Jump to content

Vilken förgasare?


pools

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver ett råd då jag tänker byta förgasare. (förlåt Berra och jonasm)

Jag har nu en Holley 750 DP. Jag har lyckats spräcka fotplattan och tänkte att

lägga den tusing som en ny platta skulle kosta på en helt ny gasare istället.

Jag har dessutom en köpare på min gamla.

Nu till frågan: Vad tycker ni att jag ska välja? Holley eller Edelbrock.

Motorn är en 390, C6-låda, 3.0 i bakaxeln. Vill inte ha nån racer, men vill

ändå kunna dra på ordentligt emellanåt.

Vore mycket tacksam för era åsikter. :D

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Du ska inte be förlåtelse. Jag förstår skulle göra samma sak som du, när man känner sig osäker så därför tänker jag inte skriva vilken förgasare jag tycker du ska ha. Men tänk på det vi har pratat om, så du slipper en massa ombyggnationer. Sedan vilken storlek eller dubbel pump eller inte har inte jag med att göra. Vill bara att det ska gå bra för dig. Jag var inne på nitros motor och tittade. Det finns dom som säljer sådan som du har och det finns även en massa andra sorter av rätt märke. Det var okay priser med. Hoppas att det finns någon Norrland som säljer. Ska se efter om det finns någon känning där omkring dig.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Läger en liten röst på vad jag tycker du ska satsa på om du ska köpa ny förgasare.

Skulle säga så här vill du inte skruva och sjustera in förgasaren.

Välj en Edelbrock 600 - 750 cfm

Exempelvis

600 #1405* CALIBRATED FOR PERFORMANCE

600 #1406* CALIBRATED FOR FUEL ECONOMY

750 #1407* CALIBRATED FOR PERFORMANCE

750 #1411* CALIBRATED FOR FUEL ECONOMY

Du ligger ju lite på gränsen där imellan vilket man ska ta för bästa körbarhet med dina 390 cui.

Men mindre förgasare är ju alltid säkrare för körbarheten, men kan i stället ge lite avkall på topp effekt.

Säger dock inget ont om Holley men dom brukar kräva lite mer av sin användare och lite svårare att ställa in samt lite dräligare med soppa vid inställning.

Väll i så fall 600 vac till 750 vac.

Vill du ha DP inte över 600 max 650 DP Spreedbore.

För bra körbarhet och någon bränsle ekonomi också.

Finns även Proform som ser ut som Holley fast med betydligt fler instälningsmöjligheter, mycket fin förgasare om man har möjlighet att med bredbandslamda ställa in bilen där man kan fin ställa ännu mer på olika vavtalsområden.

Skulle då välja antingen

Pro-67199 650 Vac

eller

pro-67204 650 DP

Med första hands val på en Vac.

Lycka till med dit val skriv gärna vad du fastna för typ av gasare.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu till frågan: Vad tycker ni att jag ska välja?

Vore mycket tacksam för era åsikter. :D

Mvh.

Holley 650 DP eller 650 vac med secondary metering plate monterad om du vill ha lite mera knuff, och kan justera en Holley.

Eller ta modell från bilden intill. :--

Om du kör Volvo, Windows, dricker Budweiser, är bekväm, och vill försvinna i den grå massan som aldrig vill sticka ut- snegla då på E-brock.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu till frågan: Vad tycker ni att jag ska välja?

Vore mycket tacksam för era åsikter. :D

Mvh.

Holley 650 DP eller 650 vac med secondary metering plate monterad om du vill ha lite mera knuff, och kan justera en Holley.

Eller ta modell från bilden intill. :--

Om du kör Volvo, Windows, dricker Budweiser, är bekväm, och vill försvinna i den grå massan som aldrig vill sticka ut- snegla då på E-brock.

Verkar som om DP fortfarande är vad som gäller för hobbybilar,edelbrock är nog bra i en van som ska gå billigt.

Var ju själv inne på edelbrock innan man sneglade mot sprut,men alla motorbyggare rekomenderade DP...

Och det är tufft med dubbla accpumpar med dagens soppapriser,alltid retar det någon....

