Jump to content

Byta cab


JanneJ

Recommended Posts

Ett tips jag fick hör av ett par bekanta som sysslar med att byta cab åt folk ,som jag själv inte hade en susning om är :

Sätt upp bakrutan sträckt på väggen i med några häftstift ett par dar före den ska monteras.

Då blir den mycket slätare och snyggare.

Den krymper ju ändå något med tiden,men aldrig fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Lite fler bilder på resultatet.

Det tog ca 8 arbetstimmar för mig som inte är så rutinerad på cabbyte.

Verktygen som behövdes var förutom spärrnyckel en vass kniv och en häftpistol med 6 och 8 mm klammer.

Intrycket av bilen då jag bytte från en vit cab till en svart cab är att den ser lägre ut!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nu har jag bytt min också passade på nu i helgen då det var över 25 grader

för att underlätta. Tyvärr kunde jag inte följa Jannes beskrivning då den gamla cabben var felmonterad så det fick gå på känn så det blev många justeringar är inte riktigt nöjd än men snart blir det säkert ok

Blev en ny bil efter cabbytet eller vad sägs

Link to comment
Share on other sites

Nu spelar det väl igentligen ingen roll för Jannes del. Dom få gånger han har cabben uppe är det ändå ingen annan än han ute och åker :--:--:--

väl mött på cruisingen i Skänninge, Janne (å alla andra)

/frasse 8)

Link to comment
Share on other sites

Nu spelar det väl igentligen ingen roll för Jannes del. Dom få gånger han har cabben uppe är det ändå ingen annan än han ute och åker :--:--:--

väl mött på cruisingen i Skänninge, Janne (å alla andra)

/frasse 8)

Jag får väl köra med cabben uppe på cruisingen torsdag kväll i skännige :--

ska väl bli en så där 25 grader så solen är vass knske det blir skönare med

cabben uppe ;)

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla kommentarer behövde lite"tröst" då det tog väldigt lång tid

fick justera många gånger då jag inte kunde använda den gamla cabben som mall :cry: Är inte helt nöjd än kanske blir någon mer justering när tiden ges

Så någon mer cab vete tusan om ger sig på, får väl bli då man är pensionär om en sisodär 15år

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Hej!

Nu är det min tur att byta cabben. Jannes bilder är verkligen kanonbra. Och vilket

kanonresultat det blev. Jag har en nybliven kompis som ska hjälpa mej. Han har

bytt på ett dussintal olika bilar, så han blir till bra hjälp.

Men en fråga till Janne: Vad mer behöver man för grejjer än själva cabben och rutan?

Spiklister, vajrar, bussningar och skruvar? Tätningslister? Spiklisterna kan man ju inte

se förrän cabben är borta. Nåt mer?

Tack på förhand.

Vi diskuterade ju priset på cabbyte förra veckan, min kompis har gett mej ett pris per

timme, eftersom dat är omöjligt att säga hur lång tid det tar. Han har hållit på som

mest 16 timmar, men då var han ensam, vilket är svårare, och den cabben var helt

trasig och spiklister obefintliga. Dom fick han tillverka, så det tog lite tid. Vad han har

begärt talar jag om när jobbet är klart, men det blir BILLIGT!!!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu äntligen är jag klar med cabbytet! Det tog LITE längre tid än vad vi hade trott.

Den gamla cabben gick inte använda som mall eftersom den både var felmonterad

och snedmonterad.:( Så det blev att mäta och måtta in allt från första början. Det

tog tid. Sen är ju dom flesta grejjer som kommer från USA i dålig kvalitet eller så

passar dom inte rakt av, utan behöver modifieras på ett eller annat sätt.:mad: Som

tätningslisterna som sitter i cabbågen. På den bakersta listen på ena sidan, snurrade

en bult runt, runt. Det visade sej att den lossnat i svetsningen. Ja, ha, då får man

skära upp gummit, borra ut skruven och ersätta med en ny. På andra sidan gick

skruven av, när jag skulle lossa den för att sträcka till cabtyget. Suckkk! Samma

sak igen, borra ut och ersätta. Det tar ju sån djä-la tid! Och eftersom man inte

har några mått att gå efter, får man prova sej fram. Vi skruvade loss spiklisten

längst bak i karossen 13 gånger innan min montör var nöjd. Det är ju skitbra att

han var så noga, men det tar tid. Tur att han var billig. 150:-/tim. Inklusive moms

och arbetsgivaravgifter.:D Och det tog 32 timmar!!!:o Fast då var det mycket

snack, fikapausar, garagebesök m.m. Besöken av kompisar och bekanta tog ju

mycket tid förstås. Men effektiv tid kanske var 25 timmar. MEN DET BLEV BRA!!!

