Jump to content

Servoproblem


Darne
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har ett konstigt servoproblem på min -67:a som enbart uppstår när bilen är ordentligt genomvarm. Speciellt vid lågt varvtal( typ cruising). När jag med ratten (som det känns) kommit förbi det normala glappet från snäckan och fördelningsventilen blir det en viss tröghet och därefter ett litet huggande och servocyl. börjar jobba. Problemet är mycket mindre vid högre varv men finns där dock ändå. Har smörjt kulan i fördelningsventilen utan effekt. Någon av er som haft liknande problem?

Kan ju vara både snäcka, ventil eller cylinder som kärvar?

Darne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen!

Nu har jag letat och letat utan o finna!

När bilen är kall går styrningen lätt, ryckfritt. När den sen blir

varm börjar problemen (se ovan). Kan det va så att ventiltätningarna i fördelningsventilen kan expandera och börja kärva när oljan blir varm?

Har tidigare haft två mussar med servo men aldrig haft liknande problem.

Glad Midsommar på er!

Darne

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Nu har jag letat och letat utan o finna!

När bilen är kall går styrningen lätt, ryckfritt. När den sen blir

varm börjar problemen (se ovan). Kan det va så att ventiltätningarna i fördelningsventilen kan expandera och börja kärva när oljan blir varm?

Har tidigare haft två mussar med servo men aldrig haft liknande problem.

Glad Midsommar på er!

Darne

Jag har bara varit ute för pumpar som lagt av, men jag tror att du har rätt i

ditt antagande om att felet ligger i fördelningsventilen, då den är den känsligaste delen av servot.

finns renoveringssatser att köpa till ventilen på t.ex Hansen

Vet du föresten om du har rätt olja i så inte felet ligger där ;)

Link to comment
Share on other sites

Svårt att tänka mej oljan eftersom den normalt skall användas. Men den är ju lätt att byta för att kolla om det blir bättre.

Renoverar nog ventilen i vilket fall som helst.

Hör av mej när detta är gjort.

Tack för tipsen så länge. :D:D:D

Darne

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med om liknande bekymmer och när jag tog ur ventilen i ur ventilkroppen så var den helt utsliten och oljan gick säkerligen inte den väg som den skulle.

I de läget för 10år sedan så var det för dyrt att köpa nytt så jag svarva och härda en ny ventil.

Efter det gick det fint.

Slitaget syns ganska väl på denna bild och det fattades även bitar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Se upp när du renoverar servon det sitter en fjäderbelatad nål på sidan i huset den kan fara iväg när man tar i sär pumpen.Min försvann o då fungerade ej pumpen.fick köpa en renoverad pump på NPD men då var det bara o sätta i hop så fungerade den klockrent.Affe

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej!

Tar upp denna tråd igen då problemet kvarstår efter renovering av fördelningsventil. Har bytt alla packningar (sliden var helt ok) samt rep.sats med kulbult, fjäder mm. Styrningen är precis som förut d.v.s

något trög för att stötvis gå lätt vid rattvridning när bilen är ordentligt varmkörd.

Tror ni att renovering av cyl.är nästa åtgärd eller kan det va pumpen?

Darne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tror ni att renovering av cyl.är nästa åtgärd eller kan det va pumpen?

Darne

Hej Darne!

Om det är tryckcylindern du menar så går den nog inte att renovera. Den är

nämligen svetsad och går inte ta isär. Om du tror att det är den så måste du

nog byta den. Jag tror också att pumpen inte är särskilt dyr att byta, men jag

vet inte riktigt vad den kostar.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Allt går att renovera. Men ibland är det inte värt att göra. Det kan bero på för mycket jobb eller jätte svårt att få tag i delar. Men har man tillgång till maskiner och matrial plus gott om tid så visst. då skulle jag renovera allt.

Skulle försöka att tillverka allt som det bara går. Och man måste ha lite kunnande på hur olika matrial uppför sig när man bearbetar dom. Och kylvätskor man behöver till olika matrial. Allt det kostar en massa. Men visst det är roligast när man har lyckats med någonting.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hi, hi, F_n Berra, du har då svar på allt! Det är klart att allt går att reparera,

speciellt om man är så bra som du och jag. :--:--

Nä, skämt å sido, det är bara att prata med sin kompis CNC-operatör, så

fixar han ALLT. (ÄNNU MER SKÄMT) :--:--

Men då det gäller tryckcylindern så blir det nog billigare att köpa nytt!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Har nu gjort ett försök att renovera cyl. Men det är ju precis som du säger Pools. Cyl. är ju svetsad så man kommer ju inte åt själva kolvtätningen (enbart gaveltätningarna). Hur kan man göra så idiotisk konstruktion!!!???

Tyckte att den ville släppa igenom något när man höll tätt vid någon av anslutningarna så detfår väl bli ny cyl.

Därefter har jag inte mer idéer.

Darne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...