Jump to content

klonkande ljud ifrån kardanaxeln?


streetsaleen

Recommended Posts

När jag är ute o kör med min musse o gasar lite försiktigt o sen släpper gasen så får jag ett klonkande ljud o det rycker till i bilen, låter som om det kommer ifrån kardanaxeln, kan det va så att det glappar mellan bakaxeln o kardanen? nån som vet va detta kan bero på o hur man löser detta problem?

/// Björne

Link to comment
Share on other sites

Lyft upp bilen på pallbockar eller lyft, lägg växellådan i neutralläge, och prova sedan att rotera kardanen med händerna, på bägge håll. Kontrollera knutkorsen. Gör sedan samma sak med hjulen. Det kan vara så att du har ett stort spel i bakaxelutväxlingen med, och det märks när du gör som du bekriver. Den ska inte vara helt tight, men det bör inte heller vara för stort glapp. Är du osäker så kolla med nån som kan bakaxlar.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Trodde det, men du borde kunna reproducera samma sak genom att hålla på broms samt släppa upp kopplingen lite på ettan och backen.

Men som 87gt50 skriver så kan du göra på det sättet också.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Snor tråden lite! Har en 13GT med automat , bytte till 3,73a och fick det gjort av en bakaxel specialist. Har inga vinande ljud eller någonting men när jag byter mellan backen och driven så får jag IBLAND ett klonkande ljud. Från början var det hela tiden , nu bara ibland , men det kan variera. Har påpekat detta för specialisten och han har kollat axeln och bytt olja samt knäppolja 2 gånger. Oljan från grufman. Har även märkt att i medelhöga farter som typ 80km/h ca så i längre svängar när de blir lutning så uppstår ett vinande ljud när jag släpper på gasen. Annars helt tyst. Hade inte detta inan jag byte utväxling , så misstänker självklart det , men eftersom kardanen är slut i mittenlagret och eventuellt korsen oxå , och bromsarna slitna så trodde jag det kanske berodde på det, dåligt hjullager eller nåt men bakifrån kommer det. Har gått igenom alla skruvar osv. Nu är ny kardan beställt och även bytt skivor o belägg samt nedre länkarmar bak. Någon som vet om jag bör få axeln kollad av en annan kille möjligtvis? Bor i Skåne men kan ta bilen till allt längst ner i Skåne till Stockholms trakten. 

 

tackar så länge!

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Linus said:

Snor tråden lite! Har en 13GT med automat , bytte till 3,73a och fick det gjort av en bakaxel specialist. Har inga vinande ljud eller någonting men när jag byter mellan backen och driven så får jag IBLAND ett klonkande ljud. Från början var det hela tiden , nu bara ibland , men det kan variera. Har påpekat detta för specialisten och han har kollat axeln och bytt olja samt knäppolja 2 gånger. Oljan från grufman. Har även märkt att i medelhöga farter som typ 80km/h ca så i längre svängar när de blir lutning så uppstår ett vinande ljud när jag släpper på gasen. Annars helt tyst. Hade inte detta inan jag byte utväxling , så misstänker självklart det , men eftersom kardanen är slut i mittenlagret och eventuellt korsen oxå , och bromsarna slitna så trodde jag det kanske berodde på det, dåligt hjullager eller nåt men bakifrån kommer det. Har gått igenom alla skruvar osv. Nu är ny kardan beställt och även bytt skivor o belägg samt nedre länkarmar bak. Någon som vet om jag bör få axeln kollad av en annan kille möjligtvis? Bor i Skåne men kan ta bilen till allt längst ner i Skåne till Stockholms trakten. 

 

tackar så länge!

Tja våran granne är bakaxelspecialist om du vill ta den till Stockholm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
6 timmar sedan, Lars Gregersen said:

Har bytt kardanstång ingen skillnad står på  verkstad nu en USA spec dom påstår att alla mustanger låter så  verkar som dom ska hjälpa bilhandlarn tacksam för svar  Lars Gregersen

 

Nyfiken, bytte du för att det är kul eller var det glapp i kardanknutarna?

En kardan i sig glappar ju inte utan någon av knutarna eller stödlagret på original tvådelade som kan väsnas.

Generellt tycker jag alla mina bilar genom åren kan klonka nångång under vissa omständigheter, nya som gamla. Motorcyklar också, inget att bry sig om. Men man ska självklart kolla onormala glapp.

Alla transmissioner och kraftöverföringar har ett visst glapp, det blir många när du summerar axlar och kopplingar i hela kedjan. Lyckas man få alla glapp i en riktning och byter riktning (från fram till back eller motorbroms till påslag eller vise versa) så blir det mycket spel och kan det självklart klonka till. Till viss del påverkar även värme ( riktigt genomvarm låda och bakaxel är spelen större och oljan är tunnare ger dreven större möjlighet att inte följa/fladdra fritt i spelet i kombination med den tunnare oljan som dämpar mindre än kall med segare olja och tightare spel) körsätt kan även påverka hur ofta ljudet uppstår,  speciellt på retarded bilar men manuell låda.

 

6 timmar sedan, Lars Gregersen said:

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...