May 15, 200717 yr comment_39647 Hej!Någon som har ett tips om hur jag skall få tätt mellan tråget och lådan.Det är en C4 och tråget är spritt nytt, likaså korkpackningen. Jag har inte dragit skruvarna för hårt och inte för löst heller (tycker jag) Har provat att dra åt lite i taget men det blir jä--lar inte tätt (droppar efter ett tag vid packningen både bak och fram. Vad skall jag göra? (börjar bli less!)MvhLasse
May 16, 200717 yr comment_39652 Hej. Jag har samma problem... Trist, jag ska prova med ny packning ikväll.
May 16, 200717 yr comment_39667 Hur ska jag förklara det här.. jag får försökaOm du kollar på bulthålen så brukar dom bli "konvexa" dvs dom sticker ut lite mot lådan till.. vilket innebär att när du dragit bultarna i botten så går dom mot lådan innan packningsytan tar mot tråget... ta en kulhammare eller nått liknande och sätt mot bulthålet och en annan hammare och slå på kulhammaren så att du får bulthålet att bukta ut åt andra hållet dvs från packningsytan... OJ inte lätt att förklara.. men hoppas du hajjar...
May 16, 200717 yr Author comment_39669 Så gjorde jag på mitt gamla tråg men det blev inte tätt ändå.Och nu satt jag dit ett nytt tråg och det var alldeles plant.Finns det någon packning som är bättre eller tjockare kanske?Lasse
May 16, 200717 yr comment_39673 yes ... man knackar dom från anläggningsytan... så att ytan tar först i lådan ...får man det ändå inte tätt så är det nog bara att ta till silicon skulle jag tro.. det finns ett väldigt bra silicon som blir mera "gummibetonat" än vanlig silicon, lägg en sträng av det, vänta tills det nästan härdat helt... och dra ihop.. kanske inte så kul alla gånger med silicon men det blir tätt...
May 16, 200717 yr comment_39674 Ni limmar väll packningen hoppas jag?Tort funkar inte.Torka anliggningsytorna fria från olja och använd packningslim överallt utan att överdriva.Det går bra med vanligt typ Blå Permatex.Själv använder jag Biltemas tub HEAT Silicon som kan användas överallt.Var noga med att inte överdriva utan endast ett tunt lager.
May 16, 200717 yr comment_39675 Det finns en väldigt bra trågpackning till GM lådorna (vet inte om den finns till Fordlådor) som är en stålförstärkt gummipackning, den limmar man bara på trågsidan och kan sen demontera och återmontera den flera gånger och den tätar kanonbra... men som sagt var, har ingen aning om den finns till Fordlådorna men den är populär i racekretsar...
May 16, 200717 yr comment_39676 Ska man ha det och den vanliga packningen. Eller ersätter man packningen? Jag har något rött, typ packning på tub liknade...Kanske kan funka...
May 16, 200717 yr comment_39682 Jag tänkte använda: Permatex Form-a-gasketFlytande tätningsmedel, blir elastiskt. Lätt att styrka ut, snabbtorkar ej och därför idealiskt för stora plana ytor. Lämpligt för topplocks-oljetrågs- och vattenpumpspackningar, flänsar, slang och gängförbindningar etc.Temp.område -55 - +225gr.C.Ihop med packningen asså. Det bör väl bli bra?
May 16, 200717 yr comment_39696 Jag hade också problemet Olov beskrev.Fick en korkpackning till min FMX låda. Den limmade jag på ena sidan, mot tråget, med Permatex. Samma sak på oljetråget till motorn. Fast där limmade jag packningen på motorn när den var i stativet. Jag försöker hela tiden göra det lätt för mig hi hi.. Permatex hör till grundsortimentet i min mekarvärld sedan jag första gången använde det, med gott resultat, på packningen mellan motorhalvorna på min Sachs-motor till Compacten en gång i tiden ...
