Equus August 14, 2007 Report August 14, 2007 HejFunderar på att gå över till delsyntetsolja vid nästa oljebyte. Inte byte av märke eller viskositet. Finns det några nackdelar med detta byte då det gäller en 289 motor från 1966? Tacksam för synpunkter.E J Citera
Janne Holm CMC1740 August 15, 2007 Report August 15, 2007 Finns ingen anledning att byta olja forsätt med ren mineralolja, det rekomenderar de flesta som jobbar med olja. tror att våra gamla motorer mår bäst av den typen kör även min dieselbil samt min gamla BSA cykelpå denna olja funkar bra Citera
Tommyax August 15, 2007 Report August 15, 2007 Man har ju hört talas om att syntet oljor tvättar rent och drar med sig avlagringar i motors oljekanaler, vilket kan sätta igen både filter och annat. Finns inget bättre och kletigare än en mineral 20-50 olja. Kör du inte extrem racing eller vinter tid finns ingen anledning till byte.Tommy Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 15, 2007 Report August 15, 2007 Hej.Det var väll själva, vi har pratat om detta tidigare, jag har averfarenhet avrått alla som åker äldre 170-200-260-289-302-351W351 cleveland- 390 familjen. Använd INTE syntetolja till dessa motorer om dom är av äldre datum. Den enda gången det kan var ok är om motorn är nyrenoveradeller blueprintad. Som alla vet hoppas jag är det ganska stora toleranser i våragammla motorer och att hälla i syntetolja är att tvätta borteventuella avlagringar som bör finnas kvar efter flera års körning. Om dessa blir borttvättade av syntetolja så kommer din gammlamotor att göra dig besviken, skrammel o knack. Byt till en märkesstark mineralolja istället och häll gärna i STPför att få en bättre vidhäftning och ökad friktion. Många vet säkert att man förr vid ihopskruvning av race elleroriginal motorer blöter allt rörligt med 50% STP och 50% 20-50 mineralolja mixat. Citera
Ingo August 15, 2007 Report August 15, 2007 Det diskuteras ständigt om den här frågan ,och jag ids inte igen,men det finns nog en anledning att Sportflygplan kör mineralolja Och vi ska inte kallstarta våra bilar utan motorvärmare.. kan inte förstå att folk tycker det är så roligt att kasta bort pengar på dyr olja? Citera
Equus August 15, 2007 Author Report August 15, 2007 HejTack för synpunkterna. Jag byter inte till delsyntet, utan kör vidare med mineral.E J Citera
1096 August 17, 2007 Report August 17, 2007 Just det här ämnet oljor i bilar är nog ett av många återkommande ämnen i diverse forum där alla har sina åsikter.En viktig del i det hela är ju om motorn är avsedd att gå på syntet, alltså tätare lagerspel överallt. Helsyntetoljan har ju inte alls den förmågan att stanna kvar i ett lager (mellan lager och tex vevtapp) som en gammal fin sirapsolja vilket får till följd att oljan sprutar ut för snabbt från lagret om spelen är som det gamla viset för "riktig" olja. Detta får till följd att syntetoljan rusar ut ur lagret innan den gjort det den ska, med följd av att man bla tappar bärigheten i oljefilmen - alltså förmågan att motstå det tryck som bildas när en kolv vänder på full belastning som exempel. Om synteten sen löser upp rester i kanalerna eller om det beror på att det mycket effektivt diskar ur blocket invändigt med hjälp av alla läckande lager, som en diskmaskin - kan man ju bara fantisera om. Sen har vi ju det eviga snacket om vilken olja som är bäst - det förekommer variationer även på de dyraste, finaste oljorna i de snyggaste flaskorna. Detta mycket beroende på att råvaran hämtas från olika ställen, förmodligen där det är billigast för dagen. En del säger att Pennzoil är en bland de jämnaste då de tydlilgen tar sin råolja från samma område. En motorrenoverare här i trakten som av