Darne Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 Hej!Har ett konstigt servoproblem på min -67:a som enbart uppstår när bilen är ordentligt genomvarm. Speciellt vid lågt varvtal( typ cruising). När jag med ratten (som det känns) kommit förbi det normala glappet från snäckan och fördelningsventilen blir det en viss tröghet och därefter ett litet huggande och servocyl. börjar jobba. Problemet är mycket mindre vid högre varv men finns där dock ändå. Har smörjt kulan i fördelningsventilen utan effekt. Någon av er som haft liknande problem?Kan ju vara både snäcka, ventil eller cylinder som kärvar?Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 Så gjorde min servo när remmen var blanksliten. Den slirade helt enkelt vid belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 4, 2007 Author Report Share Posted June 4, 2007 Remmen är ny och välspänd. Remskivorna är också nya.Borde va nån som haft liknande problem?Är själv lite inne på att snäckan kärvar. Skall kolla det först.Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne Posted June 4, 2007 Report Share Posted June 4, 2007 Har Du rätt bredd på remmen? den kanske bottnar i remskivans spår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 5, 2007 Author Report Share Posted June 5, 2007 Nejdå! Det är kollat. Remproblem hade jag nog av på min gamla Musse men tack ändå!Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 22, 2007 Author Report Share Posted June 22, 2007 Hej igen!Nu har jag letat och letat utan o finna! När bilen är kall går styrningen lätt, ryckfritt. När den sen blirvarm börjar problemen (se ovan). Kan det va så att ventiltätningarna i fördelningsventilen kan expandera och börja kärva när oljan blir varm?Har tidigare haft två mussar med servo men aldrig haft liknande problem.Glad Midsommar på er!Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 24, 2007 Author Report Share Posted June 24, 2007 Verkligen ingen som varit ute för detta?Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Hej igen!Nu har jag letat och letat utan o finna! När bilen är kall går styrningen lätt, ryckfritt. När den sen blirvarm börjar problemen (se ovan). Kan det va så att ventiltätningarna i fördelningsventilen kan expandera och börja kärva när oljan blir varm?Har tidigare haft två mussar med servo men aldrig haft liknande problem.Glad Midsommar på er!DarneJag har bara varit ute för pumpar som lagt av, men jag tror att du har rätt iditt antagande om att felet ligger i fördelningsventilen, då den är den känsligaste delen av servot.finns renoveringssatser att köpa till ventilen på t.ex HansenVet du föresten om du har rätt olja i så inte felet ligger där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 24, 2007 Author Report Share Posted June 24, 2007 Jag har Ford F olja i (samma som till automatlådan).Är väl rätt?Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Hej.Egentligen spelar det ingen roll vilken typ avautomatlådeolja du använder, Ford F olja ärlite kärv, prova att byta till någon av de nyaATF oljorna som finns. Ditt servoproblem har jag aldrig hört om tidigare, kanske det är oljan i alla fall som spökar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 26, 2007 Author Report Share Posted June 26, 2007 Svårt att tänka mej oljan eftersom den normalt skall användas. Men den är ju lätt att byta för att kolla om det blir bättre.Renoverar nog ventilen i vilket fall som helst.Hör av mej när detta är gjort.Tack för tipsen så länge. Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Jag har varit med om liknande bekymmer och när jag tog ur ventilen i ur ventilkroppen så var den helt utsliten och oljan gick säkerligen inte den väg som den skulle.I de läget för 10år sedan så var det för dyrt att köpa nytt så jag svarva och härda en ny ventil.Efter det gick det fint.Slitaget syns ganska väl på denna bild och det fattades även bitar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 28, 2007 Author Report Share Posted June 28, 2007 Tack för tipset Per! Skall ha detta i åtanke vid renovering.Verkar ju logiskt eftersom det är OK när oljan är kall.Renovering får nog dock vänta till efter säsong om det inte blir värreän det är nu. Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affe brandman Posted July 8, 2007 Report Share Posted July 8, 2007 Se upp när du renoverar servon det sitter en fjäderbelatad nål på sidan i huset den kan fara iväg när man tar i sär pumpen.Min försvann o då fungerade ej pumpen.fick köpa en renoverad pump på NPD men då var det bara o sätta i hop så fungerade den klockrent.Affe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 11, 2008 Author Report Share Posted June 11, 2008 Hej!Tar upp denna tråd igen då problemet kvarstår efter renovering av fördelningsventil. Har bytt alla packningar (sliden var helt ok) samt rep.sats med kulbult, fjäder mm. Styrningen är precis som förut d.v.snågot trög för att stötvis gå lätt vid rattvridning när bilen är ordentligt varmkörd.Tror ni att renovering av cyl.är nästa åtgärd eller kan det va pumpen?Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FIXEN Posted June 11, 2008 Report Share Posted June 11, 2008 Renovera eller byt servopump, rätt säker på att pumpen inte håller trycket när oljan blir varm. O-ringarna håller ej tätt när värmen uppstår.Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted June 13, 2008 Author Report Share Posted June 13, 2008 Rep.sats till pumpen är beställd!Återkommer efter renoveringen.Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted June 13, 2008 Report Share Posted June 13, 2008 Hej!Tror ni att renovering av cyl.är nästa åtgärd eller kan det va pumpen?DarneHej Darne!Om det är tryckcylindern du menar så går den nog inte att renovera. Den ärnämligen svetsad och går inte ta isär. Om du tror att det är den så måste dunog byta den. Jag tror också att pumpen inte är särskilt dyr att byta, men jagvet inte riktigt vad den kostar.Mvh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted June 13, 2008 Report Share Posted June 13, 2008 Allt går att renovera. Men ibland är det inte värt att göra. Det kan bero på för mycket jobb eller jätte svårt att få tag i delar. Men har man tillgång till maskiner och matrial plus gott om tid så visst. då skulle jag renovera allt.Skulle försöka att tillverka allt som det bara går. Och man måste ha lite kunnande på hur olika matrial uppför sig när man bearbetar dom. Och kylvätskor man behöver till olika matrial. Allt det kostar en massa. Men visst det är roligast när man har lyckats med någonting.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted June 13, 2008 Report Share Posted June 13, 2008 Hi, hi, F_n Berra, du har då svar på allt! Det är klart att allt går att reparera,speciellt om man är så bra som du och jag. Nä, skämt å sido, det är bara att prata med sin kompis CNC-operatör, såfixar han ALLT. (ÄNNU MER SKÄMT) Men då det gäller tryckcylindern så blir det nog billigare att köpa nytt!Mvh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted August 10, 2008 Author Report Share Posted August 10, 2008 Hej!Har nu gjort ett försök att renovera cyl. Men det är ju precis som du säger Pools. Cyl. är ju svetsad så man kommer ju inte åt själva kolvtätningen (enbart gaveltätningarna). Hur kan man göra så idiotisk konstruktion!!!???Tyckte att den ville släppa igenom något när man höll tätt vid någon av anslutningarna så detfår väl bli ny cyl.Därefter har jag inte mer idéer.Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Helsingborg Posted August 10, 2008 Report Share Posted August 10, 2008 HejÄr dina slangar mellan kolv och ventil gamla?har inte varit ute för detta på servostyrning,men bromsslangar brukar svälla invändigt och då kan det uppträda en massa konstiga fel typ anliggande när man bromsat några gånger osv,skadar kanske inte att kolla om du inte redan gjort det,mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted August 11, 2008 Author Report Share Posted August 11, 2008 Slangarna är som nya men tack för tipset.Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanRing Posted August 31, 2008 Report Share Posted August 31, 2008 Jag har samma problem med min pump som du nämner men jag har även ett fruktansvärt missljud.. Pratade med Hansen så sent som i veckan och en Servopump till min Mustang 70:a med 302 skulle gå på 1850:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne Posted August 31, 2008 Author Report Share Posted August 31, 2008 Missljud tyder ju helt klart på att pumpen är kass. Du har inte för låg oljenivå så den suger luft?Jag har inte inhandlat cyl.till min än. Får bli efter säsong.Darne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.