roine August 25, 2019 Report August 25, 2019 Sidan 69 i sista numret, 2 -2019, av Mustang Club Magazine finns en artikel som beskriver hur man byter ventil på undersidan av reservhjulsbaljan som löser tankningsproblemet. Kostnad för ventilen 600 - 700 kr med frakt från E-Bay Ytterligare info och kontakt -se artikeln. Citera
Hobbefan August 25, 2019 Report August 25, 2019 Skulle vara kul om någon bytte och verifierar att det verkligen fungerar. Något för Grufman kanske? Citera
roine August 26, 2019 Report August 26, 2019 On 2019-08-25 at 13:44, Hobbefan said: Skulle vara kul om någon bytte och verifierar att det verkligen fungerar. Något för Grufman kanske? Åke Nilsson som skrivit artikeln, har bytt på sina egna 2 + några vänners bilar. Fungerar perfekt Citera
Mustangmike August 27, 2019 Report August 27, 2019 15 timmar sedan, roine said: Åke Nilsson som skrivit artikeln, har bytt på sina egna 2 + några vänners bilar. Fungerar perfekt Som nyfiken ingenjörstyp har man svårt att acceptera såna här till synes bagatellartade fel och det är märkligt att det är så olika. Felet verkar vara som en amöba eller kameleont som anpassar sig lite efter behov Tror det är som Peter/corvette säger. Det finns ingen enskild patentlösningar, verkar vara en räcka av fel eller dåliga komponenter som samverkar mer eller mindre på olika bilar och olika årsmodeller. Och det faktum att Ford gjort om precis alla komponenter i kedjan till 08 säger en hel del. På min 07:a funkar tankning med nyckel kvar i tändning och handtaget uppåner kl 11 vilandes på tankluckan, så man slipper stå där. Det fungerar på 95 av 100 pumpar om jag inte avbryter mitt i. Jag plockade ner hela paketet med kolkannistern under skuffen och tog isär allt i minsta beståndsdel och rengjorde och kollade funktion på ventil, kolfilter, slangar m.m. Lossade luftningsslangar och påfyllningsrör. Kollade alla slangar och ledningar från.till tank, det är en hel del. Det var dock ingenting som inte var juste eller som inte betedde sig som det skulle så jag måste fortfarande ha nyckeln i. När nyckeln sitter i (på min bil iallafall) öppnar Evapventilen (på förarasidans fjäderbenstorn) som leder ångorna från tanken till insuget. Antagligen pyser en del av luften ut denna väg, min teori är insuget rymmer alternativt pyser dom ut förbi spjället ut till snabeln och ut via luftfiltret. Detta trick har hjälp några men som sagt inte alla. Citera
Ricksson August 27, 2019 Report August 27, 2019 2008 kom Ford på att man glömt att bensintanken på bilar brukar normalt ha en av luftnings ledning fån tanken som normalt leder upp till tank locket. för att när man tankar på bensin stationen så är pistolgreppet utrustat med en vakuumsug som suger bort bensin ångorna när man fyller på tanken. har påtalat detta för Grufman men det var tydligen inte så lätt att man kunde ta samma kitt från -08 och framåt (Peter/Fredde har visat på delarna dom tog hem för att testa) Ford var smarta nog att ändra på dragningen av ledningarna så att vi med äldre bilar ska kunna använda delarna.. Tyvärr! Citera
uffeg August 28, 2019 Report August 28, 2019 Jag har tankat fullt utan problem nu i sommar, även nypit av och bytt bränsle vilket var HELT omöjligt förut. Men båda ggr har jag tankat med bilen igång. Så länge det funkar kommer jag vara en miljögris Citera
