Joper September 24, 2007 Report September 24, 2007 Tjenare. Jag har kollat runt efter en mustang rätt länge nu och kanske har hittat ett fint objekt för rätt pengar. Enda kruxet är att det från början har setat en 6:a i bilen. Det medföljer en 351C motor som ej är isatt än. Jag undrar vad skilnaderna mellan bilarna med 6:a i och bilarna med 8:a är? Är det endast motorn som skiljer eller är drivlinan svagare? Passar 351 Cleveland i fästena för 6:an eller krävs det modifikationer? Det sitter en 3 växlad manuell i bilen nu. Klarar den en lite vässad 351C motor eller behövs den preppas? Tänker inte köra på strippen med bilen utan endast glida runt med den, fast självklart kommer högerfoten bli tung ibland Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 24, 2007 Report September 24, 2007 Hej.Tyvärr är det mer än motorn som är olika, jag kan bara ge dig rådet att inte köpa ännu, vilken årsmodellär det på Mustangen.. Det är problem att bara försöka med motorbyte, hela framvagnen bör tas från en Mustang med 8A,bakvagnen behövs också. Citera
Joper September 24, 2007 Author Report September 24, 2007 Oj, missade att skriva årsmodellen. Det är en 67:a.Tack för svaret i alla fall. Här kunde man gått och gjort något dumt Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 24, 2007 Report September 24, 2007 Hej.Problemet är att framvagn och bakaxel är klenare ände bilar som har V8, man kan säga som så att omdu vill sätta i en 8a i en bil som har 6a original såbör du nästan ha ett chassi från en med 8a d.v.sframvagn o bakvagn med fembultade hjul. Citera
Joper September 24, 2007 Author Report September 24, 2007 Ok. Perfekt att man bara kan skriva här och få svar på en gång när man har något problem. Blir till att leta vidare efter nått bättre objekt.Tack för hjälpen. Citera
NightRider October 9, 2007 Report October 9, 2007 Fran och med 69 (tror jag) har modeller med 6:a fembultade axlar sa da ar det mycket lattare. Min 70:a hade en 6:a fran fabrik och jag behovde inte byta nagonting forutom motorfasten for att fa dit en 302. Fick intyg fran Ford att jag fick ha vilken Fordmotor som helst utom 429 boss utan att byta axlar eller bromsar. Citera
coke89 October 10, 2007 Report October 10, 2007 69 började ford tillverka en större sexa på 250cui istället för de mindre två på 170 och 200. 250 sexan är förstärkt i motorn och om jag inte minns fel resten av drivlinan samt 5 bultat Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 10, 2007 Report October 10, 2007 Det är rätt det ni skriver att f.o.m 1969 gjordeFORD samma axlar som på 6an o 8an, det finnsdokumet för godkänd konvertering, dessutompassar även växelådan direkt från 6a till 8a. Men ni andra som har tidigare årsmodeller får facktisktgräva djupare i plånboken för att göra motorbytet. Citera
LAnders September 6, 2009 Report September 6, 2009 Det är rätt det ni skriver att f.o.m 1969 gjordeFORD samma axlar som på 6an o 8an, det finnsdokumet för godkänd konvertering, dessutompassar även växelådan direkt från 6a till 8a. Men ni andra som har tidigare årsmodeller får facktisktgräva djupare i plånboken för att göra motorbytet. Intressant! Jag vänder frågeställningen eftersom min C4 till 351C är sliten och måste bytas. Härligt nog ligger en nypolerad C4 från en 250 sexa i mitt garage. Årsm. -70. Behöver den preppas först eller är det bara att montera i som den originallåda det är till en 250?Om det skiljer något mellan lådorna, vad isåfall på årsm -70 alltså. Verkar viktigt med årsmodellerna tydligen... och denna tråd blev jag glad av iaf.. Citera
Tommyax September 6, 2009 Report September 6, 2009 Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar, men c4 till en cleveland?Tror nog du skall fixa en FMX eller c6 till cleveland.Alternativt racepreppa din c4 för att den skall hålla för clevelandens effekt/vridmoment. Detta är dock inte helt gratis./Tommy. Citera
Gtttggg September 6, 2009 Report September 6, 2009 Jag har aldrig förstått vitsen med att konvertera en bil från en sexa till V8 samt byta framvagn och bakaxel om bilen byggdes med sexa från grunden. Man får inte de pengarna tillbaka när bilen ska säljas och vill man ha V8 under huven, är det bättre att köpa en bil som har rätt motor redan från fabriken. Då är det real thing. Citera
