Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bultcirkeln är 4,5 tum, vilket omräknat är 114,3 mm på min -67. Det finns många bilar som har 114,3 tex flera japanska bilar. Klurar nu på att försöka hitta 4st 15" plåtfälgar med denna bultcirkel och lämna in för breddning, 9" breda bak och 8" fram. Säljer mina Torq-Thrust II fälgar för att finansiera det och köper Micke Thomson däck bak. Fälgarna blir sedan blanksvarta....

Låter det som en annorlunda lösning som kan bli både udda och bra?

Edit; rubriken

Posted

Kan nog bli något som står ut ur mängden!

Ett utmärkt tillfälle att göra en framfälg som inte breddar spårvidden för mycket. Med tanke på framvagnens dåliga grundkonstruktion blir scrub-vinkeln lätt för stor om man börjar bredda för mycket utåt.

Posted

Känner ju en kille som har en verkstad där de utför sådana jobb. De breddar hur och var man vill och påstår att fälgarna blir rakare än de är nya när de är färdiga. :--

Den svåra biten är att hitta 15" eller 16" plåtfälgar som "ser rätt ut"... Finns det kanske originalfälgar som ser okej ut breddade?

Posted

Nu hittade jag iofs fälgar på summit som verkade nice. Blir dock INTE klok på hur de anger måtten.

17 in. x 8 in., 5 x 4.5 in. Bolt Circle, 4 in.

17 in. x 8 in., 5 x 4.5 in. Bolt Circle, 4.75 in.

17 in. x 8 in., 5 x 4.5 in. Bolt Circle, 5.5 in.

17" höga 8" breda är jag med på (borde väl funka på en -67a?)

Men bultcirkel är väl 5x4,5 vilket innebär 5 bultar & 4,5" mellan dem?

Vad anger då "Bolt Circle"???

Posted

Sista siffran är back space, inte bultcirkel. Du har nog missat att beskrivningen fortsätter en rad till Summits webshop

Dvs

17 x 8 är diameter och bredd,

5 x 4.5 är fembultade hjul med 4,5 tums bultcirkel,

Fälgarna Du listat kan fås med olika back space: 4 tum, 4,75 tum samt 5,5 tum.

Posted
Sista siffran är back space, inte bultcirkel. Du har nog missat att beskrivningen fortsätter en rad till Summits webshop

Dvs

17 x 8 är diameter och bredd,

5 x 4.5 är fembultade hjul med 4,5 tums bultcirkel,

Fälgarna Du listat kan fås med olika back space: 4 tum, 4,75 tum samt 5,5 tum.

Opps :oops: Vad rätt du har. Tack...

Vilket back space bör man välja då? Man kan väl ha olika fram & bak om det kniper? Även bredd kanske?

Posted

man bör väl ha så mycket som ryms :D .

men tänk på att fälgbredden brukar räknas invändigt,alltså där däcket ska vara,så fälgarna är lite bredar än vad som anges,och att däcken sticker ut en del..

Posted

Snokat lite och hittat de fälgarna jag vill ha för $125 styck i USA (inte summit faktiskt). Frakten beräknades till ca $180 (skall kollas mer bestämt efter helgen).

17x8" (fanns 17x9" med funkar det???) och 5x4.5, back space fanns som sagt 4 tum, 4,75 tum samt 5,5 tum.

Litte sugen nu. Surt att jag precis köpt två nya framdäck till mina TT2 bara....

Posted

Jag körde med 17*8 fram och 17*9.5 bak. Det funkade men det var kanske lite tajt, men märkte iaf inte av att det tog i någonstans. Har koni dämpare men vet inte om det gör någon skillnad. Gäller bara att du väljer rätt backspace.

Iofs märkte jag att fälgarna tog i lite när jag provade dom på den andra mustangen, men det kan bero på att bakskärmarna var bytade. Blir väll till och rulla kanterna lite.

mike