Jump to content

Bra kylare?


Ante
 Share

Recommended Posts

Vad ska man köpa för kylare som är bra, finns de någon som är bättre än orginalkylaren och som passar med samma fästen slangar mm typ aluminiumkylare? Har just nu en kylare från någon annan bil? som dock är större än orginalkylaren. Men nu när jag har en trimmad motor så klarar den inte temperaturen när de blir lite längre stillastående på tomgång? Känns som man ligger lite på gränsen? Skulle vara tacksam för tips om vad ni har och som fungerar bra när man har lite mera pulver!!

Mvh

Ht-66 c4 aut

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Mitt råd är att du köper en 3 radig kylare med original

utseende, allt ser ut som det skall, fästen för slangar

mm inklusive fästen för kyllare blir rätt. 8)

Kolla vår på vår hemsida, sponsorer, AB Sven ullman

Rolands Mustangdelar mm. :?

En 3 radig kylare har egentligen lite mer kyleffekt än

vad man behöver även om motorn är moderat trimmad. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att en orginalkylare räcker gott!

Minst lika viktigt är att du har tillhörande fläktkåpa.

Utan den försämmras kylningen drastiskt.

Kör du trimmat och särskillt om du har högre stall på turbinen så måste du dessutom ha en liten extra oljekylare till automatlådan.

Den oljekylningen som går in i orginalkylaren är ett skämt.

En aluminium kylare är visserligen bättre men i de flesta fall är det "overkill" och utan fläktkåpa blir resultatet ändå inte mycket bättre än orginal.

Mustangs Plus säljer aluminium Griffin kylare som är direkt "bolt on"

http://www.mustangsplus.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=MPFMP&Category_Code=Aluminum

Griffin har även billigare "universal" kylare men då blir det som Lars säger ett himmla knep och knåp med slangar och fästen.

Något som många även glömmer bort när man trimmar och sätter dit headders är att inte linda dom med "Termoband"

Värmestrålningen från headders är grymt hög!

Jämför man mantelarean på alla rören mot orginal gjutjärns grenrör så är det säkert 4ggr mer värme.

Mustangens lilla motorutrymme blir snabbt varmt utan lindade headders och med värmeslag som följd.

Men du kanske inte har headders? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Ja jag har ju Headers som ej är lindade så de måste jag nog fixa. sedan har jag ju ingen kåpa runt fläkten och där har jag nog de största problemet. Jag får nog ta bort skräpet som sitter där nu och satsa på en treradig kylare med kåpa.

Oljekylare har jag skaffat men den har jag inte satt dit än för jag väntar på en turbin med 2500 stall så då ska jag sätta dit oljekylarenkylaren.

Problemet med värmen har jag fått sedan jag bytt motor till en betydligt mera trimmad. Innan de hade jag inga problem med värmen kunde stå i bilkö "hur länge som helst" men så här är de väl när man ska trixa och trimma de ena ger de andra :o

Link to comment
Share on other sites

Jag har just löst ett exakt likadant problem som du har på min egen bil!

Kör en trimmad 302, förut kunde jag också köra utan några som helst problem med tempen, men när jag bytte till denna trimmade motor med olindade headers och annat skoj så blev det bokstavligen "svettigare".

Nu har jag köpt en treradig kylare från Hansen Racing och det funkar helt suveränt, och då har jag fortfarande ingen fläktkåpa, men det ska jag snart också fixa.

Det var barnsligt lätt att byta förresten, allt gick smärtfritt och passade som det skulle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har bekymmer med ylningen och har just konstaterat att en eller båda blockpackningarna gått åt skogen. har en trimmad kam men har bara kört ca 10 mil i småkörningar och inte sett tendens till överhettning, kylaren ser bra ut och är utbytt men vet inte när.

Jag vill nu sasta på en fläktkåpa till min 65:a.

Att det finns till 66:or vet jag men passar dom till en 65:a?

Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu fått hem en treradig kylare som jag håller på att skruva dit. Har en liten fundering om de ska sitta någon form av list för att täta emot kylaren på ovan sidan, alltså mot huvlåset uppifrån sett de är ju ett ganska stort spel där?

Runt anliggnings yta på sidorna och nederkant har jag satt en mjuk tätningslist.

