magnus eriksson Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Hej!Är det någon som kan komma med ett tips varför mitt batteri laddar ur när bilen stått stilla 3-4 dar. Jag har verkligen ansträngt mig att kolla att alla lampor, stereo, larm är avstängt och ändå laddar den ur totalt. Gång på gång. Inte kul när jag planerar att ta bilen till Frankrike i september! Mycket tacksam för uppslag!!!!! Hälsningar Magnus Quote
Olov Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 koppla en amperemätare på batteriet och ta bort en säkring i taget till den dyker ner på noll (eller nästan noll).... du har förmodligen nått som drar ström ändå... Quote
Stanley Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Du har strömförbrukare som drar ström när bilen är avstängd, larm,klocka dator etc. Kolla kapaciteten på batteriet (belastningsprov). Om det är dåligt kan svaret vara där. Det är fulltmöjligt att at ha full batterispänning vid mätning men det säger ingenting om batteriets möjlighet att lämna i från sig strömunder en viss tid. Våran bruksbil betedde sig precis så. Jag kollade allt och det visade sig att batteriet var boven.Stanley Quote
magnus eriksson Posted July 2, 2007 Author Report Posted July 2, 2007 Tack för förslagen. En amperemätare får väl införskaffas eller lånas. Hur kopplar jag den? Mellan generatorn och pluspolen eller mellan plus- och minus-polerna? Quote
KENI Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Du behöver inte ens en ampepremeter utan det räcker med en vanlig provlampa, lyft av plus eller minus polen har ingen betydelse vilken och koppla in provlampan mellan kabeln och batteripolen. Lyser lampan eller (glöder) beronde på hur mycket ström det är som drar ur så kan du plocka bort säkringar tills lampan slocknar och i den kretsen ligger feletLycka till Kent Quote
Freddy berg Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Hej kolla om du inte kan låna en amp tång istället behöver du inte koppla om något. Då tar du bara tången runt plus matningen till batteriet så läser den am genom isoleringen Kolla även spänningen på batteriet under belastning (när startmotorn snurrar) kan vara avbrott i en cell. (jobbar med el truckar där detta kan hända). då kan batteriet vissa jättebra värden på både volt och cyravikt. ända tills man belastar det då blir det avbrott i encell och då försvinner all ström. tills man slutar belasta det osv.eller så e batterit slut = håller inte laddning. jag hadde tesat med att annat batteri. mvhfreddy Quote
Olov Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Tack för förslagen. En amperemätare får väl införskaffas eller lånas. Hur kopplar jag den? Mellan generatorn och pluspolen eller mellan plus- och minus-polerna?om du får tag i en vanlig mätare..(inte en tång ) så tar du lös minuspolen.. sätter den ena kabeln från mätaren på batteripolen och den andra på batterikabeln... så att strömmen går "genom" mätaren... (batterikabeln ska alltså INTE sitta kvar på batteriet... Quote
magnus eriksson Posted July 2, 2007 Author Report Posted July 2, 2007 Tack för alla råd!!Jag återkommer med den spännade upplösningen! Hälsningar Magnus Quote
Pelle cmc 375 Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Ett tips bara, kör inte på startmotorn när du kopplat enligt Olovs tips, inte bra särskilt inte med lånad mätare Quote
Olov Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Ett tips bara, kör inte på startmotorn när du kopplat enligt Olovs tips, inte bra särskilt inte med lånad mätare näää helt rätt...du ska inte köra nått... över huvudtaget.. allt avslaget.. kolla hur mycket den drar... och sen plocka säkring för säkring tills mätaren faller...då kan du kanske hitta vad det är som drar .. kan vara så enkelt som att belysning i skuff eller handsfack eller nått.. stå på .. och det är ju inte lätt att se ... Quote
magnus eriksson Posted July 23, 2007 Author Report Posted July 23, 2007 Tja, vad skall man säga? En del av tjusningen med Amerikanska bilar är att dom är så oförutsägbara. Jag laddade batteriet för femte gången, kollade säkringarna med en inhandlad ampere-tång och absolut ingenting hände. Less på problemet ställde jag in Mustangen i garaget i en vecka och for iväg på en välbehövlig semester. Hemkommen testar jag utan större förhoppning fjärröppningen för låset och dörren låses upp!!!! Sätter nyckeln i tändningslåset och startmotorn drar runt som när bilen hämtades ny i Stockholm förra sommaren! Sen dess har det inte varit några problem alls. (Visserligen bara i en vecka, men ändå). Kommer nog att ha med batteriladdare och startkablar ett tag till innan jag känner mig säker dock. Hälsningar Magnus Quote
Pelle cmc 375 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Mycket troligt att du har ett taskigt batteri, när bilen stått sjunker "skiten" till botten och då kan batteriet funka ett tag till. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Mycket troligt att du har ett taskigt batteri, när bilen stått sjunker "skiten" till botten och då kan batteriet funka ett tag till.Det var bättre förr Även till synes "nya" batterier kan haverera Bytte kylare på min chrysler 7 år gammal helt sönderfrätt (havererade med sjuk hund plus min "kärring" i bilen för en vecka sedan fick bärga hem den)kollar man på mussen 37 år gammal kylaren fortfarande hyfsat fräsch(tror inte den är bytt) så kvaliten var nog bättre förr i alla fall på många bildelar. Har fler exempel men de tar vi senare Quote
Pelle cmc 375 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Hej Janne!Hoppas kylaren håller till Rättvik Det är nära nu!!!! Quote
Janne Holm CMC1740 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Hej Janne!Hoppas kylaren håller till Rättvik Det är nära nu!!!!Har kollat den extra ikväll plus lite annat fortsätter imorgonska nog gå bra räknar med att vara i Bankeryd runt 2 huggetmed en tillförlitlig bil Quote
Laslo Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Ett annat generellt tips är ju att se till att poler och pol-skor är rena o fina, personligen brukar jag kladda insidan på pol-skorna med lite kopparpasta.Sen drar man åt för kung och fosterland. :-DNu har du ju iofs haft av kablarna ett antal gånger, du kanske har skavt ner lite till fin metall nu så det blir ordentligt med kontakt ;-) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.