Jump to content

nu har man kul att göra :)


parar

Recommended Posts

jo men ungefär som du säger, blir kul att se hur det blir, sen så har jag redan börjat planera mera alltså bytta skruva upp laddtrycket, byta remjul osv köpa massa andra nya prylar men det får komma när pengarna kommer :)

Link to comment
Share on other sites

jo ett vortech, tyckte det lät skonsammare mot motorn så jag ville ha det :)

ja har köpt en tuner också + bredbandslamnda o lite sånt.

sen är det ett annat avgassystem. men nu är jag skitpeppad på att sätta igång ska bara besiktiga imorgon sen kan man ju börja :)

Link to comment
Share on other sites

mja jag köpte som sagt en del andra grejor också så det totala låg på runt 50 000:- kommer inte ihåg riktigt vad allt kosta var för sig.

Link to comment
Share on other sites

jag vet ännu inte hur jag ska göra, har inte vart och kollat hur det ser ut ännu, jag har inte skruvat med dessa motorer förr eller haft att göra med kompressor, så jag ska ta den till garaget i veckan och kolla allt hur jag ska göra.

Link to comment
Share on other sites

tar du ned tråget o borrar eller slår hål på plats?

tycker det sistnämnda känns riskabelt, även om det vanligen brukas (iaf i usa).

Det är inga problem alls att göra hål i oljepanan. Visst jag reagerade med i början, me bara man inte stressar och tar det lugnt så är det inga problem.

Men se till och ha fett på gängtappen, det är SUPER viktigt!!!!

Det är enkelt och blir kanon bra! Följ bara instruktionerna. Det finns även bra instruktioner på nätet om just att ta hål i olje pannan!

Denna är bra: http://www.superchargersonline.com/content.asp?ID=30

Finns mycket annat, amerikanarna kallar det: Tap the oil pan

Sök och du hittar. Jag sökte och kollade igenom en del guider innan jag gjorde det!

Link to comment
Share on other sites

jamen alltså hur kan man lyckas med det igentligen utan att få lite spån där i, alla jag pratat med rekomenderar det inte och skulle aldrig göra det på sina egna bilar + bilmekaniker tycker inte heller det utan alla säger att man ska lyfta motorn lite och plocka ut den och göra hål men jag vet ännu inte hur besvärligt det blir på just min bil :(?

Link to comment
Share on other sites

Köp Procharger i stället så slipper ni det eviga problemet med oljereturen. Vet folk som har eviga problem med att få det tätt. Fattar dessutom inte vitsen med att få upp varm, skitig motorolja i kompressorn över huvudtaget. Rasar den ena så rasar man garanterat den andra med.

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt tre år etter at jeg monterte Vortec kompressor, jeg borret hullet med motoren på plass, og det har vært helt tett og problemfritt... Jeg har kjørt 35000 km.etter innstallasjonen, og alt er helt greit :-- Bilen er en 95 GT.

Arild Grønnevik.

Link to comment
Share on other sites

varför skulle man inte få det tätt?

Godset i tråget är väldigt tunt, o risken för att få tätningsytan ojämn är stor.

Sen så är jag personligen ingen supporter av att "slå" hål i en tunn plåt utan varken mothåll eller möjlighet att kontrollera resultatet på bägge sidor av materialet utan att lyfta ur motorn.

Kanske är jag bara petig...?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

varför skulle man inte få det tätt?

Godset i tråget är väldigt tunt, o risken för att få tätningsytan ojämn är stor.

Sen så är jag personligen ingen supporter av att "slå" hål i en tunn plåt utan varken mothåll eller möjlighet att kontrollera resultatet på bägge sidor av materialet utan att lyfta ur motorn.

Kanske är jag bara petig...?

mvh

Jocke

ja jag håller med dig absolut, men tydligen skulle det finnas bra instruktioner för det så jag får väll se hur dem ser ut och sedan bestämma om jag tar ur eller kanske räcker att lyfta motorn lite.

annars så tänkte jag att det jag har kollat på av grejorna så ser det ju ut som att röret ska gängas fast i tråget så man måste väll svettsa fast en mutter utanpå va?

Link to comment
Share on other sites

varför skulle man inte få det tätt?

Godset i tråget är väldigt tunt, o risken för att få tätningsytan ojämn är stor.

