Jump to content

Dollarn är inge rolig nu

grufman

Recommended Posts

Personligen tycker jag att det börjar bli dags att ge sig in på börsen... Det har rasat rätt friskt där. Det svåra är ju det klassiska problemet: När har det nått botten? Jag är absolut ingen aktieexpert men för eller senare vänder det....

Börsen är låg nu, stog som lägst i 636 punkter. Står nu på 642. Kommer att

gå upp. Hur mycket är frågan och hur fort. Men den kommer att gå upp.

• Svar 56
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Visst kommer den att gå upp igen men frågan är om den inte kommer att gå ner mer innan den kommer igen nån gång.

Köpte min bil för börspengar hade väl knappt fått en risig obesiktad saab för dom aktierna idag, sparat en massa pengar ? Ja OM jag säljer nån gång, eller inte då man gärna lägger lite extra kulor på Mustangen.

thirtyfour

Man måste ändå se skillnaden på bilar och vanlig konsumtion.

Sen att nya bilar sjunker i värde när dom körs är ju ett allmänt fakta. Spelar ingen roll om du kör Kungensägg eller Mustang.

En ny bil kommer du Alltid förlora pengar på, om du inte är bilhandlare.

Vi är ju överrens om spara/tjäna iaf. :) Men det är där punkten kommer. Med en ny bil anser inte jag att man kan spara pengar med tanke på att nybilens värde sjunker ca:10% bara du kör ut den ur bilhallen. Nu så har jag ju villat bort mig från import på flit såklart. Men där kan man tjäna en hacka om man säljer bilen direkt.

Och sen så tjänar jag lite mer än medelsvensson men ändå är plånboken alltid tom till nästa löning. Det kanske säger något om hur jag står i frågan om vardagskonsumtion? :)

thirtyfour

Man måste ändå se skillnaden på bilar och vanlig konsumtion.

Sen att nya bilar sjunker i värde när dom körs är ju ett allmänt fakta. Spelar ingen roll om du kör Kungensägg eller Mustang.

En ny bil kommer du Alltid förlora pengar på, om du inte är bilhandlare.

Vi är ju överrens om spara/tjäna iaf. :) Men det är där punkten kommer. Med en ny bil anser inte jag att man kan spara pengar med tanke på att nybilens värde sjunker ca:10% bara du kör ut den ur bilhallen. Nu så har jag ju villat bort mig från import på flit såklart. Men där kan man tjäna en hacka om man säljer bilen direkt.

Och sen så tjänar jag lite mer än medelsvensson men ändå är plånboken alltid tom till nästa löning. Det kanske säger något om hur jag står i frågan om vardagskonsumtion? :)

Visst är det skillnad på konsumtion och konsumtion och visst förlorar man pengar på det mesta man köper, har inte påstått nått annat i nån av delarna. Du läser bara det du vill ur min text om du vill påstå detta ;) .

Kvarstår är - bilarna är en del av den konsumtion som gör att världens hjul snurrar. Nya som gamla.

Du uppmärksammade att jag inte noterat att du menade ny skoter.

Vilket jag menade inte var den stora springande punkten, utan din poäng där du menade att din polare HELA tiden skulle uppmärksammas på sin kommande förlust när han köpte nåt.

En förlust som du och jag dessutom bara kan gissa oss till ändå om inte du har en spåkula till hands :lol: .

Med andra ord lika oförutsägbart som ditt inlägg med huruvida folk tjänat/sparat nåt..... vi vet inte detta förrän det är dags att avyttra precis som du och andra säger.

Alla typer av bilaffärer är oftast ingen "spargris" och skulle man räkna in det som en orsak till att sluta köpa så borde de flesta INTE köpa bil alls - det menar jag (om vi nu håller oss till bilköpet för att du inte ska bli förvillad i mina vändningar :-- )

Vad jag vill åt är det scenario där alla skulle på allvar börja resonera som du med värdeminskning på köpet när det görs - för det gör folk.

Skulle man då sluta köpa grejor för att detta alltid ska räknas in, då blir det svårt för producerande verksamhet att överleva.

