March 9, 200718 yr comment_36971 Har en fråga ang batteri.....Har en 69 Fastback med en 351W. Vad tror ni minimum i amp är till en sån maskin Det är ju inget överflöd med elektriska prylar i bilen precis...... // Pierre
March 9, 200718 yr comment_36975 Ah som brukar anges på batterier är Ampere-timmar.Dvs hur många ampere du kan ta ut på en timme, eller hur många timamr du kan ta ut en ampere.60 Ah räcker alltså till 60 A i en timme, eller 1 Ampere i 60 h, eller 20A i 3h.När du väl fått igång bilen ska den gå på det generatorn ger. Så det borde räcka med ett ganska litet batteri (men jag skulle iaf se till att inte köpa ett mc-batteri).
March 9, 200718 yr comment_36983 Du bör ha ett batteri som har en hög startkapacitet. Det går åt lite juice att veva runt en V8, speciellt om det tar några försök innan den hoppar igång.
March 9, 200718 yr comment_36984 Var lite kortfattad i mitt förra svar. Här kommer en vidare förklaring.STARTKAPACITET MÄTNING ToppenCCA (Cold Cranking Amps)(Kall Start Ström) och MCA (Marine Cranking Amps)(Marin Start Ström) är mätvärden på motorns start möjlighet. För att starta en diesel eller bensin motor, kräver din startmotor hundratals amper under en kort stund, oftast under mindre än 10 sekunder. Startbatteri är gjorda för att ge den mesta möjliga strömmen under kort tid.Definition: CCA mäter det antal amper ett batteri kan ge under 30 sekunder vid -18 °C utan att ett 12 V batteriets spänning faller under 7,2 V. (Egentligen inte under 1,2 V per cell.) Ett batteri med ett högre CCA värde kan alltså starta en större motor. MCA är samma mätning fast vid 0 °C istället för -18 °C. Eftersom högre temperatur gör att batteriet arbetar bättre, är MCA värdet generellt 20 - 25% högre än CCA värdet.Batterier med ett högre värde på startkapaciteten kan starta en större motor, eller samma motor vid en lägre temperatur, eller så kan det starta motorn fortare än ett batteri med lägre startkapacitet.Försök alltså hitta ett batteri med så högt CCA värde som möjligt.Normala Ah behöver du inte i överflöd om du inte ska spela bilstereo på högsta volym när motorn är avstängd. Obs. De räkneexempel som jag gav ovan tidiagre är tills batteriet är helt tomt, och så fungerar det inte riktigt i verkligheten. Kan kanske dra ett ok batteri till hälften.
March 10, 200718 yr comment_36992 Ett sk volvobatteri håller 60 ah och är väl oftast billigaste typen som säljs ,så varför köpa något annat?
March 10, 200718 yr comment_37003 Köpte ett batteri påp Rusta för 399 kr, verkar fungera bra. Passar bra i batterihållaren. Det blir ju inte fråga om några vinterstarter.E J
March 13, 200718 yr comment_37064 Generellt kan man säga att ett startbatteri med så högt Ah-tal som möjligt, är att föredra. Att man, som skrivs ovan, presenterar batteri på andra sätt, blir vanligare. T.ex. skriver Volvo ”batterikapacitet 12 V, 800 A” för D5:an. Det är nog det största batteriet Volvo har, och är garanterat större än 60 Ah. Men att ersätta det är knepigare, då jag inte själv kan beräkna kapaciteten.Enklast titta på storleken och ta så stort som möjligt. Biltema har underhållsfria batterier som är prisvärda ( med laddindikator!). Bara mäta bredd och djup och vara noga på höjden (så inte huven fixar en härlig kortslutning). Plockade in i min -68 ett batteri med 20 % högre kapacitet än originalet.
March 13, 200718 yr comment_37076 Hej.Jag hör också till de som använder batteri av lite högre ampän vad generatorn klarar, oftast är det 55 amp på generatori våra Mustanger, ett på 60 amp är att rekomendera. Om man väljer 70 eller mer så kan inte generatorn laddaupp det som är över 55, detta kan man då lösa med att ladda batteri en gång i månaden med batteriladdare. Att ha högre amp är inte fel på något sätt, bara man underhåller det, så att det alltid har full laddning. Jag har tidigare handlat s.k. original batterier typ Autolitemen har insett att det är onödigt, i en svensksåldMustang så har det egentligen aldrig suttit ett sådant i, återförsäljaren här hemma monterade vad han har på lager. Att det är onödigt med AUTOLITE är inte för att det äroriginal det pryder verkligen sin platts, problemet att man tar så bra betalt för dessa, dom är inte bättre än domman kan köpa här snarare sämre. Jag gör nog som alla andra gör idag köper batteri till ett brapris, det blir då oftast Biltema eller OK/Q8 , sedan kanman lackera svart, måla röda lock om inte batteriet är svart, då slipper man, det är inte så trevligt med ettvitt plast batteri i ett svart motorrum TYCKER JAG.
