JanneJ April 7, 2008 Report April 7, 2008 Jag har nog haft 5 olika avgassystem på min bil. X-pipa, H-pipa, ingen pipa, få dämpare, fler dämpare osv.Men alla har haft en irriterande resonans omkring 2000 rpm.Har kollat runt på andra forum och det verkar vara en sjuka som drabbar många jänkare så fort man frångår original.Är det någon som har en förklaring på vad det är som ger resonansen?Blir det en stående våg i ljuddämparen? röret?kommer någon del i egensvängning?Ni som har 2" eller 2,5" rör och inte har någon resonans, hur gjorde ni? Citera
coke89 April 7, 2008 Report April 7, 2008 även jag lider av detta, fick förklarat att om man har x-pipa och extraktorrör (vilket jag har), så kan det bero på avståndet mellan x-pipa och extraktorrören. och för att i sånna fall bli av med resonansen var man tvungen att stämma av med avståndet mellan dessa två, jag tycker dock det skulle bli allt för bökigt för mitt tålamod att kapa upp och svetsa om rören för att sedan göra om allt igen och testa ett nytt avstånd... såg även i en artikel om shelby 69/70 att dom hade någonting som kallades "3-step resonators" som var monterade innan ljuddämpare, dessa såg ut lite som jappsdämpare eller kanske ännumer cherrybombs smala runda ljuddämpare. vet dock inte om dom hade någonting med resonansen i avgassystemet att göra men det låter ju faktiskt som det med tanke på att dom kallades "resonators"om så är fallet så kanske det finns sådanna att köpa..jag skulle själv vilja veta om detta stämmer, för nog skulle det vara skönta tt slippa resonansen hur funkar det med dynamat ni som har det? Citera
JH April 8, 2008 Report April 8, 2008 Jag har nog haft 5 olika avgassystem på min bil. X-pipa, H-pipa, ingen pipa, få dämpare, fler dämpare osv.Men alla har haft en irriterande resonans omkring 2000 rpm.Har kollat runt på andra forum och det verkar vara en sjuka som drabbar många jänkare så fort man frångår original.Är det någon som har en förklaring på vad det är som ger resonansen?Blir det en stående våg i ljuddämparen? röret?kommer någon del i egensvängning?Ni som har 2" eller 2,5" rör och inte har någon resonans, hur gjorde ni?Jag köpte insater till Mc används bla annat av Hd-åkare för att få ner volymen vid besiktning. Billigt och enkelt finns på Mekonomen i olika grovlekar, punkats fast med svetsen längsbak i ändröret. jga fick ned resonansljudet rejält i min bil som har två och en halv tum system. Citera
CMC 1061 Berra April 8, 2008 Report April 8, 2008 Det är nostalgi när det låter. Det är gamla bilar. Om man är resonans känlig. Får man skaffa den mordenaste isolering. Och isolera allt från dörrar till tak o golv. Så blir det tyst. Berra Citera
Per Berglund April 8, 2008 Report April 8, 2008 Är själv jävligt trött på resonansen på låga varv och har liksom övriga ovan prövat en massa avgassystem.Jag fick ner oljudet betydligt genom klämma dit 2st riktigt stora dämpare med måtten 600 x 280mmDessutom tjockväggiga 2mm 2,5tum rör hela vägenI år ska jag koncentrera mig på att bona om kupen med både "Dynamat" + 6mm Dynaliner i golv.Återstår att se hur det blir m.a.o Citera
Andrew April 8, 2008 Report April 8, 2008 Hm har inga problem med resonans,kör med 2,5" och flowmaster dämpare ,men jag kör med ett gammalt streetracer trick som flyttar resonansen upp i dom högre varvtalen där det inte gör något Citera
JanneJ April 8, 2008 Author Report April 8, 2008 Hm har inga problem med resonans,kör med 2,5" och flowmaster dämpare ,men jag kör med ett gammalt streetracer trick som flyttar resonansen upp i dom högre varvtalen där det inte gör något Det tricket skulle jag gärna vilja veta.... Citera
Per Berglund April 8, 2008 Report April 8, 2008 Andrew syftar nog på tricket svetsa in ett kors i plåt i utblåset. Gör sitt till det med. Citera