Sen så är jag personligen ingen supporter av att "slå" hål i en tunn plåt utan varken mothåll eller möjlighet att kontrollera resultatet på bägge sidor av materialet utan att lyfta ur motorn.

Kanske är jag bara petig...?

mvh

Jocke

ja jag håller med dig absolut, men tydligen skulle det finnas bra instruktioner för det så jag får väll se hur dem ser ut och sedan bestämma om jag tar ur eller kanske räcker att lyfta motorn lite.

annars så tänkte jag att det jag har kollat på av grejorna så ser det ju ut som att röret ska gängas fast i tråget så man måste väll svettsa fast en mutter utanpå va?

Om du tittar i dit kitt så ska du ha fått med en "punch" en konformad spetsig sak. Först mäter du ut vart hålet ska vara och bankar nät med en syl. Därefter tar du "punchen" och bankar nätt med en gummiklubba. Visst plåten är tunn, men läser man instrutktionerna så står det att man ska göra det försiktigt, man får inte böja in hela fronten på oljepannan! Jag tog en gummi klubba. Sedan bankar du in punchen så att hålet blir den storleken enligt specifikationerna. Sedan tar du en gängtapp 3/8 (köpte jag på swedol) har jag för mig det var, står i instruktionerna. Denna doppar du ner i någon form av fett och sedan börjar du gänga hålet. gänga något varv och sedan tillbaka, gänga igen och sedan tillbaka. Håll på så tills allt är gängat ända in! jag torkade av tappen lite då och då och fick då även med det spånet som gängtappen skapar. Sedan satte jag nytt fett på och gängade igen. När jag var klar med gängtappen så tog jag en magnet "pen magnet" och satte in i hålet och drog den längst nere för att verkligen försäkra mig om att inga spån kom ner i tråget. Att tillägga är att jag hade tappat hela bilen på olja när jag gjorde detta! När du gängar in anslutningen i det gängade hålet så ska du sätta på gummipackning på tub som tål värme på gängorna. Spänn den sedan inte för hårt, då pajjar du gängorna du precis gjort och det behövs inte spänna den så in i iheller. Kan lova dig att det håller tätt!!!!!

Om man tittar på hur punchen ser ut så förstår man logiken till varför man gör så. punchen buktar ju in godset av oljepannan så att gängtappen kan gänga godset så man sedan kan skruva på anslutningen som sedan går till olje returen av kompressorn.

Man ska inte svetsa något :)

Jag kan förstå oron, jag var riktigt orolig i början med. Men det var faktiskt ett av dem lättare momenten. Det svåra var att följa installationsanvisningarna som i mitt tycke var skit! Man fick titta på sprängskisserna för att få rätt bultar på rätt plats, brickor distanser osv. Ibland fick man tänka till rejält. Vissa skrivar var tum andra cm :) Men det gick, bara man tar tid på sig och inte har brått.

Men nu har du vortech kompressorn, den har bara ett kompressor bracket. Paxton har 3 st så det blir lite mera meckande. Men annars är det samma tillverkare på paxton och vortech.

Lycka till! Bara att höra av sig om det är något!

När du sedan ska starta bilen för första gången så dra ut kopplingarna till spridarna och spolarna och dra motorn ett par ggr med startmotorn. Detta pga så du kan bygga upp lite oljetryck. Sedan startar du som vanligt och håller koll på lambda mätaren. Lambda värdet pendlar en del vid tumgång och vid vanlig körning, det är normalt. Men vid fullt gaspådrag, dvs när gasspjället är på max och kompressorn laddar så ska lambda värdet ligga runt 11.7- 11.8. ligger den mera så är det inte bra, då får du börja kolla på vad som kan vara fel. Ju högre värde desto lenare går bilen. Går det upp mot 15 så släpp genast annars kan du skjuta motorn....

Link to comment
Share on other sites

varför skulle man inte få det tätt?

Godset i tråget är väldigt tunt, o risken för att få tätningsytan ojämn är stor.

Sen så är jag personligen ingen supporter av att "slå" hål i en tunn plåt utan varken mothåll eller möjlighet att kontrollera resultatet på bägge sidor av materialet utan att lyfta ur motorn.

Kanske är jag bara petig...?

mvh

Jocke

ja jag håller med dig absolut, men tydligen skulle det finnas bra instruktioner för det så jag får väll se hur dem ser ut och sedan bestämma om jag tar ur eller kanske räcker att lyfta motorn lite.

annars så tänkte jag att det jag har kollat på av grejorna så ser det ju ut som att röret ska gängas fast i tråget så man måste väll svettsa fast en mutter utanpå va?

