Jump to content

Skillnader med 6 cyl motor


Joper

Recommended Posts

Tjenare. Jag har kollat runt efter en mustang rätt länge nu och kanske har hittat ett fint objekt för rätt pengar. Enda kruxet är att det från början har setat en 6:a i bilen. Det medföljer en 351C motor som ej är isatt än.

Jag undrar vad skilnaderna mellan bilarna med 6:a i och bilarna med 8:a är? Är det endast motorn som skiljer eller är drivlinan svagare? Passar 351 Cleveland i fästena för 6:an eller krävs det modifikationer?

Det sitter en 3 växlad manuell i bilen nu. Klarar den en lite vässad 351C motor eller behövs den preppas? Tänker inte köra på strippen med bilen utan endast glida runt med den, fast självklart kommer högerfoten bli tung ibland :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fran och med 69 (tror jag) har modeller med 6:a fembultade axlar sa da ar det mycket lattare. Min 70:a hade en 6:a fran fabrik och jag behovde inte byta nagonting forutom motorfasten for att fa dit en 302. Fick intyg fran Ford att jag fick ha vilken Fordmotor som helst utom 429 boss utan att byta axlar eller bromsar.

Link to comment
Share on other sites

69 började ford tillverka en större sexa på 250cui istället för de mindre två på 170 och 200. 250 sexan är förstärkt i motorn och om jag inte minns fel resten av drivlinan samt 5 bultat

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det är rätt det ni skriver att f.o.m 1969 gjorde

FORD samma axlar som på 6an o 8an, det finns

dokumet för godkänd konvertering, dessutom

passar även växelådan direkt från 6a till 8a. :shock:

Men ni andra som har tidigare årsmodeller får facktiskt

gräva djupare i plånboken för att göra motorbytet. ;)

Intressant! Jag vänder frågeställningen eftersom min C4 till 351C är sliten och måste bytas. Härligt nog ligger en nypolerad C4 från en 250 sexa i mitt garage. Årsm. -70. Behöver den preppas först eller är det bara att montera i som den originallåda det är till en 250?

Om det skiljer något mellan lådorna, vad isåfall på årsm -70 alltså. Verkar viktigt med årsmodellerna tydligen... och denna tråd blev jag glad av iaf.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar, men c4 till en cleveland?

Tror nog du skall fixa en FMX eller c6 till cleveland.

Alternativt racepreppa din c4 för att den skall hålla för clevelandens effekt/vridmoment. Detta är dock inte helt gratis.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig förstått vitsen med att konvertera en bil från en sexa till V8 samt byta framvagn och bakaxel om bilen byggdes med sexa från grunden. Man får inte de pengarna tillbaka när bilen ska säljas och vill man ha V8 under huven, är det bättre att köpa en bil som har rätt motor redan från fabriken. Då är det real thing.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar, men c4 till en cleveland?

Tror nog du skall fixa en FMX eller c6 till cleveland.

Alternativt racepreppa din c4 för att den skall hålla för clevelandens effekt/vridmoment. Detta är dock inte helt gratis.

/Tommy.

C4 finns till Cleveland och det håller utan modifiering.

C4 modellen för 351W/351C heter egentligen C10

En vanlig C4 67-69 håller den med bara man sätter in ett H-servo och ett shiftkit.

Hårdvaran i C4 är god för 500Hk bara man "moddar" oljesystemet och lameller rätt

Faktisk C6 är krångligare att hålla för 500Hk då den har flera felkonstruktioner

Link to comment
Share on other sites

C4 finns till Cleveland och det håller utan modifiering.

C4 modellen för 351W/351C heter egentligen C10

En vanlig C4 67-69 håller den med bara man sätter in ett H-servo och ett shiftkit.

Vet du om det är skillnad mellan:

-70 C4 låda till 351 8 cyl

-70 C4 låda till 250 6 cyl

Eller är de likadana?