JanneJ April 8, 2008 Author Report April 8, 2008 å fan, var det bara det...det gjorde vi i banracingen på 80-talet oxå när bilen inte gick genom besiktningens bullermätare. Citera
Andrew April 8, 2008 Report April 8, 2008 ja alldeles riktigt Per,Det enkla är det båsta men vi har en förmåga att glömma det numera i data åldern vi pratar inte med varandra längre utan chattar.Skämt och sido,det gamla beprövade tricket sänker dom höga tonerna med ca 6db och flyttar upp resonansen i det högre registret.Det blir turbo funktion det slår sönder ljudet .Lycka till med plåt kryssen. Citera
JH April 8, 2008 Report April 8, 2008 Andrew syftar nog på tricket svetsa in ett kors i plåt i utblåset. Gör sitt till det med.Låter lite som de insatser jag svetsade dit Citera
CMC 1061 Berra April 9, 2008 Report April 9, 2008 Det kallades i dragracing kretsar trasigt ljud.Berra Citera
coke89 April 10, 2008 Report April 10, 2008 kollade på mekonomens webbkatalog och i beskrivningen för insatserna står det att dom är till för små motorer och inte bör användas till större motorer med högre effekt... känns ju inte allt för kul att svetsa dit dom isåfall.hur ser korset ni pratar om ut? bara två plåtbitar svetsade som ett kors i utblåset eller är jag helt ute och cyklar Citera
JanneJ April 11, 2008 Author Report April 11, 2008 hur ser korset ni pratar om ut? bara två plåtbitar svetsade som ett kors i utblåset eller är jag helt ute och cyklar Du har helt rätt.Jag tänkte testa under helgen, återkommer med bilder och rapport.Använder nog plattjärn med en tjocklek på 2 mm för korset. Citera
Andrew April 11, 2008 Report April 11, 2008 Hur menar du nu inte för små motorer,Förresten mekonomen har ej dessa.Det är 2st plåtbitar som skall vara cirka 10-15mm slitsa upp på mitten till cirka hälften.Sätt kryssen i slutrören cirka 150mm in gärna 2st kryss precis efter dämparna gör bara gott Citera
JH April 11, 2008 Report April 11, 2008 kollade på mekonomens webbkatalog och i beskrivningen för insatserna står det att dom är till för små motorer och inte bör användas till större motorer med högre effekt... känns ju inte allt för kul att svetsa dit dom isåfall.hur ser korset ni pratar om ut? bara två plåtbitar svetsade som ett kors i utblåset eller är jag helt ute och cyklar De kryssen som det pratas om är inte samma som jag nämner från Mekonomen. Kryssen gör man själv av ett par plåtbitar, men det jag prövat påminner om gamla folkvangnsinsatser. Ett rör man sticker in som är flänsat.Undrar hur det kan var skadligt, jag kanske inbillade mig, men jag tyckte det blev bättre bottendrag i bilen. Är det skadligt ska man inte testa, fast 351W kanske inte klassar in i kategorien större motorer. I vilket fall som helst så finns dessa rör i olika dimensioner även till grövre rör. De är enkla att stoppa i och bara punkta dit längst bak i kanten. De kostade inte många tior. Citera
ThomasFB April 11, 2008 Report April 11, 2008 jag tyckte det blev bättre bottendrag i bilen.Inte kanske helt fel, det kan det bli, i vissa fall Citera
coke89 April 13, 2008 Report April 13, 2008 Hur menar du nu inte för små motorerskrev jag fel nu? det stor att dom inte gör användas till stora motorer eller stora effektutag Citera
JanneJ July 11, 2008 Author Report July 11, 2008 Har provat och grejat och testat..Plåtkors i slutrören gjorde inte så mycket på min bil, lite kanske men inte tillräckligt.Efter en del googlande på resonator och ljuddämpare bestämde jag mig för att bygga en resonator att sätta på varje slutrör. Mitt system är 2½"så jag gjorde en 50 cm lång 3" burk med en slutinsats av 2½". Principen bygger på att en förändring av rördiametern påverkar grundtonen i röret och minskar resonanser.Resultat? bättre än plåtkors men inte bra..Ok, då gör vi en insats till resonatorn av perforerad plåt ca 30 cm lång med en kon av plåt i ändan för att tvinga avgaserna genom perforeringen.Mottrycket blir säkert lite högre men jag måste testa ändå.Resultat? om vi säger så här: på en skala från 1-10 där 10 är helt fritt från resonans hamnade jag på en 6:a ( märk väl att jag började på en låg 1:a! )Mitt pyssel går vidare, rapporter kommer. Citera