Och tro inte att jag går upp i ett verbalt bråk för en sådan grej... då har du sprungit på fel kille. Detta bara gör min vardag roligare ;)

Haha, jaja. Jag är faktiskt helt på din sida. :D

Mjo, smaskade ihop allt till en stor gröt själv. Går ju inte att bläddra ner och läsa vad man försöker svara på på telefon. (Nörd, ja.)

Men som medelsvensson måste man titta på värdeminskningen som sagt. Dom flesta har inte råd att förlora många nollor på ett bilköp.

Det är där 08:orna ställer upp, köper nya bilar som vi hämtar när dom är bättre begagnade. (inte folket då, utan bilarna. Fast det är klart, några av oss släpar hem bättre begagnade partners därifrån också. :-- )

Vilket gör att världens ekonomin snurrar (någorlunda) ändå!

Sen så är jag helt oinsatt i världsekonomin också. Så dethär gör jag enbart för att det är roligt, som du själv tycker. :)

För att vara 22 så är jag rätt nöjd med att ha råd med mat, räkningar och samtidigt ha en Mustang. :)

(Som jag tjänat mycket mycket pengar på. :--

Over and out för min del innan man blir sparkad från forumet. :)

Börsen är låg nu, stog som lägst i 636 punkter. Står nu på 642. Kommer att

gå upp. Hur mycket är frågan och hur fort. Men den kommer att gå upp.

Får citera mej själv här. Och vad händer med börsen idag då? Jo NER 6%. :evil:

Nån spågubbe blir jag nog aldrig. :( Som någon klok sa: Det är svårt att spå,

speciellt om framtiden! ;)

Mvh.

en outstanding placering vore nog ett stort antal olje fat. och spara dom tills man är pensionär och spara mustangen tills dess och fylla upp den en sista gång............................................. eller starköl och spara panten historiskt sett en vinnare på dom sms som nu cirkulerar :--

en outstanding placering vore nog ett stort antal olje fat. och spara dom tills man är pensionär och spara mustangen tills dess och fylla upp den en sista gång............................................. eller starköl och spara panten historiskt sett en vinnare på dom sms som nu cirkulerar :--

Är det detta du tänker på:

Om man köpte Ericsson aktier för 100.000 Kronor för cirka 3 år sedan

så är de värda kring 4.600 Kronor idag.

Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100.000

kronor så har man idag kvar 791 Kronor.

Om man var klok och för 3 år sedan gick på bolaget och köpte starköl

för 100.000 Kronor, drack ur dem, hade trevligt och idag går och

pantar tomflaskorna så får man 6.741 Kronor.

Det är därför grabbarna på torget i centrum kallas för A-laget.

Om man köpte Ericsson aktier för 100.000 Kronor för cirka 3 år sedan

så är de värda kring 4.600 Kronor idag.

Om man köpte Ericsson aktier för 100.000 för ca 5 år sedan så är de värda kring 300.000 idag. :D

Men förhoppningsvis har man sålt dem för länge sedan, och gjort en mycket större vinst, så man kan återinvestera dom nu igen :D

• 4 months later...

Nu var det ett tag sedan vi diskuterade dollarkursen. idag står den i 9,15 :shock: vem trodde det i Juni :D Skulle tippa på att den kommer över 10 snart. Så man kan säga så här, en bil som kostade 100.000:-SEK från USA i juni ,skulle man idag få betala 150.000:- SEK. Upp 50% ;)

Nar jag jobbade pa Ericsson har i Dallas investerade jag min 401K

(sparfonder dar foretaget skjuter till samma procent som du spar)

under arens lopp ca $40k och i mars ar 2000 var de uppe i $510k.

Min dotter sade till mig att flytta investeringen till sk Stable Fond

vilket gav 8% per ar. Jag lyssnade inte och 1.5 ar senare var de varda

$38k. De gick upp igen men killar lyssna pa era barn.

Om den dar javla Obama far hallas sitter vi alla snart pa fattighuset.

Borsen har gatt ner astronomiskt sedan han blev kandidat, vald och

flyttade in i Vita Huset. Han ar dum nog att tro att man kan spendera

lanade pengar fran Kina och fa var ekonomi pa fotter. Andra har forsokt samma sak, FDR, Carter och Japan ar exempel som gjorde detta med katastrofalt resultat.