March 13, 200718 yr comment_37080 Hmmmm...Du laddar upp batteriet oavsett kapacitet med en vanlig växelströmsgenerator.Batteriladdare kan ge kanske 5-7 A, generatorn kanske 55A. Men fulladdat blir det, men tar längre tid ju större batteri man har. När man väljer "vanlig" enkel laddare, bör man ha en laddström motsvarande ca 10% av batterikapaciteten. Elektroniska laddare har andra egenskaper, och klarar större batterier. En vanlig elektronisk (c-tex) ger 3,6 A men laddar utan att förstöra ( då den övergår i UH-laddning på knappa amperen).
March 13, 200718 yr comment_37089 Jo det är rätt det du skriver, men nu när vi talar omhobbyfordon så är det lite annat, du och jag vet hurmycket eller rättare sagt hur lite det åks med fin-bilen, en del av dessa åkturer förbrukar mer än vad man kan förväntas får tillbaka. Så mitt påsstående med laddning är bara ett sätt atthålla ett starkare batteri på topp, det gör man inte meden sväng då o då, jag vet då jag i mitt yrke måsteladda batterier gång på gång, jag håller på med begagnat, s.k. väll underhållna inbytesbilar. Jag tror säkert att vi förstår vad vi skriver och attvi har lite olika sätt att tolka.
March 14, 200718 yr comment_37098 Till en Mustang som bara används sporadiskt på sommaren så funkar faktiskt ett fritidsbatteri bra!!!.Man har ju inte den riktaga kallstartseffekten som värstingstartbatterier har,men det behövs ju inte. I gengäld tål fritidsbatteriet rejäla urladdningar utan att ta skada.
July 1, 200816 yr comment_56942 Hej!Från en gammal tråd:Jag har tidigare handlat s.k. original batterier typ Autolitemen har insett att det är onödigt, i en svensksåldMustang så har det egentligen aldrig suttit ett sådant i, återförsäljaren här hemma monterade vad han har på lager. Vilket batteri passar den här till? "Fits group 24 series batteries." Vad är det?Mvh.
July 1, 200816 yr comment_56944 Hej.Den toppen av batteri passar 60amp flatt topp, typuderhållsfria, biltemas med flera. Bilbatteri som har plan topp och bara polerna plusminus som sticker upp.
July 1, 200816 yr comment_56945 Tack Lars,Då kan man alltså få tag i ett sånt batteri överallt. Ska kolla med min lokaleleverantör.Mvh.
July 1, 200816 yr comment_56949 Hittade ett test på batterier. Biltema? http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdfMvh.
July 2, 200816 yr comment_56971 På biltema har dom Silver-kalciumbatterier som dom lämnar 4års garanti på. 75Ah och 720cca.1095kr
July 3, 200816 yr comment_56999 Hej.Biltemas nya batterin är helt ok, har sådana i alla4 bilarna, alla funkar bra. I Mussen är det i alla fall ok, här är det inte talom att få problem med vinterstarter.
July 3, 200816 yr comment_57015 Hej.Den toppen av batteri passar 60amp flatt topp, typuderhållsfria, biltemas med flera. Bilbatteri som har plan topp och bara polerna plusminus som sticker upp. Hej Lars!Jag kan inte hitta nåt batteri som är helt plant på ovansidan. Inte ens hosBiltema. Vet du nåt märke som har såna?Mvh.
July 7, 200816 yr comment_57117 Hej.Batteri som går att använda till Autolite topp finns hosskall finnas hos b.l.a. Biltema.
July 7, 200816 yr comment_57135 Hej Janne.Ja det passar in fint i motorrumet, jag har fuskat till en annan variant, ett vitt batteri med vita korkar blev svart med röda korkar.
July 7, 200816 yr comment_57142 Silver-kalciumbatterier är med försänkta poler i övrigt släta. Dom finns inte på nätet, men i butik. I alla fall i västerås.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.