Freddy berg March 5, 2007 Report Share March 5, 2007 Hej ! har haft mycket problem med förgasare m.m på min 351C förra sommaren. har dock inte haft tid o kolla på det då. Efter som att bilen genomgår om lack m.m. men idag lyfte jag på insuget och såg till min förvåning att jag inte hadde några insugspackningar! Har ett edelbrock preformenc till 2v topparna. men istället för packningar så ligger det en plåt under insuget som går upp och läggersig runt insugs portarna. vad e detta för plåt?? och plåten stämmer inte överens med insuget!!. Tack för svar Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 5, 2007 Report Share March 5, 2007 Hej.En bild skulle förklara bättre, troligen är det någonform av hemsmide eller vad man kan kalla det. Packningar är ett måste i alla lägen, viktigtpå förgasarfoten där det inte komma in tjuvluft. Du får gärna fortsätta att lägga ut mer runt detta så skall vi försöka att vara till hjälp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund March 5, 2007 Report Share March 5, 2007 Hemsmide "By Ford"! Det är orginal.Det finns 2 olika plåtar. En för 2V och en för 4V och de "snäpps" fast i små piggar på topparna.Du behöver inte använda blockplåten som ursprungligen har någon värmebarriär funktion eller kondensbarriär.Är inte helt säker på funktionen.På övriga Ford motorer sitter denna plåt "nitat" på insuget.Det går bra köra utan med vanliga insugspackningar.Har sett flertal som gjort det.Packningar och klegg är fint som snus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freddy berg March 6, 2007 Author Report Share March 6, 2007 ja en sådan plåt e det! men jag har nog fel plåt då efftersom att den i stämmer överens med insuget. ska gå och inhandla nya insugspackningar i dag. Plåten struntar jag i. man ser även hur insuget har läckt i ovankant. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB March 6, 2007 Report Share March 6, 2007 Det är en värmesköld /skvalpplåt. Hindrar / speglar värmen från att stiga mot insuget, alltså i teorin... Större risk för läckage kring kanalerna ger det åtminstone. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 March 6, 2007 Report Share March 6, 2007 Morsning,Risken för ånglås med "plåtbaljan" lär väl minska i viss mån. Monterade en sådan då jag gjorde en uppfräschning på motorn för ett par år sedan. Har för mig att det följde med en tub med "packningsklet" för extra tätning... /Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freddy berg March 6, 2007 Author Report Share March 6, 2007 Hej! jag klippte av sidorna på baljan de som går upp o lägger sig mot toppran och behöll resten. och monterade nya packningar så vi får se hur det går när elsystemet e klart! (bygger nytt) tack för hjälpen! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 March 6, 2007 Report Share March 6, 2007 Hej.Plåten sitter väll egentligen bara på 351C Och 390,429 inte påalla motorer i vilket fall inte på smalblock, det är därför jagvar lite oförstående, så blir det när man är insnöad på 260,289, 302, 351W. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB March 6, 2007 Report Share March 6, 2007 Samma typ av balja på MoPar big block, men där är insuget öppet undertill.Så vem sa att Air-Gap var en ny idé, va???? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo March 7, 2007 Report Share March 7, 2007 Samma typ av balja på MoPar big block, men där är insuget öppet undertill.Så vem sa att Air-Gap var en ny idé, va???? Men lite svårare att åka utan plåt på en mopar Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB March 7, 2007 Report Share March 7, 2007 Det rostar inte i motorrummet efter det, inte... