Herrgård Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 Finns det något mer sätt att avleda värme från heddersen än att använda "bandage"? Quote
Nenne Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 Bandage avleder väl inte värmen? det är väl snarare så att de skyddar omgivningen från att värmas upp? ( Moderna påfund som inte fanns förr i tiden, mummel, mummel ) Quote
87gt50 Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 ceramiskt coatade headers ger en lägre omgivande temp samt bättre flöde (rostar inte invändigt, eller utvändigt heller för den delen.)/Jocke Quote
FastMagnus Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 bandage sitter väl där för att öka gashastigheten i rören inget värmeskydd Quote
Herrgård Posted November 19, 2007 Author Report Posted November 19, 2007 Vad jag förstått så försvinner värmen från motorrummet med avgaserna när dom är lindade. Jag var mest intresserad av om det finns nån "genväg", typ sprayfärg eller nån ytbehandling som stoppar värmen?Att jag frågar är att jag redan införskaffat hedders som endast är målade.Dom ska sitta i en fox och jag är lite rädd att nått kanske tar skada av värmen. Quote
Nenne Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 bandage sitter väl där för att öka gashastigheten i rören inget värmeskyddIntressaant teori, men hur kan gashastigheten invändigt ett rör påverkas av att man lindar något på utsidan av det? Quote
FastMagnus Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 Reducerad motorrumstemperatur = mer effekt.har en som håller på med gocart dom lindar sina rör för högre flöde kan tyvärr inte riktigt förklara varför det blir så just nu Quote
Peter /Cobra Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 som jag förstått:Bandaget/coatingen håller värmen i röret som också hjälper avgeserna ut.Eftersom värmen inte kan stråla ut lika mycket genom bandaget/coatingen så blir det kallare motorrum samt bättre avgasflöde? Något liknande skorstenseffekt?Varför vill du inte ha avgasbandage? det är ju rejsigt! Quote
Nenne Posted November 19, 2007 Report Posted November 19, 2007 som jag förstått:Bandaget/coatingen håller värmen i röret som också hjälper avgeserna ut.Eftersom värmen inte kan stråla ut lika mycket genom bandaget/coatingen så blir det kallare motorrum samt bättre avgasflöde? Något liknande skorstenseffekt?Varför vill du inte ha avgasbandage? det är ju rejsigt!Lite svalare motorrum, eller åtminstone lite mindre mängd direkt strålningsvärme, är inte så svårt att föreställa sig. men hur bandagering skulle förbättra flödet inne i röret har jag lite svårt att föreställa mig. Med tanke på den stora mängd heta avgaser som trycks ut ur motorn så känns det inte som om lite isolering på utsidan av röret skulle göra någon större skillnad.Och om den avslutande frågan är ställd till mig, så är svaret att jag har ingen aning om jag vill ha avgasbandage eller ej. För att kunna svara på det behöver jag veta om det tillför något. Quote
Nenne Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Det finns några goda skäl att inte använda bandage.Eventuell garanti på headersen gäller ej om man lindar dem, det har jag sett hos åtminstone JBA och Doug Thorley, och jag har ingen anledning att tro att de övriga tillverkarna skiljer sig i detta avseende. (antagligen hängslen och livrem framtvingade av deras advikater som i alla andra garantier i USA, men ingen rök utan eld)Att överhetta stålet i rören leder osvikligt till kortare livslängd på dem. De flesta vanliga headers är gjorda av mjukt kolstål (fotskrapestål) och bränns helt enkelt upp. Headers av högre kvalitet är gjorda i värmetåligt stål (åt rostfritthållet till) och borde hålla bättre (och kostar antagligen bra mycket mer).Fukt och olja binds i bandaget och kan orsaka rostskador respektive brand om man har otur. Det här kanske är långsökt, men argumentet förekommer på flera olika forum, både bilar och motorcyklar.Den här siten har samlat ytterligare några argument att fundera påhttp://www.centuryperformance.com/heatwraps.asp Quote
Peter /Cobra Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Och om den avslutande frågan är ställd till mig, så är svaret att jag har ingen aning om jag vill ha avgasbandage eller ej. För att kunna svara på det behöver jag veta om det tillför något.http://www.centuryperformance.com/heatwraps.aspKeeping the heat in the header allows the exhaust speed to remain high. (the right idea)Tror heller inte det gör någon större skillnad, men i nascar jagar de ju hundradelar.. Nej trådskaparen undrade ju om det fanns andra alternativ än bandage.. -> http://www.weirdperformance.se/vilken tur att man köpte coatade longtubare då Quote
Herrgård Posted November 20, 2007 Author Report Posted November 20, 2007 Jag är nog lite lat och inte har nån lust att linda, kommer att ringa WEIRD Performance & Coatings idag.Tack för info! Quote