många anses som helt blåst - mycket pga av hans stora pedantiska sinne för motorer, dess funktion mm så förståsigpåare inte ens har en aning om vad han snackar om - gjorde en test.... Skickade in lite olika sorters oljor till ett smörjlabb på en av de stora tekniska högskolorna i landet med ett förvånande resultat. Den olja som smorde allra bäst var den han köpt från Skandinaviska Oljecentralen i Jönköping. Alltså renad begagnad olja från vad som helst. På labbet beskrev dom oljemolekylerna i de nya oljorna som i form liknande kristaller eller råa. Medans i den renade begagnade oljan var dom mycket rundare, slätare och finare. Slutsatsen kan ju var och en lista ut själv... Men en sak är säker - själva oljan går aldrig att köra slut på, det är tillsatserna som försvinner som förmågan att hålla oljan ren osv. Personligen (jag är ju bara sketen industriknegare) tror jag inte det går att framställa något på syntetisk väg som vår natur skapat under flera miljoner år och sen komma och påstå att det ska funka lika bra som äkta vara. Hur är det med dom nya Mustangerna idag - kör man dom med syntet eller?Det blev mycket teorier på en gång, kanske är någon som håller med mig iaf Citera
Svedis August 17, 2007 Report August 17, 2007 Jag har skrivit vad jag tycker tidigare och anser fortfarande att syntetoljorna bara har fördelar. Och speciellt vid start! Ibland tror man att oljetrycket är sämre ( på mätaren) men det beror normalt på lägre friktion i oljepumpen som ger ett snett värde. Rekommenderar en gammal länk från Cadillac-klubben. Författaren är i branchen!http://www.cadillacclub.se/service/olja.html Citera
wind August 17, 2007 Report August 17, 2007 Ännu ett inlägg för att öka förvirringen:Jag menar nog att man inte ska använda syntetoljor, the real thing, i våra gamla gjutjärnsspisar av den anledningen att packningsmaterialen inte funkar ihop med en riktig syntetolja. Då menar jag en sk grupp 4 olja framställd på en bas av polyalfaolefiner. Men en olja som ändå kan kallas syntetolja av tillverkaren kan mycket väl vara en förädlad mineralolja, för att likna PAO. Även de dyra märkessyntetoljorna kan vara förädlade mineraloljor. Om man sen vill behålla smutsen i sin motor så spelar det nog ingen större roll om det är en syntet, av något slag, eller en mineralolja. Det hänger nog mer på de rengörande tillsatserna som man blandat i oljan... Själv kör jag på halvsyntet utan problem. Citera
Svedis August 17, 2007 Report August 17, 2007 http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=9619Tidigare skriverier... Citera
Ingo August 18, 2007 Report August 18, 2007 kan inte förstå att folk tycker det är så roligt att kasta bort pengar på dyr olja? Citera
mats g johansson August 20, 2007 Report August 20, 2007 Jo, det här med olja väcker känslor. Inför Pony Tour var det dag att byta och väl i butiken så kunde jag inte låta bli att välja denna dunk. Med en sådan förpackning måste ju innehållet vara bra för den gamla "järnspisen". Om det var den optimala oljan eller inte har jag ingen aning om men Mustangen tog sig i alla fall till Dalarna och tillbaka utan att gnissla allt för mycket :-) Citera
1096 August 22, 2007 Report August 22, 2007 Snygg burk och fint innehåll.... En rak 50 mineral (singelgrade) duger nog mycket bra även i en gammal Mustang. Lär nog dock bli lite svårpumpad framåt vintern... Men i övrigt en ypperlig olja för äldre fordon byggda på det gamla viset, läs mer här... http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/t ... enDocument Citera
ThomasFB August 23, 2007 Report August 23, 2007 Den som kör med hydraulrulle och rullvippor då, rak 50 Citera
