Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Någon som har ett tips om hur jag skall få tätt mellan tråget och lådan.

Det är en C4 och tråget är spritt nytt, likaså korkpackningen. Jag har inte dragit skruvarna för hårt och inte för löst heller (tycker jag) Har provat att dra åt lite i taget men det blir jä--lar inte tätt (droppar efter ett tag vid packningen både bak och fram. Vad skall jag göra? (börjar bli less!)

Mvh

Lasse

Hur ska jag förklara det här..:) jag får försöka

Om du kollar på bulthålen så brukar dom bli "konvexa" dvs dom sticker ut lite mot lådan till.. vilket innebär att när du dragit bultarna i botten så går dom mot lådan innan packningsytan tar mot tråget... ta en kulhammare eller nått liknande och sätt mot bulthålet och en annan hammare och slå på kulhammaren så att du får bulthålet att bukta ut åt andra hållet dvs från packningsytan...

OJ inte lätt att förklara.. men hoppas du hajjar...

Så gjorde jag på mitt gamla tråg men det blev inte tätt ändå.

Och nu satt jag dit ett nytt tråg och det var alldeles plant.

Finns det någon packning som är bättre eller tjockare kanske?

Lasse

yes ... man knackar dom från anläggningsytan... så att ytan tar först i lådan ...

får man det ändå inte tätt så är det nog bara att ta till silicon skulle jag tro.. det finns ett väldigt bra silicon som blir mera "gummibetonat" än vanlig silicon, lägg en sträng av det, vänta tills det nästan härdat helt... och dra ihop.. kanske inte så kul alla gånger med silicon men det blir tätt...

Ni limmar väll packningen hoppas jag?

Tort funkar inte.

Torka anliggningsytorna fria från olja och använd packningslim överallt utan att överdriva.

Det går bra med vanligt typ Blå Permatex.

Själv använder jag Biltemas tub HEAT Silicon som kan användas överallt.

Var noga med att inte överdriva utan endast ett tunt lager.

Det finns en väldigt bra trågpackning till GM lådorna (vet inte om den finns till Fordlådor) som är en stålförstärkt gummipackning, den limmar man bara på trågsidan och kan sen demontera och återmontera den flera gånger och den tätar kanonbra... men som sagt var, har ingen aning om den finns till Fordlådorna men den är populär i racekretsar...

Jag tänkte använda:

60560.jpg

Permatex Form-a-gasket

Flytande tätningsmedel, blir elastiskt. Lätt att styrka ut, snabbtorkar ej och därför idealiskt för stora plana ytor. Lämpligt för topplocks-oljetrågs- och vattenpumpspackningar, flänsar, slang och gängförbindningar etc.

Temp.område -55 - +225gr.C.

Ihop med packningen asså. Det bör väl bli bra?

Jag hade också problemet Olov beskrev.

Fick en korkpackning till min FMX låda. Den limmade jag på ena sidan, mot tråget, med Permatex. Samma sak på oljetråget till motorn. Fast där limmade jag packningen på motorn när den var i stativet. Jag försöker hela tiden göra det lätt för mig hi hi.. :)8)

Permatex hör till grundsortimentet i min mekarvärld sedan jag första gången använde det, med gott resultat, på packningen mellan motorhalvorna på min Sachs-motor till Compacten en gång i tiden ... :--

Har man monterat ett ett tråg med plugg ,så kan man limma "for studs" (som det står på loctitete på saker som inte ska demonteras :D )

Vet att vi yrkesmässigt ibland limmade med byggsilicon,fast då får man ha huggmejsel när man demonterar.

På tråg vi skulle demontera i framtiden ,brukade vi limma den nya packningen på tråget( ibland med kontaktlim).

på den andra ytan strök vi vaselin,det är ett klassiskt caterpilarrmek trick,som fungerar suveränt,och man kan återanvända packningen gång efter gång.

Att limma med permatex fungerar ju också ,men det brukar vara ett elände att få ytorna rena nästa gång man byter pckaning.

Men dra jämnt är ett trick,och är man ovan så använd momentnyckel så att bultarna inte dras för hårt.

Men läker det verkligen från tråget då?,vet kompisar som kämpat att få tätt tråget ,och då har det läkt någon annanstans.och runnit under tråget.

Enligt 1969 års "Service Specifications": - 12-16 ft-lbs, det blir väl en 16-21 Nm om jag hittat rätt omvandlingstabell.

  • 1 month later...

Tänkte bara tala om att lådan inte läcker längre :D

Efter att jag bytt bergis 10 trågpackningar så tröttnade jag och åkte till firman i Gävle som hade monterat lådan för ca två månader sedan. Lämnade bilen där och åkte hem. Efter ett par dagar ringde jag och frågade om dom hittat varifrån det läckte och det hade dom. Det var någon packning vid nå´n pump inne i lådan som var dålig. Sedan rann det ut någonstans så det såg ut som det var trågpackningen som läckte. Efter att ha bytt denna packning monterade dom tllbaka lådan och provkörde. Då såg dom att det drevade mellan sprängkåpan och lådan så dom skruvade bort lådan från bilen igen. Fick göra en packning för det gick inte att få tag i någon sådan som passade. Dit med lådan på bilen igen och nu var det tätt. Har hämtat bilen och det finns fortfarande inte en droppe olja någonstans vid lådan.

Behövde inte heller betala ett öre, för det gick på garantin sa dom. Inga som helst problem med denna firma.

Lasse

Har man monterat ett ett tråg med plugg ,så kan man limma "for studs" (som det står på loctitete på saker som inte ska demonteras :D )

Vet att vi yrkesmässigt ibland limmade med byggsilicon,fast då får man ha huggmejsel när man demonterar.

På tråg vi skulle demontera i framtiden ,brukade vi limma den nya packningen på tråget( ibland med kontaktlim).

på den andra ytan strök vi vaselin,det är ett klassiskt caterpilarrmek trick,som fungerar suveränt,och man kan återanvända packningen gång efter gång.

Att limma med permatex fungerar ju också ,men det brukar vara ett elände att få ytorna rena nästa gång man byter pckaning.

Men dra jämnt är ett trick,och är man ovan så använd momentnyckel så att bultarna inte dras för hårt.

Men läker det verkligen från tråget då?,vet kompisar som kämpat att få tätt tråget ,och då har det läkt någon annanstans.och runnit under tråget.

hur byter man då filter???????

  • 2 years later...
Tänkte byta mitt buckliga, läckande oljetråg på min 68... vill bara dubbelkolla om det är möjligt att byta tråget med motorn kvar i bilen? Manuell låda...

Jo de går bra. Men du måste lossa motorn från motorkuddar och hissa upp allt en bit, tills v-låda tar i torpeden

Ja gjorde så när ja bytte oljepump med motorn kvar. Men de kräver att du har en motorlyft.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...