Mustangmike August 29, 2019 Report August 29, 2019 21 timmar sedan, uffeg said: Jag har tankat fullt utan problem nu i sommar, även nypit av och bytt bränsle vilket var HELT omöjligt förut. Men båda ggr har jag tankat med bilen igång. Så länge det funkar kommer jag vara en miljögris Att ha motorn igång blir såklart det effektivaste, då suger motorn i sig ångorna med undertrycket från insuget, och förbränner dom. Borde funka på alla som inte har stopp i ledningarna, igensatta filter bak under eller någon trasig ventil, evap eller den där bak. Vet inte huruvida det finns säkerhetsbestämmelser ang. tankning med motorn igång men spontant känns det läbbigare med en bensinare än en diesel, har gjort det några gången med Dieselbilar för att få värmen kalla vinterdagar. Citera
PowerHorse September 24, 2019 Report September 24, 2019 Hej! Har jävla svårt att tanka fullt upp! Vilken ventil? Hittar inte artikeln i internet, försökt googla, utan resultat! Kan någon kopiera artikeln hit, eller ta foton av den hit! Kunde hjälpa mycket,,, Tacksam i förväg,, ChrisW Citera
Corvette September 25, 2019 Report September 25, 2019 11 timmar sedan, PowerHorse said: Hej! Har jävla svårt att tanka fullt upp! Vilken ventil? Hittar inte artikeln i internet, försökt googla, utan resultat! Kan någon kopiera artikeln hit, eller ta foton av den hit! Kunde hjälpa mycket,,, Tacksam i förväg,, ChrisW Är denna ventilen Citera
Mustangmike September 25, 2019 Report September 25, 2019 3 timmar sedan, corvette said: Är denna ventilen Den (HB2 )som sitter på fjäderbenstornet måste också fungera, ska öppna med nyckel i eller åtminstone när tändning är på. Funderar på om dom som har problem trots nyckel i eller tändning på skulle prova att tanka med motorn igång, fungerar det utan problem när motorn är igång tyder det på för dåligt luft flöde i det som sitter bak under skuffen eller klämd ledning på vägen mot HB2. Är det svårt att tanka även med motor igång är det deffinitvt någon ventil som inte öppnar. Citera
datmbn January 14, 2020 Report January 14, 2020 Jag tycker att det är ganska märkligt att ingen verkar ha utrett orsakerna till problemet. Vissa bilar fungerar ju bra, så problemet måste ju vara lösbart !! Jag har tittat på problemet, och kommit fram till både orsak och lösning (tror jag) Största problemet med att hitta en lösning är att problemet består av 2 olika grundproblem med flera olika interna sekundärproblem. En del bilar lider av problem 1 andra av problem 2, och några riktigt hopplösa lider av båda. 1: Problem med avluftning. För att bränslet skall kunna komma in i tanken måste luften som finns där komma ut. Avluftningen börja på tankens högra sida, här sitter det inne i tanken någon form av skvalp/luftnings box som tidiga bilar hade problem med <2006 och då är det tankbyte som gäller, vilket oftast är gjort som serviceåtgärd/goodwill. När luften lämnar tanken går den sedan genom en 16 mm slang bakåt förbi bakaxeln, kommer till en trevägskorsning, (från tank-till avluftning-till insugsrör på motorn via evapventil) sedan passerar den en avluftningsventil, ett kolfilter, ett dammfilter, och en slanngstump som mynnar strax bakom bakaxeln. Som vi ser så finns det flera "troliga" punkter som kan orsaka att luften går trögt eller är helt täta. A. Slangen från tanken går ganska nära avgassystemet när den passerar bakaxeln, så det kan hända att den har smält/mjuknat så att den blivit tät/trång (kan även ha samlats kondensvatten i någon låg punkt) Lösning: byt slang eller blås rent. B. Trevägskorsningen kan ha fångar upp skräp (inte så troligt då det är filter åt alla håll, men värt att kolla) Lösning: Blås rent C. Avluftningsventilen öppnar inte som den skall, den skall vara helt öppen när bilen är avstängd Lösning: Byt ventil eller om det går smörj och lirka igång den. D. Kolfiltret är mer eller mindre tätt så att luften passerar för långsamt Lösning: Nytt filter, eller ersätt filtret med en slangstump (om man ersätter filtret med en slangstump kan man ibland känna en liten bensinlukt i samband med tankning) E. Dammfiltret kan vara tätt. Lösning: Blås rent filtret eller köp nytt F. Slangstumpen kan vara tät (ganska vanligt att spindlar bygger bo i mynningen) Lösning: Blås rent slangen. Som vi ser finns det minst 6 olika orsaker till att avluftningen inte fungerar, och därmed minst 6 olika lösningar. En del bilar har kanske också en kombination av dessa problem, varför det är bra att kolla igenom alla när man ändå börjar riva i detta. 