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragnarrock March 27, 2007 Report Share March 27, 2007 Hej!Jag har letat en del efter en sådan plåt, kanske inte så noga, men iaf inte hittat nån. Har problem med min 390 som har aluinsug nu, ånglås.Kan nån säga mej vart man köper en sådan?mvh//Magnus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne March 27, 2007 Report Share March 27, 2007 Hej!Jag har letat en del efter en sådan plåt, kanske inte så noga, men iaf inte hittat nån. Har problem med min 390 som har aluinsug nu, ånglås.Kan nån säga mej vart man köper en sådan?mvh//MagnusJag tror att Du får svårt att hitta en sådan plåt till en FE. Varken Mustangs Unlimited, AutoKrafters, NPD, Summit Racing, PAW eller Jegs har en sådan i sina kataloger såvitt jag kan se. Jag har nog bara sett dem för 335 och 385 motorerna (351C/M och 400 resp 429 och 460 om någon undrar).Bill Upham har en plåt för 428 CJ/SCJ, men den passar bara på originalinsuget till de motorerna och knappast ett eftermarknadsinsug eftersom den nitas till insuget.Har Du en isolerande distansplatta mellan förgasaren och insuget? om inte så ska Du sätta dit en sådan innan Du gör några ingrepp i motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo March 28, 2007 Report Share March 28, 2007 kan det överhuvudtaget fungera med FE motorn?,med tanke på hur insuget är integrerat med topparna.Tryck i systemet o ånglås är ofta relaterat till toppackning,,som har en tendens att rosta upp vid en vattenkanal så att cirkulaionen blir skum i motorn,alltså den kokar inte(i varje fall initialt) ,men har tryck i systemet och vattnet cirkulerar skumt.Eljest brukar ju ånglås bero på för tätt avgasytem eller ihopkärvad förvärmning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne March 28, 2007 Report Share March 28, 2007 Om det blir tillräckligt varmt under huven (läs förgasaren) när man stänger av motorn, kan bränslet förångas i förgasare/bränsleledning. Dennna ångbildning förhindrar att bränsle pumpas fram till förgasaren när man sen försöker starta igen Det är vad jag menar med ånglås, det har inget (eller i alla fall mycket lite) med kylsystemets funktion att göra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo March 30, 2007 Report Share March 30, 2007 Om det blir tillräckligt varmt under huven (läs förgasaren) när man stänger av motorn, kan bränslet förångas i förgasare/bränsleledning. Dennna ångbildning förhindrar att bränsle pumpas fram till förgasaren när man sen försöker starta igen Det är vad jag menar med ånglås, det har inget (eller i alla fall mycket lite) med kylsystemets funktion att göra.Oftast är det samverkande faktorer som orsakar ånglås,att vattensystemet ligger på gränsen till kokning hjälper givetvis till,men även om hotspotsspjället är tätt och tvingar avgaser i onormal omfttning vägen förbi förgasaren genom insuget.Att tändningen är extremt låg ställd hjälper också till.Sällan en ensam orsak. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne March 30, 2007 Report Share March 30, 2007 jag tänkte i första hand på att det är inte mycket till vattencirkulation när man stängt av motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freddy berg March 31, 2007 Author Report Share March 31, 2007 Hej har monterat nya packningar nu o bilen går perfekt. undrar bra vad det är för hål i packningen det det som pilen pekar på? Detta fanns ej på mina nya packningar. finns i toppen och på insuget. men inte i packningen. MVH Freddy Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne March 31, 2007 Report Share March 31, 2007 avgaskanal för förvärmning av insug? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne March 31, 2007 Report Share March 31, 2007 vid närmare eftertanke, sitter inte rören till automatchoken mitt på insugets ena sida? Avgaserna ska värma luften som går till automatchoken och när luften blir tillräckligt varm så ska chokespjället öppna fullt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 1, 2007 Report Share April 1, 2007 Jo det värmer upp insuget ja,och även automat choken men normalt så går lite gaser därigenom,men om hotspotspjället sitter kvar,och det kärvar, så kan det gå rätt mycket avgaser den vägen och orsaka ånglås tex På 80talet var det standard att man blockerade de kanalerna på sommar bilarna,ofta med plåt från kafffeburkar.Blev därför förvånad att torkerinsuget hade de kanalerna,men man ansåg väl att det skulle fungera vid vinterkörning också.Så ska du inte åka på vintern så strunta i att skära upp.Öppnar du motorn om några år är det nog öppet ändå. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.