Jump to content

Packning mellan växellåda och kardanaxel


Recommended Posts

Som rubriken lyder så undrar jag om man behöver tänka på något speciellt eller ha något specialverktyg för att byta packning mellan växellåda och kardanaxel?

Har hyffsad koll på hur man lossar axeln vid bakaxeln.

Men bör man tänka på att all olja kanske rinner ut när man drar ut axeln ut växellådan?

Behöver man något specialverktyg för att få ut den gamla packningen och/eller när man ska sätta dit den nya?

Alla råd och tips är önskvärda. Ska ta bilen till en GDS-hall och hissa upp den. Vill inte stå där sen med en Musse som inte går för egen masking och ha den på en parkering över natten eller så.

Tack på förhand!!

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår rätt så är det packboxen som skall bytas. Det finns massor med sätt att byta denna packning. Ett är att borra ett litet hål och skruva in en plåt skruv för att sedan ta en tång och plocka ut den. eller skaffar du ett verktyg som man plockar ut packboxar. Finns på biltema och funkar utmärkt plus att den är billig att köpa. Det går med en mejsel att knäcka in den innan man plockar ut den med tång. Kan vara lite bökigt men fungerar. Det kommer att rinna ur olja. ställer du bilen rakt så rinner det inte ut så mycket. Lutar den bakåt så kan du räkna med mycket olja. Märk kardanen vid bakaxel så att den kommer i samma läge. Så slipper du vibrationer.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det är en C6 låda... Antar att det inte är något annat som gäller än de du nämde Berra? Bara för att det är en C6 låda dvs.

Om man har bilen framåtlutad... kan man förhindra att det rinner ut någon olja alls då eller behöver man luta upp den så mycket att det står på nosen för att förhindra olje spill. :)

Hur mycket olja brukar det komma ut. Så man har en uppfattning att det här är inte bra när det forsar ut olja. Handlar lite om hur mycket olja man tar med sig för att fylla på efter att man har bytt packningen.

Smart idé med att märka kardanen vid bakaxeln!! Hade inte ens tänkt på det! :D

Link to comment
Share on other sites

Härligt!! Då är det packbox som gäller till helgen då!!! :)

Hittade en på Hansen Racing för 100kr.

Är det svårt att sätta tillbaka packboxen? Kan tänka mig att den måste sättas på plats jämt så att den inte hamnar snett och blir skadad.

Vet inte hur mycket plats man har att röra sig med men det brukar vara tight.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag för första gången sedan jag ställde in Mustangen kört med den. Skön känsla. Syftet var att köra den varm så jag kan efterdra den. Nu är körningen gjort och efterdragningen sker på fredag.

Nu kommer min fråga som naturligvis handlar om packboxen... :!:

Jag upptäckte att när jag körde med bilen så läcker den olja från där packboxen sitter. Inget "konstigt" med det då jag vet om att den måste bytas. De jag där emot funderar över är:

Är det normalt att när man lägger i backen och backar så läcker det mer än när man kör framåt :?:

Det läcker så pass mycket att när man backar så ser man hur man har backat bara genom att följa oljespåren. :shock:

Jag kan inte minnas att den gjorde så förra året. Kan kanske vara så att jag inte hade tillräkligt med olja i lådan för att den skulle göra såna markanta läckage så tydliga. Fyllde på olja precis innan jag skulle köra iväg med den.

Sen medans jag ändå håller på... Finns det någon som har en sprängskiss på en C6 låda?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...