Jump to content

godkända lysen


rg

Recommended Posts

Får hem min mustang GT-06 om tre veckor. Några tips var man köper baklysen samt sidomarkeringarna i stötfångaren bak. Och positionsljusfram för att få den genom besiktningen? :D

Link to comment
Share on other sites

jag får in en -05 convertible under juli, något man måste fixa till registreringen? som t.ex. montera sidoljus, eller är det att fixa i efterhand till besiktningen? har inte riktigt full koll på det där vad som måste göras för registreringen av mussen, någon som kan dela med sig av lite information?

Link to comment
Share on other sites

Ni behöver inte köpa några lysen:

Gå in på biltema och köp balysen till en släpvagn och montera dessa bara för att passera registreringen. sen kopplar du tillbaks dina gamla och lägger blinkersen där back lampan är. funkar utmärkt och inga problem när man ska besiktiga nästa år igen.

när det gäller framlampor så behöver du montera parkerings lysen någonstans (jag monterade mina i grillen) och sen när du är klar med reggen, tar du bort dom och borrar hål i dina orginal strålkastare och monterar parkeringslysen.

köp bmw 745 sidoblinkers och montera dom. Ser grymt fint ut

Link to comment
Share on other sites

Ni behöver inte köpa några lysen:

Gå in på biltema och köp balysen till en släpvagn och montera dessa bara för att passera registreringen. sen kopplar du tillbaks dina gamla och lägger blinkersen där back lampan är. funkar utmärkt och inga problem när man ska besiktiga nästa år igen.

när det gäller framlampor så behöver du montera parkerings lysen någonstans (jag monterade mina i grillen) och sen när du är klar med reggen, tar du bort dom och borrar hål i dina orginal strålkastare och monterar parkeringslysen.

köp bmw 745 sidoblinkers och montera dom. Ser grymt fint ut

Link to comment
Share on other sites

well, så enkelt är det tyvärr inte

1) Monterar man utanpåliggande blinkers kommer detta noteras i regpapprena. Bara att titta, det står där. Det gäller även p-ljus fram, blir även notering där om utanpåliggande.

1b) Om man borrar in p-ljus i strålkastare/ljusinsats så riskerar man att få 2a pga åverkan på godkänd ljusinsats. Dvs, du använder ljusinsatsen till något den inte är avsedd för. Om alla andra alternativ är uttömda är detta dock det minst dåliga. Till mustang 05 finns det dock godkända ljusinsatser både fram och bak.

2) Vid nästa kontrollbesiktning löper man stor risk att få 2a på ändrat utförande. Dvs du har modifierat bilen efter regbes = ej ok. Ibland slinker det igenom, ibland inte. Det är lite lotteri på det.

3) Tänk på att alla utanpåliggande lampor måste skruvas fast, självhäftande är uteslutet tyvärr.

4) Gör inga kopplingar utan elschema. Det är lätt att bränna databoxen = 4000kr + montering + programmering.

Link to comment
Share on other sites

Har hjälpt 4 av mina polare att besiktiga 4st Mustang 3st 2005 och en 2006. dom med 2005or har besiktigat sina bilar med modifieringar jag har gjort och inte haft några problem. han med 2006 har inte behövt besiktiga sin bil ännu.

man borrar bara sina strålkastare och monterar parkeringslysen efter man har passerat registreringen, ej innan.

detta är det "billiga" alternativet. Sen kan man köpa fram och baklysen för ca 5-6000kr om man vill.

Link to comment
Share on other sites

inga problem när man ska besiktiga nästa år igen.

Det beror tyvärr på besiktningsmannen.

Men vill man spara tusenlappar så är det ju bara att sätta dit reglysena till kontroll bes också. Om man inte vill chansa, går förmodligen bra men man kan få 2a.

Link to comment
Share on other sites

Jag satte p-ljusen i blinkersarmaturen eftersom jag har lärt att p-ljusen

skall markera bredden på bilen. :shock:

Förra ägaren hade satt dom i det vanliga ljuset och det gick bra när han besiktade ( han hade tur) när jag rullade in på besiktningen så var det stopp. :twisted:

Lamporna satt för långt in och markerade inte bredden på bilen så det kan gå eller inte, det är en chansning. :--

MVH Lasse 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Jag satte p-ljusen i blinkersarmaturen eftersom jag har lärt att p-ljusen

skall markera bredden på bilen. :shock:

Förra ägaren hade satt dom i det vanliga ljuset och det gick bra när han besiktade ( han hade tur) när jag rullade in på besiktningen så var det stopp. :twisted:

Lamporna satt för långt in och markerade inte bredden på bilen så det kan gå eller inte, det är en chansning. :--

MVH Lasse 8)8)

Link to comment
Share on other sites

De där med att de går att åka igenom besiktningen utan reg.lampor eller riktig konvertering är nog mer tur än något annat.

Min bil är regbes. med "utanpåliggande lampor" bak och fram, och detta står i reg.beviset. När jag åkte igenom första besiktningen hade jag konverterat med permanenta godkända lampor. Och han nämnde faktiskt att det i reg.beviset var nämnt nåt om utanpåliggande lampor med han såg att jag konverterat på riktigt istället. Han var nöjd, men det verkade som om han hade koll på detta och inte hade släppt igenom om jag inte konverterat.