Svedis August 23, 2007 Report August 23, 2007 Behåll dunken och fyll med syntet. Dunken är ju helrätt. I starten ska ju smörjan runt i alla vrår, och en singel 50 fortfarande 50 dvs trögflytande. En 5W-50 är tunn i starten och "motsvarande" en 50 när den är varm.Eller lite från castrols egen hemsida:Varför välja ett syntetiskt smörjmedelHelsyntetiska smörjmedel är konstruerade för att göra samma sak som konventionella mineraloljebaserade smörjmedel, men de är mycket effektivare. De är visserligen dyrare att tillverka, och kostar därför mer att köpa, men dessa "supersmörjmedel" sparar faktiskt pengar på sikt. Syntetiska smörjmedel tillverkas för att tåla svåra förhållanden som konventionella oljor inte klarar av. De har överlägsen viskositet jämfört med mineraloljor. De syntetiska smörjmedlen har därför en molekylstruktur som skräddarsytts för och ofta överträffar till-verkarnas krav för motorer med höga effekter. bland alla fördelarna med syntetiska smörjmedel märks bland annat deras förmåga att förbli stabila vid höga temperaturer (där konventionella smörjmedel skulle brytas ner) och behålla flytande form även vid låga tempera-turer (där konventionella oljor skulle bli tjockare). Det ger optimal smörjning även vid extrema temperaturer samt minskat slitage och renare och effektivare motorer. Emellanåt blandar man syntetiska smörjmedel med konventionella mineraloljor för att skapa en kostnadseffektiv korsning mellan de båda oljetyperna. De brukar kallas för "halvsyntetiska" eller delsyntetiska" oljor. Men trots att både halv- eller delsyntetiska oljor och konventionella mineraloljor är mycket effektiva smörjmedel så råder det ingen tvekan om vilken oljetyp som är effektivast. Helsyntetisk olja ger alltid det bästa motorskyddet. Utskriftsvänlig version Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 23, 2007 Report August 23, 2007 Hej.Vilken olja som är bäst råder ingen tvekan om, men vad sompassar i våra vagnars motorer runt 50-60-70 talet är redan klart. Som jämnförelse kan vi nämna att använda nya oljor i växellådor, automatlådor eller manuell, vi får inte glömma bakaxel, styrväxel mm här leks det inte med några oljor eller smörmedel, rätt olja, smörjfett på rätt plats. Möjligen kan vi göra det när enheterna är renoverade efter modernt och tekniskt kunnande. Summan av mitt skriveri är att vi skall använda den typ av smörjmedel som delen mekaniska är gjord för och inget annat. Att slå i syntetolja vid oljebyte i våra motorer är ren dumhet, våra motorer är inte gjorda för syntetoljor, möjligen att de motorer som kom i mitten på 1980, då kunskapsnivån om smörjning och toleranser i motorer höjts en del hos b.l.a. Us Ford. Kanske var det också för att aluminium börjar att bli en del vardagen även när det gäller vardagsbilistens V8or. Jag skulle vilja veta vad ni har för oljetyp i er orörda eller tidigtrenoverad motor, är det syntetolja och knack o skrammelfritt kan jag inget annat än gratulera. Skramlet eller knackningarna behöver inte ha något med SLUT motor att göra, skrammel o knackningar har i många fall med mått att göra d.v.s. hundradelar o tusendelar. Men okej en motor som är sliten efter 40-50.000 mil eller merhjälper inga oljor alls, det är snarare en renovering som gäller, efter att renoveringen är gjord så kan kanske en syntetolja varaett allternativ under en tid. Här finns också en liten tanke som vi måste tänka på, varför gårdå dessa V8or så länge och i så många mil trots en lång tids plågade med gammla typer av mineraloljor, jo för att dom är slitvänligaoch då p.g.a. av stora toleranser i motorn som också då gör attmotorn har tillräcklig smörjning med en mineralolja av den kraftigare typen som exempel 20-50 mineral. Hoppas att jag inte blir avstängd på forumet för minna åsikter runtdetta med oljor, jag har ju trots allt varit med om en del konstigafenomen jag också. Citera
