Jump to content

Lite trim för lagom pengar


uffeg

Recommended Posts

Vad ska man välja om man vill ha 30-60 hästar extra?

Jag funderar på att köpa avgassystem, öppet luftfilter, samt tuner för 15-20.000.

Men då har man en uppsjö att välja ifrån: STEEDA's prylar, eller ExclusiveCars grejer, eller så tar man hem från FORD RACING....

Finns det nån här på forumet som har erfarenhet från bland annat dessa erbjudanden, och kan vägleda?

Varför ska man t.ex. välja Exclusive Cars paket med filter och ferrita-system, framför ett färdigt filter, avgas, och performance oljefilter paket med tuner från FORD RACING ???

Känns mer rätt att välja FORD RACING prylar inklusive färdigkalibrerade Tuners, men var får man då supporten hemma?

Köper man STEEDA-prylar, eller från Exclusive, då har man kanske lättare att få hjälp om det skulle behövas?

Hur göra?

Link to comment
Share on other sites

Uffe,

Kolla de amerikanska forumen och se vad de använder där borta. En viss skillnad på vad 5000 tycker jfr med kanske 100 stycken här hemma. Gör sedan en egen bedömning av hur mycket du vill lägga, och vilken nivå det handlar om. Dyrt är ju inte alltid bäst. å andra sidan så är mycket bolt ons stort sett samma prylar, och då är det väl snarare en smaksak. Det borde nästan rimligtvis börja komma ut en del begagnat med till denna modell, kanske är det vägen att gå? Steeda håller hög nivå på allt de har, kolla med Pernolf här på forumet vad han har att erbjuda. En annan sak att tänka på är nästa steg, vad kommer efter det du skaffar nu? Vissa delar går bättre tillsammans med delar från samma tillverkare, men till vad? busa på stan, köra rakt fram eller sladda runt lite på en bana? Komfort eller bara prestanda? Mycket är det att tänka på, men en god planering sparar både tid och pengar i slutändan.

Lycka till!

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mig så är Ford Racings dosor endast en programmeringsdosa, en diablo predator eller xcal2 kan du göra så mycket mera med.

Avgassystem, magnaflows X-pipe med kattar samt steedas slutrör är bara så jävla bra, det är Borla som gör steedas avgassystem, så det är inga dåliga saker.

visst kanske jag är partisk men du kan ju köpa dom från massvis med ställen.

Link to comment
Share on other sites

Har ju ingen erfarenhet av de andra prylarna, men kör själv med Steedas prylar sen förra våren och kan säga att jag är grymt nöjd! :D

Såg även en test i nån av de amerikanska mustangblaskorna där kitet fick väldigt mkt beröm!

Snacka med Pernolf, det är han som är "skyldig" till min bil!

Passa även på att byta till en short throw shifter, helt annan känsla!

Link to comment
Share on other sites

Tja, man kan köpa lite av varje. Jag har Steeda CAI, Steeda Sportsprings, Diablosport Predator tuner, Ford Racing axle back(Borla), funkar och låter bra. Hur många hästar vet jag inte, funderade på att göra en rototest före och efter, kostar 2500:- men vågade inte. Tänk om det bara blev 8 stackars hästar !! Nåja, mest nöjd är jag med axleback systemet, behöver ingen stereo i min bil längre. Det låter såååååååå mycket bättre ! Jag säger bara Södralänktunneln, 3000 varv, gasen i botten,aaaahhh :twisted:

Link to comment
Share on other sites

X-pipe och bakåt, open air filter, och tuning från STEEDA kostar uppemot 30 papp.

Vad ger det i hästar?

axle back och open air och tuning från exclusive kostar 18 papp. ger 55 häst enligt uppgift.

Om jag inte är felunderrättad....... Rätta mig gärna.....

Link to comment
Share on other sites

Tror att Steedas system ska ge några få hästar till PÅ PAPPERET, vad det innebär i realiteten vet jag ej, men det känns bra! :twisted:

Och hörs...

Sen vet jag att Exclusive åtminstone på en av SINA bilar monterade dän Ferritta-systemet och monterade på Steeda...

Ring verkmästaren på Exclusive, Kjelle, och hör med honom! Han har koll! 08-4492053

Link to comment
Share on other sites

Jag har Ferritta, K&N öppet filter samt en predator och tankar V-power.

Efter bytet blev bilen helt annorlunda.

Svarar bättre och snabbare på gas, mattningen efter växling till fyran (automat) är borta, nu drar den som den skall.

Ljudet mycket bättre.

Det bästa är allt du kan göra med en predator.

Allt från en enkel "tune" till att mappa om växellådan hur hårt och snabbt

och när den skall växla,

kalibrera om hastighetsmätaren efter vad du har för däckstorlek, lägga på mer eller mindre luft och bränsle, tändning,

varvtalsstopp, toppfartsspärr och mycket mer.

Beställa egna customtunes från diablosport

Avgassystemet skall ge ca 12hk till på bakhjulen enligt Ferrittas rotortest.

Filtret skall ge 25hk till enligt KN:s rotortest

Predator ger ca 20hk med standard mappningen som följer med.

Vet inte om dessa siffror stämmer exakt i verkligheten, men det viktiga är

att det känns skillnad och det gör det.

Kort sagt, jag e nöjd :D

/Janne

Link to comment
Share on other sites

axle back och open air och tuning från exclusive kostar 18 papp. ger 55 häst enligt uppgift.

