Jump to content

Byte 6:a till v:8. reg bes?


68-ht

Recommended Posts

Hej har en 68:ht som det satt 6:a i original. Har nu bytt till en 302!

Min fråga är: finns det nån som gjort detta och besiktat och vad sa dom på bilprovningen.

Jag har bytt bakaxel till 8".

Bytt spindlar och bromsar fram till skivbroms från en 68 med v8:a

Alla stag och bussningar i fram och bakvagn är nya allt till v8:a.

Motorn är trimmad till ca 370 hkr.

Är det nån som ser något problem med bilprovningen?

Måste man göra en SFRO besiktning innan och hur funkar det?

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej! denna tråd blir intressant att följa då jag i vinter gjorde det samma. och besiktigade bilen med blankt papper och de sa inget om att jag bytt motor.... och det gjorde ju inte jag iheller....:-)

Har läst att man måste ha skivor fram men varför det?

det är inga problem att regbes en nyintagen v8a bil med trummor tex..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har just gjort reg.besiktning av min 68 cab.

Vissa problem fanns. Nu är den klar.

Mina problem bestod mest av en yngre o dåligt påläst besiktningspojke.

Jag skaffade intyg från teknikexperten på CMC-klubben. Intyget visade vad som skillde 6á från 8á.

I korthet skall följande göras:

- skafffa papper på motorn med typ, serienr. o effekt

- kolla att du har 19 mm spiralfjäder fram.

- alla hjul ska vara fembultade.

- trumbromsar betyder 9" ´s storlek

- om du har trumbromsar skall bromsbackar vara 1 3/4" breda. Demontera trummor o ta ett kort tillsammans med tumstock för att kunna bevisa riktigheten gentemot besiktningsman.

- vägning av bilen måste ske separat för fram och bakdel, inte bara hela bilen.

- om du har milesmätare så råder jag dig att limma på en kilometerskala. Jättelätt och blir bra. Går inte att se att byte skett.

- tejpa över reflexer på bakskärmar om dessa är röda. Ibland kan röda reflexer godkännas, men för o slippa problem så tejpa.

Jag har även dåtidens papper från Ford Motor Company i Sverige som visar hur en Musse ska vara för att bli godkännd.

Hoppas info räcker för dig.

Återkom annars.

Ha det hälsar Burre-Busse/ Basecab

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att få en kopia på papperet från Svenska Ford. Jag får ju ofta dessa frågor (senast ett par ggr förra veckan) och det är alltid bra att ha lite stöd för sina uppfattningar.

Du Kanske kan scanna in och maila till mig?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Pappret från FORD på hur utrustingen skall vara för

att få ett godkänande på motorbyte har varit efterlyst

i flera år, kan du skanna detta och skicka till Claes

o mig så gör du en stor insatts. :)8)

Senast jag hörde om detta intyg var för ca: 10-15år

sedan, vi frågade då FORD om det skulle gå att få

en kopia på detta, svaret vi fick då var att detta papper

inte fanns kvar i deras arkiv. :shock::?:;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag har köpt en mustang grande 1970, döm av min förvåning när jag skulle besiktia den så ligger där ett förelägande om registreringsbesiktning A2 dom har bytat motor i den, (dom sa inget till mig om detta) nu vill besiktningen att jag skulle fixa ett papper på att jag kan ha den motoren i den karosen med trummbromsar. det låg en 250 i den nu ligger det en 289, vad jag har kommit fram till så är det 302 som gäller om man skall byta motor i den. finns det någon som kan hjälpa mig. :?

Mvh John

Link to comment
Share on other sites

Har ännu inte fått tag i dessa papper från Ford, men jobbar på det via en gammal Fordanställd.

Kanske finns det inte papper på Ford avs V8 och trummor, eftersom Sv.Ford specade skivor fram .... vi får se.

Ska försöka ta fram en lathund för vad som måste vara monterat för att få igenom bilar som konverterats från sexa tilll åtta, så att CMC bättre kan hjälpa till med detta ständigt återkommande problem.

