Jump to content

Holley 600 dubbelpumpare?


Recommended Posts

En v8 broder vill sälja en holley 600 dubbel pumpare, det kallade han det iallafall.

Ok jag förstår principen med en sådan förgasare men är det något för mej.

Går det att köra någolunda civilliserat på gatan, eller kommer bilen bete sej skumt vid lägre hastigheter och mindre gas pådrag. :?:

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid kört med dubbelpumpare. Visst går det att få hög bensinförbrukning men om man vet hur förgasaren är konstruerad så kan man köra billigt. Dubbelpumparen är bestyckad fetare original än motsvarande storlek påvaccumförgasaren det är svaret på varför dubbelpumparen orsakar högre bränsleförbrukning. Anledningen till det är enligt Holley att de garderade sig med en fetare blandning i dessa för att de avsedda som "HP-förgasare". Jag tycker att det finns en fördel med mekaniska sekundärportar och det är att det är lite tvekan i en bil som har dubbelpumpare, den får bensin så det räcker. En Otrevlig sak som jag upplevt med vaccummodellen är att om man har för liten förgasare i förhållande till behovet så kan membranet och dragstången haka fast med okontrollerad fullgas som resultat!! Inte kul!

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är hel ok med egna åsikter, oftast är det den som

har en sådan som tycker den är bra, jag har dock

haft ett antal olika Mustanger med olika motorer och

förgasare. :shock:

Erfarenheten säger att.

1 originalförgasare är rätt för motor, funktion och ekonomi,

Autolite, Motorcraft, FoMoCo, är det rätta, för ekonomi. 8)

2. I stället för original, Edelbrock eller Carter 500 möjligen 600

mycket bra ersättning för original har också god ekonomi. 8)

3. Holley 1850 vacumstyrd, bra förgasare med vissa möjlighetr

dock lite strulig att skruva med, ekonomisk. :)

4. Holley Dubbel pump, för den som vässat eller vill ha dyr

körning, inte ekonomisk då den tar mer bensin än tidigare

uppräknade förgasare och är till för den med gasfot. :(

Har haft många Holley vacumstyrda, aldrig råkat ut för

gas som fastnat, troligen är det i sådant fall klant monterat. :?

Vill göra ett litet inlägg här, varför inte prova 2V förgasare

god ekonomi, går faktiskt med lite kunskap om dessa

att använda till lätt trimmning med gott resultat. :shock:

Men som jag skrev i början så är det alltid den som har eller

haft som tycker det han/hon har haft är det bästa. ;)

Link to comment
Share on other sites

... eller vill ha dyr körning...

Typ som om man skulle hälla sand i motorn för att man vill ha en dyr renovering. :roll:

Hum, det är väl inte för att det är kul att kasta bort pengar på bensin man använder den utan för att man tycker att den ger något tillbaka med.

Jag kör också med dubbelpump med mekanisk sekundär. Är väl villig att hålla med om att bränsleförbrukningen inte är den förgasarens största fördel. Men satan vilken respons det är när man gasar på. Det kan vara värt den extra förbrukningen ibland. Med en manuell växellåda är de nog lättare att få ner i bränsletörst. Inte för inte de kallas "vattenkannan". :)

Jag tänker köra med den en sommar till i vart fall, sedan får vi se om det inte blir en snällare förgasare, vore kul att veta vad min motor skulle tycka bäst om. Går sådant att räkna fram eller är det bara att testa olika alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med Lars där! 8)

Få bilar som går på gatan kan dra nytta över en DP och i de flesta fall

är det ingen skillnad förutom ekonomin som sagt.

Har även jag lång erfarenhet av olika modeller både Ford,HolleyDP,vacum och

weber modellerna och javisst blir man mer hängiven åt en särskilld modell desto mer man håller på.

Motorns behov av bränsle styrs av kamaxeln och tro inte det blir

en hej dundrande succe av att smacka på en fet DP förgasare.

Där överdriver MrTurbo.

Den gamla vanliga skrönan "större förgasare och mer soppa är bättre" verkar aldrig försvinna.

Respons och kraft kommer med hur väl hela motorn är konfigurerad.

Snarare är det nog så att de flesta som byter förgasare upplever det som en stor

förändring fast i själva verket var det den gammla förgasaren helt slut.

