Jump to content

351C bygge


JockeH

Recommended Posts

Hej Mustangvänner!

Igår fick jag hem ett oborrat '70 351C block (D0AE-L) med tillhörande portade 4V CJ-toppar (D3ZE-AA). Enligt säljaren skulle topparna vara 2V så jag kollade inte upp det närmare, men det stämde alltså inte. Motorn har varit garagerad i delar några år så det är lite ytrost här och där men den ser fin ut f.ö.

Jag har bestämt mig för att renovera den här maskinen och låta min 289:a sitta kvar i bilen under tiden, tidsplanen är att lyfta i Clevelanden till nästa höst/vinter. Det här kommer bli min första motorrenovering så jag lusläser alla böcker och internetsidor jag kommer över för att ha så mkt kött på benen som möjligt. Jag är i planeringsstadiet nu och sitter och räknar och pysslar för att hamna på rätt kurs från början.

I min vänkrets finns 2 chevroletkillar som just nu bygger 350s båda två, det vore skönt att knäppa dem på näsan för de gillar inte Ford och tycker nog att jag med skulle valt en Chevy. :shock:

4V-toppar verkar inte vara det jag är ute efter och särskilt inte Open Chamber 4V som dessa jag fick. Nu undrar jag om jag ska byta ut topparna mot standard open chamber 2V eller satsa på Aussietoppar från USA.

Mitt mål med motorn är någonstans runt 400 hk och ska bara köras på gatan med lite muskelspänning emellanåt där jag inte vill bli förnedrad av mina s.k. "vänner". Kan jag snåla in och ändå uppnå mitt mål med standard OC 2V eller är Aussie-topparna rätt väg att gå?

Link to comment
Share on other sites

Hej

-Standard 2V toppar är väl open chamber allihopa, om har jag inte har fel där?

Australiensiska 2V toppar är closed chamber beroende på att dom kommer från 302C, alltså en nedstrokad 351C.

-Jag skulle till att börja med satsa på radikal kam=läs högt varvtalsområde, högkompkolvar 12:5:1, bra enplans insug, Holley, 4V toppar och hög (nummret) bakaxelutväxling. Får du snurr på en cleveland 4V så får dina kompisar jobbigt.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Har byggt och kört två. Den första var en -73 Cobra Jet 4v med bearbetade original toppar och lite eftermarknadsgrejor. Otroligt trött (3:70 utv) på låg varv men sen :--

Andra motorn med ett par Aussietoppar, dock 351.Typ http://www.powerheads.com/351c.html . Svarade mycket bättre genom hela registret. Båda trivdes dock vid högre varvtal. Sålde den första motorn till Kennth här på forumet och jag tror han är nöjd. Den andra motorn gasar runt i sthlm och ritar har jag hör.........

Som sagt olika kombos med insug, kam mm så det är svårt att jämföra.

Men, titta runt på länken och lägg sen in ditt recept så kommer du få några råd och tips. www.351cleveland.net

Good Luck!

DonRoos

Link to comment
Share on other sites

Hej

Efter har provat några olika hydralkammar på min 351c 4v kan jag säga

ju vassare destu bättre :twisted: jag kör idag med en comp xe 284 med närmare ,590 i lyft i kombination med rhodals lyftare. jag började med ca 520 i lyft :cry: för övrigt enplans insug ca 2700-2800 i stall och 3:70där bak.Att kalla den för slö ibotten stämmer inte.en kanon kombination som ritar tills gummit är slut.narturligtvis går det att få ännu bättre.

mer pengar mer :twisted::twisted::twisted:

Det som är skrivit här är bara min enkla åsikt.

Link to comment
Share on other sites

4v topparna flödar ju bättre än allt aluminium du köper utan tvekan,det kostar många sköna slantar att få aluminium topparna lika extrema.

Förr rätade man ju ut avgaskanalerna men idag kompenserar man hellre med strokning,fast järntopparna är ju tunga,så har man råd att leja portjobb så nog är aluminiumtoppar intressanta..

det här är ju en ide..

http://www.carmemories.com/cgi-bin/view ... nce_id=869

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det man ska ha i åtanke också när man står i valet & kvalet mellan 2V & 4V, dock OC, är att de båda har samma ventilstorlek. Insug flödar maaassor! Men avgas är patetiskt uselt, ungefär lika som 2V. Kom nu ihåg att det här är testat på en hembyggd flödesbänk, så värdena kanske inte stämmer överens med publicerat tidigare.. Hursom, så finns trenden där, och det är det som är viktigt, enligt mej. Sätt i en 1.71 avgasvent. i en 4V, och jösses så bra det blir, MED rätt kam förståss.. Har testat både 2V & 4V, original & portat(2V) och jag kan då inte säga att den ena är bättre/sämre än den andra.. Å andra sidan så.. Hehe, vet inte om jag borde säga det här, men bulta på en 750DP, strunta i munstycken och upplev ett gassvar av sällan skådat slag.. :)