87gt50 Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Vad jag förstått så försvinner värmen från motorrummet med avgaserna när dom är lindade. Jag var mest intresserad av om det finns nån "genväg", typ sprayfärg eller nån ytbehandling som stoppar värmen?Att jag frågar är att jag redan införskaffat hedders som endast är målade.Dom ska sitta i en fox och jag är lite rädd att nått kanske tar skada av värmen.Beroende på vilken typ av headers du skaffat så är där en del komponenter som hamnar nära headersen. Värst är det för tändkablarna (framför allt för equal length shorties och long tubes), men det finns fina strumpor att dra över som funkar finfint. Long tubes av vissa fabrikat kommer väldigt nära startmotorn, men det finns sköldar för det med. Själv åker jag med Hedman 1 5/8 long tubes som inte är lindade/coatade, och jag har bara strumpor på kablarna, samt en strumpa runt några kablar som jag har liggande vid torpeden på höger sida. (Till MSDboxen som sitter inne i kupén). Allt har klarat sig bra ännu så länge...men nu kör jag ju inte på gatan iheller.../Jocke Quote
ThomasFB Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Intressaant teori, men hur kan gashastigheten invändigt ett rör påverkas av att man lindar något på utsidan av det?Äääh, detta är för teorinissar. Inverkar marginellt lite på flödet främst p.g.a tryckfall och densitetsförändringar då gaserna svalnar och skjuts längre fram i rören. Ett dåligt designat par headers, eller redan dåligt (läs: fel) monterat headersystem har större inverkan på effekten i motorn än vad lindade headers aldrig kommer att ha...Den enda fördelen jag har hittat med lindade headers är att man i depån kan känna med handen på rören att alla cylindrar tänder då man varmkör spisen innan man drar en repa. . Och sen bränner man inte armarna av sej då man skruvar ut tändstiftena för att läsa dom efter ett ordentligt drag.Kombinationen stiftkablar/headers/hetta kan vara ett problem på vissa motorer, men kör man Hemi är det inget problem... Quote
Peter /Cobra Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Beroende på vilken typ av headers du skaffat så är där en del komponenter som hamnar nära headersen. Värst är det för tändkablarna (framför allt för equal length shorties och long tubes), men det finns fina strumpor att dra över som funkar finfint. Long tubes av vissa fabrikat kommer väldigt nära startmotorn, men det finns sköldar för det med. Själv åker jag med Hedman 1 5/8 long tubes som inte är lindade/coatade, och jag har bara strumpor på kablarna, samt en strumpa runt några kablar som jag har liggande vid torpeden på höger sida. (Till MSDboxen som sitter inne i kupén). Allt har klarat sig bra ännu så länge...men nu kör jag ju inte på gatan iheller.../Jockestartmotorskydd:jag gjorde såhär.. ~1mm alu, gasolrör som distans (man tager vad man haver ) har funkat bra i 2år. vet inte om det behövs men efter att hört om grillade startmotorer så tänkte jag att det är bäst att vara på säkra sidan. Quote
Ingo Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Intressaant teori, men hur kan gashastigheten invändigt ett rör påverkas av att man lindar något på utsidan av det?Äääh, detta är för teorinissar. Inverkar marginellt lite på flödet främst p.g.a tryckfall och densitetsförändringar då gaserna svalnar och skjuts längre fram i rören. Ett dåligt designat par headers, eller redan dåligt (läs: fel) monterat headersystem har större inverkan på effekten i motorn än vad lindade headers aldrig kommer att ha...Den enda fördelen jag har hittat med lindade headers är att man i depån kan känna med handen på rören att alla cylindrar tänder då man varmkör spisen innan man drar en repa. . Och sen bränner man inte armarna av sej då man skruvar ut tändstiftena för att läsa dom efter ett ordentligt drag.Kombinationen stiftkablar/headers/hetta kan vara ett problem på vissa motorer, men kör man Hemi är det inget problem... Intressant år att man rekommendrar lindade headers för att bilen ska få mer effekt...?För fungerar det så blir ju avstämningen rubbad,och rören ska egentligen vara något längre på isolerade rör,och med tanke på att de flesta headers är för korta för gatmotorer så undrar man. men ibland måste man.Finns ju brandmatta av typ stenull som går att montera,och även metallbehandlade tyger som tål relativt höga tempar,en aluminium plåt som värmesköld är ju väldigt effektivt kring startmotor etc..men det som är effektivt är ju också rätt tungt. Quote
Ingo Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Här står en del..http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil ... enaste.pdf Quote
ThomasFB Posted November 20, 2007 Report Posted November 20, 2007 Intressant år att man rekommendrar lindade headers för att bilen ska få mer effekt...?Om du samtidigt kan få in mera bränsle/lufblandning i förbränning, har du mera effekt som resultat. Ve'bodstrimningen innehåller det elementära, och gäller då man strävar till god effekt inom ett visst varvtalsområde. Roadracing och gatbilsåkare behöver ett bredare register, vilket leder till kompromisser.Ännu om avgaset:Längden på primärrören kan justeras om man använder justerbar kollektor under utprovningen, (kräver full längd på headers så att kollektorn finns vägrätt under bilen). När man väl vet rätt längd, är det bara att bygga dit en fast kollektor. Över 0,6 meters insugsrör lyckas bara med Chrysler Cross-Ram insug.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.