Jump to content

Bakaxeloljebyte Mustang GT -99


Recommended Posts

Jo, ska byta oljan i bakaxeln på min Mustang GT -99 då den "gnäller" när man svänger.

Hur går man lättast till väga med detta? Har aldrig varit under den och tittat, finns det urtappningsplugg och påfyllningsplugg eller måste man öppna hela faderullan eller?

Måste man ha nå speciella verktyg?

Ja, den som vet kan ju förklara för mig så gott det går :)

Link to comment
Share on other sites

du tömmer oljan genom att lossa hela kåpan, på förarsidan på klumpen, bredvid kardan sitter det en påfyllning, väl dold och en insexsbult är den.

lossa int ebultarna helt, och dom nedersta lite mera, då kan du bända kåpan så oljan rinner ur.

fyll genom hålet där insexbulten sitter tills det är fyllt dit upp.

inga specialverktyg utom då en insex i rätt storlek, vet inte dimensionen på den, bultarna till kåpan är typ 7/16", eller i vårat språk 11mm.

men sen om det skulle avhjälpa att det gnäller när du svänger är jag tveksam till, kommer det från bakaxeln så är ju olja ingen mirakelproduktl direkt. Kan ju vara någon bussning, men en 99 är ju rätt så ny å andra sidan.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske har diffspärr. Det är vanligt att sk. Limited slip axlar gnäller. det är friktionsplattorna som orsakar gnället då dom gnider mot varandra vid kurvtagning. Till GM biler tillsätter man sk "Knäppolja" , en liten 1 dl flaska för att förhindra detta missljud. Ford har troligtvis en någon bakaxel med lamelldiff. Någon annan i klubben vet nog.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Du kanske har diffspärr. Det är vanligt att sk. Limited slip axlar gnäller. det är friktionsplattorna som orsakar gnället då dom gnider mot varandra vid kurvtagning. Till GM biler tillsätter man sk "Knäppolja" , en liten 1 dl flaska för att förhindra detta missljud. Ford har troligtvis en någon bakaxel med lamelldiff. Någon annan i klubben vet nog.

Stanley

Japp rätt..

M-19546-A12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur vet jag vad jag har då?

Enda jag vet är att när jag hissar upp bakändan på bilen och snurrar på något bakhjul så snurrar det andra exakt likadant, och och man snurrar till snabbt och sen byter håll så klonkar det till på nåt konstigt sätt.. :?

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar att du byter olja, samt häller i ny difftillsats. Då oljan vanligtvis inte byts så ofta som den borde i bakaxlar.

När du tar bort kåpan kan du också se efter att allt verkar okej.

Vanligtvis brukar diffen "hugga" om den inte slirar som den ska. Har detta problem kommit plötsligt, eller har det funnits en längre tid?

Link to comment
Share on other sites

Jo oljan kommer mest troligt bytas till helgen, ska bara få tag på såndära tillsats.

Problemet med att den gnisslar har kommit ganska nyligt, någon vecka sen bara.

Hur mycket olja ska man ha i bakaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Mineral 85-140 är att föredra i bilar som används på sommaren. Brukar gå i ca 2 liter. Häll i oljan via påfyllningspluggen (som också är nivåplugg, bilen behöver alltså vara i våg.

Farsgubben har tillsats och sånt hemma. Kolla länken nedan för telefonnr, han svarar också om du har några frågor när du öppnat locket för att se att allt är okej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...