Fröberg Posted January 15, 2009 Report Posted January 15, 2009 En fråga...Om jag har en GT350 och VIN nummret säger att det är en GT350 (S-code). Hur kan jag ta reda på att hela bilen är äkta så att det inte är VIN nummret som är bytt?Kan jag hitta VIN nummret på andra ställen, tex en bärande balk? Quote
JohnB Posted January 15, 2009 Report Posted January 15, 2009 En fråga...Om jag har en GT350 och VIN nummret säger att det är en GT350 (S-code). Hur kan jag ta reda på att hela bilen är äkta så att det inte är VIN nummret som är bytt?Kan jag hitta VIN nummret på andra ställen, tex en bärande balk?http://www.carmemories.com/cgi-bin/view ... ence_id=58http://www.classicmustang.com/tech%20su ... y_VINS.htmhttp://mustangattitude.com/cgi-bin/stat ... 0*F9A02308http://www.karmustang.com/shelby_production_numbers.phphttp://thecarsource.com/shelby/1967/196 ... ents.shtmlBra nu John Quote
Ronnie S Posted January 16, 2009 Report Posted January 16, 2009 Det kanske framgår av länkarna ovan, men annars kommer här en sammanfattning. Alla GT350 1967 är byggda i Fords San Jose-fabrik, och har 289 high-performance. Edit: Bilarna var dock alltid A-kodade, så chassienumren börjar alltid med 7R02A (se nedan). Det finns dolda chassienummer på innerskärmarna fram, men man måste lossa framskärmarna för att se dom. Quote
Fröberg Posted January 16, 2009 Author Report Posted January 16, 2009 Tack för svaren.hur är det med chassinummer på bakre delen av bilen? Det kanske står på i någon av länkarna ovan, jag ska ta en titt där under dagen. Quote
johnkevin Posted January 16, 2009 Report Posted January 16, 2009 Enligt Kevin Martis bok "Mustang by the numbers" är 1967 års GT 350-karosser A-kodade men försedda med K-maskiner!?Verkar skumt men Bosse Sewallius kanske kan svara på detta när han vaknat därborta i Dallas!Mustangerna har inga instansade chassinummer i aktern - det blir till att plocka bort framskärmarna. Quote
Svedis Posted January 16, 2009 Report Posted January 16, 2009 Plocka framskärmarna? Gäller väl inte en -73? Det var väl på -68 dom gick från vänster till höger sida och utskärningen i skärmen var kvar på vänster sida. därför doldes den av höger skärm. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 På min -70ia har jag ett dolt chassinummer under vänster framskärmkanske kan skilja från vilken fabrik bilen kommer ifrån.min är från Dearborn Quote
Ronnie S Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 Enligt Kevin Martis bok "Mustang by the numbers" är 1967 års GT 350-karosser A-kodade men försedda med K-maskiner!?Du har helt rätt, jag har ändrat mitt inlägg ovan. Quote
Svedis Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 Janne, du kan ha rätt där? Läste i en bok att man stämplade BÅDA sidorna (inner fenders) men att det skulle vara utskuret i vänster skärm ( ej den högre!). VIN plåten innanför rutan var på höger sida under 68 men flyttades sedan till vänster? Verkar konstigt men stämmer kanske. Quote
Peter CMC1869 Posted January 17, 2009 Report Posted January 17, 2009 På alla bilar jag har sett (främst 69:or) så verkar det variera lite. Det verkar som det beror på om killen som skulle stämpla var bakis eller inte. Det finns säkert variationer mellan de olika fabrikerna också.Tror inte att gubbarna på linjen brydde sig speciellt mycket. Har sett vissa bilar som har på båda sidorna, vissa har höger och vissa har på vänster. Har till och med sett ett chassinummer instämplat på baklucketröskeln (den bilen hade också ett nummer på passagerarsidan). Min har chassinumret (dolt) på förarsidan (metuchen). Quote
bosewallius Posted January 19, 2009 Report Posted January 19, 2009 Hej!Natsan alla 67 GT350 hade K som motorkod. Nagra fa, <10, fick av misstag A istallet. Nagra GT500 som normalt hade Q som motorkod fick Kistallet. Shelby klubben SAAC har reda pa alla 67'or.En GT350 maste ha 7R02KXXXXXX i fordnumret och en GT5007R02QXXXXXX. Mvh Bosse Sewallius Quote
Lente cmc 2346 Posted January 19, 2009 Report Posted January 19, 2009 Peter CMC1869 skrevPå alla bilar jag har sett (främst 69:or) så verkar det variera lite. Det verkar som det beror på om killen som skulle stämpla var bakis eller inte. Det finns säkert variationer mellan de olika fabrikerna också. Tror inte att gubbarna på linjen brydde sig speciellt mycket. Har sett vissa bilar som har på båda sidorna, vissa har höger och vissa har på vänster. Har till och med sett ett chassinummer instämplat på baklucketröskeln (den bilen hade också ett nummer på passagerarsidan). Min har chassinumret (dolt) på förarsidan (metuchen).Bakis eller inte på min bil har han i alla fall stämplat ett chassienr.på vänster bakskärm. Finns även på både hö. och vä. innerskärm.De på innerskärmarna saknar 3 tecken. Är det så på alla bilar eller varhan påtänd? (Woodstock var väl ett halvår tidigare , så länge sitter detväl inte i ) Quote
johnkevin Posted January 20, 2009 Report Posted January 20, 2009 Numret som du har i bakskärmen är graverat av den som importerat/besiktat bilen första gången. Förut var man tvungen att även ha ett chassinummer i aktern vid regbesiktningen.Intressant inlägg av Bosse Sewallius. Kevin Marti skriver att alla GT-500 har motorkod S (inte Q).SAAC har säkert rätt men Kevin Marti har köpt sin info från Ford. Quote
Lente cmc 2346 Posted January 20, 2009 Report Posted January 20, 2009 Ja det kan nog vara så. Det ser ju lite "amatörmässigt" ut. Bilen är importerad 1977. Quote
JH Posted January 20, 2009 Report Posted January 20, 2009 Ja det kan nog vara så. Det ser ju lite "amatörmässigt" ut. Bilen är importerad 1977.Jo det är oftast amatörmässigt gjort, för man fick göra det själv. Precis som JohnKevin säger. Det var också vanligt att placera vid insidan av kanten mot bakluckanJag har ett utskuret hörn från en -70 Boss som krockades och skrotades på sjuttiotalet. Enbart sparat som kuriosa. Quote
bosewallius Posted January 21, 2009 Report Posted January 21, 2009 Magnus,Alla utom den forsta 67 GT500 hade Q som motorkod. Den forstahade S. Martis rapport ar baserad pa Fords computer files somhade S eftersom GT500'an var baserad pa 390GT Mustangenmed S som motorkod och GT350 var baserad pa 289 med A kod.Sjalva bilarna var markta med Q respektive K som motorkodutom i de fall jag beskrev ovan.Jag har original Special Vehicle Order and Parts Specification fran San Jose fabriken for min 67:a. Fann den under baksatet. Den har DSO #84-2555 och bestar av 6 sidor for en GT500 baserad pa 390GT.428 8V motor, manuell speciell lada samt Thermactor. Dessa sidor ger part # etc. pa alla delar som sattes dit och togs bort i jamforelse med en 390GT Mustang. Paketet hette 402F. 4=428 GT500, 0=manuell lada,2=Thermactor, F=fastback.Mvh Bosse Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.