2: Problem med "luftlås" i påfyllningsröret För att bränslet skall komma in i tanken krävs också fri passage, inget får vara ivägen, inte ens luft. Påfyllningsröret börjar i tankamaturen går neråt under en längsgående balk, och sedan lite uppåt över bakaxeln, för att därefter vinkla neråt och mynna i tanken på ca 3/4 av maxnivån. Sett från sidan bildar påfyllningsröret mer eller mindre ett liggande S, vilket är ok så länge vätskeytan i tanken är lägre än inloppet. Om man börjar tanka med "tom" tank kommer bränslet att trycka luften som är i röret framför sig ner i tanken och fylla "hela" röret med bränsle, och så länge man inte stannar eller på annat sätt får in luft, kommer fullt flöde att upprätthållas. Om man börjar tanka med bränslenivå över inloppet i tanken kommer bränslet att försöka trycka luften som är i röret framför sig ner i tanken, men inte lyckas, eftersom bränslet i tanken är ivägen, luften kommer då i stället att i viss mån komprimeras och lämna en liten eller ingen passage. Detta tillstånd av "luftlås" kan också uppstå under tankning om tankstationen har mycket bubblor med i bränslet. (avhjälps något med att ha munstycket mellan kl 11 och 1, och långt ut) För att åtgärda detta problem får man försöka att i möjligaste mån "sträcka ut" S et så att eventuell luft kan smita ut bakvägen via påfyllningsröret. Första åtgärden blir då att man lossar/förlänger rörfästet innan tanken, samt att man skär bort 5-10 cm av slangen, det som då sker är att man sänker högsta delen av påfyllningsröret, samt att man drar fram den nedersta delen av röret som därmed kommer närmare balken/högre upp. Jag tror att denna åtgärd i de flesta fall räcker. Andra åtgärden (om inget annat fungerar) såga hål i balken på lämpligt ställe, och svetsa i lämpligt rör som förstärkning. Man kan sedan trä påfyllningsröret den vägen, och därigenom skapa självfall hela vägen.(så här ser det ut från 2008 och framåt) Hoppas att detta klargjorde något Min bil led av problem 1D och jag löste det med en slangstump, fungerar perfekt nu. mvh Mats Citera
mustang66@telia.com September 3, 2020 Report September 3, 2020 On 2007-11-14 at 12:30, Mohlin said: Kommer ny tank och rör att lösa problemet då, ämnet har ju diskuteras tidigare och det verkar ju som att en ny tank inte löser problemet heller!? Vilken kostnad medför det? Ta bort skyddsplåten under tanken på höger sida sitter en ventil med en kontakt läs av numret på den och beställ en ny.Sen funkar det. Tar en ca. haltimma att byta.Lycka till. Hälsn. Janne. Citera
Corvette September 4, 2020 Report September 4, 2020 Kan vara så att dessa lösningar funkar för vissa men kommer med största sannolikhet INTE lösa det för alla Min 2006 köpte jag helt ny och hade detta problem direkt så det är inte ålder relaterat utan en felkonstruktion från Ford. Citera
mustang66@telia.com September 4, 2020 Report September 4, 2020 On 2019-08-25 at 11:32, roine said: Sidan 69 i sista numret, 2 -2019, av Mustang Club Magazine finns en artikel som beskriver hur man byter ventil på undersidan av reservhjulsbaljan som löser tankningsproblemet. Kostnad för ventilen 600 - 700 kr med frakt från E-Bay Ytterligare info och kontakt -se artikeln. Det funkar har bytt och sedan funkade det skit bra. musse 06. janne. Citera