/Simon

Link to comment
Share on other sites

vi har kunder som slunkit igenom med gula lampor fram och röda bak, helt original alltså. Vill man chansa eller trixa med ombyggnad varje år så är det ett alternativ, eller 100% godkännt i fram för runt 75 dollar i staterna, 1000kr i sverige, och runt 3500kr i bak. Då är det godkänt för all framtid.

Link to comment
Share on other sites

Min bil reg.besiktades med utanpåliggande.

Det står INGENTING om i papperen.

Jag besiktade nyligen...

Röda pos-ljus bak, dom var inkopplade. Blinkers i backljusen.... i-borrade parkeringsljus i lusena fram... ingen kommentar ens, TROTS att det var en ung grön nyutexaminerad !!!

Så nu funderar jag på att (utan att bränna sönder komponenter för en miljard) koppla tillbaks så blinkersen bli original, och backljusen återfår sin ursprungliga funktion.........

Nån som gjort mosvarande, kopplat tillbaka ERNRYDS-kopplat arrangemang till orginal? Nån som vet hur man ska göra?

Link to comment
Share on other sites

när jag köpte min så hade förra ägaren monterat in park ljus i strålkastarna . den gick igenom besiktningen. fast d kom imma för det var slarvigt gjort. så jag skickade efer nya på nino sport i usa. xenon ljus . fast nu måste ju jag montera strålkastar spolning tydligen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jag skickar min Musse Cab -05 till Sverige och förbereder mottagningen som flyttsak.

Bytte blinker/parkljus-glasen mot genomskinliga, men stöp på sidoljusen bak. Jag försökte förgäves koppla ur sidoljuset men kom inte åt lyktan innefrån eller underifrån. Jag började på vänstersidan men gav upp. Ville inte skruva loss subban på högersidan innan jag visste hur man gjorde.

Då tänkte jag att jag följer sladdarna tills de går upp i bagageutrymmet och kapar av dem där. De ser ut att gå i plaströr med räfflor på tvären längs kofångarens insida och möts en 15 cm till höger om mitten bak. Därifrån går tre sladdar, med tejp runt, upp igenom bagagegolvet. Men på ovansidan kommer det ut TVÅ sladdar 15 cm till VÄNSTER om mitten. De går in i en sladdknippa där och försvinner in i elsystemets mysterier. Vet inte om det var rätt sladdar och vågade inte klippa.

Nu har den åkt iväg på trailer och dyker upp i Svedala om en månad.

Någon som har bra tips?

Link to comment
Share on other sites

Jag skickar min Musse Cab -05 till Sverige och förbereder mottagningen som flyttsak.

Bytte blinker/parkljus-glasen mot genomskinliga, men stöp på sidoljusen bak. Jag försökte förgäves koppla ur sidoljuset men kom inte åt lyktan innefrån eller underifrån. Jag började på vänstersidan men gav upp. Ville inte skruva loss subban på högersidan innan jag visste hur man gjorde.

Då tänkte jag att jag följer sladdarna tills de går upp i bagageutrymmet och kapar av dem där. De ser ut att gå i plaströr med räfflor på tvären längs kofångarens insida och möts en 15 cm till höger om mitten bak. Därifrån går tre sladdar, med tejp runt, upp igenom bagagegolvet. Men på ovansidan kommer det ut TVÅ sladdar 15 cm till VÄNSTER om mitten. De går in i en sladdknippa där och försvinner in i elsystemets mysterier. Vet inte om det var rätt sladdar och vågade inte klippa.

Nu har den åkt iväg på trailer och dyker upp i Svedala om en månad.

Någon som har bra tips?

Ta en liten skruvmejsel och bänd försiktigt bort glaset. Gjort på 5 sekunder ! Dessutom så godkänns numera röda sidoljus, så du behöver inte göra nånting :-)

Link to comment
Share on other sites

Var in och besiktade i onsdags.

Min är inte flyttsak och jag fick en utav de grinigare på stationen.

Han nänmde ingenting. Och jag har rött i bak.

Tur eller inte, vad vet jag :)

//Danne

Körde du in på besiktningen med "blackouts" ?

Eller vilka ändringar behövde du göra innan besöket?

Link to comment
Share on other sites

Var in och besiktade i onsdags.

Min är inte flyttsak och jag fick en utav de grinigare på stationen.

Han nänmde ingenting. Och jag har rött i bak.

Tur eller inte, vad vet jag :)

//Danne

Körde du in på besiktningen med "blackouts" ?

Eller vilka ändringar behövde du göra innan besöket?

Hehe nä blackoutsen tog jag bort. Annars blir det ingen ljusbild alls :)

Det enda jag gjorde innnan jag åkte in va o ta av blackoutsen.

Va osäker på ljudnivån men det gick bra.

Så nu åker de två simons dämparna som är monterade väck. Har köpt raka rör idag. Blev lite sporrad efter att jag träffade Roberts vinröda Musse igår :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...