Hursomhelst, som svar.. Har du en komplett motor, bygg på den som den är, strunta i "fancy" alutoppar, CC 2V-toppar, Aussie och allt vad de heter.. Skillnaden mellan alla de där tror jag, notera, tror jag, hittas bara i bromsbänk. Och den skillnad som finns, motiverar den kostnaden? Ge mej ett par fullportade alutoppar, ett par dito järntoppar, av båda "V":na, så jag kan jämföra.. Kostnadsfritt, bara för att jag själv vill veta! :)

Vet ju vad jag fick 2Vtopparna att flöda, och det var inte så långt ifrån CBB storportstoppar.. :)

anledningen att inte varva över 6k med en orig. C, är att kolvarna ger vika.. Här finns en bild på vad som händer med orig. gjutna kolvar efter upprepade övervarvningar.. http://www.network54.com/Forum/119419/m ... oat+anchor

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

... avgas är patetiskt uselt, ...

För de som vill hjälpa sin Cleveland andas bättre så finns de här ...

http://www.pricemotorsport.com/Exhaust_ ... plate.html

... och vill man bygga en Clevor så har samma firma lite bitar som underlättar.

http://www.pricemotorsport.com/Intake_A ... ap-14.html

Jag har rotat i gamla tidningar från 70-talet där jag bestämt har för mig att jag sett en bild av ett topplock med avgasplatta i genomskärning, men jag har tyvärr inte kunnat hitta rätt tidning (ännu).

Link to comment
Share on other sites

SUCCÉ :!::!::!::!:

Sidorna 11-13 i Start & Speed nr 7, 1978. Christer Säfström och Inge Ellburg.

Kostnaderna för en 302 racemotor uppges i artikeln mellan 15435 och 37600 kr beroende på vilka toppar man använde och hur bearbetade dessa var, från lätt portade Boss 302 till värsta sorten med avgasplattor.

Link to comment
Share on other sites

SUCCÉ

Sidorna 11-13 i Start & Speed nr 7, 1978. Christer Säfström och Inge Ellburg.

Kostnaderna för en 302 racemotor uppges i artikeln mellan 15435 och 37600 kr beroende på vilka toppar man använde och hur bearbetade dessa var, från lätt portade Boss 302 till värsta sorten med avgasplattor.

Det var ju Lampan på Birka som var guru på cleveland på sjuttiotalet och han håller på än ,ring och fråga eller låt honom bygga.

men hanvill bygga konservativt,och det kanske är det rätta...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det man ska ha i åtanke också när man står i valet & kvalet mellan 2V & 4V, dock OC, är att de båda har samma ventilstorlek. Insug flödar maaassor! Men avgas är patetiskt uselt, ungefär lika som 2V. Kom nu ihåg att det här är testat på en hembyggd flödesbänk, så värdena kanske inte stämmer överens med publicerat tidigare.. Hursom, så finns trenden där, och det är det som är viktigt, enligt mej. Sätt i en 1.71 avgasvent. i en 4V, och jösses så bra det blir, MED rätt kam förståss.. Har testat både 2V & 4V, original & portat(2V) och jag kan då inte säga att den ena är bättre/sämre än den andra.. Å andra sidan så.. Hehe, vet inte om jag borde säga det här, men bulta på en 750DP, strunta i munstycken och upplev ett gassvar av sällan skådat slag.. :)

Hursomhelst, som svar.. Har du en komplett motor, bygg på den som den är, strunta i "fancy" alutoppar, CC 2V-toppar, Aussie och allt vad de heter.. Skillnaden mellan alla de där tror jag, notera, tror jag, hittas bara i bromsbänk. Och den skillnad som finns, motiverar den kostnaden? Ge mej ett par fullportade alutoppar, ett par dito järntoppar, av båda "V":na, så jag kan jämföra.. Kostnadsfritt, bara för att jag själv vill veta! :)

Vet ju vad jag fick 2Vtopparna att flöda, och det var inte så långt ifrån CBB storportstoppar.. :)

anledningen att inte varva över 6k med en orig. C, är att kolvarna ger vika.. Här finns en bild på vad som händer med orig. gjutna kolvar efter upprepade övervarvningar.. http://www.network54.com/Forum/119419/m ... oat+anchor

Mvh Herman

Stämmer nog rätt bra.

Min portade 2v gick väldigt bra, så att prata om bra och dåligt är nog tveksamt.

Angående varvet så verkar även vevpartiet börja klaga vid övervarvningar..,för de flesta som trimmar har ju kastat orginalkolvarna

fast urfräsningen i cylloppet för ventilerna kaske hjälper till..

Link to comment
Share on other sites

SUCCÉ

Sidorna 11-13 i Start & Speed nr 7, 1978. Christer Säfström och Inge Ellburg.

Kostnaderna för en 302 racemotor uppges i artikeln mellan 15435 och 37600 kr beroende på vilka toppar man använde och hur bearbetade dessa var, från lätt portade Boss 302 till värsta sorten med avgasplattor.