May 17, 200717 yr comment_39721 Har man monterat ett ett tråg med plugg ,så kan man limma "for studs" (som det står på loctitete på saker som inte ska demonteras )Vet att vi yrkesmässigt ibland limmade med byggsilicon,fast då får man ha huggmejsel när man demonterar.På tråg vi skulle demontera i framtiden ,brukade vi limma den nya packningen på tråget( ibland med kontaktlim).på den andra ytan strök vi vaselin,det är ett klassiskt caterpilarrmek trick,som fungerar suveränt,och man kan återanvända packningen gång efter gång.Att limma med permatex fungerar ju också ,men det brukar vara ett elände att få ytorna rena nästa gång man byter pckaning.Men dra jämnt är ett trick,och är man ovan så använd momentnyckel så att bultarna inte dras för hårt.Men läker det verkligen från tråget då?,vet kompisar som kämpat att få tätt tråget ,och då har det läkt någon annanstans.och runnit under tråget.
May 17, 200717 yr comment_39724 Enligt 1969 års "Service Specifications": - 12-16 ft-lbs, det blir väl en 16-21 Nm om jag hittat rätt omvandlingstabell.
June 20, 200717 yr Author comment_41045 Tänkte bara tala om att lådan inte läcker längre Efter att jag bytt bergis 10 trågpackningar så tröttnade jag och åkte till firman i Gävle som hade monterat lådan för ca två månader sedan. Lämnade bilen där och åkte hem. Efter ett par dagar ringde jag och frågade om dom hittat varifrån det läckte och det hade dom. Det var någon packning vid nå´n pump inne i lådan som var dålig. Sedan rann det ut någonstans så det såg ut som det var trågpackningen som läckte. Efter att ha bytt denna packning monterade dom tllbaka lådan och provkörde. Då såg dom att det drevade mellan sprängkåpan och lådan så dom skruvade bort lådan från bilen igen. Fick göra en packning för det gick inte att få tag i någon sådan som passade. Dit med lådan på bilen igen och nu var det tätt. Har hämtat bilen och det finns fortfarande inte en droppe olja någonstans vid lådan.Behövde inte heller betala ett öre, för det gick på garantin sa dom. Inga som helst problem med denna firma. Lasse
June 21, 200717 yr comment_41052 Har man monterat ett ett tråg med plugg ,så kan man limma "for studs" (som det står på loctitete på saker som inte ska demonteras )Vet att vi yrkesmässigt ibland limmade med byggsilicon,fast då får man ha huggmejsel när man demonterar.På tråg vi skulle demontera i framtiden ,brukade vi limma den nya packningen på tråget( ibland med kontaktlim).på den andra ytan strök vi vaselin,det är ett klassiskt caterpilarrmek trick,som fungerar suveränt,och man kan återanvända packningen gång efter gång.Att limma med permatex fungerar ju också ,men det brukar vara ett elände att få ytorna rena nästa gång man byter pckaning.Men dra jämnt är ett trick,och är man ovan så använd momentnyckel så att bultarna inte dras för hårt.Men läker det verkligen från tråget då?,vet kompisar som kämpat att få tätt tråget ,och då har det läkt någon annanstans.och runnit under tråget.hur byter man då filter???????
April 20, 201014 yr comment_90657 Tänkte byta mitt buckliga, läckande oljetråg på min 68... vill bara dubbelkolla om det är möjligt att byta tråget med motorn kvar i bilen? Manuell låda...
April 20, 201014 yr comment_90663 Tänkte byta mitt buckliga, läckande oljetråg på min 68... vill bara dubbelkolla om det är möjligt att byta tråget med motorn kvar i bilen? Manuell låda...Jo de går bra. Men du måste lossa motorn från motorkuddar och hissa upp allt en bit, tills v-låda tar i torpeden Ja gjorde så när ja bytte oljepump med motorn kvar. Men de kräver att du har en motorlyft.
April 20, 201014 yr comment_90669 Jag bytte tråg och oljepump på min -67 utan att lyfta i motor. Lite pilligt men visst går det.
April 20, 201014 yr comment_90680 Hej.Det är inga problem att byta trågpackning på 64½-70, 71- är det lite knepigt om man såsäger .Det blir lättare om man plockar bort rörbalkensom sitter mellan ramben under motorn , många missar faktiskt att den går att demontera gäller fortfarande 64½-70 .
April 21, 201014 yr comment_90700 Har samma problem, kört med torr packning, droppar lite även andra gången då jag knackat till skruvhålen.Blir till att lägga lite massa då.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.