Jump to content

Köp av svängningsdämpare?


Ante

Recommended Posts

Undrar vilken svängningsdämpare man ska köpa? Finns ju lite olika att välja på. Har en trimmad 289 på drygt 300hk. Den som sitter där nu ser lite taskig ut med sprickor i så jag tänkte byta och jag behöver inte nödvändigt vis en original om de nu är värt att kosta på något bättre?

Tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

Kolla på summit ,det finns ju en del att välja på!!.

Svårast tycker jag det verkar vara att veta vilken vikt den ska vara balanserad med.

Tycker inte om att andra (speedshops ) ska välja ut vilken jag behöver utan att jag förstår varför :D .

Men är motorn externt balanserad verkar det vara 28,2 oz som gäller.

men orginaltyp är rätt dyr också,så ska du tävla dragrace ska det väl helst vara en (Sema?)godkänd,jag blev rekommenderad

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

men det finns ju en hel del

http://store.summitracing.com/egnsearch ... wordSearch

Link to comment
Share on other sites

Ingo lägg inte in länkar till 351 när frågan gäller 289 då dessa inte är lika

Om ingen tidigare ägare byggt om och modifierat remskivorna så ska du ha en 3-bultad damper.

Inte 4-bultat som det är länkat till ovan. Blir lite svårt annars att skruva ihop det.

Här är korrekt länk

http://store.summitracing.com/partdetai ... 294871838+

Det finns ingen anledning byta till annan "dyrare" damper du vinner inget på det för drygt 300hk.

Vill du byta så går det fint med orginal motsvarande

Ford har alltid 28oz vikt så det behöver man inte fundera över.

Det är först på 80talet detta bytes till 50oz på 302/5.0

351 har oavsett årsmodell 28oz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Per

Varför nämner du inget om balansering?

Me de kunskaper du hjälpte mig till förra året och så som jag fick mina delar balanserade hade jag aldrig bytt dämpare om det bara varit sprickor i gummit.

Alla delarna balanserades tillsammans utanför motorn. Jag bad motorgubben om det inte gick att balansera dämparen för sig så att jag, precis som du Ante, skulle kunna byta i en framtid om det blev problem med min gamla orginaldämpare.

Motorgubben smålog och sade att han gör inga såna jobb. Det bli inte bra. De hade många kunder de fick hjälpa som bytte dämpare till något som var "internal balanced" , eftermarknadsprylar som var skit enligt honom.

If it work, don't fix it.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte din fråga.

Man balanserar aldrig dämpare och flexplatta orginal. De är bara monterade på balaseringsmaskinen

Klart du kan byta dämpare efter balanseringen.

Jag har gjort det flertal gånger utan några problem alls

Det är ju liksom vitsen med det.

Säger du att din motorgubbe bearbetade på dämparen för att få balans??

Det skulle jag isåfall påstå vara oseriöst :!:

Självklart ska man ha möjlighet byta dämpare.

Okej om man håller på med racing och är superpedant så kanske man gör så men inte i den nivå vi befinner oss vid

Link to comment
Share on other sites

Okej om man håller på med racing och är superpedant så kanske man gör så men inte i den nivå vi befinner oss vid

Ojdå Per, det var inte illa menat men, tja, så uppfattade inte jag det förra gången vi pratade om balansering. Då fick du verkligen fram pedanten i mig :--

Man vet ju ingenting om dämparens balansering som du köper. Den kanske är balanserad i "norr och söder" :) Är den felaktig och du bara kompenserar genom att borra i veven går det ju inte bara att byta dämpare nästa gång. Går gör det ju men balanseringen blir fel om du inte river ur motorn och gör om alltihop, eller hur? Fast en viss obalans i dämparen kanske inte gör så mycket. Då förstår jag ditt resonemang.

Förstår inte din fråga.

Man balanserar aldrig dämpare och flexplatta orginal.

Var för sig är de i alla fall balanserade en gång eller hur?

Min flexplatta hade en motvikt som det var borrat i från fabrik. Den hade också någon gång i historien varit utsatt för ytterligare borrningar som såg amatörmässiga ut och jag har för mig att det blev borrat i den vid min balansering förra året också.

När du säger så här så blir jag osäker på om det blev borrat även i svängningsdämparen, men det tror jag. Får krypa under och kolla nästa gång. I vilket fall är det borrat i den vid balanseringen från fabriken.

Link to comment
Share on other sites

Nästan alla dämpare är balanserade korrekt och har en motvikt.

Det ska vara rätt.

Varken dämpare eller flexplatta är orginal balanserat mot vev och kolvar.

Vi pratar massproducerade prylar så de skall kunna plockas från hyllan och monteras utan åtgärd.

Själv slängde jag nyss bort min egen flexplatta och bulta på en ny B&M flexplatta.

Starta upp den i helgen och motorn sjöng så vackert trots helt annat fabrikat.

Vissa motorrenoverare är ju så petiga att dom kan mäta upp en flugskit på vevaxeln.

