Jump to content

ang försäkringar 99-


elboy cmc 388

Recommended Posts

Hej denna tråd har varit uppe förut här men fick inte riktigt klart för mig allt. Har vi några rabbater på något försäkringsbolag eller måste man

sno ungens veckopeng för att kunna betala försäkringen?

Skulle vilja ha lite tips på vilka bolag ni har och vad ni betalar.

Har själv bara pratat med folksam än och då ville de ha 1280:-/månaden :? Tack för hjälpen

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Jag skulle nog tro du har för ny bil för att den skulle gå att entusiast försäkra. Jag tror gränsen går vid 95 är modell men sen är det en massa

krav att bilen knppt får köras. Så här står det på MHRF-Försäkring.

"Fordonet ska vara renoverat till ursprungsskick eller vara i mycket gott bevarat skick och ska enbart användas för nöjeskörningar, aldrig som bruksfordon. Även ombyggda fordon kan försäkras, men ombyggnaden ska vara minst 20 år gammal"

Själv betalar jag 7764 kr om året hel+ merförsäkring 1500 mils körning

länsförsäkringar. Visserligen står bilen på min fru som har 30 år prickfri körning. Men det är ändå malmö bilen rullar i och det räknas nog som högriskområde så över 1200 i månaden låter fläskigt men allt beror på hur länge du haft körkort/bor/skador mm

Link to comment
Share on other sites

Det lönar sig med upp till ca 8000:- i vinst per år att ringa runt och fråga på priser och avtal. Flera försäkringsbolag kräver dessutom en massa intyg (från Mmotormännen m.fl.) som också kostar pengar.

Hittills har jag personligen fått bäst pris och bäst avtal på Länsförsäkringar.

Som sagt ... det lönar sig att ringa runt (fråga även vad det kostar efter första året ... då flera bolag har ett lågt ingångspris, som dom sedan dubblar andra året) Tennant är ett skräckexempel. :twisted:

mvh/Frasse

Link to comment
Share on other sites

Oj Oj.. Man blir ju mörkrädd när man ser priserna i storstäderna.

Själv betalar jag 3500:-, helförsäkrat på Länsförsäkringar för min -94 men så bor jag i villa i Åhus (som knappast räknas som högrisk-område...).

Link to comment
Share on other sites

Jag minns att på min förra 95a GT. Betalade jag 560kr/mån helförsäkring genom IF. Dock stod den då på min far som har full "bonus".

Nu står nya bilen på mig själv :cry: Och jag får betala 20 000:-/år. Alltså 1718:-/mån. Är 22år, Gävle, utan skador sen 2003.

Fick bud från 20 000:- till 34 000:- så det lönar sig att ringa. DOCK var insplanet dom som hittade den billigaste! Genom Sveland (sveland.se).

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

25 år ung och boende i hyfsat stor stad (västerås) är inte billigt.

Ringde runt till de flesta bolag och priserna sträckte sig från 9000 till 18000 kr helförs/år.

Som på min Audi 100 S4 som jag hade för ett par år sen så var Länsförsäkringar billigast....minst dyra, för min GT-02.

På svenssonbilar rekommenderar jag Aktsam om du är 25+ (krav).

Har dock aldrig behövt kontakta dem om nåt så om de är bra vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Jobbade på Länsförsäkringar några år i början av tvåtusentalet. Trots 25 VD:ar en + tung organisation så kan jag ändå rekommendera dem. De få ggr jag behövde dem var i och för sig återbetalningen mer eller mindre självklar men de var alltid trevliga och tillmötesgående och är fortfarande.

Hade en Ford Galaxy V6 för två år sedan som fick en rejäl smäll av en 21 årig budbilstjej. Den var försäkrad i Ford Försäkringar vilket jag tror ligger inom IF. Har aldrig varit med om bättre service. Reparerade och betalade skador för 180.000 (110.000 uppskattat från början av verkstaden) Hyrbilsförsäkringen gick egentligen ut efter 3 mån men då Fordverkstaden inte kunde leverera en kabelstam inom 6 mån ställde försäkringsbolaget upp med mer eller mindre gratis hyrbil dessa ytterligare 3 månader.

Vet inte om denna märkesförsäkring finns kvar eller om man kan försäkra importbilar. Ska i alla fall kolla när min musse kommer i mitten av maj.

Måste däremot säga att Ford Sverige som företag agerade förbannat dåligt i samband med olyckan. De var ursprunglig orsak till den sena leveransen av ovannämnda kabelstam. Pratade med deras ansvarige angående någon typ av ersättning för detta men de var så j....a otrevliga och dryga. Då lovade jag mig själv att aldrig köpa Ford mer. Nu sitter jag här med en snart... Men då är det JAG som ansvarar. Köper aldrig mer Ford som bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Har bara gott att säga om IF och Fordförsäkringar. Har haft en Thunderbird-94, en Explorer-98, min mustang, och har nu även en gammal häckig Econoline där. Hade en viltskada på tbirden, o hade inga som helst problem med varken ersättning eller stöd när verkstaden fuckade upp det. Besiktningsmannen kom tom ut till verkstaden när jag bad om det då jag inte accepterat verkstadens arbete, och det var ändå jag som valt verkstad på andras referenser... :(

Så, tummen upp för dem, jag har numera både hem å hundförs. där numera.