mustang66@telia.com September 4, 2020 Report September 4, 2020 (redigerad) On 2019-09-24 at 18:56, PowerHorse said: Hej! Har jävla svårt att tanka fullt upp! Vilken ventil? Hittar inte artikeln i internet, försökt googla, utan resultat! Kan någon kopiera artikeln hit, eller ta foton av den hit! Kunde hjälpa mycket,,, Tacksam i förväg,, ChrisW Ventilens nummer 6R3A-9F945-AA5L316A Hoppas de blir bra.För mig funkar det ialla fall, Janne. beställ påeBay Ändrade %s av %s (%s) Citera
Corvette September 4, 2020 Report September 4, 2020 Artikelnumret på ventilen är 6R3Z-9F945-AA Citera
HD-Man February 27, 2021 Report February 27, 2021 On 2019-08-16 at 11:22, grufman said: Jag lyfter denna tråd eftersom folk läser denna och ringer oss varje vecka för att ta del av vår mirakelkur. Egentligen borde tråden raderas, men here it goes. DET FINNS INGEN TEKNISK LÖSNING PÅ PROBLEMET * Byte tank löser INTE problemet * Byte slangar löser INTE problemet * Byte påfyllningsrör löser INTE problemet Om du har tankproblem kan du prova följande * Byt bensinstation * Byt pump * Håll tankmunstycket i en annan vinkel (rotera runt och se vad som funkar bäst) * Tanka via tratt * Tanka via reservdunk * Byt bil Tanksystemet är helt löst från 2008+. Nej det går inte att ta delar från 2008 och sätta på en 2005. Helt olika karrosser/vinklar/delar/rördragningar osv. Allt är omgjort. OPS! Ärligt från grufman! Spännande att ni sålde 09 tankar för utbyte (som skulle lösa problemen)... Citera
Corvette March 1, 2021 Report March 1, 2021 On 2021-02-27 at 12:45, HD-Man said: OPS! Ärligt från grufman! Spännande att ni sålde 09 tankar för utbyte (som skulle lösa problemen)... Det var Ford som sa att detta skulle lösa problemet. Förvisso blev alla bättre än de var original. På vissa vart det markant bättre på andra knapp någon skillnad. Citera
d.menot March 10, 2021 Report March 10, 2021 Har samma problem på min 06a. Det enda som funkar är att tanka uppochned (kl 12), men ibland funkar inte ens det Citera
Corvette March 11, 2021 Report March 11, 2021 8 timmar sedan, d.menot said: Har samma problem på min 06a. Det enda som funkar är att tanka uppochned (kl 12), men ibland funkar inte ens det Den enda mack där man med säkerhet kunde säga att de inte skulle funka och tanka var på Shell Citera
LYA April 12, 2021 Report April 12, 2021 Men hej! Vad är det egentliga problemet med denna typ av bil? Alla andra märken och modeller på denna jord fungerar i princip felfritt att tanka. Varför just våra mustanger av alla. Åter igen, vad är problemet? T.o.m. Kia funkar att tanka problemfritt... Citera
datmbn April 13, 2021 Report April 13, 2021 Åter igen !! Jag tycker att det är ganska märkligt att ingen verkar ha utrett orsakerna till problemet. Vissa bilar fungerar ju bra, så problemet måste ju vara lösbart !! Jag har tittat på problemet, och kommit fram till både orsak och lösning (tror jag) Största problemet med att hitta en lösning är att problemet består av 2 olika grundproblem med flera olika interna sekundärproblem. En del bilar lider av problem 1 andra av problem 2, och några riktigt hopplösa lider av båda. 1: Problem med avluftning. För att bränslet skall kunna komma in i tanken måste luften som finns där komma ut. Avluftningen börja på tankens högra sida, här sitter det inne i tanken någon form av skvalp/luftnings box som tidiga bilar hade problem med <2006 och då är det tankbyte som gäller, vilket oftast är gjort som serviceåtgärd/goodwill. När luften lämnar tanken går den sedan genom en 16 mm slang bakåt förbi