Jump to content

Kylare


Mickey

Recommended Posts

Hej,

Det verkar som kylaren har fått skräp i någon av kanalerna och måste bita i det sura äpplet nu med ett byte. Nu kan jag antingen köpa ett nytt eller skicka in det för renovering. Frågan är vilket alternativ som är bäst och tänkte höra om det finns någon som har en åsikt om det.

Jag har varit i kontakt med Veberöds bilkylarservice och fick ett pris på 3000.- för att sätta in ett 3 raders istället för 2 som jag har nu. Hansen Racing säljer ett sprillans nytt "heavy duty" med två rader för 3290.-. Det låter väldigt frestande att köpa helt nytt, men misstänker att tre raders kan hålla längre.

Hur skulle ni gurus valt?

Anders

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man köpa ett 24" för bigblock hos Rolands Mustang för 5000 kr. som jag gjorde för tre år sedan. Dyrt är det men det fanns hemma direkt.

Är gavlarna fina så blir kylet som nytt med nytt element fastlött på dem. Tre rader är bättre än två. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde med Malmö Bilkyl, men blev mindre imponerad när de först sa att det inte gick att renovera och sedan sa att han inte var riktigt säker. Misstänker att gamla jänkare kanske inte är deras specialitet.

Laurel Mountain Mustang verkar riktigt billiga och säljer ett 20", tre raders till min -67a för $189,95. Även om deras kylare kan vara bättre än originalet är frågan hur "autentiska" de ser ut.

MrTurbo_1645, har du sett någon skillnad i utseende från din ursprungliga kylare? Jag har hört en del skräckexempel där kylaren säkert är mer effektiv, men där utseendet skiljde sig helt från originalet.

Link to comment
Share on other sites

Att cella om en mustangkylare bör inte vara det minsta problem för en kylar firma,då blir kylaren som ny,det är ju bara baljorna som är kvar. hansen kylare är säkert renoverade på gamla stommar också ,men av en mexare på svältlön,eller också nya baljor som garanterat inte är av bättre kvalitet än orginal.

Så jag skulle definitivt satsa på att cella om med ett treraders när prisskillnaden inte är större.

Är däremot baljorna buckliga och fula kan man ju grubbla på Hansen kylaren.men om du skulle cella om med ett 2raders paket blev renoveringen antagligen billigare än Hansen kylaren.

Tänk på att svensk kvalitet är avsevärt bättre än amerikansk eftermarknad.

Priset är rätt ok håller själv på att renovera en lastmaskinskylare, och det går på över 6000.

Link to comment
Share on other sites

MrTurbo_1645, har du sett någon skillnad i utseende från din ursprungliga kylare? Jag har hört en del skräckexempel där kylaren säkert är mer effektiv, men där utseendet skiljde sig helt från originalet.

Nu är inte jag så "originalberoende, men visst den såg ju inte exakt likadan ut. Skillnaden e dock inte så stor att man reagaerar.

Gamla kylen; www.saab4fun.com/kyl1.jpg

Nya kylen från ovan; www.saab4fun.com/kyl.jpg

Resten ser man ju inte så mycket av...

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden ser inte så stor ut på bilderna som du tog. Det exempel jag hört var någon som beställt en ny kylare till en äldre Mustang och fick en med modern kylare med expansionskärl. Kylaren passade säkert men skulle se helt fel ut i en klassisk Mustang om det inte var en Funny car eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser ut att behöva en ny kylare till min 68:a… vet inte om den han frusit sönder eller om den va trasig då den kom… :( va lite vatten i den så jag är lite misstänksam… men iaf. tänkte köpa mig en tre-radig istället för att försöka lämna in den gamla men sen upptäckte jag modellen för 390/428 också… hade förr eller senare planer på att montera en 390 eller 428 i den så frågan är om det inte är bättre att gå på den då och funkar det ihop med en 302:a som jag har idag? Fördelar nackdelar?

Den jag tänkte :

EG3340.jpg

http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG3340

Eller ska jag köpa den här:

EG379.jpg

http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG379

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde med Malmö Bilkyl, men blev mindre imponerad när de först sa att det inte gick att renovera och sedan sa att han inte var riktigt säker. Misstänker att gamla jänkare kanske inte är deras specialitet.

Laurel Mountain Mustang verkar riktigt billiga och säljer ett 20", tre raders till min -67a för $189,95. Även om deras kylare kan vara bättre än originalet är frågan hur "autentiska" de ser ut.

MrTurbo_1645, har du sett någon skillnad i utseende från din ursprungliga kylare? Jag har hört en del skräckexempel där kylaren säkert är mer effektiv, men där utseendet skiljde sig helt från originalet.

Det är rätt stor skillnad på Bilkylarservice och Malmö Bilkyl. Christer på Bilkylarservice är rätt vass på amerikanskt, han åker själv dragracing med en Monza med BB och lustgas i Competition... Han har bytt ut paketen på min kylare, så visst vet han vad han håller på med.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att behöva en ny kylare till min 68:a… vet inte om den han frusit sönder eller om den va trasig då den kom… :( va lite vatten i den så jag är lite misstänksam… men iaf. tänkte köpa mig en tre-radig istället för att försöka lämna in den gamla men sen upptäckte jag modellen för 390/428 också… hade förr eller senare planer på att montera en 390 eller 428 i den så frågan är om det inte är bättre att gå på den då och funkar det ihop med en 302:a som jag har idag? Fördelar nackdelar?

Den jag tänkte :

EG3340.jpg

http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG3340

Eller ska jag köpa den här:

EG379.jpg

http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG379

Som du ser så skiljer ju nedre slanginfästningen,så har du otur blir det konflikt mellan kylfäkt o slang ,om du har kylare av "fel"typ.

men oftast går det att fixa genom att dra slangarna under el dyl.

Dollarn är ju väldigt låg nu så nu kan det kanske löna sig bättre med USA renoverade ?.

men hur som helst satasa på treraders.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...