Hur som är det OK om "rätt" framvagnsdetaljer resp bromsar sitter på. Lasse - kanske du kan bistå med detaljer om 70 - är lite dålig på dessa nya bilar;-)

Grundlääggande brukar vara fem-bultade trummor och därmed ochså de detaljer i styrningen sm följer med (spindlar, p-ändar, paralellstyrstag)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej, min son och jag har precis köpt en Mustang -69 ht, med 250 6:a och planerar motor byte till en bigblock, efter att ha pratat med "en gammal Ford ansälld" har jag fått tipset att först kolla så där finns en -69 ht med bigblock besiktigad i Sverige och sedan återkomma till han med uppgifter om den bilen, så kan han ordna papper och att endast en typ besickning behövs. Är det någon här som har en sådan mustang o kan hjälpa till?

Har Claes fått tag på pappren eller har det tillkommit ngt sen 2007 då denna tråd var aktiv?

Vi är medvetna om bromsar, fembultat, bakaxel och annat som skrivs om här.

Tacksam för all hjälp

Morgan & Lemmy

lemmy@creanord.se

www.creanord.se/mustang

Link to comment
Share on other sites

Hej, min son och jag har precis köpt en Mustang -69 ht, med 250 6:a och planerar motor byte till en bigblock, efter att ha pratat med "en gammal Ford ansälld" har jag fått tipset att först kolla så där finns en -69 ht med bigblock besiktigad i Sverige och sedan återkomma till han med uppgifter om den bilen, så kan han ordna papper och att endast en typ besickning behövs. Är det någon här som har en sådan mustang o kan hjälpa till?

Har Claes fått tag på pappren eller har det tillkommit ngt sen 2007 då denna tråd var aktiv?

Vi är medvetna om bromsar, fembultat, bakaxel och annat som skrivs om här.

Tacksam för all hjälp

Morgan & Lemmy

lemmy@creanord.se

www.creanord.se/mustang

Inga problem besikta med BB har själv gjort det.

Däremot varför ska ni krångla med bigblock?

Ni får ju en bättre balanserad bil om ni stoppar i en stroker typ 428W

Billigare, enklare och mycket mer kraft dessutom.

Klart ni kanske redan har en bigblock redan.

Link to comment
Share on other sites

Varför ta upp ett motor byte ? för bilprovningen överhuvetaget ! :shock: Skulle själv aldrig göra de.. De får komma den dagen dom kommer på de själv.

Ser bilen bra ut i övrigt å allt stämmer med vad som skall finnas för just en sån bil med störe motor så e de lugnt.

Bilprovningen har inte den kollen idag som dom har haft en gång i tiden.

Dom gammla uvana har ersats med ny förmågor. Som inte har samma koll..

Men de är min åsikt de 8)

Link to comment
Share on other sites

Bilprovningen brukar kräva skivor fram vid omreg. just därför att alla 65- mustanger sålda nya i Sverige har skivor.

Sedan så finns det senare importer med original trumma fram, det är en annan fråga att de släpps igenom.

I USA var skivor fram option, men inte på (V8) exporter till Sverige.

På bilprovningen är det väl kanske inte alla som kollar, men det finns de som gör det. Största faran är väl flygande besiktning eller vid olycka och försäkringsbolag letar gärna orsak till att inte betala,,,,,,

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag regbesiktade nyligen min 66 ht efter motorbyte, inga problem.

Fick frågan om det var 135kw-motorn ( den enda tydligen i SBP's dokumentation ) så det sa jag att det var. En vägning, titt under huven, kontroll att det var 5-bultat och ett intyg där jag själv intygar att motorn är bytt till en FORD 289 på 135kw sedan var det klart.

// Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har en specifikation för motorbyte i Mustang från Ford

9 sidig. Den visar att det finns V8 Mustanger både med skivor och trummor fram. Kan fixa en kopia när jag kommer hem från semestern.

Mvh Paul

Det vore jättebussigt av dig

Mvh Lemmy & Morgan

Link to comment
Share on other sites

Hej, min son och jag har precis köpt en Mustang -69 ht, med 250 6:a och planerar motor byte till en bigblock, efter att ha pratat med "en gammal Ford ansälld" har jag fått tipset att först kolla så där finns en -69 ht med bigblock besiktigad i Sverige och sedan återkomma till han med uppgifter om den bilen, så kan han ordna papper och att endast en typ besickning behövs. Är det någon här som har en sådan mustang o kan hjälpa till?

