Jump to content

Mustang restomod-intresse?


Terner

Recommended Posts

Kollar om det fortfarande finns intresse för denna tråd...

Restomod ligger iallafall mig varmt om hjärtat, håller just nu på att sortera ut min 66'a HT.

5.0-88 (för tillfället med förgasare och insug från A-kodad 65'a), Tri-Y headers + 2,5 tums avgas med X-pipa och SummitRacing ljuddämpare.

Kylare från Volvo S-70 (=bred, stor yta...) + elfläkt av okänt ursprung.

T-5 worldclass låda, kopplingsvire (europa-ford, modifierad original kopplingspedal).

2 krets huvudcylinder med servo (europa-ford), orginal 4-kolvs ok och ventillerade skivor fram + orginal trummor bak (än så länge), modifierad original bromspedal och mikrobrytare till bromsljus.

17-tumms orginalfälgar från en Musse-00 med 225/50 fram och 245/45 bak.

Kuggstång från SAAB 9-3 (taskig vändradie + lite "instabil" :( ) med tillhörande servopump.

Biffigare fjädrar o stötdämpare fram o bak.

Polyurethan-bussningar.

1-tums kränghämmare fram.

Shelbysänkt fram (Höjd bak !!!! :shock: för att klara frigången med de nyare fälgarna/däcken).

Moderna stolar.

Orginalinstrument med modifierade mätare (bland annat oljetrycksmätare med högintensiv led som "varningslampa", diodlampor till blinkindikator, helljusindikator mm mm).

Diodlampor i bakljusen (snart även i p-ljus/blinkers fram).

Xenon-lookalike strålkastare.

Moderniserat elsystem (till viss del).

Stereo med lite självförtroende.

Huv (Shelby?), front (Shelby) och framskärmar i glasfiber samt "Ank-stjärt" bak.

Endast grundad än så länge (ska rulla så i sommar).

Planerat:

Nån trevlig lack.

Sidoscoop.

"Modern" bakaxel (8.8 med tillhörande upphängningar)

EFI (FORD EEC-IV ligger på hyllan o väntar)

Skivor bak (Nissan Maxima med AUDI ok)

Ev ABS (FORD Scorpio)

Mer stereo :-- .

Och dessutom, det viktigaste...ATT FÅ ALLT ATT FUNKA TILLSAMMANS :oops:

(Kanske kommer bilder på lite av detta snart ;) )

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klart det finns intresse !!!! Vi ser fram emot lite bilder så klart.

Terner

Ser bra ut med fälgararna och däcken på den röde

Vilka dimetioner är det?? 15" eller??

Ska själv slita lite i cabben nu i vinter

5.0:an är hos motorbyggaren och där fixas bottendelen till.

Sedan ligger AFR toppar och annat godis och vilar i källare :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Det är 15x7 fälgar med 225/60-15 runt om. Vill ju behålla den klassiska looken även om det finns modernare saker under huven. Hursomhelst passar dom utmärkt inget tar i och inga spacers eller sånt behövs heller.

Tänker dock sänka fronten 1" tycker den ligger lite väl högt för att det ska ge riktig harmoni.

Sen behöver jag en annan utväxling bak 2,80 blir lite magstarkt ihop med 5:e växeln på T5:an.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

kul att det är någon som kör modern motorn med sprut :-)

Tack Grufman!

Det är verkligen en upplevelse att komma ner i garaget och bara vrida om nyckeln utan pumpningar med gaspedal och sånt. Den bara startar går på jämn tomgång trots att den är kall.

Så är ljudet underbart från motorn jag tröttnar aldrig på det !!!!

Befriad från alla onödiga aggregat och alla avgasrenings grunkor så är den dessutom riktig pigg. Mycket luft in och väl avstämda headers ut gör väl oxå sitt :)

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Snygg bil - snyggt motorrum.

Var har Du köpt fälgarna?

Janne

Tog dom via Mustang Parts email mustangparts@telia.com

Fälgarna är faktiskt tillverkade i USA annars ser man ju ofta asiatiska stämplar på grejorna man dyrt köpt från Usa :)

I mitt fall hade en av fälgarna en liten defekt men det åtgärdades genom utbyte mot en ny inom ett dygn. Tycker faktiskt det är imponerande och jäkligt bra service.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Kul att det blev lite respons på detta :D

Jag lägger ut några bilder på min "rishög" snart.

