Jump to content

Förgasarbyte


Thony

Recommended Posts

Tänkte köpa en ny förgasare till Mussen, den nuvarande har tjänat ut (läcker lite här och där) och jag ids inte renovera. Den jag har är en Holley 600, fyrportare. Är det vettigt att satsa på en ny likadan, vad kan en sån kosta i så fall?

Eller är det bättre med en Edelbrock? Vad kan den gå loss på?

Tänkte inte byta insuget utan behålla originalet. Motorn är en 351W på 290 HK original.

Tack på förhand

MVH

Link to comment
Share on other sites

Ingen adapter behövs och det fungerar även med en 500 Edelbrock på 351W. Då får du ändå bättre gassvar, dvs om du inte har en rejält vass 351a.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en ny Edelbrock till min 351c för några år sedan. Bilen blev otroligt svårtstartad och slö.Lånade polarens Holley 650 och den gick som ett spjut. Tacka vet jag Holley, och vadå? En riktig bil SKA ju sluka soppa!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en ny Edelbrock till min 351c för några år sedan. Bilen blev otroligt svårtstartad och slö.Lånade polarens Holley 650 och den gick som ett spjut. Tacka vet jag Holley, och vadå? En riktig bil SKA ju sluka soppa!

Gick den dåligt så var något galet.

De är bra båda två och är det rätt så går det som en spjut oavsett märke.

Det finns ju små för och nackdelar med båda fabrikaten men generellt så blandar de soppa/luft lika bra.

Det beror ju även lite på hur man ska använda bilen.

Nu har jag i flertal år kört Edelbrock och är extremt nöjd med det men innan hade jag Holley och var minst lika nöjd med det då.

En Edelbrock 600cfm går ypperligt för en original 351

Har du automatlåda och behöver "kickdown" måste du lägga till en "Throttle lever adapter" för att det ska funka.

edl-1483.jpg

Vill du ha en Holley 600cfm så är en hederlig 4160 bra

Den har ju Ford Kickdown redan på plats.

hly-0-80457s_w.jpg

Egentligen enda större Akilles hälen som talar emot just Holley är ju läckagen. Efter en tid måste man byta och grejja med detta.

Även vacumklockan en grej som kan strula och torka.

På en Edelbrock kan detta aldrig hända eftersom den inte är delbar på samma sätt som Holley och har ej heller vacumklocka

Därför är Edelbrock förgasarna betydligt pålitligare för gatbruk där man aldrig vill skruva.

Link to comment
Share on other sites

Får babbla emot lars! ;)

Skulle inte välja 600cfm så länge det är någorlunda original.

500cfm är bättre för 289cui.

"Storleken" har faktiskt betydelse ;)

För den som är intresserad besök Edelbrock eller Holley för mäta storleken. :P

http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/pdf/carb_app_chart.pdf

Håller med föregående talare, själv ska jag ha en 500 på min 302

Link to comment
Share on other sites

JAHA där ser man och hör man, jag vet själv

att det går jätte bra med en 600 på en 289

eller 302a men OK Ford själva tyckte att valet

480cfm var att föredra. :roll:

Hjälpte till i sommras och monterade just en

Edelbrock 600 efter vägkanten, (se Musseforum 4)

den 67cabben med 289a den gick och går faktiskt

fortfarande bra dock är de lite mer sugen på

bensin än tidigare, svarar bättre på högvarv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...