Har Claes fått tag på pappren eller har det tillkommit ngt sen 2007 då denna tråd var aktiv?

Vi är medvetna om bromsar, fembultat, bakaxel och annat som skrivs om här.

Tacksam för all hjälp

Morgan & Lemmy

lemmy@creanord.se

www.creanord.se/mustang

Inga problem besikta med BB har själv gjort det.

Däremot varför ska ni krångla med bigblock?

Ni får ju en bättre balanserad bil om ni stoppar i en stroker typ 428W

Billigare, enklare och mycket mer kraft dessutom.

Klart ni kanske redan har en bigblock redan.

Funderat lite på att stroka en 351C. Man får ju dessutom mer utrymme kvar för headers te.x.

Link to comment
Share on other sites

Hej, min son och jag har precis köpt en Mustang -69 ht, med 250 6:a och planerar motor byte till en bigblock, efter att ha pratat med "en gammal Ford ansälld" har jag fått tipset att först kolla så där finns en -69 ht med bigblock besiktigad i Sverige och sedan återkomma till han med uppgifter om den bilen, så kan han ordna papper och att endast en typ besickning behövs. Är det någon här som har en sådan mustang o kan hjälpa till?

Har Claes fått tag på pappren eller har det tillkommit ngt sen 2007 då denna tråd var aktiv?

Vi är medvetna om bromsar, fembultat, bakaxel och annat som skrivs om här.

Tacksam för all hjälp

Morgan & Lemmy

lemmy@creanord.se

www.creanord.se/mustang

Inga problem besikta med BB har själv gjort det.

Däremot varför ska ni krångla med bigblock?

Ni får ju en bättre balanserad bil om ni stoppar i en stroker typ 428W

Billigare, enklare och mycket mer kraft dessutom.

Klart ni kanske redan har en bigblock redan.

Funderat lite på att stroka en 351C. Man får ju dessutom mer utrymme kvar för headers te.x.

Bara att lägga i. strokad och klar 351w

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-FORD ... 723wt_1234

Link to comment
Share on other sites

Inköpt igår en 351 cleveland 2v, som vi tänkt stroka... finns tydligen kit till 408.

2v - 4v har jag alltid trott vara 2 ports eller 4 ports förgasare samt olika toppar på dessa, men han som sålde motorn sa att det är två eller fyrbultad vev, stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Inköpt igår en 351 cleveland 2v, som vi tänkt stroka... finns tydligen kit till 408.

2v - 4v har jag alltid trott vara 2 ports eller 4 ports förgasare samt olika toppar på dessa, men han som sålde motorn sa att det är två eller fyrbultad vev, stämmer det?

2v är 2portsförgasare med toppar som har mindre kanaler och ventiler.

4v är 4portsförgasare med toppar som har större kanaler och ventiler.

Det har inget med två eller fyr bultat överfall att göra.

Dock fanns vissa 4V med fyrbultat överfall men sådana växer inte på träd.

Du ser lätt på topparna vilken variant du har, har för mig att det står 2v resp 4v uppe i ena hörnet på topparna

Finns eftermarknads insug till 2v toppar som är 4 portade men de är i regel eftermarkads i alluminum

Link to comment
Share on other sites

Inköpt igår en 351 cleveland 2v, som vi tänkt stroka... finns tydligen kit till 408.

2v - 4v har jag alltid trott vara 2 ports eller 4 ports förgasare samt olika toppar på dessa, men han som sålde motorn sa att det är två eller fyrbultad vev, stämmer det?

V står för Venturi och är antalet hål i förgasaren

man kan ha en fyrportsförgasare på sina gamla orginaltoppar det har jag ;)

Fick tag på ett orginal fyrportsinsug i gjutjärn från -65 till min -70 men trots åldersskillnaden så funkar de bra ihop.

men självklart får man bättre effekt om allt är anpassat för varandra med kanske nyare alumiumtoppar men det var kanske inte ämnet ;)

Link to comment
Share on other sites

Då minns jag rätt, 250 som sitter i är ju 1V :D

Hade en Mustang 70 i början av 80 talet som jag gjorde motorbyte från 6a till 302 boss.

Vi fick med ett edelbrock insug i alu för fyrport, men tänker behålla 2V topparna eftersom 4V toppar har lite väl stora insug kanaler för vårt ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...