Janne Holm CMC1740 August 23, 2007 Report August 23, 2007 Behåll dunken och fyll med syntet. Dunken är ju helrätt. I starten ska ju smörjan runt i alla vrår, och en singel 50 fortfarande 50 dvs trögflytande. En 5W-50 är tunn i starten och "motsvarande" en 50 när den är varm.Eller lite från castrols egen hemsida:Varför välja ett syntetiskt smörjmedelHelsyntetiska smörjmedel är konstruerade för att göra samma sak som konventionella mineraloljebaserade smörjmedel, men de är mycket effektivare. De är visserligen dyrare att tillverka, och kostar därför mer att köpa, men dessa "supersmörjmedel" sparar faktiskt pengar på sikt. Syntetiska smörjmedel tillverkas för att tåla svåra förhållanden som konventionella oljor inte klarar av. De har överlägsen viskositet jämfört med mineraloljor. De syntetiska smörjmedlen har därför en molekylstruktur som skräddarsytts för och ofta överträffar till-verkarnas krav för motorer med höga effekter. bland alla fördelarna med syntetiska smörjmedel märks bland annat deras förmåga att förbli stabila vid höga temperaturer (där konventionella smörjmedel skulle brytas ner) och behålla flytande form även vid låga tempera-turer (där konventionella oljor skulle bli tjockare). Det ger optimal smörjning även vid extrema temperaturer samt minskat slitage och renare och effektivare motorer. Emellanåt blandar man syntetiska smörjmedel med konventionella mineraloljor för att skapa en kostnadseffektiv korsning mellan de båda oljetyperna. De brukar kallas för "halvsyntetiska" eller delsyntetiska" oljor. Men trots att både halv- eller delsyntetiska oljor och konventionella mineraloljor är mycket effektiva smörjmedel så råder det ingen tvekan om vilken oljetyp som är effektivast. Helsyntetisk olja ger alltid det bästa motorskyddet. Utskriftsvänlig versionSkulle aldrig få tanken att hälla syntetolja i mussen ej heller i min chrysler diesel de behover ha ren mineralolja och inget annat syntetisk olja nyare motorer med annan uppbyggnad okey men skolerna är olika Citera
Gtttggg September 16, 2007 Report September 16, 2007 Hur är det med Castrol GTX 20-50 som mustangparts säljer? Är den bra?Var finns den där mineraloljan att köpa som alla pratar om?Själv använder jag Castrol GTX 3 Protection. Minns inte hur tjock den oljan är men den är inte helsyntetisk åtminstone. Citera
Leffe N cmc712 September 17, 2007 Report September 17, 2007 Var finns den där mineraloljan att köpa som alla pratar om?Mineralolja är all "vanlig" olja som varken är hel- eller delsyntetisk. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 17, 2007 Report September 17, 2007 Hej.Kolla alltid på burken (dunken) om det står MINERAL såär det inga tveksamheter om att det är den rätta, iblandeller ganska ofta finns ordet Classic Motor oil på produktersom är av känt märke, 20-50 är en mycket bra olja för våra maskiner som tillverkats fram till 1980. Citera
Peter /Cobra September 17, 2007 Report September 17, 2007 Hur är det med Castrol GTX 20-50 som mustangparts säljer? Är den bra?Var finns den där mineraloljan att köpa som alla pratar om?Själv använder jag Castrol GTX 3 Protection. Minns inte hur tjock den oljan är men den är inte helsyntetisk åtminstone.enligt castrols hemsida så är det 15w-40 mineral. Citera
Gtttggg September 18, 2007 Report September 18, 2007 Hmm.. jag ska kolla vad det står på min olja. Har en del kvar i dunken som blev över. Annars byter jag till annan olja nästa gång det är dags.Tack för tipset om att det ska stå mineral alt classic motor på dunken. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.