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag behöver ett råd då jag tänker byta förgasare. (förlåt Berra och jonasm)

Jag har nu en Holley 750 DP. Jag har lyckats spräcka fotplattan och tänkte att

lägga den tusing som en ny platta skulle kosta på en helt ny gasare istället.

Jag har dessutom en köpare på min gamla.

Nu till frågan: Vad tycker ni att jag ska välja? Holley eller Edelbrock.

Motorn är en 390, C6-låda, 3.0 i bakaxeln. Vill inte ha nån racer, men vill

ändå kunna dra på ordentligt emellanåt.

Vore mycket tacksam för era åsikter. :D

Mvh.

Blev lite nyfiken.

Hur tycker du att din bil har fungerat hittils med 750 DP ?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas!

Jag tycker inte att den gått bra. Ibland alldeles utmärkt faktiskt, ibland rent

uruselt. I fjol när vi åkte till PTS så gick den just uruselt. Ända tills vi åkte hem,

då gick den perfekt. Och sen hala sommaren. Nu går den också bra, men eftersom

jag måste byta botten plattan så satsar jag hellre den tusingen på en helt ny

förgasare. Jag har en kille som ska sälja den gamla, så jag får igen en hel del

där.

Frågan är bara var man ska handla. Summit? Eller vem?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag har annars en 650 DP Spreedbore du kan få köpa för 1200:- + frakt.
Spreadbore behöver adapterplatta för att funka bra, - eller spreadbore insug.

Ger teoretiskt minimalt mera toppeffekt och har potential till minimalt bättre bränsleekonmi än en "vanlig" Holley. Ingen nytta i praktiken alltså.

Vill inte förhindra en eventuell affär, men Spreadbore passar inte direkt på ett Ford insug. Spreadbore är Chevy-trams.

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas!

Jag tycker inte att den gått bra. Ibland alldeles utmärkt faktiskt, ibland rent

uruselt. I fjol när vi åkte till PTS så gick den just uruselt. Ända tills vi åkte hem,

då gick den perfekt. Och sen hala sommaren. Nu går den också bra, men eftersom

jag måste byta botten plattan så satsar jag hellre den tusingen på en helt ny

förgasare. Jag har en kille som ska sälja den gamla, så jag får igen en hel del

där.

Frågan är bara var man ska handla. Summit? Eller vem?

Mvh.

Jag mistänkte nästan det här svaret.

tycker själv med att 750 DP inte brukar vara det bästa vallet på en inte tok trimad motor i den storleken. Utan mer hör hemma till en motor runt 7,5 liter på 400-450 hk. Då brukar dom vara perfekta och gå jätte bra.

Kör du mest lugnt och din bil gillar att dra på låga varv så skulle jag nog mer vara inne på en Holley med Vac del än en Dp. Har själv med varit väldigt förtjust tidigare i Dp förgasare men mer och mer börjat uppskatta Vac förgasarna just för att man får bättre drag genom förasaren när man ska accelerera, för att sedan ändå känna när dom bakre portarna öppnas och motorn vrålar ur sig allt. Samt ett kul vinande ljud när den stänger portarna igen, ibland hör man även när den öppnar igen i V8 vrålet.

Spreedborarna har ju den fördelen att dom har sina små primärportar som ger bra gashastighet och bra blandning på låga varv, vilket man brukar höra att den går mycke renare på dom lägre varven och när man gasar motorn på tomgång. Har även testat en sån på en troligen orginal 350 eller i alla fall väldigt mild trim kam ifall det var byt, och den gick att få att gå väldigt bra och rent med spreedboren utan tveckningar eller liknade tveksamheter, samt drog loss hur lätt som helst vid rödljusen i en Camaro från 70 talet. Bestycka den med minsta accmunstyckena och primär 58 sekundär 78. samt tror det blev tillskotsventil på 2,5 eller om det var 4,5. Vart många test körningar innan jag var helt nöjd med den, vilket man alltid får räkna med för att få bästa möjliga gång.

Sen finns ju.

Edelbrokarna brukar ju som sagt gå väldigt rent och fint, samt med bra gassvar, i alla fall preformance varianten.

