Jump to content

Tutar när man svänger


Recommended Posts

Besiktigade idag utan anmärkning, har dock lite problem med tutan.

Vad saknas när tutan tutar när man svänger, saknas någon fjäder eller liknande för att "plattorna" inte ska gå ihop för lätt.

Jag får koppla ur sladden för att slippa tutande på allt och alla :shock:

Det sitter en Grantratt i bilen med en brunaktig platta där sladd till tutan ska kopplas in.

Då jag glömt att fixa vita blinkersglas blev det till att låna skruvmejsel och plocka bort de orange glasen i bes.hallen, så var det ok :!:

Tack för det tipset i gammalt inlägg på forumet :D

Link to comment
Share on other sites

Grant ratten är billigt skräp men ser bra ut.

Jag har den själv och på under 10år har jag bytt 2 insatser till navet.

Blir lätt kortslutning i den och billig kvalitet på de bruna plattorna som lätt går sönder.

Reparationssats finns hos Hansen racing för en billig penning.

Annars har jag en fungerande sats som skänkes till behövande istället för att den går i papperskorgen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Jag köpte min första Grant's ratt 1969 till farsans VW 1500S -64. För 9 år sedan

köpte jag en Grant's till Mussen. Döm om min förvåning när jag upptäcker att

navkonstruktionen är EXAKT likadan som för 30 år sen. Samma skitkonstruktion.

INGENTING hade hänt på 30 år :evil: Och jag misstänker att ingenting har hänt

de senaste nio åren heller. Men dom tjänar väl mer pengar på att sälja rep.satser

i stället för att göra en bättre konstruktion. Jag håller på att va så less på den

skit som Amerikanerna producerar. Och i annonser så anger dom "Made in USA"

precis som om det skulle va ett kvallitetstecken. Oftast bara skit! :evil:

Med sura hälsningar,

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag köpte min första Grant's ratt 1969 till farsans VW 1500S -64. För 9 år sedan

köpte jag en Grant's till Mussen. Döm om min förvåning när jag upptäcker att

navkonstruktionen är EXAKT likadan som för 30 år sen. Samma skitkonstruktion.

INGENTING hade hänt på 30 år :evil: Och jag misstänker att ingenting har hänt

de senaste nio åren heller. Men dom tjänar väl mer pengar på att sälja rep.satser

i stället för att göra en bättre konstruktion. Jag håller på att va så less på den

skit som Amerikanerna producerar. Och i annonser så anger dom "Made in USA"

precis som om det skulle va ett kvallitetstecken. Oftast bara skit! :evil:

Med sura hälsningar,

Fasen! Här var det ord och inga visor :-- .. jag köpte en Grant-ratt till min musse för några veckor sedan och reagerade också på den minst sagt gammalmodiga och inte helt felsäkra konstruktionen. Fungerar gör den dock för tillfället.

Öka fjäderbelastningen låter ju som ett bra tips om jag minns plattornas konstruktion rätt ...

Link to comment
Share on other sites

Fasen! Här var det ord och inga visor :-- .. jag köpte en Grant-ratt till min musse för några veckor sedan och reagerade också på den minst sagt gammalmodiga och inte helt felsäkra konstruktionen. Fungerar gör den dock för tillfället.

Öka fjäderbelastningen låter ju som ett bra tips om jag minns plattornas konstruktion rätt ...

Jo, du, jag spar inte på orden om dom är berättigade! :evil:

Tutan används ju inte lika mycket här i Sverige som i vissa andra länder i

europa, Italien t.ex. och det är ju lösningen i det här fallet. Använd tutan så

lite som möjligt, så håller den längre. Och, lossa inte ratten mer än absolut

nödvändigt. Då håller det ännu längre, kanske flera år. :)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Det är synd att tut konstuktionen är kass. rattarna tillhör dom snyggaste i design. Har en grant mustanger sedan en massa år tillbaka. Själva kåpan den hoppade loss så många gånger så jag har tröttnat på det problemet. Så jag limmade dit kåpan och drog en knapp till ratten som fungerar som tuta. Höll på åka på stryk när man åkte omkring och små tuta på folk förut. Minsta gupp i gatan och bilen tutade. Och när lossnade då tutade det hela tiden tills man fick av kabeln, och brännmärkt hann man bli ett par gånger. Så det är inte konstigt att man tröttnade till slut. Men det är inte lika cleant som man skulle vara utan knappen. Men kommer inte att köpa nytt för det går bara åt helvete hela tiden iallafall.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en Grant-ratt i bilen och jag håller med om att konstruktionen för tutan är inte alls bra. Klent material men snygg ratt annars. Lyckligtvis hade nån redan dragit om kabeln för tutan före mig så jag slipper tuta automatiskt på allt som rör sig.

Berra. Du skrev att du limmade fast din kåpa. Vilken sorts lim använde du?

Link to comment
Share on other sites

Visst var superior rattar likadana som grant?

har för mig att tutsystemen skiljt sig något i några olika rattar jag haft genom åren.Eller kanske skiljer det mellan naven litegrann?

Mopar modellerna har jag aldrig haft problem med av någon anledning,förutom att knoppen hoppat loss i garaget någon gång,och bilfan började tuta.Givetvis var jag borta och åkte med någon kompis.

när vi kom hem stod polisen utanför entredörren och väntade.. :roll: ,var visst någon granne som inte gillade dodgetutan.

men hur som helst till mustangen var jag radikal,satte en tryckknapp i hålet längst in. funkar hur bra som helst :D ,men är kanske inte superestetiskt,och duger till besiktning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...