post-201-144839185521_thumb.jpg

Frontbågen anfrätt och i renoveringsskick.

post-201-144839185587_thumb.jpg

Frontbågen nästan klar.

post-201-144839185633_thumb.jpg

Bakrutan passas in.

post-201-14483918574_thumb.jpg

Cabtyget provas på plats.

post-201-144839185799_thumb.jpg

Vi sträcker lite för att kolla.

post-201-144839185869_thumb.jpg

Klart!

Vi var klara i lördags eftermiddag vid 5. Jag satte en kupévärmare i bilen, och väntade till

kl. 8. Då var det 38 gr. varmt i bilen. Jag stängde av värmen, öppnade dörrarna och väntade

till på söndag. Det såg mycket bättre ut då. Det finns rynkor kring sömmarna där tyget, eller

galonen, eller vad man kallar det, är svetsat. Men det kommer sommarens solstrålar att ta

hand om. Det har redan blivit bättre när jag kom hem ifrån Ö-vik, där vi hade träff i dag. Då

fick bilen stå i solen hela dan. Mycket mindre rynkor redan.:D

Nu får sommarens sol göra resten.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkterna. Och du har väl ändrat uppfattning såsom du himlade över 16 timmar...(i andra tråden.)

Efter att läst ditt inlägg, lutar det åt att lämna bort för cab-byte. Just nu har jag ingen fikakompis där bilen står ute på en ö (och först måste jag hitta bränsleläckaget innan det blir cab-byte).

Snygg cab du har nu.

Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkterna. Och du har väl ändrat uppfattning såsom du himlade över 16 timmar...(i andra tråden.)

Snygg cab du har nu.

Jo, Messerschmitt, får man väl kalla mej för nu!:P Jag har lärt min läxa.

Kommer att va väldigt försiktig nästa gång jag uttalar mej om nåt jag

inte kan. Men, som sagt, det var lite speciellt eftersom man inta hade

några referenspunkter att gå efter.

Tack för din synpunkt! Skickar fler bilder senare i sommar.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag har letat på forumet efter uppgifter om kostnad att byta cab, men ej hittat, fast det finns säkert.

En vinylcab till en 66:a kostar runt 4000 kr, men vad bör man räkna med för kostnad för att få den monterad av en seriös firma?

Nu menar jag på ett ungefär... är det 3000 kr eller 7000 kr eller snarare runt 10000 kr.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har letat på forumet efter uppgifter om kostnad att byta cab, men ej hittat, fast det finns säkert.

En vinylcab till en 66:a kostar runt 4000 kr, men vad bör man räkna med för kostnad för att få den monterad av en seriös firma?

Nu menar jag på ett ungefär... är det 3000 kr eller 7000 kr eller snarare runt 10000 kr.

Mvh Christian

Ring till Jern på Ringön och fråga, eller åk förbi när du kommer från jobbet, han brukar ha en del roligt att titta på i verkstaden.

Link to comment
Share on other sites

OK, tack för tipset!

Det skall jag göra. Sedan får jag ringa runt och fråga då också.

Jag tänkte man kunde fått en indikation här på ett ungefär, borde ju vara många som bytt cab på firma.

Men jag åker till Jern och frågar.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Vet ej varför det blir dubbelpost - jag har bara tryckt en gång och då fick jag felmedd. att jag skall navigeras bort från denna sida. När jag då stänger ner den rutan och sedan trycker på OK, så blir det dubbelpostning.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så ca 10.000 kr för arbetet då kanske man kan räkna med (i värsta fall).

Måste säga att jag gillar varianten med 2-delad glasruta, men nu har jag sett flera st. ganska nymonterade cabbar (cab) där den där mjuka listen mellan rutorna släppt, så det antingen hänger löst eller så har man försökt limma ihop det och det ser verkligen fult ut. Synd, för glasruta är ju annars att föredra.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...