Jump to content

Insug


Freddy berg

Recommended Posts

Hej !

har haft mycket problem med förgasare m.m på min 351C förra sommaren. har dock inte haft tid o kolla på det då. Efter som att bilen genomgår om lack m.m. men idag lyfte jag på insuget och såg till min förvåning att jag inte hadde några insugspackningar! Har ett edelbrock preformenc till 2v topparna. men istället för packningar så ligger det en plåt under insuget som går upp och läggersig runt insugs portarna. vad e detta för plåt?? och plåten stämmer inte överens med insuget!!.

Tack för svar

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En bild skulle förklara bättre, troligen är det någon

form av hemsmide eller vad man kan kalla det. :roll:

Packningar är ett måste i alla lägen, viktigt

på förgasarfoten där det inte komma in tjuvluft. :?

Du får gärna fortsätta att lägga ut mer runt detta

så skall vi försöka att vara till hjälp. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hemsmide "By Ford"! Det är orginal.

Det finns 2 olika plåtar. En för 2V och en för 4V och de "snäpps" fast i små piggar på topparna.

Du behöver inte använda blockplåten som ursprungligen har någon värmebarriär funktion eller kondensbarriär.

Är inte helt säker på funktionen.

På övriga Ford motorer sitter denna plåt "nitat" på insuget.

Det går bra köra utan med vanliga insugspackningar.

Har sett flertal som gjort det.

Packningar och klegg är fint som snus

fel-ms96010_w.jpg

Link to comment
Share on other sites

ja en sådan plåt e det! men jag har nog fel plåt då efftersom att den i stämmer överens med insuget. ska gå och inhandla nya insugspackningar i dag. Plåten struntar jag i. man ser även hur insuget har läckt i ovankant.

Link to comment
Share on other sites

Morsning,

Risken för ånglås med "plåtbaljan" lär väl minska i viss mån. Monterade en sådan då jag gjorde en uppfräschning på motorn för ett par år sedan. Har för mig att det följde med en tub med "packningsklet" för extra tätning...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej! jag klippte av sidorna på baljan de som går upp o lägger sig mot toppran och behöll resten. och monterade nya packningar så vi får se hur det går när elsystemet e klart! (bygger nytt)

tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Samma typ av balja på MoPar big block, men där är insuget öppet undertill.

Så vem sa att Air-Gap var en ny idé, va???? :--

Men lite svårare att åka utan plåt på en mopar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej!

Jag har letat en del efter en sådan plåt, kanske inte så noga, men iaf inte hittat nån. Har problem med min 390 som har aluinsug nu, ånglås.

Kan nån säga mej vart man köper en sådan?

mvh//Magnus

Jag tror att Du får svårt att hitta en sådan plåt till en FE. Varken Mustangs Unlimited, AutoKrafters, NPD, Summit Racing, PAW eller Jegs har en sådan i sina kataloger såvitt jag kan se. Jag har nog bara sett dem för 335 och 385 motorerna (351C/M och 400 resp 429 och 460 om någon undrar).

Bill Upham har en plåt för 428 CJ/SCJ, men den passar bara på originalinsuget till de motorerna och knappast ett eftermarknadsinsug eftersom den nitas till insuget.

Har Du en isolerande distansplatta mellan förgasaren och insuget? om inte så ska Du sätta dit en sådan innan Du gör några ingrepp i motorn.

Link to comment
Share on other sites

kan det överhuvudtaget fungera med FE motorn?,med tanke på hur insuget är integrerat med topparna.

Tryck i systemet o ånglås är ofta relaterat till toppackning,,som har en tendens att rosta upp vid en vattenkanal så att cirkulaionen blir skum i motorn,alltså den kokar inte(i varje fall initialt) ,men har tryck i systemet och vattnet cirkulerar skumt.

Eljest brukar ju ånglås bero på för tätt avgasytem eller ihopkärvad förvärmning.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir tillräckligt varmt under huven (läs förgasaren) när man stänger av motorn, kan bränslet förångas i förgasare/bränsleledning. Dennna ångbildning förhindrar att bränsle pumpas fram till förgasaren när man sen försöker starta igen Det är vad jag menar med ånglås, det har inget (eller i alla fall mycket lite) med kylsystemets funktion att göra.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir tillräckligt varmt under huven (läs förgasaren) när man stänger av motorn, kan bränslet förångas i förgasare/bränsleledning. Dennna ångbildning förhindrar att bränsle pumpas fram till förgasaren när man sen försöker starta igen Det är vad jag menar med ånglås, det har inget (eller i alla fall mycket lite) med kylsystemets funktion att göra.

Oftast är det samverkande faktorer som orsakar ånglås,att vattensystemet ligger på gränsen till kokning hjälper givetvis till,men även om hotspotsspjället är tätt och tvingar avgaser i onormal omfttning vägen förbi förgasaren genom insuget.

Att tändningen är extremt låg ställd hjälper också till.

Sällan en ensam orsak.

Link to comment
Share on other sites

Hej har monterat nya packningar nu o bilen går perfekt. undrar bra vad det är för hål i packningen det det som pilen pekar på? Detta fanns ej på mina nya packningar. finns i toppen och på insuget. men inte i packningen.

MVH Freddy

Link to comment
Share on other sites

vid närmare eftertanke, sitter inte rören till automatchoken mitt på insugets ena sida? Avgaserna ska värma luften som går till automatchoken och när luften blir tillräckligt varm så ska chokespjället öppna fullt.

Link to comment
Share on other sites

Jo det värmer upp insuget ja,och även automat choken men normalt så går lite gaser därigenom,men om hotspotspjället sitter kvar,och det kärvar, så kan det gå rätt mycket avgaser den vägen och orsaka ånglås tex :lol:

På 80talet var det standard att man blockerade de kanalerna på sommar bilarna,ofta med plåt från kafffeburkar.

Blev därför förvånad att torkerinsuget hade de kanalerna,men man ansåg väl att det skulle fungera vid vinterkörning också.

Så ska du inte åka på vintern så strunta i att skära upp.

Öppnar du motorn om några år är det nog öppet ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...