En orginal Autolite 4100 som är exakt rätt justerad går lika bra som en Holley och garanterat mer ekonomisk

Skillnaden märks först på en RIKTIG race motor vilket få verkligen har

och få har alla verktyg och kunskap att justera därefter

Självklart går även en väljusterad DP600 kanonbra men det gäller ju generellt för alla förgasare.

De helt underbara Edelbrock förgasarna är likaså utmärkta ersättningsförgasare på även motorer med väldigt hög effekt.

Alltså anpassa ditt förgasarköp efter vad din motor behöver och få den optimerad till motorn.

Jag vill påstå att det är mer värt lägga pengar på en komplett optimering än enbart sikta in sig på om man ska ha Dubbelpump eller annan förgasare

Link to comment
Share on other sites

Motorns behov av bränsle styrs av kamaxeln och tro inte det blir

en hej dundrande succe av att smacka på en fet DP förgasare.

Där överdriver MrTurbo rejält.

Den gamla vanliga skrönan "större förgasare och mer soppa är bättre" verkar aldrig försvinna.

Hej Per. :)

Jämnfört med polarens motor med singel pump så svarar min bättre, där med inte sagt att det är den bästa förgasaren. Har iofs inte så många olika förgasare att jämnföra med på min motor då jag kört denna DP från början. Allt gott har en gräns, så även med att ge en motor soppa. Viktigast är ju att allt passar ihop.

De helt underbara Edelbrock förgasarna är likaså utmärkta ersättningsförgasare på även motorer med väldigt hög effekt.

Alltså anpassa ditt förgasarköp efter vad din motor behöver och få den optimerad till motorn.

Det är väl så att det är Edelbrock / Carter jag slänger lite lystna ögon efter. Så troligen kommer det bli en sådan inom en överskådlig framtid. Hört mycket gott om dem. När bör man gå över 600cfm?

Link to comment
Share on other sites

Vill göra ett litet inlägg här, varför inte prova 2V förgasare

god ekonomi, går faktiskt med lite kunskap om dessa

att använda till lätt trimmning med gott resultat. :shock:

Jag kör ju just nu med en Holley 1850 (600vac) där endast primärportarna öppnar. Det går riktigt riktigt bra. :P

Beställde nytt membran och "fjäderbytarkit" från Mustangsunlimited för att kunna byta fjädrar på sekundären och trimma in det hela rätt. Fjäderbytarkitet var dock restnoterat till 17:e maj. Hade jag vetat det så hade jag beställt i Sverige från Hansen.

Det skall hursomhelst bli riktigt riktigt roligt att få igång sekundärportarna. Någonting mer i effekt på högre varv (3000-5000) borde det väl göra?

Detta med liten förgasare och bra drag/vrid på gatan kan jag dra en liten historia om.

Min första bil, en Amazon -65 var renoverad av farsan när jag fick den 1980. Ja, han lämnade bort renoveringen. Renoveringen bestod i omborrning till B20 en snäll C-kam (samma som p1800 hade då) och, hör och häpna, behöll han orginalförgasaren :shock: Det var en liten Zenith fallförgasare med axpump och den lilla svarta luftfilterpottan med det lilla insugshålet längst ner på struten :D

Från fullgasstart vid rödljusen så var det i alla fall inget att klaga på. Mäktigt vrid var det. Jag satte senare på en Stromberg och fick några hästar mer på toppen men samtidigt det där sega axet som kännetecknar en membranförgasare.

Riktigt bra blev det inte förrän jag satte på en Weber 36/36, tvåports fallförgasare och tvåtumssystem, K-kam och planad topp med största ventilerna ... :twisted:

Fast det är en annan historia :--

Trevlig helg på er. Nu blir det tårta på jobbet så jag hinner inte "arbeta" mer :oops::--

Link to comment
Share on other sites

"Har haft många Holley vacumstyrda, aldrig råkat ut för

gas som fastnat, troligen är det i sådant fall klant monterat. :?"

Frågan gällde dubbelpumparens för och nackdelar. När det gäller klantmonterade förgasare så var det inte aktuellt det inte i mitt fall.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Förklara för en klant hur en 600 DP tar mera soppa än en 600 Vacuum på samma motor om dom dessutom är lika bestyckade? Tex vad gör att en motor med en 1850 tar mindre bränsle än samma motor med en 4776?

Link to comment
Share on other sites

De var väl inte exakt lika bestyckade?