/Mvh Bosse

Euron är inte heller något att skriva hem om,sitter just nu i Belgien och har precis betalat omräknat 46 sek för en liten flaska vanligt vatten ,VATTEN :shock:

Å det är inte äns på ett fancy plejs :(

Vatten är värdefullt!

Framöver kommer vårt färskvatten sannolikt kommer vara för oss som oljan har varit för de länder länder som har kunnat pumpa svartguld.... Synd bara att man inte kan tanka mussen med vatten....

Och, dollarn måste bara gå ner framöver, all logik säger det. Pumpar man ut så mycket nya pengar som dom gör nu för att finansiera krispaketen så säger allt sunt förnuft att det blir inflation... Men tiden verkar helt ur led, så sådana gamla "sanningar" kanske inte gäller längre...

Euron är inte heller något att skriva hem om,sitter just nu i Belgien och har precis betalat omräknat 46 sek för en liten flaska vanligt vatten ,VATTEN :shock:

Å det är inte äns på ett fancy plejs :(

Vatten är värdefullt!

Framöver kommer vårt färskvatten sannolikt kommer vara för oss som oljan har varit för de länder länder som har kunnat pumpa svartguld.... Synd bara att man inte kan tanka mussen med vatten....

Och, dollarn måste bara gå ner framöver, all logik säger det. Pumpar man ut så mycket nya pengar som dom gör nu för att finansiera krispaketen så säger allt sunt förnuft att det blir inflation... Men tiden verkar helt ur led, så sådana gamla "sanningar" kanske inte gäller längre...

Kunde vi spå om framtiden skulle alla vara miljonärer och ingen arbeta

så då skulle vi svälta i hjäl för ingen ville fixa käk :--

Och, dollarn måste bara gå ner framöver, all logik säger det.

Näpp, redan upp med över 20% sen bottenkursen. USD är undervärderad fortfarande.

--> http://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

Jag är ingen ekonom, men jag har extremt svårt att tro att de enorma summor pengar som skapas ur tomma intet genom att USA låter sedelpresserna gå heta för att finasiera stimulaspaketen inte skulle leda till att dollarn skjunker. Det är ju inte så att USA:s industri och produktion av tjänster ökar i samma takt, det finns inget som backar upp... Dessutom så har USA ett enormt handelsunderskott (de imoporterar mycket mer än de exporterar), det brukar inte heller stärka en valuta. MEN som sagt, jag är ingen ekonom, och dessa tider äro exeptionella.... Så jag är den siste att bli förvånad att ThomasFB sitter inne informartion som jag missat, eller inte tolkar på rätt sätt, min okunskap talar för det. Sen är det väl dessutom en separat fråga hur svenska kronan går gentemot dollarn.

Denna diskution hör nog bättre hemma på http://va.se eller http://di.se ....

MEN i vilket fall av rent egositiska skäl så hoppas jag givetvis på en starkare krona gentemot dollarn....

äää det är lungt Obama fixar det här åt oss. :D:D

Han är den enda smarta presidenten dom har haft sedan 2 världskriget. :D

Men sanningen är väl den att det inte är dollarn som har blivit stark

det är kronan som har sjunkit som en sten. :cry::cry::cry::cry:

Men efter regn kommer solsken och taket åker ner. 8)8)8)

MVH Lasse. 8)

Men sanningen är väl den att det inte är dollarn som har blivit stark

det är kronan som har sjunkit som en sten. )

Så har det gått. Skr är en "liten" valuta, och den nu rådande ekonomiska situationen slår hårdare mot små valutor. Man var redan i europa på väg att begrava US dollarn som världsvaluta, men man blev styv i korken alldeles för tidigt.

Samma sak med råoljan. Alla sjöng i kör att oljan inte blir billigare då priset låg över 100 dollar /barrel, men om ni använder sökfunktionen hittar ni kanske mitt inlägg om att oljan igen kommer att gå under $50.

Man skall aldrig säga "aldrig"- det får man ofta äta upp. Anyway- vi lever i en intressant tid...