JanneJ July 13, 2008 Author Report July 13, 2008 Efter att har kört lite mera så säger jag: gör ingen sådan här lösning!Det är inte värt arbetet.Jag testar vidare Citera
1096 July 13, 2008 Report July 13, 2008 Jag knåpade under förra helgen ihop ett nytt system under 67an då det gamla liknade allt annat än vettigt.... Har alltså åkt en vecka nu och det är för första gången tyst i kupen... blev 20 mil nu ikväll och jag har ingen som helst tendens till resonans mellan 60-140km/h på fyran. Det är bara när det börjar gå tungt på växlarna kanske under 2000rpm som det börjar morra lite... Dock har man börjat höra allt annat... viner i T10an, skorrar i bakaxeln, vindbrus som värsta stormen.... men ingen resonans... Citera
JanneJ July 13, 2008 Author Report July 13, 2008 Jag knåpade under förra helgen ihop ett nytt system under 67an då det gamla liknade allt annat än vettigt.... Har alltså åkt en vecka nu och det är för första gången tyst i kupen... blev 20 mil nu ikväll och jag har ingen som helst tendens till resonans mellan 60-140km/h på fyran. Det är bara när det börjar gå tungt på växlarna kanske under 2000rpm som det börjar morra lite... Dock har man börjat höra allt annat... viner i T10an, skorrar i bakaxeln, vindbrus som värsta stormen.... men ingen resonans...Hur ser det ut? Citera
1096 July 14, 2008 Report July 14, 2008 Ha ha - den frågan hade jag ju inte räknat med...Tanken var ju som tidigare sagts att bygga ett nytt system hela vägen. Detta ändrades tvärt när vänster headers som vanligt inte passade utan tog i orginal kopplingsmekanism mm... Så det ser ut som följer....Orginal småblock grenrör (om man kan kalla det rör, är ju knappt hål igenom) - orginal 2" första biten ner under bilen. Härefter tar det nya vid som är 2,5" bestående av ett X, i X-ets förlängning sitter ett par "busrör" med lock som mynnar ut som vanligt framför bakhjulen. En bit ut på varje busrör har jag tagit ut rören som går bakåt igen och dessa är nu 2". Som ljuddämpare har jag Simons plattovala - för mig det är de som är ca 420mm långa. Över bakaxeln, lite kors och tvärs och sen ut längs med bladfjädrarna och ett avslut strax bakom "bakre sandplåten".Jag hade föraningar om att det skulle kankse kännas lite trögt för gaserna att hitta ut i 2" rören efter X-et men jag har inte märkt någon som helst skillnad, tvärtom känns det som det är lite mer botten i motorn nu - kanske beror på X-et. En teori angående resonansen kan vara att ljudstötarna går ut i "buspiporna" och dör, jag har själv fått för mig att det har med dämparnas utseende och placering att göra med jag börjar tvivla nu.. Utan lock låter det naturligtvis ganska annorlunda... Bifogar bild från Cad på hur det skulle sett ut och bild i verkligheten på hur det nu ser ut... På Cadritningen är bakrören mer tätt ihop vilket även hade underlättat nu i efterhand, men under byggets gång tyckte jag dämparna passade bättre mot golvet om det var mer spridda... Vilket resulterade i lite småbökigt bland stötdämpare och bakaxel... Citera
JanneJ July 15, 2008 Author Report July 15, 2008 Det ser mycket bra ut John. När locken är borta må grannarna bäva!Jag kommer att överge H-pipan och återgå till ett X. Gjorde ett nytt X i 2,5" rör och kommer att bygga om hela mitt system efter semestern.Nya försök med nya ideer, resonansen ska bort samtidigt som ljudet fortfarande ska vara mulligt! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.