabilare gång för lätta 5.0..

Vem vet snillen spekulerar! :)

Link to comment
Share on other sites

I början av 80 talet fick Ford för sig att de skulle banta ner vikten på 302an (i ett försök att minska förbrukningen: bensin var ganske dyr på den tiden, med Amerikanska mått mätt i alla fall). Det blev bland annat ett lättare block och även en lättare vevaxel, genom att flytta en del av motvikten till svängningsdämparen och svänghjulet. Genom att flytta ut de, uppnådes samma effektiva motvikt (och därför balans) trots lägre totalvikt. En nackdel med motvikterna längre utåt är dock att det blir större böjande krafter på vevaxeln. På en högvarvig racemotor är därför intern balansering att föredrar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ok! :)

Lådan ska enligt uppgift vara från -74. Har suttit monterad bakom en 302:a i en -68. Hughes Streetmaster 2400-2600 turbin.

Ska alltså monteras på min 68:a med en 5.0 -91. Enligt ett par andra källor samt lite sökningar på google verkar det vara 157, 50Oz som gäller så jag beställer en sån! :)

post-3926-144839175873_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...