Har idag testat med lite framvagnsjustering (enligt eget huvud) verkar iallafall bli lite mer stabil vid vanlig körning, vet egentligen inte om det är bättre eller sämre vid busande men det kändes positivt vid färd till lokala ICA-butiken för att inhadla lite gott till middagen.

Mycket knakande o gnällande från bak o framvagn, en smörjning av diverse bussningar samt åtdragning av u-bultar till bakaxeln ( var lösa !!!! ) tog bort en del av detta.

Nu börjar sista semesterveckan, får se hur mycket tid som kan läggas på Mussen :?

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag läser en del amerikanska tidningar typ Popular Hotrodding, Mustang and Fords, Mustang monthly mm.

Mitt intryck är att det är ett fräckt utseende och en lååång lista med "plockapå" grejor som är det viktigaste.

Om det finns en artikel om en ny bakvagn till gammelmustangerna så handlar det bara om monteringen. När allt är ihopskruvat är artikeln slut...och jag blir lika frustrerad varje gång...varför kan de inte provköra skiten och tala om hur det blev? Eller...ligger poängen i att bilens meritlista blev en rad längre?

Så länge de inte kan visa resultat har jag svårt att bli imponerad av amerikanska byggen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig men i februarinummret av Mustang Monthly var det just en artikel om en ht där dom jämför före och efter med RRS prylar och om man får tro artikeln så funkar det riktigt bra.

Lägger med en länk på artikeln hoppas det funkar http://www.mustangmonthly.com/featuredv ... index.html

Hej!

Kan inte glömma din fastback.....blir lite problem att "matcha" den.

Skärmar och huv sitter på plats nu (plastskärmarna och huven var lättare att passa in mot Shelbyfronten än vad plåtskärmarna var :D )

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att skärmarna passade hoppas nu bara att du får ordning på din skadade huv.

Var själv och hämtade mitt nya oljetråg som kommit efter 6 veckor så nu skall motorn monteras så kanske jag hinner få ut och testat innan säsongen är slut.Vill ju gärna få testat ut så mycket som möjligt och lägga upp en tråd om detta på forumet och då gärna med ett lyckat resultat med mina bolt on prylar. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har mitt musse -65 projekt tagit fart,,,

Det blir en blandning mellan oldschool och modern teknik.

Interiört kommer det att bli standard i stort sett, Svart std klädsel med Shelbypod (varvräknare och oljetryck).

Exteriört färg ej bestämd, men det blir shelbystripes och en shelbyhuv med modell -67 scoop, finns hemma.

Chassi/fjädring.

Fram shelbysänkt skivbromsar utan servo hårdare fjädrar (620 lbs) KYB dämpare, Styrning manuell ändrad till shelby pitman arm = färre rattvarv.

Boxade nedre bärarmar.

Bak (reverse leafs) omvänd ögla sänker ca 2".

KYB dämpare, Krängningshämmare.

Bkaxel 8" Lamelldiff 3:55.

Subframeconnectors.

Motor 302 med EFI, alutoppar, headers, elfläkt, batteri i skuff.

På original batteriplats byggs ett coldair intag för EFI:n.

Växellåda 4 speed Toploader (close ratio) med Howe hydraulisk koppling.

Golv o främre balkar skall bytas, samt en del rostlagning i motorrummet.

Byggtid 2 år, men av erfarenhet kanske det tar 3. :roll:

Bild: Motor nedplockad och grovrengöring innan transport till Borrning.

SANY0159.jpg

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Styrning manuell ändrad till shelby pitman arm = färre rattvarv.

Vilket roligt projekt!

Önskar jag hade ett riktigt garage/verkstad.

Jag reagerade (bara fundersamt) på en sak ,betyder inte ovanstående byte att det kan bli väääldigt tungt utan servo?

(eller innebär bytet uppgradering tlll servo också?)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Styrning manuell ändrad till shelby pitman arm = färre rattvarv.

Vilket roligt projekt!

Önskar jag hade ett riktigt garage/verkstad.