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte så stor erfarenhet av försäkringsbolag.

Men byte en ruta en gång på if:s bekostnad och dom var fantastiskt hjälpsamma. Hade tänkt byta rutan privat först men det förstog jag att så gör man inte, om man inte känner en glassmästare som kan göra det på kvällen :roll:

Sa till dom på if, den har inte gått sönder ute i trafiken utan föra ägaren tappa något på rutan. (Själv tyckte jag inte sprickan störde men det tyckte bilprovningen) Men IF tyckte jag skulle ta den på försäkringen i alla fall. Fick även höra att jag hade någon sorts pott med pengar där som täckte självrisken så det blev ju billigt mot att betala 5000 kr bara för bytet plus ruta 2500kr.

Så jag har bara gott att säga om IF med, synd bara att det inte kunnde vara lite billigare att försäkra en Musse hos dom. Med tanke på antalet mil man kör en sån bil per år så är det dyra mil i försäkringspengar.

Trist att det ska vara så strulligt med dessa speciall försäkringar.

Är det någon som vet om man kan försäkra en Nyare Mustang så överhuvudtaget?

Mvh

MrV8

PS. Behöver jag nämna att IF fått förtroendet till mina andra försäkrningar med ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min Mustang ifjol sommar blev det If som fick förtroendet att försäkra bilen. De var helt enkelt billigast och jag har en annan bil hos dom också.

Mvh M-O Söderberg, Uppsala, GT cab -95

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har min 95a gt cab hos Länsförsäkringar. Har hela huset och de andra bilarna samt familjen där också och betalar ca 4000 inklusive mer-försäkring men jag är 43 och bor i villa utanför Malmö så det är väldigt svårt att jämföra. Du får ringa runt men "fel-försäkring" är inget att rekommendera, dvs bilen på pappa osv, om det händer något och det är uppenbart !. "Skaffa en god relation till ditt bolag" är nog det bästa rådet !

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Blir ju lagom kul nu när den nya försäkringsskatten kommer.

32% på trafiksförsäkringen blir det i skatt.

Dvs jag betalar i dag 1718:-/mån. Det blir 549:- till i skatt per månad!

Jävla tokstollar! Börjar gälla 1 Juli som jag förstått.

Link to comment
Share on other sites

Men det är inte på hela försäkringsbeloppet man skall betala skatt på väl?

Det gäller väl bara trafikdelen om jag fattat rätt så ta 32% på den och det blir andra pengar för mig blir det ca 600 kr öm året då min trafik kostar 2000 kr om året.

Link to comment
Share on other sites

Men det är inte på hela försäkringsbeloppet man skall betala skatt på väl?

Det gäller väl bara trafikdelen om jag fattat rätt så ta 32% på den och det blir andra pengar för mig blir det ca 600 kr öm året då min trafik kostar 2000 kr om året.

Det får vi hoppas på ;)

Då blir det inte sån stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har min 95a gt cab hos Länsförsäkringar. Har hela huset och de andra bilarna samt familjen där också och betalar ca 4000 inklusive mer-försäkring men jag är 43 och bor i villa utanför Malmö så det är väldigt svårt att jämföra. Du får ringa runt men "fel-försäkring" är inget att rekommendera, dvs bilen på pappa osv, om det händer något och det är uppenbart !. "Skaffa en god relation till ditt bolag" är nog det bästa rådet !

/Mvh Per

Att ha bilen på pappa är ett måste, en 20årig kille där jag bor skulle få betala ca 36000 kr helår.

Link to comment
Share on other sites

kan ju inte vara olagligt att låna pappas bil den dagen man råkar ut för en olycka eller?

Bor ni inte på samma adress så är det i stort sett att skenförsäkra.

Men visst att låna pappas bil nån gång är ju ingen skenförsäkring. Men märk väl att f bolaget kan vägra betala ut ersättning till dig om dem misstänker minsta oro.

Har vänner som råkat ut för dethära.

Dem har väldigt stränga regler gällande sådant, det kanske inte tas upp så mkt vid tecknandet av försäkringen, men när det väl händer så vill man ju inte stå utan ersättning och i värsta fall bli anmäld för skenförsäkring.

Ett litet måtto som tycks vara hårt men sant är att: Att köpa en bil kan dem flesta göra, men att äga den kan inte många. Har man inte råd att äga bilen ska man inte ha den iheller. Inkluderat i det är skatt, försäkring, servicar osv. Det är trotts allt indirekt dem som gör på dethära viset som gör att premierna blir så höga. Inget illa menat, bara sanning.

Link to comment
Share on other sites

det är tur att man fyller gubbe iår så man kanske kan förhandla till sig

lite bättre pris. Har gått ut till alla föräkringsbolag nu så det är bara att invänta. Det är sant som du skriver att har man inte råd att försäkra en bil så ska man inte ha en heller.

Link to comment
Share on other sites

Betalade 5598 på helårsbasis i Ford Försäkringar 2006. Då bodde jag i Göteborg - numera i Lammhult - så det blir väl billigare - hoppas jag.

Helförsäkrad och 6000 i självrisk. Max 1000 mil.

Ställer av "Sally" och åker under 4 månader. Så om det blir en premie på 5000 i år så blir det 1666 per säsong.

I början på maj ska hon ut - så då vet jag bättre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...