Jump to content

Batteri?


Purrjo

Recommended Posts

Har en fråga ang batteri.....

Har en 69 Fastback med en 351W. Vad tror ni minimum i amp är till en sån maskin :?

Det är ju inget överflöd med elektriska prylar i bilen precis...... :D

// Pierre

Link to comment
Share on other sites

Ah som brukar anges på batterier är Ampere-timmar.

Dvs hur många ampere du kan ta ut på en timme, eller hur många timamr du kan ta ut en ampere.

60 Ah räcker alltså till 60 A i en timme, eller 1 Ampere i 60 h, eller 20A i 3h.

När du väl fått igång bilen ska den gå på det generatorn ger. Så det borde räcka med ett ganska litet batteri (men jag skulle iaf se till att inte köpa ett mc-batteri).

Link to comment
Share on other sites

Var lite kortfattad i mitt förra svar. Här kommer en vidare förklaring.

STARTKAPACITET MÄTNING

Toppen

CCA (Cold Cranking Amps)(Kall Start Ström) och MCA (Marine Cranking Amps)(Marin Start Ström) är mätvärden på motorns start möjlighet. För att starta en diesel eller bensin motor, kräver din startmotor hundratals amper under en kort stund, oftast under mindre än 10 sekunder. Startbatteri är gjorda för att ge den mesta möjliga strömmen under kort tid.

Definition: CCA mäter det antal amper ett batteri kan ge under 30 sekunder vid -18 °C utan att ett 12 V batteriets spänning faller under 7,2 V. (Egentligen inte under 1,2 V per cell.) Ett batteri med ett högre CCA värde kan alltså starta en större motor. MCA är samma mätning fast vid 0 °C istället för -18 °C. Eftersom högre temperatur gör att batteriet arbetar bättre, är MCA värdet generellt 20 - 25% högre än CCA värdet.

Batterier med ett högre värde på startkapaciteten kan starta en större motor, eller samma motor vid en lägre temperatur, eller så kan det starta motorn fortare än ett batteri med lägre startkapacitet.

Försök alltså hitta ett batteri med så högt CCA värde som möjligt.

Normala Ah behöver du inte i överflöd om du inte ska spela bilstereo på högsta volym när motorn är avstängd. Obs. De räkneexempel som jag gav ovan tidiagre är tills batteriet är helt tomt, och så fungerar det inte riktigt i verkligheten. Kan kanske dra ett ok batteri till hälften.

Link to comment
Share on other sites

Generellt kan man säga att ett startbatteri med så högt Ah-tal som möjligt, är att föredra. Att man, som skrivs ovan, presenterar batteri på andra sätt, blir vanligare. T.ex. skriver Volvo ”batterikapacitet 12 V, 800 A” för D5:an. Det är nog det största batteriet Volvo har, och är garanterat större än 60 Ah. Men att ersätta det är knepigare, då jag inte själv kan beräkna kapaciteten.

Enklast titta på storleken och ta så stort som möjligt. Biltema har underhållsfria batterier som är prisvärda ( med laddindikator!). Bara mäta bredd och djup och vara noga på höjden (så inte huven fixar en härlig kortslutning). Plockade in i min -68 ett batteri med 20 % högre kapacitet än originalet.

:--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag hör också till de som använder batteri av lite högre amp

än vad generatorn klarar, oftast är det 55 amp på generator

i våra Mustanger, ett på 60 amp är att rekomendera. :)

Om man väljer 70 eller mer så kan inte generatorn ladda

upp det som är över 55, detta kan man då lösa med att

ladda batteri en gång i månaden med batteriladdare. 8)

Att ha högre amp är inte fel på något sätt, bara man

underhåller det, så att det alltid har full laddning. :roll:

Jag har tidigare handlat s.k. original batterier typ Autolite

men har insett att det är onödigt, i en svensksåld

Mustang så har det egentligen aldrig suttit ett sådant i,

återförsäljaren här hemma monterade vad han har på

lager. :roll:

Att det är onödigt med AUTOLITE är inte för att det är

original det pryder verkligen sin platts, problemet att man

tar så bra betalt för dessa, dom är inte bättre än dom

man kan köpa här snarare sämre. :shock:

Jag gör nog som alla andra gör idag köper batteri till ett bra

pris, det blir då oftast Biltema eller OK/Q8 , sedan kan

man lackera svart, måla röda lock om inte batteriet är

svart, då slipper man, det är inte så trevligt med ett

vitt plast batteri i ett svart motorrum TYCKER JAG. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm...

Du laddar upp batteriet oavsett kapacitet med en vanlig växelströmsgenerator.

Batteriladdare kan ge kanske 5-7 A, generatorn kanske 55A. Men fulladdat blir det, men tar längre tid ju större batteri man har. När man väljer "vanlig" enkel laddare, bör man ha en laddström motsvarande ca 10% av batterikapaciteten. Elektroniska laddare har andra egenskaper, och klarar större batterier. En vanlig elektronisk (c-tex) ger 3,6 A men laddar utan att förstöra ( då den övergår i UH-laddning på knappa amperen).

:--

Link to comment
Share on other sites

Jo det är rätt det du skriver, men nu när vi talar om

hobbyfordon så är det lite annat, du och jag vet hur

mycket eller rättare sagt hur lite det åks med fin-

bilen, en del av dessa åkturer förbrukar mer än vad

man kan förväntas får tillbaka. :?

Så mitt påsstående med laddning är bara ett sätt att

hålla ett starkare batteri på topp, det gör man inte med

en sväng då o då, jag vet då jag i mitt yrke måste

ladda batterier gång på gång, jag håller på med

begagnat, s.k. väll underhållna inbytesbilar. :roll::?:

Jag tror säkert att vi förstår vad vi skriver och att

vi har lite olika sätt att tolka. ;)

Link to comment
Share on other sites

Till en Mustang som bara används sporadiskt på sommaren så funkar faktiskt ett fritidsbatteri bra!!!.

Man har ju inte den riktaga kallstartseffekten som värstingstartbatterier har,men det behövs ju inte.

I gengäld tål fritidsbatteriet rejäla urladdningar utan att ta skada.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej!

Från en gammal tråd:

Jag har tidigare handlat s.k. original batterier typ Autolite

men har insett att det är onödigt, i en svensksåld

Mustang så har det egentligen aldrig suttit ett sådant i,

återförsäljaren här hemma monterade vad han har på

lager. :roll:

Vilket batteri passar den här till? "Fits group 24 series batteries." Vad är det?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den toppen av batteri passar 60amp flatt topp, typ

uderhållsfria, biltemas med flera. 8)8)8)8)

Bilbatteri som har plan topp och bara polerna plus

minus som sticker upp. ;)

Hej Lars!

Jag kan inte hitta nåt batteri som är helt plant på ovansidan. Inte ens hos

Biltema. Vet du nåt märke som har såna?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...