Jump to content

Var hitta beg. bakaxel?


Magic

Recommended Posts

Varför måste du byta? Vad är det som hänt? I de allra flesta fall kan man renovera, och 8.8 bakaxeln som du har är inte känd för att ge sig totalt...

Med relativt enkla medel kan man bygga så att den tål åtminstone vad en gatmustang kan leverera effektmässigt.

Ge oss info, så får du hjälp.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag funderar på att byta istället för att renovera är att jag inte har någon möjlighet att göra det själv och att "min verkstad" som jag lämnar in mina bilar hos inte vill ta på sig ett sånt jobb.

Grejen är den att, vad jag tror iaf, att det är diffen som gnäller.

Alltid när man har kört ett tag med bilen och tar vänsterkurvor så börjar den skrika som tusan, händer även när man kör rakt fram, men ALDRIG i högerkurvor.

Samt att hjullagrena verkar vara totalt slut, och att dom sa nåt om nå lagerbanor som också kunde vara slut?

Också låter det som att pinjonglagret(?!) är slut då den låter i högre farter.

Det var väl den infon jag kom att tänka på nu iaf.

Link to comment
Share on other sites

Det finns renoveringssatser för allt till dessa bakaxlar, men du kan ju börja med att kolla ifall där e nån olja i, och antingen fylla på eller byta ut den. En del av det som du beskriver tyder på att där inte e nån olja i...

Innan du börjar med detta men har bilen upphissad på pallbockar eller lyft, så kan du vrida runt hjulen och lyssna/känna, gör samma sak med kardanen...

Det finns massor av sidor på nätet som har info om dessa bakaxlar. Google är din vän, men kolla t.ex den här sidan för lite mer info:

http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Oljan är nybytt, med tillsats och allt vad det ska vara.

Och efter oljebytet så har den börjat leva om ännu mera.

Verkstaden som bytte sa att det var lite metallspån i oljan men att allting såg bra ut hur som helst.

Bilen har jag haft upplyft, låter som att hjullagrena är slut.

Men det förklarar ju inte gnällandet från diffen?

Ska kolla på den där sidan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nä det blir att byta bakaxel.

Renovering hade ju funkat, men dom vill inte ta på sig det.

Men nu är frågan, vad är det för bakaxel som sitter på min GT?

Utväxling? Storlek på nå kronhjul? Antal splines?

Någon som vet??

Link to comment
Share on other sites

räkna med 10papp för en bakaxel på skroten, OM du hittar någon.

Köper du hjullager, utväxlingen och en ny diffväxel så hamnar du säkerligen under 10papp även om en firma gör jobbet.

finns ju även bussgods så du kan skicka ner den till ngn som gör jobbet.

Det är 28splines axel, och du har säkerligen en 3.08 eller 3.27 utväxling på bilen. sitter en "tag" på en av skruvarna på kåpan i bak.

Link to comment
Share on other sites

10papp?? Helvete :P

Det är ju det att jag inte hittar någon firma som vill göra ett renoveringsjobb på den här i stan.

Och jag har inte någon möjlighet att själv skruva ner axeln och fixa själv eller skicka iväg då jag inte har något garage eller tillgång till lyft m.m.

28 splines, 3.27 låter bekant.

Vad betyder 8.8" då?

Men om jag nu skulle lösa det så att jag kan renovera den själv, finns det färdiga kit med allt jag behöver? Eller måste jag plocka lite här å lite där osv?

Inte lätt när man aldrig har skruvat i bakaxlar tidigare 8)

Link to comment
Share on other sites

Kompletta lagersatser finns (till mittklumpe, dvs utan hjullager) brukar komma med loctite, märkfärg, etc.

Utväxling köper man separat om det behövs

Likadant med diff

För guide om hur du skruvar bakaxel se länk till vår hemsida nedan. Kolla under rubriken Tips & Trix.

Link to comment
Share on other sites

Det här kanske är en korkad fråga, MEN!

Om ena hjullagret är så totalslut så det finns inte, kan det orsaka metallspån i bakaxeloljan?

Skiter björnen i skogen? ;-)

Japp, det kan det verkligen. Men tänk på att om lagret är *så* slut, då har spånen vandrat runt i hela bakaxeln. Räkna med nya lager runtom och dessutom en ny drivaxel eftersom inre lagerbanan utgörs av själva axeln.

att byta lager i en bakaxel är inte speciellt komplicerat eller tidsödande om man har rätt verktyg.

Link to comment
Share on other sites

Haha ja det hoppas jag fan att han gör! 8)

Jaja okej, det var som tusan.. Men, vad är rätt verktyg då?

Tänkte eventuellt plocka ner bakaxeln till helgen, men alla jag pratat med säger att det är så jävla jobbigt å renovera en bakaxel?

Att man måste mäta in allting så jäkla exakt m.m.

Link to comment
Share on other sites

Haha ja det hoppas jag fan att han gör! 8)

Jaja okej, det var som tusan.. Men, vad är rätt verktyg då?

Tänkte eventuellt plocka ner bakaxeln till helgen, men alla jag pratat med säger att det är så jävla jobbigt å renovera en bakaxel?

Att man måste mäta in allting så jäkla exakt m.m.

Det enda som är jobbigt, svårt, och som kräver specialverktyg (indikatorklocka och ett installationskit med olika shimstjocklekar) o kunnande är uppsättningen av utväxlingen. Har du funderat på att byta till annan utväxling så passa på nu, bättre tillfälle får du inte :D

Link to comment
Share on other sites

Haha ja det hoppas jag fan att han gör! 8)

Jaja okej, det var som tusan.. Men, vad är rätt verktyg då?

Tänkte eventuellt plocka ner bakaxeln till helgen, men alla jag pratat med säger att det är så jävla jobbigt å renovera en bakaxel?

Att man måste mäta in allting så jäkla exakt m.m.

Det enda som är jobbigt, svårt, och som kräver specialverktyg (indikatorklocka och ett installationskit med olika shimstjocklekar) o kunnande är uppsättningen av utväxlingen. Har du funderat på att byta till annan utväxling så passa på nu, bättre tillfälle får du inte :D

Okej.. Men, jag har inte ens nån susning om vad jag har för utväxling nu.. :P

Link to comment
Share on other sites

Läst den här tråden ett tag nu.

Fundera på en sak hur vanligt är det att 8,8 axeln blir dålig?

Trodde inte det gick att köra sönder en sån axel på en orginal bil som inte var trimmad bortot 500+hk.

Kanske lite fel fråga i den här tråden, men verkar finnas en del som läser den här tråden som skruvat på bakaxlarna.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ne jag trodde inte heller att det gick efter vad man har hört.

Jag tror det är hjullagret som är så säck att det kommit spån i hela axeln, jag funderar på att bara byta lagret och oljan och se om det blir bättre.

Helt enkelt chansa på att lagrena i bakaxeln inte har tagit någon skada.

Man kan ju inte mer än hoppas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...