JanneJ Posted August 3, 2007 Report Posted August 3, 2007 Min gamla cab såg bedrövlig ut och hade till och med möglat på insidan.Köpte en ny cab och.......äsch....bilderna får berätta! Quote
Janne Holm CMC1740 Posted August 4, 2007 Report Posted August 4, 2007 Håller med JohnBlev klockrent bra Behöver säkert byta min också om några årdå ena kanten repat upp sig mot chromet i listen ovanför bakluckaneller kanske går att sy dit en ny kant Quote
Ingo Posted August 4, 2007 Report Posted August 4, 2007 Ett tips jag fick hör av ett par bekanta som sysslar med att byta cab åt folk ,som jag själv inte hade en susning om är :Sätt upp bakrutan sträckt på väggen i med några häftstift ett par dar före den ska monteras.Då blir den mycket slätare och snyggare.Den krymper ju ändå något med tiden,men aldrig fullt ut. Quote
JanneJ Posted August 4, 2007 Author Report Posted August 4, 2007 Lite fler bilder på resultatet.Det tog ca 8 arbetstimmar för mig som inte är så rutinerad på cabbyte.Verktygen som behövdes var förutom spärrnyckel en vass kniv och en häftpistol med 6 och 8 mm klammer.Intrycket av bilen då jag bytte från en vit cab till en svart cab är att den ser lägre ut! Quote
Nenne Posted August 4, 2007 Report Posted August 4, 2007 Stor skillnad mot de allra första bilderna Du visade av bilen. Gratulerar till ett fantastiskt arbete. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted June 2, 2008 Report Posted June 2, 2008 Nu har jag bytt min också passade på nu i helgen då det var över 25 graderför att underlätta. Tyvärr kunde jag inte följa Jannes beskrivning då den gamla cabben var felmonterad så det fick gå på känn så det blev många justeringar är inte riktigt nöjd än men snart blir det säkert okBlev en ny bil efter cabbytet eller vad sägs Quote
JanneJ Posted June 2, 2008 Author Report Posted June 2, 2008 Riktigt snyggt Janne!Intrycket av bilen förändras helt när man byter färg på cabben.Det blev mycket bättre med svart cab mot din blå lack. Quote
frasse Posted June 2, 2008 Report Posted June 2, 2008 Nu spelar det väl igentligen ingen roll för Jannes del. Dom få gånger han har cabben uppe är det ändå ingen annan än han ute och åker väl mött på cruisingen i Skänninge, Janne (å alla andra)/frasse Quote
Janne Holm CMC1740 Posted June 2, 2008 Report Posted June 2, 2008 Nu spelar det väl igentligen ingen roll för Jannes del. Dom få gånger han har cabben uppe är det ändå ingen annan än han ute och åker väl mött på cruisingen i Skänninge, Janne (å alla andra)/frasse Jag får väl köra med cabben uppe på cruisingen torsdag kväll i skännige ska väl bli en så där 25 grader så solen är vass knske det blir skönare medcabben uppe Quote
Tomas Stein CMC 1966 Posted June 2, 2008 Report Posted June 2, 2008 Skitbra Janne.H Nu är det bara min cab kvar att byta, eller ska du träna på någon mer Musse innan .Vi ska nog besiktiga "besiktningsmannens" bil i Skänningeden 6:e Quote
CMC 1061 Berra Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 Det ser super bra ut. För er bägge två. Och helt rätt med att dom ser lägre ut. Det gör det hela ännu bättre i min smak. Kan bara gratutlera till ett snyggt jobb. Berra Quote
Janne Holm CMC1740 Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 Tackar för alla kommentarer behövde lite"tröst" då det tog väldigt lång tidfick justera många gånger då jag inte kunde använda den gamla cabben som mall Är inte helt nöjd än kanske blir någon mer justering när tiden gesSå någon mer cab vete tusan om ger sig på, får väl bli då man är pensionär om en sisodär 15år Quote
pools Posted March 14, 2012 Report Posted March 14, 2012 Hej!Nu är det min tur att byta cabben. Jannes bilder är verkligen kanonbra. Och vilketkanonresultat det blev. Jag har en nybliven kompis som ska hjälpa mej. Han harbytt på ett dussintal olika bilar, så han blir till bra hjälp.Men en fråga till Janne: Vad mer behöver man för grejjer än själva cabben och rutan?Spiklister, vajrar, bussningar och skruvar? Tätningslister? Spiklisterna kan man ju intese förrän cabben är borta. Nåt mer?Tack på förhand.Vi diskuterade ju priset på cabbyte förra veckan, min kompis har gett mej ett pris pertimme, eftersom dat är omöjligt att säga hur lång tid det tar. Han har hållit på sommest 16 timmar, men då var han ensam, vilket är svårare, och den cabben var helttrasig och spiklister obefintliga. Dom fick han tillverka, så det tog lite tid. Vad han harbegärt talar jag om när jobbet är klart, men det blir BILLIGT!!!Mvh.P-O Quote
CMC-49 Posted March 14, 2012 Report Posted March 14, 2012 Har lite delar se om det är något du behöver. Quote