Jag reagerade (bara fundersamt) på en sak ,betyder inte ovanstående byte att det kan bli väääldigt tungt utan servo?

mvh

Bra fråga, det återstår att se, Shelby var troligtvis inte utrustade med servo. Diametern på ratten spelar också roll.

I värsta fall får jag återgå till std.

Det är väl rakt fram man skall åka? ;)

Link to comment
Share on other sites

Styrning manuell ändrad till shelby pitman arm = färre rattvarv.

Vilket roligt projekt!

Önskar jag hade ett riktigt garage/verkstad.

Jag reagerade (bara fundersamt) på en sak ,betyder inte ovanstående byte att det kan bli väääldigt tungt utan servo?

mvh

Bra fråga, det återstår att se, Shelby var troligtvis inte utrustade med servo. Diametern på ratten spelar också roll.

I värsta fall får jag återgå till std.

Det är väl rakt fram man skall åka? ;)

Ja,det har du rätt i,fickparkera kan nån annan få göra!

;)

Link to comment
Share on other sites

Styrning manuell ändrad till shelby pitman arm = färre rattvarv.

Vilket roligt projekt!

Önskar jag hade ett riktigt garage/verkstad.

Jag reagerade (bara fundersamt) på en sak ,betyder inte ovanstående byte att det kan bli väääldigt tungt utan servo?

mvh

Bra fråga, det återstår att se, Shelby var troligtvis inte utrustade med servo. Diametern på ratten spelar också roll.

I värsta fall får jag återgå till std.

Det är väl rakt fram man skall åka? ;)

Ja,det har du rätt i,fickparkera kan nån annan få göra!

;)[/quote:2rlt951d]

De e' la bara å köpa en skivstång, efter 2 år kan du ha en 10" ratt ;)

Kul projekt, ser fram mot bilder och byggberättelse.

Ha det bra

Link to comment
Share on other sites

[

Kul projekt, ser fram mot bilder och byggberättelse.

Ha det bra

Tackar, jodå bilder och en projekttråd skall det väl kunna bli framåt vintern.

Kanske känns lite avigt att börja med motorn, men dels har jag snart de flesta delarna hemma, dels så tror jag det kan få mig att hålla uppe tempot när en färdig motor står i hörnet och lockar. :P

Istort sett har jag alla delarna till projektet.

Efi paketet finns i Sverige, snart hemma.

Hydrauliska kopplingen på väg.

Det är i stort sett alutopparna som jag måste lösa under vintern.

Så det är endast tid och ett stort arbete som återstår,,,,

Det tråkiga är allt att rostlaga, den skall upp i en tippgirl så att arbetet blir bekvämt och ordentligt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser en del amerikanska tidningar typ Popular Hotrodding, Mustang and Fords, Mustang monthly mm.

Mitt intryck är att det är ett fräckt utseende och en lååång lista med "plockapå" grejor som är det viktigaste.

Om det finns en artikel om en ny bakvagn till gammelmustangerna så handlar det bara om monteringen. När allt är ihopskruvat är artikeln slut...och jag blir lika frustrerad varje gång...varför kan de inte provköra skiten och tala om hur det blev? Eller...ligger poängen i att bilens meritlista blev en rad längre?

Så länge de inte kan visa resultat har jag svårt att bli imponerad av amerikanska byggen.

Jag håller med dig. Jag lär nog aldrig köpa många dyra kits i $2000 klassen, men är intresserad i hur bra den fungerar, inte vilken skruv ska monteras var. Sådant är intressant i en "How to" artikel som handlar om renovering av standarddelar (förgasare, växellådor etc.), inte om man funderar om en viss kit är värd pengarna.

Det verkar som den är livrädda att förlora annonsörer om de skrivar någonting som är bara en aning negativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad är det för kit? Är det orginal från en nyare Musse?

Jag har ett EEC-IV liggandes i garaget som förhoppningsvis ska monteras i vinter. Får se om energi och tid räcker till.... ;)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för kit? Är det orginal från en nyare Musse?

Jag har ett EEC-IV liggandes i garaget som förhoppningsvis ska monteras i vinter. Får se om energi och tid räcker till.... ;)

/Björn

Det är ett ihopplockat kit från nyare (87-93).

Med de rätta prylarna såsom insug, A9L box, givare och kabelstam.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...