Jump to content

Värme från hedders


Herrgård

Recommended Posts

Bandage avleder väl inte värmen? det är väl snarare så att de skyddar omgivningen från att värmas upp? ( Moderna påfund som inte fanns förr i tiden, mummel, mummel )

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så försvinner värmen från motorrummet med avgaserna när dom är lindade. Jag var mest intresserad av om det finns nån "genväg", typ sprayfärg eller nån ytbehandling som stoppar värmen?

Att jag frågar är att jag redan införskaffat hedders som endast är målade.

Dom ska sitta i en fox och jag är lite rädd att nått kanske tar skada av värmen.

Link to comment
Share on other sites

bandage sitter väl där för att öka gashastigheten i rören inget värmeskydd

Intressaant teori, men hur kan gashastigheten invändigt ett rör påverkas av att man lindar något på utsidan av det?

Link to comment
Share on other sites

som jag förstått:

Bandaget/coatingen håller värmen i röret som också hjälper avgeserna ut.

Eftersom värmen inte kan stråla ut lika mycket genom bandaget/coatingen så blir det kallare motorrum samt bättre avgasflöde?

Något liknande skorstenseffekt?

Varför vill du inte ha avgasbandage? det är ju rejsigt!

Link to comment
Share on other sites

som jag förstått:

Bandaget/coatingen håller värmen i röret som också hjälper avgeserna ut.

Eftersom värmen inte kan stråla ut lika mycket genom bandaget/coatingen så blir det kallare motorrum samt bättre avgasflöde?

Något liknande skorstenseffekt?

Varför vill du inte ha avgasbandage? det är ju rejsigt!

Lite svalare motorrum, eller åtminstone lite mindre mängd direkt strålningsvärme, är inte så svårt att föreställa sig. men hur bandagering skulle förbättra flödet inne i röret har jag lite svårt att föreställa mig. Med tanke på den stora mängd heta avgaser som trycks ut ur motorn så känns det inte som om lite isolering på utsidan av röret skulle göra någon större skillnad.

Och om den avslutande frågan är ställd till mig, så är svaret att jag har ingen aning om jag vill ha avgasbandage eller ej. För att kunna svara på det behöver jag veta om det tillför något.

Link to comment
Share on other sites

Det finns några goda skäl att inte använda bandage.

Eventuell garanti på headersen gäller ej om man lindar dem, det har jag sett hos åtminstone JBA och Doug Thorley, och jag har ingen anledning att tro att de övriga tillverkarna skiljer sig i detta avseende. (antagligen hängslen och livrem framtvingade av deras advikater som i alla andra garantier i USA, men ingen rök utan eld)

Att överhetta stålet i rören leder osvikligt till kortare livslängd på dem. De flesta vanliga headers är gjorda av mjukt kolstål (fotskrapestål) och bränns helt enkelt upp. Headers av högre kvalitet är gjorda i värmetåligt stål (åt rostfritthållet till) och borde hålla bättre (och kostar antagligen bra mycket mer).

Fukt och olja binds i bandaget och kan orsaka rostskador respektive brand om man har otur. Det här kanske är långsökt, men argumentet förekommer på flera olika forum, både bilar och motorcyklar.

Den här siten har samlat ytterligare några argument att fundera på

http://www.centuryperformance.com/heatwraps.asp

Link to comment
Share on other sites

Och om den avslutande frågan är ställd till mig, så är svaret att jag har ingen aning om jag vill ha avgasbandage eller ej. För att kunna svara på det behöver jag veta om det tillför något.

Keeping the heat in the header allows the exhaust speed to remain high. (the right idea)

Tror heller inte det gör någon större skillnad, men i nascar jagar de ju hundradelar.. Nej trådskaparen undrade ju om det fanns andra alternativ än bandage.. -> http://www.weirdperformance.se/

vilken tur att man köpte coatade longtubare då :)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så försvinner värmen från motorrummet med avgaserna när dom är lindade. Jag var mest intresserad av om det finns nån "genväg", typ sprayfärg eller nån ytbehandling som stoppar värmen?

Att jag frågar är att jag redan införskaffat hedders som endast är målade.

Dom ska sitta i en fox och jag är lite rädd att nått kanske tar skada av värmen.