Det var ju Lampan på Birka som var guru på cleveland på sjuttiotalet och han håller på än ,ring och fråga eller låt honom bygga.

men hanvill bygga konservativt,och det kanske är det rätta...

Säfström stod som författare så han ville väl pusha lite extra för US Car

Service som han och Ellburg tydligen drev tillsammans på den tiden. Han nämner Birka Racing på Heleneborgsgatan 38 liksom i förbigående (flyttade de inte till Rosenlundsgatan senare, eller blandar jag ihop saker och ting) men det enda namn som nämns är "Leffe".

Lite roliga bilder från förr

http://race68.com/lam.htm

http://race68.com/safstrom.htm

Link to comment
Share on other sites

SUCCÉ

Sidorna 11-13 i Start & Speed nr 7, 1978. Christer Säfström och Inge Ellburg.

Kostnaderna för en 302 racemotor uppges i artikeln mellan 15435 och 37600 kr beroende på vilka toppar man använde och hur bearbetade dessa var, från lätt portade Boss 302 till värsta sorten med avgasplattor.

Det var ju Lampan på Birka som var guru på cleveland på sjuttiotalet och han håller på än ,ring och fråga eller låt honom bygga.

men hanvill bygga konservativt,och det kanske är det rätta...

Säfström stod som författare så han ville väl pusha lite extra för US Car

Service som han och Ellburg tydligen drev tillsammans på den tiden. Han nämner Birka Racing på Heleneborgsgatan 38 liksom i förbigående (flyttade de inte till Rosenlundsgatan senare, eller blandar jag ihop saker och ting) men det enda namn som nämns är "Leffe".

Lite roliga bilder från förr

http://race68.com/lam.htm

http://race68.com/safstrom.htm

Jag fick för mig att säfström främst sysslade med att porta toppar o dyl,och ellburg mest sysslade med automatlådor o transmissioner,så rena motorbyggandet var det nog oftast Birka som låg bakom.

Men vet att det fanns väl från början en speedshop som hette Birka racing,sedan skildes väl maskinverkstaden bort,och det är väl den som finns kvar. Adresser i Stockholm är inte min starka sida..

Men han som startade Birka racing hette väl Håkan Borgström?,och starten skedde enligt Colorod på Rosenlundsgatan..

Link to comment
Share on other sites

Håkan låter bekant, jag har en kompis som har en liten bilverkstad några kvarter ifrån den verkstan jag minns som Birka Racing på 80-talet. Jag fick en del arbeten utförda på en BMW 2002 Tii motor där.

Fast det finns något som heter Birka Motorrenovering där numera så det har väl flutit en del vatten under broarna de senaste 20 åren.

Link to comment
Share on other sites

bild av ett topplock med avgasplatta i genomskärning, men jag har tyvärr inte kunnat hitta rätt tidning (ännu).

Jag har toppar med plattor, skickar bild på utsidan.

Stanley

En bild till, vem som byggt det här vet jag inte men det är ett tag sen.

stanley

Link to comment
Share on other sites

Håkan låter bekant, jag har en kompis som har en liten bilverkstad några kvarter ifrån den verkstan jag minns som Birka Racing på 80-talet. Jag fick en del arbeten utförda på en BMW 2002 Tii motor där.

Fast det finns något som heter Birka Motorrenovering där numera så det har väl flutit en del vatten under broarna de senaste 20 åren.

Jäpp,och det är ju där lampan (Hans Ramsten tror jag?) håller till..

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte varför du funderar på val av toppar 2v eller 4v, för du märker ingen större skillnad om du har en normalt modifierad motor. En 351C 4v går kanonbra omodifierad, jag har haft flera bilar med både 2V och 4V allt ifrån standard till toktrim och inte tycker jag en standard 4v är något att modifiera. Precis som några andra nämner så blir den brutal med vassare kam och kanske lite större förgasare, och du behöver inte ens byta till headers för 4V grenrören flödar lätt. Fast börjar du modifiera så är det lika bra att även höja kompressionen något, om du har openchamber toppar

Om du vill göra en enkel och billig lösning så finns det lösa stålplattor att köpa som kan monteras både på avgas- och insugssidan. Störst inverkan har de på avgassidan eftersom där faller kanalen lite konstigt. Om du endast sätter dit där, så har du gjort den enklaste lösningen man kan tänka sig. Passar bra mellan topp och grenrör. Jag har såna plattor på min 302 Boss och den är hur snäll som helst på de lägre varven. Du behöver inte göra några modifieringar, utan bara montera dit.

351C är byggd för prestanda så det där med att varva över 6000 det kan knäcka vilken motor som helst om den inte är förstärkt och har rätt oljeflöde.

Avgasplattorna köpte jag via Seved Karlsson Cobrajet bil och maskin i Sunne.

Link to comment
Share on other sites

JH och alla andra: Mina '73 4V-toppar har ju de mindre ventilerna också, eftersom de är inte är kompletta utan "nakna" och behöver allt så tänkte jag att det kanske var bäst att lämna dem åt sitt öde och satsa på ett annat par toppar som ger mig ett bättre utgångsläge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...