Link to comment
Share on other sites

C4 finns till Cleveland och det håller utan modifiering.

C4 modellen för 351W/351C heter egentligen C10

En vanlig C4 67-69 håller den med bara man sätter in ett H-servo och ett shiftkit.

Vet du om det är skillnad mellan:

-70 C4 låda till 351 8 cyl

-70 C4 låda till 250 6 cyl

Eller är de likadana?

Japp du kan inte använda C4-6cyl på V8 det håller ej.

Olika innehåll och olika transkåpor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig förstått vitsen med att konvertera en bil från en sexa till V8 samt byta framvagn och bakaxel om bilen byggdes med sexa från grunden. Man får inte de pengarna tillbaka när bilen ska säljas och vill man ha V8 under huven, är det bättre att köpa en bil som har rätt motor redan från fabriken. Då är det real thing.

har man en fin sexabil är det en skändning att bygga om den till v8 helt klart.

Enda gången jag tycker det är ok är om man har en svensk v8bil som är helt upprostad och får i en sexabil utan papper som ersättningskaross.

men värst är ju att det är ett jälka jobb eftersom så mycket behövwer bytas.

annat är det med en chevelle eller dyl där det bara är att byta motor och avgasssystem typ..

Link to comment
Share on other sites

JAG TROR OCKSÅ ATT MED TIDEN, SÅ BLIR DOM FINA MUSTANGERNA MED

SEXA FRAMFÖR ALLT CABBAR OCH FASTBACKS NOG VÄRDA EN DEL

PENGAR, SPECIELT SOM DOM FLESTA BILARNA MED SEXA HAR BLIVIT

OMBYGGDA. :shock:

HA DET BLEV STORA BOKSTÄVER MEN ORKADE INTE SKRIVA OM ALLT. :P

Dessutom så blir ju aldrig en ombyggd 6a bil med V8 lika mycket värd

i det långa loppet.

Det betyder ju inte att man inte ska göra det om man nu tycker att det är roligt, då ska man göra det, men jag tror aldrig att man får igen pengarna

på bytet, men vi är beredda att betala mycket för att ha roligt eller hur Mustang nördar är vi ju alla. :P:P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Japp du kan inte använda C4-6cyl på V8 det håller ej.

Olika innehåll och olika transkåpor.

Okej, visserlunda har jag läst andra påståenden. Någon här på forumet skrev att just transkåporna är likadana men färre lamellskivor på C4 till en 200 6-cyl (men hade 250-motorn samma c4 som de mindre sexorna?).

Finns det någon källa på att C4 ifrån just 250-sexan är klenare än C4:an till v8-bilarna?

1970 mustang hade väl tre olika sexor, 170, 200 med klenare c4 transmission. Det jag läst är att 250-sexan fick likadan c4 transkåpa som v8, men fakta saknas, endast vad olika personer yttrar utan att ange källor.

Fast du kanske vet på andra grunder, men hoppas det går att se på saken från min synvinkel (kan omöjligt veta hur mkt andra vet efter så lite tid jag tillbringat på forumet).

Link to comment
Share on other sites

Angående vitsen att byta från 6'a till 8'a...

I mitt fall handlar det om att rädda en skrothög från att pressas, nästan inget orginal fanns med när jag köpte objektet, inte ens alla karossdelar.

Det blir en lätt restomoddad busbil av det hela, värdeminskningen från vrak med 6'a till busbil med V8 borde inte bli så stor ;)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Japp du kan inte använda C4-6cyl på V8 det håller ej.

Olika innehåll och olika transkåpor.

Okej, visserlunda har jag läst andra påståenden. Någon här på forumet skrev att just transkåporna är likadana men färre lamellskivor på C4 till en 200 6-cyl (men hade 250-motorn samma c4 som de mindre sexorna?).

Finns det någon källa på att C4 ifrån just 250-sexan är klenare än C4:an till v8-bilarna?