Link to comment
Share on other sites

Ford satte en tätningslist ovanpå kylarramen, som skulle täta mot huven, på Big Block bilarna. Listen kostar under 10 dollar från de flesta leverantörerna och är i originalutförande häftad till kylarramen, men om man inte bryr sig så mycket om originalskick kan man nog limma dit nästan vilken slags gummilist som helst, och om man inte litar på att den sitter kvar, dra dit några plåtskruvar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Nu till ett annat stort problem. Fläkten som jag nu har (FOMOCO) känns för stor diameter 450mm och jag förstår inte hur kåpan som jag ännu inte fått hem ska kunna passa?

(Någon som vet hur stor den ska vara till en -66 med 289 cui?)

Tar nästan i nedre kylar slangen ca 8mm spel.

Den nedre kylarslangen (original) har lite dålig passform och blir ett veck på en bit nedanför vattenpumpen någon fler som upplevt samma problem?

(Ny treradig kylare med slangar och klammer som bara skulle passa utan problem :evil: )

Mycket tacksam för svar!

Anders!

HT-66 289 cui C4

Link to comment
Share on other sites

Den nedre kylarslangen (original) har lite dålig passform och blir ett veck på en bit nedanför vattenpumpen någon fler som upplevt samma problem?

Där kan Du ha ett rejält problem. Jag vet inte om alla modeller ska ha en stålspiral invändigt, men om den saknas är risken stor att slangen sugs ihop och blockerar vattenflödet. I vilket fall som helst ska Du definitivt inte åka omkring med ett veck på slangen. Det kommer med stor sannolikhet vålla kylningsproblem eftersom chansen är stor att det blir lättare för slangen att sugas ihop.

Link to comment
Share on other sites

Det här med spiralen är någon man läser ska vara problem men jag själv har aldrig stött på det och det är aldrig någon spiral i slangar man köper.

Inte ens när man köper Ford Racing eller Blue Good Year slangar

Jag har i 17års tid kört trimmade 302, 351 i olika slag och hårt men att slangen skulle sugas ihop har aldrig hänt.

Förr var det spiral men den försvann sedan.

Vet inte om den var onödig eller om slankonstruktionen är förändrad

Enda anledningen att slangen annars skulle kunna sugas ihop måste ju vara att kylaren är blockerad.

Eftersom du har ny kylare så är det ju fritt fram för vatten.

Har du bara rätt slang så ska det funka.

Link to comment
Share on other sites

Samma erfarenhet som Per. Pumpen är en cirkulationspump, ger väldigt lite sug- eller tryck. Är det blockerat, snurrar pumpen men inget vatten transporteras. ( därför aldrig helt tätt då termostaten är stängd. Vattnet skulle koka pga friktionen i pumpen utan cirkulation).

Link to comment
Share on other sites

Ja om de är som ni säger vilket jag också tror så ska ett litet veck inte ha någon större betydelse. Men som sagt de är ju synd då man kostar på och köper de som ska vara och de inte blir bra! De jag hade tidigare passade ju till och med bättre.

Då återstår ju frågan hur stor fläkten ska (Nu dia 450mm) vara då den nästan tar i den nedre kylarslangen (8mm kvar utan distans). Har jag kvar distansen som satt där för att komma närmare kylaren då tar de till och med i nedre röret med slang på?

Link to comment
Share on other sites

Ja man får tackar för alla svar med bild och allt :D

Har varit ute och kört lite nu och de verkar ju fungera vattnet är ju kvar i motorn och tempen ser normal ut :) Man får hoppas att slangen följer med i samma utsträckning som motorn vrider sig, när man sätter plattan i mattan, annars kan man ju tänka sig vad som häder :cry: .

De blir intressant att se hur de passar med kåpan som jag ännu inte fått :?:

Link to comment
Share on other sites

I boken "Mustang & Ford Small Block V8 1962-69" finns en förteckning över vilka fläktar som användes, och storlekarna.

För 1966 Mustang fanns:

* Märkt med C6AE-E, Standard 4-bladig, diameter 17,5 tum

* Märkt C5AE-B, motorer med luftpump, 5-bladig, diameter 17 tum

* Märkt C6OE-C, motorer med A/C, 7-bladig med slirkoppling, dia 17,5 tum

* Märkt C6ZE-A, motorer med A/C och luftpump, 7-bladig med slirkoppling, dia 17,5 tum

* Senare på året 1966 ersattes de båda 7-bladiga ovan av en fläkt märkt C6OE-G, också 7-bladig med slirkoppling och 17,5 tum i dia.

Min miniräknare säger att 17 tum blir ungefär 43 cm och 17,5 tum blir ungefär 44,5 cm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...