pools Posted May 1, 2012 Report Posted May 1, 2012 Nu äntligen är jag klar med cabbytet! Det tog LITE längre tid än vad vi hade trott.Den gamla cabben gick inte använda som mall eftersom den både var felmonteradoch snedmonterad. Så det blev att mäta och måtta in allt från första början. Dettog tid. Sen är ju dom flesta grejjer som kommer från USA i dålig kvalitet eller såpassar dom inte rakt av, utan behöver modifieras på ett eller annat sätt. Somtätningslisterna som sitter i cabbågen. På den bakersta listen på ena sidan, snurradeen bult runt, runt. Det visade sej att den lossnat i svetsningen. Ja, ha, då får manskära upp gummit, borra ut skruven och ersätta med en ny. På andra sidan gickskruven av, när jag skulle lossa den för att sträcka till cabtyget. Suckkk! Sammasak igen, borra ut och ersätta. Det tar ju sån djä-la tid! Och eftersom man intehar några mått att gå efter, får man prova sej fram. Vi skruvade loss spiklistenlängst bak i karossen 13 gånger innan min montör var nöjd. Det är ju skitbra atthan var så noga, men det tar tid. Tur att han var billig. 150:-/tim. Inklusive momsoch arbetsgivaravgifter. Och det tog 32 timmar!!! Fast då var det mycketsnack, fikapausar, garagebesök m.m. Besöken av kompisar och bekanta tog jumycket tid förstås. Men effektiv tid kanske var 25 timmar. MEN DET BLEV BRA!!!Frontbågen anfrätt och i renoveringsskick.Frontbågen nästan klar.Bakrutan passas in.Cabtyget provas på plats.Vi sträcker lite för att kolla.Klart!Vi var klara i lördags eftermiddag vid 5. Jag satte en kupévärmare i bilen, och väntade tillkl. 8. Då var det 38 gr. varmt i bilen. Jag stängde av värmen, öppnade dörrarna och väntadetill på söndag. Det såg mycket bättre ut då. Det finns rynkor kring sömmarna där tyget, ellergalonen, eller vad man kallar det, är svetsat. Men det kommer sommarens solstrålar att tahand om. Det har redan blivit bättre när jag kom hem ifrån Ö-vik, där vi hade träff i dag. Dåfick bilen stå i solen hela dan. Mycket mindre rynkor redan.Nu får sommarens sol göra resten.Mvh.P-O Quote
Svedis Posted May 1, 2012 Report Posted May 1, 2012 Tack för synpunkterna. Och du har väl ändrat uppfattning såsom du himlade över 16 timmar...(i andra tråden.) Efter att läst ditt inlägg, lutar det åt att lämna bort för cab-byte. Just nu har jag ingen fikakompis där bilen står ute på en ö (och först måste jag hitta bränsleläckaget innan det blir cab-byte). Snygg cab du har nu. Quote
pools Posted May 1, 2012 Report Posted May 1, 2012 Tack för synpunkterna. Och du har väl ändrat uppfattning såsom du himlade över 16 timmar...(i andra tråden.)Snygg cab du har nu.Jo, Messerschmitt, får man väl kalla mej för nu! Jag har lärt min läxa.Kommer att va väldigt försiktig nästa gång jag uttalar mej om nåt jaginte kan. Men, som sagt, det var lite speciellt eftersom man inta hadenågra referenspunkter att gå efter.Tack för din synpunkt! Skickar fler bilder senare i sommar.Mvh.P-O Quote
COCS Posted June 8, 2012 Report Posted June 8, 2012 HejJag har letat på forumet efter uppgifter om kostnad att byta cab, men ej hittat, fast det finns säkert.En vinylcab till en 66:a kostar runt 4000 kr, men vad bör man räkna med för kostnad för att få den monterad av en seriös firma?Nu menar jag på ett ungefär... är det 3000 kr eller 7000 kr eller snarare runt 10000 kr.Mvh Christian Quote
JanneJ Posted June 8, 2012 Author Report Posted June 8, 2012 HejJag har letat på forumet efter uppgifter om kostnad att byta cab, men ej hittat, fast det finns säkert.En vinylcab till en 66:a kostar runt 4000 kr, men vad bör man räkna med för kostnad för att få den monterad av en seriös firma?Nu menar jag på ett ungefär... är det 3000 kr eller 7000 kr eller snarare runt 10000 kr.Mvh ChristianRing till Jern på Ringön och fråga, eller åk förbi när du kommer från jobbet, han brukar ha en del roligt att titta på i verkstaden. Quote
COCS Posted June 8, 2012 Report Posted June 8, 2012 OK, tack för tipset!Det skall jag göra. Sedan får jag ringa runt och fråga då också.Jag tänkte man kunde fått en indikation här på ett ungefär, borde ju vara många som bytt cab på firma.Men jag åker till Jern och frågar.Mvh CS Quote
COCS Posted June 8, 2012 Report Posted June 8, 2012 Vet ej varför det blir dubbelpost - jag har bara tryckt en gång och då fick jag felmedd. att jag skall navigeras bort från denna sida. När jag då stänger ner den rutan och sedan trycker på OK, så blir det dubbelpostning. Quote
Svedis Posted June 11, 2012 Report Posted June 11, 2012 Från tråden "cab"; fick pris på sufletten= 2900:-, plastruta= 1400, arbete = 10 000:- (avrådd från glasruta, silicongångjärnet ska vara den svaga punkten??) Quote
COCS Posted June 11, 2012 Report Posted June 11, 2012 Jaha, så ca 10.000 kr för arbetet då kanske man kan räkna med (i värsta fall).Måste säga att jag gillar varianten med 2-delad glasruta, men nu har jag sett flera st. ganska nymonterade cabbar (cab) där den där mjuka listen mellan rutorna släppt, så det antingen hänger löst eller så har man försökt limma ihop det och det ser verkligen fult ut. Synd, för glasruta är ju annars att föredra.Mvh CS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.