1970 mustang hade väl tre olika sexor, 170, 200 med klenare c4 transmission. Det jag läst är att 250-sexan fick likadan c4 transkåpa som v8, men fakta saknas, endast vad olika personer yttrar utan att ange källor.

Fast du kanske vet på andra grunder, men hoppas det går att se på saken från min synvinkel (kan omöjligt veta hur mkt andra vet efter så lite tid jag tillbringat på forumet).

Visst du kan montera på en C4 från 250cui om du vill men det håller inte i längden.

Kåpa är den samma som 289/302 så det är inga problem.

Men det passar inte rak av på stora blockplatta/flexplatta som 351W/351C har

Problemet är inuti lådan på "direct clutch" kopplingspaket som har färre lameller än V8

Kopplingspaketet på dessa lådor går inte bearbeta om till fler lameller för att det ska hålla för V8.

Du är alltså tvungen att ta en koppling från C4 V8.

Utöver detta stämmer inte ventilpaketet heller för V8. Alla ventilpaket är kalibrerade för motorstorlek och vilken typ av bil det sitter i

Går enkelt att bygga om med ett s.k shift kit

Vidare har C4 för 6 för liten servo och den måste bytas för att den ska orka hålla för kraften.

Servo finns nytt att köpa och även kopplingspaket men då är du uppe i ett par 1000-lappar redan så det är ingen vits.

En C4 från V8 eller C5, C9 eller C10 ska det vara för V8

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för svar!

Ja, då glömmer jag C4:an för 6-cyl och börjar tänka i andra banor. Nu är frågan vad jag skall leta efter? Jag har hittat en FMX-låda för 3500:- men det är en tung gjutjärnslåda och endast "den funkar" som omdöme och 150 mil från mig. Är alla FMX-lådor gjutjärn?

Ska jag istället söka en C4 för V8? Helst hade jag velat ha en 4-stegs men det blir nog fantasisummor att lägga på min bruksbil.

Link to comment
Share on other sites

FMX lådan är en kanonlåda!!

Det är vikten som den har emot sig.

I övrigt tål den massa effekt, slitstark och samtidigt nästan lika effektiv som C4 lådan.

Annan yoke och växellådsfäste så det är inte bara flytta över

Jag skulle inte pröjsa 3500kr för en sådan!

Orenoverad är den inte värd mer än ca 1500spänn...FMX finns det "plenty" av!

4-stegs lådan AOD är faktiskt en FMX i grund och botten.

Lättare men klart sämmre hållbarhet beroende på årsmodell

Vill du ha en AOD så ska du leta efter en så sen som möjligt eller leta upp en elektroniskt styrd AOD-E som är överlägset bäst.

AODE lådan styrs alltså elektroniskt vilket innebär den inte direkt kan användas på en förgasarbil.

Som tur var finns det en dosa att köpa så den kan användas på förgasarbil

Bauman Engineering

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Angående vitsen att byta från 6'a till 8'a...

I mitt fall handlar det om att rädda en skrothög från att pressas, nästan inget orginal fanns med när jag köpte objektet, inte ens alla karossdelar.

Det blir en lätt restomoddad busbil av det hela, värdeminskningen från vrak med 6'a till busbil med V8 borde inte bli så stor ;)

/Björn

Jag tycker att du är smart!

När jag kollade på mustangannonser (innan jag köpte min), så skippades genast alla 6-cyl bilar. En mustang, framför allt, ska ha V8 vilket är vitsen!

Jag skulle heller aldrig köpa en BMW med 4-cyl, inte en chans. BMW skall ha 6:a, vilket är vitsen med dem!

Jag brydde aldrig heller om att kontrollera om mustangen hade original V8. Det fick jag veta samma dag som köpet gjordes, att det var en original 6:a i min bil från början. Tyvärr blev det kärlek vid första ögonkastet så jag hade köpt den även om det original hade varit en Puch 50cc-motor i bilen, utan prut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...