Om jag inte är felunderrättad....... Rätta mig gärna.....

Låter lite för bra kanske =)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån av er som kommer till power meet? Då kan man ju lyssna på skillnaden, jag kommer dit, med bilen helt original......

Link to comment
Share on other sites

axle back och open air och tuning från exclusive kostar 18 papp. ger 55 häst enligt uppgift.

Om jag inte är felunderrättad....... Rätta mig gärna.....

Låter lite för bra kanske =)

Jo, det låter lite väl. Dock enligt Steeda så ger deras CAI + predator tuner 26,7 bakhjulshästar. Lägger man till ett axleback så kanske man kommer upp i, låt säga 30 på bakhjul. Då börjar vi närma oss 55 häst i motorn.

Har sett en test i Mustang Monthly som testade Steeda CAI + tune, tror det var SCT-tune och dom fick 16 hästar på bakhjulen.

Jag tror nog att tuner+axle back ger mest bang for the buck, motorn känns rappare och det låter mer :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

lät exclusive smacka på magnaflow race kattar samt steeda slutrör samt lite chippning med och öppet filter...

låter gött å går som... :twisted:

nästa sak blir säkning med vettigare fjädring å stötar...

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni gjort med bromsarna förresten? Nya eller har ni behållt original

/Freddan

Har inte gjort något åt bromsarna ännu. Men det är något som står på önskelistan. Men först kommer nog underdrive pulleys och annan bakaxelutväxling. Någon som gjort detta ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
X-pipe och bakåt, open air filter, och tuning från STEEDA kostar uppemot 30 papp.

Vad ger det i hästar?

axle back och open air och tuning från exclusive kostar 18 papp. ger 55 häst enligt uppgift.

Om jag inte är felunderrättad....... Rätta mig gärna.....

har svårt att tro att det ska ge så mycke som 55hk, det är nog en fantasi.

Max 25-30hk.

Link to comment
Share on other sites

When we bolted this kit into Todd Regnaert's Sonic Blue Steeda, we found it made 29 ft/lbs of additional torque and 30 more horsepower.

detta mätt på bakhjulen, gäller steedas CAI samt ny programvara.

sen gör ju magnaflows x-pipa samt steedas slutrör ytterligare en del.

Jag har sålt en hel del av dessa "kit", som består av CAI+Predator, magnaflow x-pipa och steedas slutrör (även via Exclusive cars)

alla som har hört av sig,m antingen till Exclusive eller till mig har varit supernöjda, både med ljudet och med prestandan.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vad det ger kan nog diskuteras tills någon bänkar. Dock, jag har Steedas CAI+Predator tuner+Ford racing axleback och tror att det ger ca 0,3-0,4 sek på 402m. Har kört på 13.72@161.66 som bäst(med automat) och med lite bättre teknik så kan det nog gå ännu bättre. Vet att en annan Musse GT automat gjorde låga 14 helt orignal och med Exclusive cars kitet genast kapade 0,4. Bästa manuella med CAI+tune, 13,51, såg jag nånstans på ett amerikanskt forum. Så, vad kan det bli i hästkrafter tro ?

Vad göra nudå ? Jag vill kapa lite av denna tid och det verkar som underdrive pulleys och annan bakaxelutväxlingen ger mest bang for the buck. Kanske en låg 13, hög 12:a ?

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

kosta på en annan converter med högre stall så kommer du garanterat iväg bättre, ev även en högre utväxling.. Men antar att du inte vill ha för högt varv vid motorvägs fart heller...

Svårt å veta vad man vill. När jag köpte Mussen så ville jag ha en manlig :D glidare och det är den ju verkligen. Men nu är det nog "slutglidigt" , så det får gärna varva och låta mer. Kompressordiskussion pågår ju i en annan tråd, det verkar dessutom knepigt med bilprovningen. Å då är man ju där igen, med bakaxelutväxling, underdrive pulleys osv.

Jag körde mot en Exclusive Cars kittad bil med CAI+tune+racekat/x-pipe och vann 2 av 3. Den var snabbare till 60 ft (med orginal-däck !!) men det hade jag tagit igen till 1/8. (Inga större skillnader dock, vi pratar hundra-delar) Detta gör att jag tvivlar på att X-pipe ska göra 30 hästar som en del säger.

Varför allt detta tjat nurå ? Mycke vill ha mer, var på Bilsport Action meet på Mantorp nu i helgen, och det är klart, när Saabar och Volvosar och annat löst är snabbare än en själv, så svider det lite i en gammal mans själ. Det man inte har mellan benen har man i bilen och när man inte har det där heller så ... :evil:

Link to comment
Share on other sites

vart har du hört att X-pipan ska göra 30hästar?

Det är taget ur luften isf, Magnaflow har mätt upp 10extra hästar, men ljudet tillsammans med (läs steedas) andra slutrör blir grymt.

CAI+Tune gör 30hästar, det finns bänkat med, och det är inget unikt med steedas, skiljer säkert inte mycket mellan dom olika kitten, ställa om tändningen och tanka annan soppa än 95, ta bort insugsljuddämparen och i med ett insatsfilter från ex. K&N ger en märkbar skillnad på en gammal 5.0:a.

would net approximately an additional 44 rwhp or

approximately 309rwhp total.

Svarade Steeda på frågan om vad CAI+tune samt Magnaflow samt slutrör ger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...