Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Satt just och lyssnade på Bosse Bildoktorn, och en kille ringer och frågar om

man kan byta från vanlig bromsvätska till siliconvätska rakt av. Bosse svarar

att det kan man inte. Då måste man byta alla slangar och andra gummidetljer

också. Och har man ABS-bromsar så måste man byta hela ABS-systemet också.

Stämmer detta verkligen? Jag har ju bytt på Mussen för två år sedan. Kommer

jag att få problem nu?

Någon som har erfarenhet av detta?

Mvh.

Hej!

Jag bytte till Dow Corning Silikon Bromsvatska i min Shelby 67:a 1978

och har aldrig haft nagra som helst problem mer an att jag fick byta en

bakre bromscylinder 2005. Den karvade lite. Anvande samma vatska fran

samma flaska nar jag fyllde upp och luftade systemet efter cylinderbytet.

Har funkat varje sommar efter det. Anvander silikon i min 65:a Shelby

ocksa och har inte bytt sedan jag fyllde upp och luftade systemet 1992.

Mark att bagge bilarna kors ganska lite.

Mvh Bosse

Hej.

Har alltid haft siliconvätska i alla minna hobbybilar, no

problems, att den tar upp vatten är omöjligt, vattnet kan

inte blanda sig med vätskan. :shock:

Lufta ur systemet någon gång är inte fel, problemet med

vatten är oftast att det ligger kvar på ett och samma

ställe t.e.x. i en hjulcylinder den blir då angripen av

rost. :?

Enligt tillverkare idag för siliconbromsvätska kan man

faktiskt bara byta, man luftar helt enkelt ut systemet

med den nya vätskan. :)

Roligt är också att silicon och vanlig bromsvätska inte

kan förenas, när man luftar ur systemet med ny silicon-

vätska så kommer den gammla vätskan som kulor

i luftledningen. :roll:

Alltså börja med att tappa ur så mycket som möjligt av

den gammla vättskan och fyll i och lufta ordentligt med

den nya. :)

Du kan faktiskt efter luftning ställa flaskan eller glasburken

en stund, sedan kan du återanvända silconvätskan, den

blandar sig inte med den gammla. :shock:

Första gångerna jag bytte vätskor så luftade jag igenom

systemet med T-Röd, var tydligen något man inte behöver

göra. :?

Ett enkelt sätt är att sätta slang och flaskor på alla fyra

hjulen, köp luftningslang på BILTEMA med backventil

billigt och BRA, öppna alla nipplar och låt den gammla

självrina ett dyngn så blir det mindre att lufta ur. ;)

Ja se där :)

har för mig att det var nån bromsvätska som var superbra men tog upp vatten väldigt fort, trodde det var den som det pratades om här..

My bad :)

Jag kör Dot 5.1 i min och det fungerar mycket bra det också...

DOT 2 tidig standard ej längre använd

DOT 3 är den äldsta använda typen och består till större delen av triethylene glycol monomethyl ether

DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom borat estrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar

DOT 5 är en silikonbaserad, ickehygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.

DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon och glykol baserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.

DOT 6 är EJ en D.O.T. klassificering än utan ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska

  • 2 years later...

Verkar alltså OK att använda siliconvätska. Jag har nu renoverat trumbromsarna runt om på min 66:a utan bromsservo. Nya bromsslangar, hjulcylindrar, backar, handbromswire etc. och ska nu lufta och byta bromsvätska. Är det någon som enkelt kan förklara hur jag kan göra för att byta till silicon? Är det så enkelt som Lars Oscarsson skriver, att öppna samtliga nipplar, koppla på plastslangar och låta den gamla vätskan rinna ut SAMTIDIGT som jag fyller på med ny silicon dot5 i huvudcylindern? Det låter ju nästan för enkelt.

Hur vet jag att den gamla vätskan är borta? Har de olika färg?

Får en "oinvigd" fråga varför man byter till silicone vätska? Jag tar för givet att mitt bromssystem är gjort för "vanlig" bromsvätska, så jag är inte rädd för att slangar o packningar ska bli påverkade allt för mycket.

/Henke

Får en "oinvigd" fråga varför man byter till silicone vätska? Jag tar för givet att mitt bromssystem är gjort för "vanlig" bromsvätska, så jag är inte rädd för att slangar o packningar ska bli påverkade allt för mycket.

/Henke

För att man är livrädd för vatten i bromssystemet ;)

Vanlig bromsvätska är hygroskopisk = drar åt sig vatten. För mycket vatten i bromsvätskan sänker kokpunkten och du kan drabbas av bromsbortfall om du kör hårt.

Silicon drar inte åt sig vatten. Däremot har siliconet den negativa egenskapen att det är komprimerbart, dvs pedalen blir svampigare.

Byter man bromsvätskan med rimliga intervall finns ingen anledning att byta till silicon.

Detta är mina åsikter, någon annan kommer säkert med motargument...

En fråga.

Kommer inte vatten in i bromssystemet iallafall oavsett silicon eller vanlig bromsvätska?

Om vattnet kommer in i systemet så blandar sig inte vattnet med siliconvätskan utan lägger sig bara ovanpå?

Är inte problemet iisåfall kvar ändå?

Känner heller att det aldrig funnits anledning byta till något annat på en bil man kör sommartid ett par 100-mil

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...