Beroende på vilken typ av headers du skaffat så är där en del komponenter som hamnar nära headersen. Värst är det för tändkablarna (framför allt för equal length shorties och long tubes), men det finns fina strumpor att dra över som funkar finfint. Long tubes av vissa fabrikat kommer väldigt nära startmotorn, men det finns sköldar för det med. Själv åker jag med Hedman 1 5/8 long tubes som inte är lindade/coatade, och jag har bara strumpor på kablarna, samt en strumpa runt några kablar som jag har liggande vid torpeden på höger sida. (Till MSDboxen som sitter inne i kupén). Allt har klarat sig bra ännu så länge...men nu kör jag ju inte på gatan iheller...

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Intressaant teori, men hur kan gashastigheten invändigt ett rör påverkas av att man lindar något på utsidan av det?

Äääh, detta är för teorinissar. Inverkar marginellt lite på flödet främst p.g.a tryckfall och densitetsförändringar då gaserna svalnar och skjuts längre fram i rören.

Ett dåligt designat par headers, eller redan dåligt (läs: fel) monterat headersystem har större inverkan på effekten i motorn än vad lindade headers aldrig kommer att ha...

Den enda fördelen jag har hittat med lindade headers är att man i depån kan känna med handen på rören att alla cylindrar tänder då man varmkör spisen innan man drar en repa. 8)8).

Och sen bränner man inte armarna av sej då man skruvar ut tändstiftena för att läsa dom efter ett ordentligt drag.

Kombinationen stiftkablar/headers/hetta kan vara ett problem på vissa motorer, men kör man Hemi är det inget problem... :--

Link to comment
Share on other sites

Beroende på vilken typ av headers du skaffat så är där en del komponenter som hamnar nära headersen. Värst är det för tändkablarna (framför allt för equal length shorties och long tubes), men det finns fina strumpor att dra över som funkar finfint. Long tubes av vissa fabrikat kommer väldigt nära startmotorn, men det finns sköldar för det med. Själv åker jag med Hedman 1 5/8 long tubes som inte är lindade/coatade, och jag har bara strumpor på kablarna, samt en strumpa runt några kablar som jag har liggande vid torpeden på höger sida. (Till MSDboxen som sitter inne i kupén). Allt har klarat sig bra ännu så länge...men nu kör jag ju inte på gatan iheller...

/Jocke

startmotorskydd:

jag gjorde såhär.. ~1mm alu, gasolrör som distans (man tager vad man haver ) har funkat bra i 2år. vet inte om det behövs men efter att hört om grillade startmotorer så tänkte jag att det är bäst att vara på säkra sidan.

Link to comment
Share on other sites

Intressaant teori, men hur kan gashastigheten invändigt ett rör påverkas av att man lindar något på utsidan av det?

Äääh, detta är för teorinissar. Inverkar marginellt lite på flödet främst p.g.a tryckfall och densitetsförändringar då gaserna svalnar och skjuts längre fram i rören.

Ett dåligt designat par headers, eller redan dåligt (läs: fel) monterat headersystem har större inverkan på effekten i motorn än vad lindade headers aldrig kommer att ha...

Den enda fördelen jag har hittat med lindade headers är att man i depån kan känna med handen på rören att alla cylindrar tänder då man varmkör spisen innan man drar en repa. 8)8).

Och sen bränner man inte armarna av sej då man skruvar ut tändstiftena för att läsa dom efter ett ordentligt drag.

Kombinationen stiftkablar/headers/hetta kan vara ett problem på vissa motorer, men kör man Hemi är det inget problem... :--

Intressant år att man rekommendrar lindade headers för att bilen ska få mer effekt...?

För fungerar det så blir ju avstämningen rubbad,och rören ska egentligen vara något längre på isolerade rör,och med tanke på att de flesta headers är för korta för gatmotorer så undrar man. :roll:

men ibland måste man.

Finns ju brandmatta av typ stenull som går att montera,och även metallbehandlade tyger som tål relativt höga tempar,en aluminium plåt som värmesköld är ju väldigt effektivt kring startmotor etc..

men det som är effektivt är ju också rätt tungt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant år att man rekommendrar lindade headers för att bilen ska få mer effekt...?

Om du samtidigt kan få in mera bränsle/lufblandning i förbränning, har du mera effekt som resultat.

Ve'bodstrimningen innehåller det elementära, och gäller då man strävar till god effekt inom ett visst varvtalsområde. Roadracing och gatbilsåkare behöver ett bredare register, vilket leder till kompromisser.

Ännu om avgaset:

Längden på primärrören kan justeras om man använder justerbar kollektor under utprovningen, (kräver full längd på headers så att kollektorn finns vägrätt under bilen).

När man väl vet rätt längd, är det bara att bygga dit en fast kollektor. Över 0,6 meters insugsrör lyckas bara med Chrysler Cross-Ram insug....

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...