Summit är ju en välkänt firma, som man inte behöver oroa sig att dom inte finns kvar eller liknade mystiksa överaskningar efter betalning, men gör man lite efterforskningar så finns det säkert helt perfekta andra små firmor också, nog en samk sak vilka man väljer, men man måste ju säga att dom har ett fantastikt utbud Summit, vill åka till deras butik i Ohio, en kompis har varit där han säger att butiken är helt otrolig men hur mycket grejer som helt på hyller att gå och titta på. Samt handla, han brukar säga jag tar bara med mig tomma väskor till USA sen är dom propfulla på hemmvägen.

Väntar med spänning på vad du väljer, du har inga kompisar som har lämpliga kandidater på förgasare som du kan låna och testa, för att se vilken typ av faörgasare du skulle gila bäst själv.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Valet av märke har jag direkt inga synpunkter på, men i jämförelse så har jag haft mer strul med Edelbrock än med Holley.

Holley 650DP har fungerat mycket bra för mig . Bra prestanda och bra ekonomi :--

Link to comment
Share on other sites

Jag mistänkte nästan det här svaret.

tycker själv med att 750 DP inte brukar vara det bästa vallet på en inte tok trimad motor i den storleken. Utan mer hör hemma till en motor runt 7,5 liter på 400-450 hk. Då brukar dom vara perfekta och gå jätte bra.

Tack för svaret Mr. V8!

Det fanns ju faktiskt en Holley 4150 till Mustangerna, men det kanske bara

var till 428:an. Och jag vet inte om det var en 650 eller 750.

Väntar med spänning på vad du väljer, du har inga kompisar som har lämpliga kandidater på förgasare som du kan låna och testa, för att se vilken typ av faörgasare du skulle gila bäst själv.

Tyvärr är det ett problem. Jag känner ingen duktig person som kan hjälpa mej

med detta. Jag har bara er på forumet. Men det räcker långt tycker jag. Jag

tycker det lutar åt en 650 DP eller Vac. Men är fortfarande osäker. Skulle du

säga att en spreadbore vore bättre än en square bore? rtm sa här att

spreadbore var Chevy-trams.

Om man köper en ny Holley så får man med en DVD med tips om montering

och justering. Är det nån här som har en sån och kan tänka sej att låna ut

den eller ta en kopia?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

På Holleys hemsida har dom filmklipp med inställningstips.

Monterade en beg 600vac på min bil i vintras, efter ett sanslöst trasslande där det visade sig att det var fel packning mellan flottörhus och spjällhus har det funkat perfekt.

Den startar på direkten och går hur bra som helst. Tål att krypa fram på tomgång utan att storkna och ryter ( nåja.. allt är relativt) när husse trampar på gasen

Link to comment
Share on other sites

På Holleys hemsida har dom filmklipp med inställningstips.

Ja, delar av DVD:n, och den går inte beställa direkt från Holley heller. Kanske

från nån annan återförsäljare, men jag tänkte ta en genväg. :oops:

P-O

Link to comment
Share on other sites

rtm sa här att

spreadbore var Chevy-trams.

Mvh.

Välj en squarebore, det är mera straightforward. Du måste eventuellt matcha insuget om du lägger spreadbore, annars öppnar inte bakre spjällen. Beror givetvis på vilket insug du tänker använda...

Link to comment
Share on other sites

Jag mistänkte nästan det här svaret.

tycker själv med att 750 DP inte brukar vara det bästa vallet på en inte tok trimad motor i den storleken. Utan mer hör hemma till en motor runt 7,5 liter på 400-450 hk. Då brukar dom vara perfekta och gå jätte bra.

Tack för svaret Mr. V8!

Det fanns ju faktiskt en Holley 4150 till Mustangerna, men det kanske bara

var till 428:an. Och jag vet inte om det var en 650 eller 750.

Väntar med spänning på vad du väljer, du har inga kompisar som har lämpliga kandidater på förgasare som du kan låna och testa, för att se vilken typ av faörgasare du skulle gila bäst själv.