bakaxeln, kommer till en trevägskorsning, (från tank-till avluftning-till insugsrör på motorn via evapventil) sedan passerar den en avluftningsventil, ett kolfilter, ett dammfilter, och en slanngstump som mynnar strax bakom bakaxeln. Som vi ser så finns det flera "troliga" punkter som kan orsaka att luften går trögt eller är helt täta. A. Slangen från tanken går ganska nära avgassystemet när den passerar bakaxeln, så det kan hända att den har smält/mjuknat så att den blivit tät/trång (kan även ha samlats kondensvatten i någon låg punkt) Lösning: byt slang eller blås rent. B. Trevägskorsningen kan ha fångar upp skräp (inte så troligt då det är filter åt alla håll, men värt att kolla) Lösning: Blås rent C. Avluftningsventilen öppnar inte som den skall, den skall vara helt öppen när bilen är avstängd Lösning: Byt ventil eller om det går smörj och lirka igång den. D. Kolfiltret är mer eller mindre tätt så att luften passerar för långsamt Lösning: Nytt filter, eller ersätt filtret med en slangstump (om man ersätter filtret med en slangstump kan man ibland känna en liten bensinlukt i samband med tankning) E. Dammfiltret kan vara tätt. Lösning: Blås rent filtret eller köp nytt F. Slangstumpen kan vara tät (ganska vanligt att spindlar bygger bo i mynningen) Lösning: Blås rent slangen. Som vi ser finns det minst 6 olika orsaker till att avluftningen inte fungerar, och därmed minst 6 olika lösningar. En del bilar har kanske också en kombination av dessa problem, varför det är bra att kolla igenom alla när man ändå börjar riva i detta. 2: Problem med "luftlås" i påfyllningsröret För att bränslet skall komma in i tanken krävs också fri passage, inget får vara ivägen, inte ens luft. Påfyllningsröret börjar i tankamaturen går neråt under en längsgående balk, och sedan lite uppåt över bakaxeln, för att därefter vinkla neråt och mynna i tanken på ca 3/4 av maxnivån. Sett från sidan bildar påfyllningsröret mer eller mindre ett liggande S, vilket är ok så länge vätskeytan i tanken är lägre än inloppet. Om man börjar tanka med "tom" tank kommer bränslet att trycka luften som är i röret framför sig ner i tanken och fylla "hela" röret med bränsle, och så länge man inte stannar eller på annat sätt får in luft, kommer fullt flöde att upprätthållas. Om man börjar tanka med bränslenivå över inloppet i tanken kommer bränslet att försöka trycka luften som är i röret framför sig ner i tanken, men inte lyckas, eftersom bränslet i tanken är ivägen, luften kommer då i stället att i viss mån komprimeras och lämna en liten eller ingen passage. Detta tillstånd av "luftlås" kan också uppstå under tankning om tankstationen har mycket bubblor med i bränslet. (avhjälps något med att ha munstycket mellan kl 11 och 1, och långt ut) För att åtgärda detta problem får man försöka att i möjligaste mån "sträcka ut" S et så att eventuell luft kan smita ut bakvägen via påfyllningsröret. Första åtgärden blir då att man lossar/förlänger rörfästet innan tanken, samt att man skär bort 5-10 cm av slangen, det som då sker är att man sänker högsta delen av påfyllningsröret, samt att man drar fram den nedersta delen av röret som därmed kommer närmare balken/högre upp. Jag tror att denna åtgärd i de flesta fall räcker. Andra åtgärden (om inget annat fungerar) såga hål i balken på lämpligt ställe, och svetsa i lämpligt rör som förstärkning. Man kan sedan trä påfyllningsröret den vägen, och därigenom skapa självfall hela vägen.(så här ser det ut från 2008 och framåt) Hoppas att detta klargjorde något Min bil led av problem 1D och jag löste det med en slangstump, fungerar perfekt nu. mvh Mats 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.