Sedan är det väl "lättare" att köra ekonomiskt med en vac eftersom sekundärporten anpassar sig efter motorns behov.

Teorier.... men i princip rtm, så kan den ju inte dra mer i en bänk med samma gaspådrag om det är samma bestyckning.

rtm = Klant ?? Pyttsan heller :--:--:-- Nu skojar du med oss 8)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som sagt! Inte enbar förgasare. ;)

Totala konceptet är viktigare!

Du vet ju lite om vad min motor innehåller. 8)

Förklara för en klant hur en 600 DP tar mera soppa än en 600 Vacuum på samma motor om dom dessutom är lika bestyckade? Tex vad gör att en motor med en 1850 tar mindre bränsle än samma motor med en 4776?

Nu du driva med oss aprillo? :--

Det är väl de dubbla accpumparna som är största boven i dramat kanske, sedan ska det ju enligt uppgift vara så att de sällan är lika bestyckade. Och med vakuum kanske andra porten öppnar senare? Inställningsfråga må hända...

Link to comment
Share on other sites

Olika religion månne?.

Men eftersom man är snål och gillar läget så brukar jag låta den förgasare som sitter på bilen vara kvar.

Det går att få DP,att bli acceptabel,men givetvis är den töstigare speciellt med dubbla tight justerade accpumpar.

DP,n är däremot rätt förlåtade ,bilen går hyfsat i alla lägen.

Vacum förgasare verkar folk alltid vilja manipulera av någon anledning ,så man har haft några där det blivit ett rejält svartmpln när andrasteget gått in.,varvid soppaekonomin inte varit direkt bättre än DP.

Men vacum är snålare inget att snacka om,och rättjusterade verkar då inte effekten på gatan vara sämre heller.

Link to comment
Share on other sites

Vid normal körning är dubbelpumparen sekundärportar helt stängda om justeringarna är rätt. Sekundära accpumpen jobbar inte heller om kammen inte är feljusterad.

Det är bara vid ordentligt pådrag som alla 4 stupar är med, så ekonomikörning är inget problem om man vill.

Fel munstycken och powervalve i vacuumförgasaren gör den lika törstig som en dp, och dessutom öppnar den sällan sekundärportarna fullt fastän det är fullt pådrag.

Därför tror man att en vacuumförgasare funkar bättre på en liten motor.

Speciellt om man har hottentott- insug och rupp-rupp kam, har man säkert problem med att få vacuumholley att funka bra.

Varför inte ha dp, och sedan finlira med sekundärsidan, så att den börjar jobba först vid 3000-3500 varv, så kan man prutta omkring i stan utan att sekundärsidan alls är med? Sen behöver man väl inte ha # 87 munstycken heller

Link to comment
Share on other sites

Jag tror iallafall att jag skall montera på dp förgasaren och se hur det går.

Jag tycker inte att min motor går som den skall innan port två öppnar.

Om båda portarna öppnar tidigare så borde motorn svara bättre.

Fungerar det inte så kan man ju alltid montera tillbaka den gamla.

Link to comment
Share on other sites

Om båda portarna öppnar tidigare så borde motorn svara bättre.

Nej, det är fel. De skall inte öppna förrän du är uppe i rejält behov= högre varv. Man vill hela tiden ha bra gashastighet på en förgasare. Eller som jänkarna säger "Otherwise it will bog".

Därför tror man att en vacuumförgasare funkar bättre på en liten motor.

Speciellt om man har hottentott- insug och rupp-rupp kam, har man säkert problem med att få vacuumholley att funka bra.

:--:--:--

Vad är ett hottentottinsug om man får fråga?

Det har tyvärr blivit inne att det skall låta rupprupp på tomgång om det är justa grejor i motorn.

