Jump to content

Däck och besiktning


snickeri

Recommended Posts

På mitt reg.bevis står det:

Däckdimension bak: 7.00-14

Om jag nu sätter på mina nyinköpta 17-tumsfälgar med 235-45-17 och 1-tums spacers, vad händer då vid besiktningen ?

a: Ingen märker något

b: Ett stort hånflin från bes.mannen

c: jag blir portad från bilprovningen för all evighet

???

Link to comment
Share on other sites

Besiktigade i morse, tyvärr var det inte någon av de trevligaste besmännen. En dålig dag kanske ?

Hjulen sa han inget om. Har nu 17" Bullitfälgar från Mustang -05 med 245:or. 1,25" spacers fram och 1" bak.

Däremot underkände han min belysta häst i fronten ! Otillåten belysning, trots att det lär vara ett originaltillbehör. Bromsljuset tog för långt ner på pedalen tyckte han, och skyltlykta fanns inte ( Har aldrig funnits förut heller, men har gått bra ändå.

Nåväl, jag får väl koppla ur belysningen i fronten, justera givaren till bromsljuset och tejpa fast en skyltlykta.

Surt !

Link to comment
Share on other sites

Hej snickeri. Tycker själv att det inte är konstigt att du fick nedslag på skjyltlykta. Vad jag vet erfodras detta på alla bilar. Det ska sitta en hållare inne i bakre kofångaren. Kol aom do inye har ett litet hål där i närheten. Fast det var taskigt med hästen. Och vissa bes män kan inte se sådanna saker. Texx att parkhjus och halvljus fungerar tillsammans. Men dom brukar inte säga något när man säger att det är org. Sen kan du alltid säga att du vil tala med stations chefen. Fortsätter diskussionen. Så avbryt bes. Och åk till en annan bes hall. Och efter allt är bra så kan du lämna in en klgan på den andra bes. broms pedalen är inte konstigt heller har själv råkat ut för detta ett par gånger. Och jag har alltid bytt kontakt och resultatet har alltid blivit posetivt. Alltså den startar med att tända bromsljuset först. vilket är viktigt.Jag menar att pedalen inte går ner längre än en cm. Bromsljuset skall tändas innan helst. Och så till min fråga Så nu måste du besiktiga om din bil eller fick du bara noteringar till nästa gång. Om du fick det till nästa gång. Så kom ihåg att åtgärda detta.

För det kommer upp automatiskt så du blir underkänd innan själva besiktingen börjar. Vilket jag har fått erfara. Det höll på sluta i kalabalik.

Dom pratde om att polis anmäla mig för mitt dåliga humör som kom fram.

Men jag hade tur och vi blev vänner efter ett tag. Så gör inget dumt. Har lärt mig ett och annat under årens lopp. Men har väldigt svårt att respektera mäniskor som beter sig dumt åt. Lycka till nu och hoppas att allt går bättre nästa gång. Dom gör faktisgt bara sitt arbete.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt tråkigt. Men dt är inte så mycket jobb. Det ända som jag kan se ska vara problem. Är om du inte har någon tråd till skjylt lyktan, och måste dra nytt med borrning som följd. det kan inte kännas roligt.

Men det andra är enkla jobb. Så häng inte läpp. Hare Berra

Link to comment
Share on other sites

Besiktigade i morse, tyvärr var det inte någon av de trevligaste besmännen. En dålig dag kanske ?

Hjulen sa han inget om. Har nu 17" Bullitfälgar från Mustang -05 med 245:or. 1,25" spacers fram och 1" bak.

Däremot underkände han min belysta häst i fronten ! Otillåten belysning, trots att det lär vara ett originaltillbehör. Bromsljuset tog för långt ner på pedalen tyckte han, och skyltlykta fanns inte ( Har aldrig funnits förut heller, men har gått bra ändå.

Nåväl, jag får väl koppla ur belysningen i fronten, justera givaren till bromsljuset och tejpa fast en skyltlykta.

Surt !

Det är att bromsljuset tar lågt som är den springande punkten.

tydligen har dom skärpt policy i det fallet...

Och normalt så lyser bromsljuset på jänkare före bromsarna tar..

därför skrev han upp belysning nummer plåt och hästen.

Men hästen har nog aldrig varit godkänd i sverige,och att ha trasiga lampor tycker jag är lite svagt när man ska besikta.

den är ju knappast typad utan skyltbelysning..

Ok en lampa kan slockna på väg till bilprovningen,men har man just belysning och bromsar,så är dom ofta justa med annat också..

Idag gillar bilprovarna avvikande bilar,jämfört med förr.

Link to comment
Share on other sites

...fick samma nedslag på mitt bromsljus på min förra fastback (och jag köpte min nuvarande 1988) så om det tar "sent" är det bara att byta kontakten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...