Tyvärr är det ett problem. Jag känner ingen duktig person som kan hjälpa mej

med detta. Jag har bara er på forumet. Men det räcker långt tycker jag. Jag

tycker det lutar åt en 650 DP eller Vac. Men är fortfarande osäker. Skulle du

säga att en spreadbore vore bättre än en square bore? rtm sa här att

spreadbore var Chevy-trams.

Om man köper en ny Holley så får man med en DVD med tips om montering

och justering. Är det nån här som har en sån och kan tänka sej att låna ut

den eller ta en kopia?

Mvh.

Hej igen.

Utan att veta så där jätte mycket om din motor så anntar jag att det är en motor på ca 300-350 hk vi talar om med ett max varvtal på 5500-6000 rpm. Som går relativt lågt i varv vid normal körning.

Där vi gissar på att du har en volym effektivitet på motorn på ca 85%, för du råkar väll inte ha bromsat den och vet vad du har för volym effektivitet på motorn? Eller har riktiga flödestoppar som du har portat eller liknande, rullkam eller så, då kan det ju hända att du har högre volym effektivitet. Men nu utgår jag från att den är milt trimad.

vid 85% effektivitet och ett max varv på 5500rpm behöver din motor en förgasre som har storleken 527 cfm

vid samma men ett max varv på 6000 rpm behöver den 575 cfm

Skulle du ha 100% effektivitet på motorn och max varv 5500 rpm skulle du behöva en som har storleken 589 cfm

vid samma men ett max varv på 6000 rpm behöver den 620 cfm

Tycker det låter som du gillar Holley bäst och jag gillar dom med så inget fel med det valet.

Vallet av typ på förgasare är ju alltid en liten smak sak vad man gillar för gång och har man inte provat flera så vet man ju inte säkert vilket man gillar bäst.

Du kanske kommer gilla squrebore bäst eller spreedbore bäst när du provat båda varianterna.

Men nu ett tips som jag tror du inte kommer bli missnöjd med efter köp.

Då säger jag en vanlig Holley squrebore 600 Vac i 4150 modell. (för bästa instälningsmöjlighet, är dyrt att köpa nya plator på sekundärsidan till en 4160, vid en riktigt sjustering av en sån köper man oftast ett ombyggnadskitt för att bygga om dom till 4150 modell, så köp en sån direkt) är en jätte bra förgasare för en motor upp till ca 400 hk. Har du bara en motor som verkligen andas och kan ge mellan 300 och 400 hk så kommer den att räka bra till och ge fin gång samt kunna bjuda på riktigt bra tryck vid accelarion. Samt ge bra svar vid start och fin jämn gång på landsväg och crusing.

Spreedboren passar inte direkt på utan du måste köpa en adapterplatta för att den ska passa. Fördelar tycker jag är fin gång på främreportarna när du kör lugnt på grund av hög luft genomströming som fin fördelar bränslet bra vilket man vill åt för ren och fin gång. Finns även något som heter annular discharger fögasare är holley förgasare med en annan typ av venturin som fin fördelar bränslet ännu bättre, men nu börjar vi nog komma in lite på överkurser här så hoppa över det, nämner det bara så du vet att det finns.

Så vill du vara lite mer vågad i ditt vall välj en 650 Dp spreedbore eller en 600 Dp, men gå inte över 650 i storlek om det inte är en vass maskin med relativt högvarvig utväxling.

Då tror jag risken finns att du inte kommer vara helt nöjd, med gången på bilen, precis som det låter med den förgasaren du har nu.

Har hållt på tidigare på snälla small blockare och försökt sjustera in en 750 Dp och har hittils inte alls varit nöjd med resultatet utan haft massa problem med fel gång på olika varv och belastingar på grund av för stor förgasare. Nu mer säger jag bara direkt byt kommer inte att gå att få helt bra gång på den.

