pools January 10, 2009 Report January 10, 2009 Hej!Satt just och lyssnade på Bosse Bildoktorn, och en kille ringer och frågar omman kan byta från vanlig bromsvätska till siliconvätska rakt av. Bosse svararatt det kan man inte. Då måste man byta alla slangar och andra gummidetljerockså. Och har man ABS-bromsar så måste man byta hela ABS-systemet också.Stämmer detta verkligen? Jag har ju bytt på Mussen för två år sedan. Kommerjag att få problem nu?Någon som har erfarenhet av detta?Mvh. Citera
Bobbe cmc 2103 January 10, 2009 Report January 10, 2009 Inga problem,har man bara spolat igenom systemet med t.ex. rödsprit så funkar det!Kan bli lite "svampigare" i pedalen med silicon,men det är normalt. Citera
Umeå January 10, 2009 Report January 10, 2009 Har läst lite på ett annat forum här har du länkenhttp://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=4&t=2617Där står det en massa "matnyttigt" ang detta Citera
bosewallius January 12, 2009 Report January 12, 2009 Hej!Jag bytte till Dow Corning Silikon Bromsvatska i min Shelby 67:a 1978och har aldrig haft nagra som helst problem mer an att jag fick byta enbakre bromscylinder 2005. Den karvade lite. Anvande samma vatska fransamma flaska nar jag fyllde upp och luftade systemet efter cylinderbytet.Har funkat varje sommar efter det. Anvander silikon i min 65:a Shelbyocksa och har inte bytt sedan jag fyllde upp och luftade systemet 1992.Mark att bagge bilarna kors ganska lite. Mvh Bosse Citera
Bobbe cmc 2103 January 12, 2009 Report January 12, 2009 Dessutom är siliconoljan inte aggressiv mot lacken om du spiller! Citera
freddan302 January 16, 2009 Report January 16, 2009 Men tyvärr så tar siliconvätskan upp vatten mycket snabbare än "vanlig" bromsvätska och bör därför bytas oftare... Värt att tänka på.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 16, 2009 Report January 16, 2009 Hej.Har alltid haft siliconvätska i alla minna hobbybilar, noproblems, att den tar upp vatten är omöjligt, vattnet kan inte blanda sig med vätskan. Lufta ur systemet någon gång är inte fel, problemet medvatten är oftast att det ligger kvar på ett och samma ställe t.e.x. i en hjulcylinder den blir då angripen avrost. Enligt tillverkare idag för siliconbromsvätska kan manfaktiskt bara byta, man luftar helt enkelt ut systemetmed den nya vätskan. Roligt är också att silicon och vanlig bromsvätska intekan förenas, när man luftar ur systemet med ny silicon-vätska så kommer den gammla vätskan som kulori luftledningen. Alltså börja med att tappa ur så mycket som möjligt avden gammla vättskan och fyll i och lufta ordentligt medden nya. Du kan faktiskt efter luftning ställa flaskan eller glasburkenen stund, sedan kan du återanvända silconvätskan, denblandar sig inte med den gammla. Första gångerna jag bytte vätskor så luftade jag igenomsystemet med T-Röd, var tydligen något man inte behövergöra. Ett enkelt sätt är att sätta slang och flaskor på alla fyrahjulen, köp luftningslang på BILTEMA med backventilbilligt och BRA, öppna alla nipplar och låt den gammlasjälvrina ett dyngn så blir det mindre att lufta ur. Citera
freddan302 January 16, 2009 Report January 16, 2009 Ja se där har för mig att det var nån bromsvätska som var superbra men tog upp vatten väldigt fort, trodde det var den som det pratades om här.. My bad Jag kör Dot 5.1 i min och det fungerar mycket bra det också... Citera
Bobbe cmc 2103 January 16, 2009 Report January 16, 2009 DOT 2 tidig standard ej längre användDOT 3 är den äldsta använda typen och består till större delen av triethylene glycol monomethyl etherDOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom borat estrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangarDOT 5 är en silikonbaserad, ickehygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon och glykol baserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.DOT 6 är EJ en D.O.T. klassificering än utan ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska Citera
JohanC March 9, 2011 Report March 9, 2011 Verkar alltså OK att använda siliconvätska. Jag har nu renoverat trumbromsarna runt om på min 66:a utan bromsservo. Nya bromsslangar, hjulcylindrar, backar, handbromswire etc. och ska nu lufta och byta bromsvätska. Är det någon som enkelt kan förklara hur jag kan göra för att byta till silicon? Är det så enkelt som Lars Oscarsson skriver, att öppna samtliga nipplar, koppla på plastslangar och låta den gamla vätskan rinna ut SAMTIDIGT som jag fyller på med ny silicon dot5 i huvudcylindern? Det låter ju nästan för enkelt.Hur vet jag att den gamla vätskan är borta? Har de olika färg? Citera
CMC 1061 Berra March 9, 2011 Report March 9, 2011 Det funkar utmärkt som Lasse O skriver. Tänk på att köpa extra med den nya vätskan. Och lufta gärna två gånger extra. Så att du blir säker att du både fått ut den gamla och luften ur systemet.Berra Citera
Henke cmc 2171 March 9, 2011 Report March 9, 2011 Får en "oinvigd" fråga varför man byter till silicone vätska? Jag tar för givet att mitt bromssystem är gjort för "vanlig" bromsvätska, så jag är inte rädd för att slangar o packningar ska bli påverkade allt för mycket. /Henke Citera
JanneJ March 10, 2011 Report March 10, 2011 Får en "oinvigd" fråga varför man byter till silicone vätska? Jag tar för givet att mitt bromssystem är gjort för "vanlig" bromsvätska, så jag är inte rädd för att slangar o packningar ska bli påverkade allt för mycket. /HenkeFör att man är livrädd för vatten i bromssystemet Vanlig bromsvätska är hygroskopisk = drar åt sig vatten. För mycket vatten i bromsvätskan sänker kokpunkten och du kan drabbas av bromsbortfall om du kör hårt.Silicon drar inte åt sig vatten. Däremot har siliconet den negativa egenskapen att det är komprimerbart, dvs pedalen blir svampigare.Byter man bromsvätskan med rimliga intervall finns ingen anledning att byta till silicon.Detta är mina åsikter, någon annan kommer säkert med motargument... Citera
CMC 1061 Berra March 10, 2011 Report March 10, 2011 Det har du rätt i Janne. Fast smaken är som baken Delad. Eller så är man lat och vill inte byta så ofta. Vilket jag är. Berra Citera
Per Berglund March 13, 2011 Report March 13, 2011 En fråga.Kommer inte vatten in i bromssystemet iallafall oavsett silicon eller vanlig bromsvätska?Om vattnet kommer in i systemet så blandar sig inte vattnet med siliconvätskan utan lägger sig bara ovanpå?Är inte problemet iisåfall kvar ändå?Känner heller att det aldrig funnits anledning byta till något annat på en bil man kör sommartid ett par 100-mil Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.