Nu kommer en avstickare igen ... :D

Ungfär lika dumt som dagens mode ... att ha en yllemössa,ordentligt nerdragen, på sig inomhus :-- Fan jag höll på att pissa på mig i morse när jag på TV 4:a såg något morronprogram med mode för "herrar". En kille hade kostym på sig och en toppluva nerdragen så långt det gick. det var inget skämt utan fullaste allvar he he :--:shock:

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer en avstickare igen ... :D

Ungfär lika dumt som dagens mode ... att ha en yllemössa,ordentligt nerdragen, på sig inomhus :-- Fan jag höll på att pissa på mig i morse när jag på TV 4:a såg något morronprogram med mode för "herrar". En kille hade kostym på sig och en toppluva nerdragen så långt det gick. det var inget skämt utan fullaste allvar he he :--:shock:

Link to comment
Share on other sites

Fan låt killen prova.I våran familj har både herr och fru Ford frugan kör en Fairlane 64 med 289" och paxton kompressor med 650DP den drar 1,13 landsväg .Förresten vad fan spelar det för roll vad den drar den e skattebefriad och billig i försäkring.Förresten undrar vad den kommer dra med våran SMW 590 efter.Om de va ekonimi man va ute efter åkte man WV lupo jag förvånas att man pratar ekonomi på detta forum.Förresten min drar 1,7 i 140 so what jag har kul kör ca 500 mil per år då får den dra vad fan som helst.Kör på dubbel pumparen den ger bättre gas respons. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror iallafall att jag skall montera på dp förgasaren och se hur det går.

Jag tycker inte att min motor går som den skall innan port två öppnar.

Om båda portarna öppnar tidigare så borde motorn svara bättre.

Fungerar det inte så kan man ju alltid montera tillbaka den gamla.

Lägg i # 64-67 munstycken på primärsidan (börja från #66 och leta dej fram). Ganska små på sekundärsidan också, kanske bara #67- 74. Bara som riktvärde, detta är motorspecifikt, Gå inte för magert i början.

Du borde absolut komma åt att mäta avgasvärdena, svårt att få rätt annars.

Om du öppnar sekundärsidan för snabbt och för tidigt, kommer det att bli en bug, motorn hinner inte svälja den abrupt ökande luftmängden, dessutom minskar insugsvakuum, med tappad flödeshastighet och dålig finfördelning av bränslet som resultat. Kör hårt

Link to comment
Share on other sites

en Fairlane 64 med 289" och paxton kompressor med 650DP den drar 1,13 landsväg .

En 4,7 liters V8 med förgasarmotor som drar 1,13 liter :shock: Då hade jag varit orolig för brända ventiler....

Förresten vad fan spelar det för roll vad den drar den e skattebefriad och billig i försäkring.

Det handlade väl i första hand om att få bilen att gå bra. Dessutom är det så att den går absolut inte bättre för att den får för mycket bensin. Att spola cylindrarna med ren oförgasad soppa sliter bara på motorn.Rätt bränsleblandning ger bäst effekt och bäst ekonomi. Sedan har antagligen kamaxeln störst inverkan på hur mycket soppa det går åt. Vass kam=sämre ekonomi.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du inte läste ordentligt(landsväg)och nog går den bra har rätt afr värde ställt in motorn med en bredbands lambda.Vad den drar vid gas pådrag är en helt annan historia.Du kan få en 600vac att dra helt fel beror som sagt på bestyckning.Mitt tips är vad skall man använda bilen till och hur.Många väljer ett insug/kam som låter häftigt typ Edelbrock RPM ,och blir väldigt besvikna när bilen inte funkar som dom tänkt.Medans performer hade gett det dom ville.Men tillbaks till att DP skulle vara törstigt för det var väl det det handlade om vad gör det för skillnad om bilen drar 1,4 istället för 1,3 hmmm gör inte många ören :roll:

Ps

Köpte en bredbands lambda

och oj vad förvånad jag blev

vad man kunde göra.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag köper ju inte förgasaren utan att testa den först, och han som har förgasaren har en lambda mätare och är ganska haj på det där med förgasare.

Han får väll göra vad han kan och så får vi se om det är värt priset för bensinen. Och det behöver inte göra stor skillnad innan jag tycker det är värt det.

Jag pendlar ju inte med bilen precis.

Link to comment
Share on other sites

Nej vem kör Mustang för ekonomins skull. 8)

Det kommer säkert blir bra!

En bra grej för er alla som står i valet och kvalet är ju att faktiskt besöka Holley hemsida.

Dom har en litet enkelt online verktyg för att just välja förgasare.

http://www.holley.com

Titta högst upp i högra hörnet där knappar man in sin motor och går vidare.

För mer avancerade frågor har dom även ett formulär att fylla i så får man ett ännu mer korrekt svar.

http://www.holley.com/TechService/TechRequest.asp

Holley bör väll mer om någon veta vad man ska välja för ändamålet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...