Vad jag menar med "våran nivå" är att det är ganska onödigt att vara så noggran när resten av maskineriet håller samma klass som ryssarnas Kalashnikov.

:--

Så extrem racing eller renovera sin Ferarri kan vara befogat att balansera så pass noga

Link to comment
Share on other sites

Vissa motorrenoverare är ju så petiga att dom kan mäta upp en flugskit på vevaxeln

Ja, där någonstans befann sig nog min motorgubbe :-- . Jag förstår nu att han menade att han inte balanserade utan att ha dämparen med i "balansakten". Han hade i sin enfald tidigare gjort detta och fick problem med kunder som skall vända ut och in på allting om det går.

Därför sa han att han inte gjorde jobbet utan den specifika dämparen du skall använda. Men han borrade alltså inte i den :D .

Det jag nämnde ovan gäller dock, fast kanske inte för en <5000 varvare. Motorgubben tyckte absolut att man inte kunde använda en motor där dämparen inte varit med i balanseringen.

I praktiken kan det bli som jag oroade mig ovan. Man måste ha isär motorn varje gång man skall balansera (om man letar flugskitar). Min motor blev balanserad inom ett halvt gram. Perverst om man inte kör dragster men det är roligt med motorrenoverare som har tvångstankar om hur bra saker kan bli. :--

Jag har f.ö. bytt kylarslangar i kväll till formgjutna i stället för de metmask-universal-Svensson jag hade innan :oops:

Därvidalag synade jag min dämpare 8)

Link to comment
Share on other sites

Själv slängde jag nyss bort min egen flexplatta och bulta på en ny B&M flexplatta.

Starta upp den i helgen och motorn sjöng så vackert trots helt annat fabrikat.

Är du säker :?: Det kan vara inbillning. Du som för övrigt har så fin kontroll på tillvaron.... hur vågar du? Har du pratat med din närmaste motor-mentor, för att inte tala om alla gurus i detta forum ?? Tänk på att de ser och "hör" (noterar) vad du säger ... :shock:

Om du har fel får du be om ursäkt utan att rädda ansiktet ( gå till fängelset utan att passera gå :-- )

Hur har du det på jobbet ? Är det fullständig harmoni inom familjen? Är ekonomin bra? Många går i väggen nuförtiden, tänk på det :cry:

Hrmm, nä man kan ju vara lite tillbakalutad också.... eller :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

Vågar?

Det är bara en hög skrot inget annat.

Materiella ting ska man inte sätta nått värde på.

Jobbar som konstruktör om dagarna och nått man vant sig sig där är "håll dig till gängse standarder så funkar det"

Så därför litar jag på de produkter som säljs följer vissa normer och standarder.

Tex är en flexplatta SFI godkänd så tvekar jag inte bulta på den utan att blinka.

Hade rovan hos Jari i Ingarö och bänka den där och han kontollmätte även balansberäkningen.

Inga problem och den gick fint

http://www.gbd.se/Screamingwinsor.mpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte den här pioneer dämparen till min cleveland. se seriös ut, vanlig klistrad gummityp, SFI godkänd, funkar säkert, jag har mätt den, samma mått som original Ford fast tyngre(bättre för mej) Priset varnånting på 190 dollar.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Undrar vilken svängningsdämpare man ska köpa? Finns ju lite olika att välja på. Har en trimmad 289 på drygt 300hk. Den som sitter där nu ser lite taskig ut med sprickor i så jag tänkte byta och jag behöver inte nödvändigt vis en original om de nu är värt att kosta på något bättre?

Tacksam för tips!

Kolla på sprickorna här. Se bilden.

Link to comment
Share on other sites

när man ligger på 8000 varv och gummit inte längre håller fast yttre ringen kan den mycket väl spricka och komma upp genom huven på mustangen,eller också åker den under bilen och spetsar en fotgängare.

har man svängdämparen bakom skallen som i en pantera ,GT40 är det ju ännu roligare....

Men det här Radioman drar upp om balansering är lite intressant,för alla man frågar vet inte i huvudet om ford motorer är internt eller externt balanserade,alltså även motorbyggare.

Vad jag fick veta av lampan är att nästan alla ford åttor är externt balanserade utom 427,or och något annat.

tydligen var alltså inte alla FE motorer internbalanserade heller .

Går man mellan olika fabrikat där där många är internt balanserade är det ju väldigt lätt att det blir missförstånd,speciellt där det skiljer i samma motorfamilj..

Att det säljs både internt och externt balanserade prylar till motorerna gör det inte lättare..

Som relativ amatör är det ju dessutom svårt att veta när man aldrig ställts inför problemet tidigare,utan då går på gammal erfarenhet hur andra motorer varit uppbyggda.

Radioman och balanseraren måste ju pratatförbi varandra om olika saker helt enkelt.

Men tydligen är ju jänkeprylarna rätt grovt tillyxade så även nya prylar brukar balanserarna vilja pyssla lite med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...