Om du tittar i dit kitt så ska du ha fått med en "punch" en konformad spetsig sak. Först mäter du ut vart hålet ska vara och bankar nät med en syl. Därefter tar du "punchen" och bankar nätt med en gummiklubba. Visst plåten är tunn, men läser man instrutktionerna så står det att man ska göra det försiktigt, man får inte böja in hela fronten på oljepannan! Jag tog en gummi klubba. Sedan bankar du in punchen så att hålet blir den storleken enligt specifikationerna. Sedan tar du en gängtapp 3/8 (köpte jag på swedol) har jag för mig det var, står i instruktionerna. Denna doppar du ner i någon form av fett och sedan börjar du gänga hålet. gänga något varv och sedan tillbaka, gänga igen och sedan tillbaka. Håll på så tills allt är gängat ända in! jag torkade av tappen lite då och då och fick då även med det spånet som gängtappen skapar. Sedan satte jag nytt fett på och gängade igen. När jag var klar med gängtappen så tog jag en magnet "pen magnet" och satte in i hålet och drog den längst nere för att verkligen försäkra mig om att inga spån kom ner i tråget. Att tillägga är att jag hade tappat hela bilen på olja när jag gjorde detta! När du gängar in anslutningen i det gängade hålet så ska du sätta på gummipackning på tub som tål värme på gängorna. Spänn den sedan inte för hårt, då pajjar du gängorna du precis gjort och det behövs inte spänna den så in i iheller. Kan lova dig att det håller tätt!!!!!

Om man tittar på hur punchen ser ut så förstår man logiken till varför man gör så. punchen buktar ju in godset av oljepannan så att gängtappen kan gänga godset så man sedan kan skruva på anslutningen som sedan går till olje returen av kompressorn.

Man ska inte svetsa något :)

Jag kan förstå oron, jag var riktigt orolig i början med. Men det var faktiskt ett av dem lättare momenten. Det svåra var att följa installationsanvisningarna som i mitt tycke var skit! Man fick titta på sprängskisserna för att få rätt bultar på rätt plats, brickor distanser osv. Ibland fick man tänka till rejält. Vissa skrivar var tum andra cm :) Men det gick, bara man tar tid på sig och inte har brått.

Men nu har du vortech kompressorn, den har bara ett kompressor bracket. Paxton har 3 st så det blir lite mera meckande. Men annars är det samma tillverkare på paxton och vortech.

Lycka till! Bara att höra av sig om det är något!

När du sedan ska starta bilen för första gången så dra ut kopplingarna till spridarna och spolarna och dra motorn ett par ggr med startmotorn. Detta pga så du kan bygga upp lite oljetryck. Sedan startar du som vanligt och håller koll på lambda mätaren. Lambda värdet pendlar en del vid tumgång och vid vanlig körning, det är normalt. Men vid fullt gaspådrag, dvs när gasspjället är på max och kompressorn laddar så ska lambda värdet ligga runt 11.7- 11.8. ligger den mera så är det inte bra, då får du börja kolla på vad som kan vara fel. Ju högre värde desto lenare går bilen. Går det upp mot 15 så släpp genast annars kan du skjuta motorn....

jaha den har jag inte sett i kittet, men jag kollade inte så noga på alla grejor, men tack så mycket för det där det kommer jag ha mycket hjälp av.

Link to comment
Share on other sites

dock så hitta jag inten "punch" ska det följa med?

Jag fick med min i mitt Paxton kit!

Kanske inte följer med i Vortech kitten utan man måste köpa den sepparat. Kan dui inte höra med dem som du köpte kittet av om dem kan skicka en till dig?

Link to comment
Share on other sites

jo jag har ringt han, han skulle höra av sig idag om det, man vill som gärna ha allt innan man sätter igång men så blir det ju aldrig alltid nåt som jävlas säkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Köp Procharger i stället så slipper ni det eviga problemet med oljereturen. Vet folk som har eviga problem med att få det tätt. Fattar dessutom inte vitsen med att få upp varm, skitig motorolja i kompressorn över huvudtaget. Rasar den ena så rasar man garanterat den andra med.

mvh

jocke

Man kan köpa Vortech V3 som har intern smörjning precis som ProCharger. Det gjorde jag :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...