Per Berglund September 6, 2009 Report September 6, 2009 Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar, men c4 till en cleveland?Tror nog du skall fixa en FMX eller c6 till cleveland.Alternativt racepreppa din c4 för att den skall hålla för clevelandens effekt/vridmoment. Detta är dock inte helt gratis./Tommy.C4 finns till Cleveland och det håller utan modifiering.C4 modellen för 351W/351C heter egentligen C10En vanlig C4 67-69 håller den med bara man sätter in ett H-servo och ett shiftkit.Hårdvaran i C4 är god för 500Hk bara man "moddar" oljesystemet och lameller rättFaktisk C6 är krångligare att hålla för 500Hk då den har flera felkonstruktioner Citera
LAnders September 6, 2009 Report September 6, 2009 C4 finns till Cleveland och det håller utan modifiering.C4 modellen för 351W/351C heter egentligen C10En vanlig C4 67-69 håller den med bara man sätter in ett H-servo och ett shiftkit.Vet du om det är skillnad mellan: -70 C4 låda till 351 8 cyl-70 C4 låda till 250 6 cylEller är de likadana? Citera
Per Berglund September 7, 2009 Report September 7, 2009 C4 finns till Cleveland och det håller utan modifiering.C4 modellen för 351W/351C heter egentligen C10En vanlig C4 67-69 håller den med bara man sätter in ett H-servo och ett shiftkit.Vet du om det är skillnad mellan: -70 C4 låda till 351 8 cyl-70 C4 låda till 250 6 cylEller är de likadana?Japp du kan inte använda C4-6cyl på V8 det håller ej.Olika innehåll och olika transkåpor. Citera
Ingo September 7, 2009 Report September 7, 2009 Jag har aldrig förstått vitsen med att konvertera en bil från en sexa till V8 samt byta framvagn och bakaxel om bilen byggdes med sexa från grunden. Man får inte de pengarna tillbaka när bilen ska säljas och vill man ha V8 under huven, är det bättre att köpa en bil som har rätt motor redan från fabriken. Då är det real thing.har man en fin sexabil är det en skändning att bygga om den till v8 helt klart.Enda gången jag tycker det är ok är om man har en svensk v8bil som är helt upprostad och får i en sexabil utan papper som ersättningskaross.men värst är ju att det är ett jälka jobb eftersom så mycket behövwer bytas.annat är det med en chevelle eller dyl där det bara är att byta motor och avgasssystem typ.. Citera
Lassemålare CMC 2071 September 7, 2009 Report September 7, 2009 JAG TROR OCKSÅ ATT MED TIDEN, SÅ BLIR DOM FINA MUSTANGERNA MEDSEXA FRAMFÖR ALLT CABBAR OCH FASTBACKS NOG VÄRDA EN DEL PENGAR, SPECIELT SOM DOM FLESTA BILARNA MED SEXA HAR BLIVITOMBYGGDA. HA DET BLEV STORA BOKSTÄVER MEN ORKADE INTE SKRIVA OM ALLT. Dessutom så blir ju aldrig en ombyggd 6a bil med V8 lika mycket värdi det långa loppet.Det betyder ju inte att man inte ska göra det om man nu tycker att det är roligt, då ska man göra det, men jag tror aldrig att man får igen pengarnapå bytet, men vi är beredda att betala mycket för att ha roligt eller hur Mustang nördar är vi ju alla. MVH Lasse. Citera
LAnders September 7, 2009 Report September 7, 2009 Japp du kan inte använda C4-6cyl på V8 det håller ej.Olika innehåll och olika transkåpor.Okej, visserlunda har jag läst andra påståenden. Någon här på forumet skrev att just transkåporna är likadana men färre lamellskivor på C4 till en 200 6-cyl (men hade 250-motorn samma c4 som de mindre sexorna?).Finns det någon källa på att C4 ifrån just 250-sexan är klenare än C4:an till v8-bilarna?1970 mustang hade väl tre olika sexor, 170, 200 med klenare c4 transmission. Det jag läst är att 250-sexan fick likadan c4 transkåpa som v8, men fakta saknas, endast vad olika personer yttrar utan att ange källor.Fast du kanske vet på andra grunder, men hoppas det går att se på saken från min synvinkel (kan omöjligt veta hur mkt andra vet efter så lite tid jag tillbringat på forumet). Citera
bj0rne September 8, 2009 Report September 8, 2009 Angående vitsen att byta från 6'a till 8'a...I mitt fall handlar det om att rädda en skrothög från att pressas, nästan inget orginal fanns med när jag köpte objektet, inte ens alla karossdelar.Det blir en lätt restomoddad busbil av det hela, värdeminskningen från vrak med 6'a till busbil med V8 borde inte bli så stor /Björn Citera
