Preben November 2, 2006 Report Share November 2, 2006 Jag har ett par fina alu-ventilkåpor till min motor och i både är det bajonetfattning till oljepåfyllning/vevhusventilation; men räcker det att jag har ventilation i den ena och ett vanligt oljelock i den andra, eller måste jag ha ventilation i både? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB November 2, 2006 Report Share November 2, 2006 Det rekker med ventilasjon i den ena.john Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne November 2, 2006 Report Share November 2, 2006 Vevhusventilationen bygger på att vevhuset evakueras via den högra ventilkåpan (via en slang från PCV ventilen i ventilkåpan till insuget) och luft tillförs i den vänstra (antingen med slang från luftrenaren till oljepåfyllningslocket eller med ett ventilerande oljepåfyllningslock).Tekniskt sett är alltså båda ventilkåporna med, aldrig bara den ena. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laslo November 3, 2006 Report Share November 3, 2006 Jag fyller på med en till "dum" fråga.Att dra in luft genom ena kåpan och ut genom andra är ju tvångsventilation.Skulle det vara tillräckligt att dra slang från båda kåporna till luftrenaren alt. vakumuttag och låta gaserna evakuera med hjälp av naturlig expansion? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 3, 2006 Report Share November 3, 2006 Jag fyller på med en till "dum" fråga.Att dra in luft genom ena kåpan och ut genom andra är ju tvångsventilation.Skulle det vara tillräckligt att dra slang från båda kåporna till luftrenaren alt. vakumuttag och låta gaserna evakuera med hjälp av naturlig expansion?Naturlig expansion? Förstår inte hur du riktigt menar.Men det är viktigt att ha en ordentligt fungerande vevhusventilation.Koppla 2st slangar till luftburken är inte så bra.Bäst är som Nenne skriver att via PVC ventil in i insuget och dra luften genom hela blocket från den andra ventilerade oljelocket.Dålig ventilation är inte nyttigt för motorn.B.l.a kan det bli ett övertryck i motorn så olja trycks ut via vevaxeltätning. Föroreningar och avgaser blir även de kvar med en massa kox som följd.Det tar även bort kondensvattnet som alltid bildas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo November 3, 2006 Report Share November 3, 2006 det har ju funnits olika utföranden på vevhusventilationen .den första typen av ventilation var ett rör under bilen, och att oljelocket sög in filtrerad luft.andra typen hade sluten vevhusventilation,men bara på tomgång när vacumet var högt,genom en slang in under spjällen,och ett lock som släppte in filtrerad luft.tomgång,vid fullpatte så blev det istället övertryck och nästan inget sug. Tredje generationen har slangar både under och över spjällen samt ventiler i evakueringsslangen..Kopplas slangarna lös börjar motorn direkt gå dåligt .vissa dragracingbilar har ju slangar direkt kopplade på headers collectorn som suger med ejektorverkan,så det blir undertryck under ventilkåporna på fullpatte. men kravet är öppna headers.det blir rätt kladdigt i motorrummet utan en väl fungerande vevhusventilation.Man ser även ibland att slangen är dragen in i luftrenaren ovanför spjällen,och locket ett ventilerat med filter.Sluten vevhusventilation är det absolut viktigaste som hänt när det gäller att rena utsläppen från bilar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Preben November 3, 2006 Author Report Share November 3, 2006 Ok, tack för alla svar.Om jag har förstått allt rätt måste jag då beställa ett lock med pcv-ventil som kopplas på insuget och ett med vanlig slanganslutning som ska i luftburken, för att få sluten ventilation? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laslo November 3, 2006 Report Share November 3, 2006 Naturlig expansion? Förstår inte hur du riktigt menar.Nä det är nog inte så lätt då jag själv knappt förstår vad jag menar ibland.Vad jag menade nu var att övertrycket själv skulle sköta evakueringen av gaserna. Men då ligger det ju mättade gaser i vevhusen hela tiden iofs. och det var väl det som inte var så bra om jag förstår det här rätt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne November 4, 2006 Report Share November 4, 2006 Ok, tack för alla svar.Om jag har förstått allt rätt måste jag då beställa ett lock med pcv-ventil som kopplas på insuget och ett med vanlig slanganslutning som ska i luftburken, för att få sluten ventilation?PCV ventilen sitter bara i en gummimoj i högra ventilkåpan, Du behöver inget lock för att ansluta den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Preben November 4, 2006 Author Report Share November 4, 2006 PCV ventilen sitter bara i en gummimoj i högra ventilkåpan, Du behöver inget lock för att ansluta den.På min motor gick både till luftburken, i högre ventilkåpan (i färdriktningen) satt bara en gummislang i en gummigenomföring; men på de "nya" kåporna är det "twist on" lock i både. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne November 4, 2006 Report Share November 4, 2006 Det har ingen betydelse vad det är för slags "fästen" i ventilkåpan, det är bara att sätta i rätt gummigenomföring.Så här ser den ut till min maskin. (Länk till Mansfield Mustang)http://mansfieldmustang.com/02-53.JPGSom Du ser är den avsedd för lock med bajonettfattning (eller twiston som man säger på utrikiska). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laslo April 16, 2007 Report Share April 16, 2007 Om man bara petar i ett par såna här då? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PonyPower April 16, 2007 Report Share April 16, 2007 Kände att jag kunde tillföra ett litet något här...Bäst är det med undertryck i vevhusventilationen, bra på alla möjliga sätt och vis.Men om man skiter i optimering så funkar vanlig hederlig öppen vent rätt bra det med. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 17, 2007 Report Share April 17, 2007 Bäst är det med undertryck i vevhusventilationen, bra på alla möjliga sätt och vis.Är det alltid undertryck med en PCV ventil? Exakt hur fungerar PCV ventilen? Det är väl inte bara en backventil, för då kommer det ju inte in så mycket friskluft från den andra ventilkåpan?Har själv haft problem med detta eftersom det inte fanns någon PCV ventil och min förgasare sög häftigt från vevhuset. Så till den grad att jag fck problem med tomgång och bränsleblandningen nyligen. Konstigt, så var det inte tidigare. Kanske sitter det ändå någon sorts PCV inuti min "kromboll" dit slangen från förgasaren går.Jag har nu satt in en rejäl förstrypning som gör att det suger litegrann från vevhuset hela tiden. Fungerar mycket bra. En helt annan tomgång och bättre ork när driven ligger i.Tillbaka till PCV'n igen. Borde jag ha en sådan, fungerar det bättre än mitt "förstrypningskoncept" och hur fungerar en PCV ventil? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.