Jump to content

Mustang restomod-intresse?


Terner

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Om ni vill se ett läckert projekt a'la restomod så besök Håkans hemsida.

http://www.vikingmustang.com/Index.asp gå in på "The phoenix project" och dregla.

/Tommy. 8)

Ja se där ja!!!

Verkar i princip samma lösning som Mustang Steve säljer.

http://www.mustangsteve.com/cobraset_under_a.JPG

Jag skrev om Cobra R skivor men såg att skivor och ok är betydligt dyrare än de vanliga Cobra

$1350

http://www.parts123.com/parts123/yb.dll?parta~showpic~Z5Z5Z50000016d~Z5Z5Z5DBTEV~Z5Z5Z51~Z5Z5Z5~Z5Z5Z5

Kanske overkill?

Ett vanligt Cobra kit går lös på $845 så det är en hel del i skillnad mot Cobra R

Över 5000kr i skillnad och det känns för egen del att det inte är värt

http://www.parts123.com/parts123/yb.dll?parta~showpic~Z5Z5Z50000016d~Z5Z5Z5DBSLW~Z5Z5Z51~Z5Z5Z5~Z5Z5Z5

Link to comment
Share on other sites

Om ni vill se ett läckert projekt a'la restomod så besök Håkans hemsida.

http://www.vikingmustang.com/Index.asp gå in på "The phoenix project" och dregla.

/Tommy. 8)

Imponerande arbete, speciellt förstärkningarna av karossen.

Ja verkligen snyggt jobb!

Men i mina ögon ser det aningen överdrivet förstärkt.

Kanske ska använda fronten som lyftkran. :--

Men snyggt som sagt!

Link to comment
Share on other sites

RestoMod - AbsoLut!!

Kan ju inte slå fel med en kombination av gammalt och nytt. Själv byggde jag och farsan eget bromssystem fram för något år sedan. Vi svarva ut nya nav och använde oss av Volvo 240 ventilerade skivor och 4kolvsok i ett 2kretssystem. Servon kommer från en Ford Escort och behållare håller vi nu på att TIGa en ny i aluminium. Hade lite mindre broblem med luft, låsande bromsar men det är löst nu vad jag känner till. Vi monterade nyligen på en regulator för att se om det ger resultat.

Ett annat projekt vi har på G är ett insprutssystem från MEGA SQUIRT. Detta är fortfarande i löd-fasen samtidigt som vi sammlar på oss mer information och kollar marknaden för delar.

//Nicke

Link to comment
Share on other sites

Börjar få ordning på EFI-installationen nu fick luftfiltret idag. Nu är det i princip bara lite uppsnyggning kvar och att dra returlredningen :)

Här är ett par dåliga bilder tagna med min mobilkamera, men någon uppfattning av hur det ser ut kan man väl få.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Ser ju riktigt tjusigt ut de dära :D

Får ta och komma ut till dig och kolla in mussen

Vill också säga att det här är ett mycket intresant ämne.

Har nog själv större intresse av att modda mina mussar än att bygga strikt original.

Tack!

Du är välkommen när du vill så klart! Slå en signal bara så jag vet du är på g...

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Men du terner allt ser jätte bra ut , men luftfilter placeringen är

väl inte optimal. :shock:

Det är juste med en modern snurra i en gammal bil, :D

Men du har gjort ett hästjobb ooppps det bara slank ur mig, jag vet

inte var du bor men det skulle vara kul att se bilen. :D:D

MVH Lasse. 8)

Helsingborg finns jag i ! Kommer nog att ta bilen till en hel del träffar nästa sommar har ju 5 år i garaget att ta igen hehe. Som tur är har mina snälla garagepolare varit ute och luftat mig och tagit med mig i sina fina bilar under den här tiden. Stort tack till dem!

Beträffande luftfiltret så tar jag gärna effektförlusten av för varm insugningsluft till förmån för kaxfaktorn haha.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Jaja så kan det vara, kaxfaktorn är viktig och handen på hjärtat. :D

På en snorkelbil har det ingen betydelse,

Jag sitter med en fot i turbo träsket och där har det betydelse, så

kall luft som möjligt ska det vara för hästar. :D:D:D

MVH Lasse. 8)

Hmm du kanske inte noterade det lediga utrymmet framför förarsidans ventilkåpa???? Vad brukar sitta där? Och om detta sitter där så kommer luften in någonannanstans ifrån eller hur? Vissa projekt ändar aldrig haha :)

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Provstartade med sprutet igår och efter lite mek med tändläget så gick den snällt igång. Inte en enda felkod och Check engine light släcktes fint.

Där ligger någon softcode för att egr är borttagen men den tänder ju inte Check lampan så spelar mindre roll ju.

Placeringen av pumpen på torpedväggen verkar dock mindre lämplig. Usch det låter som f*n när den går igång av resonansen i plåten. Får kanske flytta bak den till tanken och hänga den i ordentliga gummikuddar hehe. Förstår nu varför moderna bilar har pumpen nedsänkt i tanken....

Idag blir det finjusteringar och montering av returledningen. Vid första uppstarten fick returen gå ut i en lös dunk som stod bredvid bilen, men första fina vinterdagen måste det ju provköras och då ska allt va rätt ju.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Provstartade med sprutet igår och efter lite mek med tändläget så gick den snällt igång. Inte en enda felkod och Check engine light släcktes fint.

Där ligger någon softcode för att egr är borttagen men den tänder ju inte Check lampan så spelar mindre roll ju.

Placeringen av pumpen på torpedväggen verkar dock mindre lämplig. Usch det låter som f*n när den går igång av resonansen i plåten. Får kanske flytta bak den till tanken och hänga den i ordentliga gummikuddar hehe. Förstår nu varför moderna bilar har pumpen nedsänkt i tanken....

Idag blir det finjusteringar och montering av returledningen. Vid första uppstarten fick returen gå ut i en lös dunk som stod bredvid bilen, men första fina vinterdagen måste det ju provköras och då ska allt va rätt ju.

/Terner

Kul att det går framåt, Jag kan tänka mig att du väntar på bra vinterväder nu :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Väcker den här tråden igen.

Jag har gått och klurat på skivbromsar bak, delvis för att jag har en läckande hjulcylinder på min ena trumbroms och ändå måste riva i grejorna och delvis för att jag bara vill ha skivor bak! ( ok, ok, jag är en svag själ..)

Färdigt kit från staterna? jajamen, 600$+ frakt+moms så är det klart, men.. det måste gå att göra själv.

Den här gången frågar jag efter hjälp, ideer, bra/dåligt, ja alla inlägg räknas.

Jag har 2 st bromsok från Audi med mekanisk handbroms i oket, gjorda för 9.5-10 mm solid skiva.

Bromsar_001.jpg

Bromsar_002.jpg

Bultcirkeln är 5*114.3 och navet är ca 15 cm i diameter, vilken skiva kan passa? Att fila lite i bulthålen ser jag inte som ett problem.

Ideer någon :?:

Link to comment
Share on other sites

Precis sådant kit jag har liggandes i garaget avsedda för mussen, Audi-ok och Maxima skivor.

Vet bara inte om jag skall slänga på dem eller ej,,,

Känns lite overkill med skivor bak, men visst det är snyggt att titta på.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Har en 71a som kommer bli helt orginal frånsett ramair huv å machläpp & grill... sen kommer inte ett nytt vinyltak monteras heller

ska iväg till svets om ett par veckor för att lägga in nya golvplåtar och byta hela taket. Fick tag på ett i Hedemora från en krockad röd stackare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...