Per Berglund September 8, 2009 Report September 8, 2009 Japp du kan inte använda C4-6cyl på V8 det håller ej.Olika innehåll och olika transkåpor.Okej, visserlunda har jag läst andra påståenden. Någon här på forumet skrev att just transkåporna är likadana men färre lamellskivor på C4 till en 200 6-cyl (men hade 250-motorn samma c4 som de mindre sexorna?).Finns det någon källa på att C4 ifrån just 250-sexan är klenare än C4:an till v8-bilarna?1970 mustang hade väl tre olika sexor, 170, 200 med klenare c4 transmission. Det jag läst är att 250-sexan fick likadan c4 transkåpa som v8, men fakta saknas, endast vad olika personer yttrar utan att ange källor.Fast du kanske vet på andra grunder, men hoppas det går att se på saken från min synvinkel (kan omöjligt veta hur mkt andra vet efter så lite tid jag tillbringat på forumet).Visst du kan montera på en C4 från 250cui om du vill men det håller inte i längden.Kåpa är den samma som 289/302 så det är inga problem.Men det passar inte rak av på stora blockplatta/flexplatta som 351W/351C harProblemet är inuti lådan på "direct clutch" kopplingspaket som har färre lameller än V8Kopplingspaketet på dessa lådor går inte bearbeta om till fler lameller för att det ska hålla för V8.Du är alltså tvungen att ta en koppling från C4 V8.Utöver detta stämmer inte ventilpaketet heller för V8. Alla ventilpaket är kalibrerade för motorstorlek och vilken typ av bil det sitter iGår enkelt att bygga om med ett s.k shift kitVidare har C4 för 6 för liten servo och den måste bytas för att den ska orka hålla för kraften.Servo finns nytt att köpa och även kopplingspaket men då är du uppe i ett par 1000-lappar redan så det är ingen vits.En C4 från V8 eller C5, C9 eller C10 ska det vara för V8 Citera
LAnders September 9, 2009 Report September 9, 2009 Tackar så mycket för svar!Ja, då glömmer jag C4:an för 6-cyl och börjar tänka i andra banor. Nu är frågan vad jag skall leta efter? Jag har hittat en FMX-låda för 3500:- men det är en tung gjutjärnslåda och endast "den funkar" som omdöme och 150 mil från mig. Är alla FMX-lådor gjutjärn?Ska jag istället söka en C4 för V8? Helst hade jag velat ha en 4-stegs men det blir nog fantasisummor att lägga på min bruksbil. Citera
Per Berglund September 10, 2009 Report September 10, 2009 FMX lådan är en kanonlåda!!Det är vikten som den har emot sig.I övrigt tål den massa effekt, slitstark och samtidigt nästan lika effektiv som C4 lådan.Annan yoke och växellådsfäste så det är inte bara flytta överJag skulle inte pröjsa 3500kr för en sådan!Orenoverad är den inte värd mer än ca 1500spänn...FMX finns det "plenty" av!4-stegs lådan AOD är faktiskt en FMX i grund och botten.Lättare men klart sämmre hållbarhet beroende på årsmodellVill du ha en AOD så ska du leta efter en så sen som möjligt eller leta upp en elektroniskt styrd AOD-E som är överlägset bäst.AODE lådan styrs alltså elektroniskt vilket innebär den inte direkt kan användas på en förgasarbil.Som tur var finns det en dosa att köpa så den kan användas på förgasarbilBauman Engineering Citera
LAnders September 29, 2009 Report September 29, 2009 Angående vitsen att byta från 6'a till 8'a...I mitt fall handlar det om att rädda en skrothög från att pressas, nästan inget orginal fanns med när jag köpte objektet, inte ens alla karossdelar.Det blir en lätt restomoddad busbil av det hela, värdeminskningen från vrak med 6'a till busbil med V8 borde inte bli så stor /BjörnJag tycker att du är smart!När jag kollade på mustangannonser (innan jag köpte min), så skippades genast alla 6-cyl bilar. En mustang, framför allt, ska ha V8 vilket är vitsen!Jag skulle heller aldrig köpa en BMW med 4-cyl, inte en chans. BMW skall ha 6:a, vilket är vitsen med dem!Jag brydde aldrig heller om att kontrollera om mustangen hade original V8. Det fick jag veta samma dag som köpet gjordes, att det var en original 6:a i min bil från början. Tyvärr blev det kärlek vid första ögonkastet så jag hade köpt den även om det original hade varit en Puch 50cc-motor i bilen, utan prut. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.