Jump to content

Featured Replies

comment_29540

Är det nån som kan se på rak arm om detta è en 8" eller 9" axel ???

Hittar inte nån bricka....de enda jag vet är att den inte är diffad, går det att byta insatsen till heldiffad ?? och vem gör sånt ???

fotade lite av bilen underifrån som jag tänkte ta mig an efter sommar, förhoppningsvis hoppar jag in i motorutrymmet om tiden å pengar finns... :)

mussen är en -72 med en 302 cui 2v om det kan hjälpa till

comment_29624

Jag vet inte vad som finns att få tag på i Sverige men en komplett Traction-Loc diff verkar kosta runt 1000-1100 dollar (Detroit Locker 1300-1400 om man kan stå ut med oljudet) här i USA och jag har sett renoverade för 400-600 dollar på eBay. Begagnade är naturligtvis billigare, kanske runt 200-400 dollar om man kan hitta någon över huvud taget, för de är antagligen inte lika "vanliga" som diffade 9 tummare.

comment_29637

Fel av mig, f.låt.

jag har pratat i fel termer, lite pinsamt men sant...

"Hittar inte nån bricka....de enda jag vet är att den inte är diffad, går det att byta insatsen till heldiffad ?? och vem gör sånt ??? " skrev jag !!!

vad jag menade var ju naturligtvis som ni verkade förstå ändå trots mitt dåliga fackspråk... var tvärtom, axeln har mer drivverkan på ett hjul än det 2:a dvs diffad (förmodar jag) jag är ute efter difflås.

men å andra sidan påverkas ju naturligtvis köregenskaperna av detta, om man nu har lite mer pulver under huven är det bra eller sämre att köra (odiffad, lika mycket verkan på bägge hulen) på 8" axel, och klarar den det ?

vad många kusar klarar en 8" axel ???

var ute o kollade på www.detroitlocker.com med lite olika alt, någon som kanske har erfarenhet av olika varianter ?

sen nämnde HT-66:a "Limited slip" bättre alternativ kanske...?

comment_29638

Eaton Posi Limited-Slip Differential.

Eaton's fiber disk-based limited-slip differential with precision forged gears offers lifelong chatter-free operation is a favorite of muscle car, hot rod and mild off-roaders looking for improved traction at launch. This is the same unit that was standard on GM products in the 1960s and 1970s.

Står det på www.detroitlocker.com

Är det kanske så att det är redan DET man har..?? på tal om limites slip..

känns som att det vänstra hjulet driver isåfall j-vligt dåligt jämfört med det högra, men å 2:a sida så kanske det är därför man renoverar axlarna...??? :D

comment_29640

Limited slip, Posi, Equa Lock, Traction Loc, i princip samma sak med olika namn, en lamelldiff.

Detroit Locker är värsta sortens diffbroms, används av alla NASCAR stallen (Japp, även Cheva-, Dodge- och Toyotastallen använder Fords 9 tummare med en Locker inuti). De är inte konstruerade för gatbruk och för ett s***ns liv när man svänger och spärrarna hackar över för att tillåta att hjulen snurrar med olika hastighet. Nästa steg i lika drivhjulsfördelning är en spole! (eller en AGA-diff)

Det finns en del nyare designer som jag inte är så bekant med men som kanske kan vara ett ännu bättre val än en traditionell lamelldiff. Till en Ford 8 tummare finns det inte så förbaskat mycket att välja på men Summit Racing har en variant

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Jag är inte riktigt med på vad Du menar med att ena hjulet driver mer än det andra, men jag tolkar det som att Du har en öppen diff (odiffat som man också säger).

Om Du hissar upp bakänden på bilen så att båda bakhjulen är i luften, med neutral/friläge i, och snurrar på ena bakhjulet för hand så ska det andra bakhjulet snurra i samma riktning om Du har någon slags diffbroms. Om det andra bakhjulet snurrar åt andra hållet så har Du en öppen diff.

• 3 weeks later...
comment_30062
Limited slip, Posi, Equa Lock, Traction Loc, i princip samma sak med olika namn, en lamelldiff.

Detroit Locker är värsta sortens diffbroms, används av alla NASCAR stallen (Japp, även Cheva-, Dodge- och Toyotastallen använder Fords 9 tummare med en Locker inuti). De är inte konstruerade för gatbruk och för ett s***ns liv när man svänger och spärrarna hackar över för att tillåta att hjulen snurrar med olika hastighet. Nästa steg i lika drivhjulsfördelning är en spole! (eller en AGA-diff)

Det finns en del nyare designer som jag inte är så bekant med men som kanske kan vara ett ännu bättre val än en traditionell lamelldiff. Till en Ford 8 tummare finns det inte så förbaskat mycket att välja på men Summit Racing har en variant

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Jag är inte riktigt med på vad Du menar med att ena hjulet driver mer än det andra, men jag tolkar det som att Du har en öppen diff (odiffat som man också säger).

Om Du hissar upp bakänden på bilen så att båda bakhjulen är i luften, med neutral/friläge i, och snurrar på ena bakhjulet för hand så ska det andra bakhjulet snurra i samma riktning om Du har någon slags diffbroms. Om det andra bakhjulet snurrar åt andra hållet så har Du en öppen diff.

Intressant pryl från Summit ! Tydligen skulle jag kunna pilla in den i min 65:a som har odiffad 8tummare och få en någorlunda bekväm diffning av den !!!

Vad mer bör man byta för att få en axel man kan lita på?

/Terner

comment_30081

Tjena Dragan.. Köpte en Auburn limited slip (lamell diff) i vintras till min 8 tummare, kostade mig 6700:-, då togs gamla diffen ut å Auburn diffen sattes i gamla huset, shimsat å klart bara att klämma dit. Räkna även med att byta bakhjulslager när ändå allt är isär. Kostar som sagt en slant men vad mkt roligare körning å gå på bredsladd genom varje kurva...=)

comment_30093

Hej!

En locker är ingen mjuk och snäll sak när man kör på gatan, utan den smäller lite i kurvorna.

Auburn är EJ lamelldiff, utan en kondiff, där konorna nöts ner vartefter och det då kommer ut små metallspån i oljan. Dvs byt olja med jämna intervall.

Det du helst vill ha för gatbruk är en lamelldiff. De finns i Sverige och kostar ca 6500kr nya. Vill du veta var, så skicka ett meddelande till mig då jag inte vet om jag får läggu ut länkar till firmor i forumet (ny användare).

/Daniel