Hoppas vår hjälp här kan lösa dina funderingar på val av föragasre, och glöm alldrig den gyllene regeln vid förgasarköp " är du minsta fundersam på att förgasaren är för stor välj den mindre förgasaren"

Mvh

MrV8

Ps. den där DVD du nämner är jag rädd för inte kommer att ge så där jätte mycke info i förgasarsjustering, har sett en sådan tidigare var till en eftermarknads förgasare (trimmad version holley förgasare) och det var typ hur man skruva av den gamla och skruva dit den nya samt hur du ställde in tomgångsskruvarna. Men vem vet Holleys kanske är mer utförliga. Allt gick dansande lätt i videon och allt passa direkt utan något trubbel med saknad av förgasaranslutning eller annorlunda vajerfästen kickdown vajrar och liknade. Var väldigt mycket om säkerheten också, anntar att dom var rädda för stämningar vilket ju är mycket populärt i det stora landet i väster.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas vår hjälp här kan lösa dina funderingar på val av föragasre, och glöm alldrig den gyllene regeln vid förgasarköp " är du minsta fundersam på att förgasaren är för stor välj den mindre förgasaren"

Mvh

MrV8

Ja, nu har jag bestämt mej. Det blir en Holley 650 DP mek. :P:P

Jag har lärt mej så mycket om förgasare under några dar, så jag tror jag

också ska kunna lära mej klara av en DP med mek. sek.

Jag har fått ovärderlig hjälp av er här på forumet. Du mrv8, och Berra har

hjälpt mej mycket i mitt mitt val.

Det är såna som ni som gör detta forum så underbart. :D:D

Alla andra som också svarat på mina frågor ska ha stort tack ;) Jag uppskatter

det verkligen!

Jag återkommer när allt är monterat och justerat, så får ni veta hur det gick!

Med mycket tacksamma hälsningar,

Link to comment
Share on other sites

Bugar och tackar.

Hör av dig när du har monterat.

Så kan vi ge lite guidning i bestyckning av den.

Öppna den innan du monterar den och kontrollera vad det sitter för munstycken i den och power valve. Så är det lättare att veta för oss här på forumet hur nära den ligger optimal dosering av bränsle för din motor.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Sådärja, då har förgasaren anlänt. Nu ska det bara monteras. I morron kväll.

Har skruvat upp den för att kolla mustyckena. Det är 67 på primärsidan och 73

på sekundär. Är det lagom?

Nånting mer jag bör tänka på innan jag monterar den?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Börja med den inställningen. Titta på stiften efter körning. Det räcker med ett stift. Och kolla avgasrören om det blir svart eller brunt kanske vitt. blir det till det vita hållet. Då är det viktigt att gå upp på munstycken.

Kolla att allt kan passa med gas spjäll och kickdown. Glöm inte att inte dra för hårt. Jag brukar dra lite lite i taget runt runt. Då ska det inte finnas risk för brutna botten plattor. Glöm inte att kolla flotörnivån innan du åker ut och kör. Var noga med bränsle filter. så slipper du dum problem som uppstår pga skit som följer med soppan.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att inte dra för hårt. Jag brukar dra lite lite i taget runt runt. Då ska det inte finnas risk för brutna botten plattor.

Berra

Jo, du, jag aktar mej väldigt noga den här gången. Har inte tänkt spräcka en

till bottenplatta.

Tack för anvisningarna.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Efter diverse strul är nu förgasaren monterad och intrimmad. Motorn går mycket

jämnare på låga varv, och speciellt på tomgång. Det här kommer att bli skitbra. :D:D

Känns helt rätt att jag köpt nytt.

Och på lördag är det Wheels Umeå. Synd bara att jag inte hann byta tändkablarna

till dom nya röda som jag köpt. Men det får bli till PBM istället. :D:D

I morron kväll ska det tvättas och fejas.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att höra att det går bra.

Vad blev det för bestyckning?

Vad är det för list nr på förgasaren du köpte? Köpte du en spreedbore eller en square bore? Låter på orginal bestyckningen som att det är en square bore eller?

Ha en riktigt trevlig helg på Wheels Umeå.

Blir det något Power meet för dig ochså?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej mrv8!

Jag har inte ändrat någon bestyckning än, det får bli senare. Jag var bara

angelägen att få allt till att funka. Men den verkar inte gå för fett i alla fall.

Det blir ingen svart rök. Jag har bara justerat flottörnivån, primärsidans

axpump och tomgång.

Listnumret är 0-4777-C. En squarebore.

Ser verkligen fram emot Wheels. Tack ska du ha!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...